Aihe: Kotiäänityksiin laitetta?
1
Volcom
12.05.2017 11:42:56
Moi,

Olen kotona äänitellyt tähän asti Yamahan THR vahvistimella, ja kaiken kaikkiaan on mukava peli. Mutta jos ottaisi askeleen "ammattimaisempaan" suuntaan.

Kaiketi joku Line6 Pocked Podin tyylinen olisi ratkaisu, mutta vaatimuksena että soundit eivät mitään täyttä "muovia" olisi. Mihin hintaluokkaan pitäisi nousta? Mitä suosittelisitte?
"Music comes first; lyrics are secondary"
hallu
12.05.2017 11:54:18
Hyvä äänikortti jossa on instrumentti inputti ja ajat sen vahvistinmallin tietokoneella. Hyviä mallinnusohjelmia on sitten pilvin pimein kalliita ja edullisia, mutta periaatteessa pystyt koneella muovaamaan sitä soundia hyvin paljon, mutta tarvitset kohtuullisen äänikortin. Jos haluat äänittää analogista väylää pitkin, niin hyvä analoginen etuvahvistin on soundillisesti mun mielestä paras (vaihtoehtoja on taas ihan älyttömästi (itse käytän Koch Pedaltonea)), mutta ne ovat vähän hinnakkaita. Sitten jos haluat parasta digitaalista laatua niin Axe ja Kemper tai Helix sarjan laitteet, mutta ovat vaan ihan perkeleen kalliita. Itse työskentlen mieluiten analogisten etuvahvistinten kanssa sekä kitaralle että bassolle (Bassolle käytän Ampeg SVPCL etaria joka on kyllä jokseenkin parhautta, mitä olen bassolle vielä tavannut, mutta huono saatavuus ja kallis hinta tämänkin riesana).

Pienellä budjetilla suosittelen, että sijoitat rahasi hyvään äänikorttiin (noin 200 euroa) ja kunnolliseen ohjelmistoon, joka riittää kyllä perus kotityöskentelyyn ihan helposti eikä tarvitse muita lisälaitteita.... paitsi kuuntelun tietenkin kohtuulliset monitorit tai kohtuulliset kuulokkeet.... tai molemmat).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
askomiko
12.05.2017 12:35:31
Atomic Amplifire ei ole ihan huono, saat bonuksena pienen laitteen jolla voit vaikka keikkailla jos siltä tuntuu. Samaa tai parempaa tasoa kuin koneella pyörivät plugarit, Axe/Kemper -osastolle se ei pärjää.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
RaskasMielinen
12.05.2017 13:26:58 (muokattu 12.05.2017 13:28:06)

Riittävän tehokas tietokone,
hyvä noin sadan euron äänikortti (esim. Focusrite Scarlett 2i2),
kuulokkeet (esim. AKG K 550 MKII) / monitorit (paras hinta/laatu on Behringer B2031A/B2030A Truth)
DAW-ohjelmisto (itselläni on Cubase ja olen siihen tyytyväinen),
rumpukoneohjelmisto (esim. EzdrummerII ja pari mielestäsi laajennuspakettia)

sekä sitten toki myös se varsinainen kitaravahvistinohjelmisto, joksi suosittelen ehdottomasti S-Gearia (maksaa huimat noin 100 euroa).

https://www.youtube.com/watch?v=P08EldtvCes&t=41s

Jos soittelet jotain äärimetallia ja/tai tiluttelua, niin kitaran ja äänikortin väliin vielä jokin tubescreamer-johdannainen säröpedaali (esim. Joyo Vintage Overdrive ja sille virtalähde). Jos hankit S-Geariin bassokaappimallinnoksia esim. Ownhammerilta, niin saat nauhoitettua myös bassot (bassokitaran toki tarvitset myös). Lisäksi S-Gearia voi käyttää myös efekteinä laululle (tarvitset toki myös laulumikrofonin).
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
Vesa423
12.05.2017 19:17:31
Parisen vuotta sitten pähkäilin samaa kuin aloittaja. Minulla lopulta käytettävyys ratkaisi asian.

Testasin ensin äänitellä putkivahvistinta Shure RM57:lla. Meni liikaa aikaa mikin sijoittelun yms säätämisen kanssa+ei oikein toiminut illalla lasten nukkuessa äänittelyyn => Ei jatkoon.

Sitten Cubasen plugareilla. Ei tullut oikein soittofiilistä tietokoneohjelman kanssa näprätessä => Ei jatkoon. Molemmissa soundit ihan hyvät (no, oikeastaan Yamaha Thr10c:lläkin kyllä, vähän tämä tällaista vaihtelunhalua ja testailua aina tuppaa olemaan).

Lopulta sitten Atomic Amplifire+torilta halpa Focusriten audio-interface veivät voiton. Bonuksena vielä jotakuinkin samat soundit keikoilla ja kotona treenatessa. Amplifiren tilalla voisi varmaan yhtä hyvin olla Line6 Helix tms, käsittääkseni impulssipohjainen kaappimallinnus on avainsana.

En kyllä usko että soundit Yamahasta Thr:stä millään pocked podilla paranee. Kyllä siitä kuitenkin oikein hyvää ääntä ulos lähtee kun säätää. Voi kannattaa laittaa äänityssoftan puolelta aavistus huonekaikua tuomaan tilan tuntua, niin kaappimallinnoksen rajoitteet ei niin häiritse. Thr mukana tuleva Cubasen halpisversio on ihan ok tällaisiin pieniin äänityssäätöihin, ja senhän saa tarvittaessa halvalla päivitettyä pykälää parempiin versiohin.
hallu
12.05.2017 19:42:00
Tuli mieleen, että tuossa mun profiilissa on "soundinäyte" jonka tein joulun alla himassa eräänä iltana iltapuhteiksi. Siinä on kaikki kitarat äänitetty Koch Pedaltonella ilman kaappi-impulsseja (pedaltonessa on toki kaiutinsimuloitu lähtö. Kitaroita on toki miksausvaiheessa eq:tettu vähän ja kaikua lisätty. Basso äänitetty Ampeg SVPCL etusella ja Yamaha BB425X bassolla (siinä ei ole välttis mitään muokkauksia en muista equtinko sitä edes tai on siinä varmaan kompuraa näytetty). Kone oli iMac ja softa Logic ja äänikortti Focusrite saffire pro fw ja rumpuraidan taisin tehdä Hydrogenillä josta otin MIDI tiedoston johon liimasin Logicissa jonkun rumpupatterin.
LaMotta
12.05.2017 21:04:30

hallu: Tuli mieleen, että tuossa mun profiilissa on "soundinäyte" jonka tein joulun alla himassa eräänä iltana iltapuhteiksi.

Letkeä piisi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
12.05.2017 21:11:29
LaMotta: Letkeä piisi.

Kiitos :-). Tuo riffi tuli mieleen ja meinasin siitä värkätä biisin, mutta ei se oikein lähtenyt lauluksi taipumaan niin tallensin vaan sen mieleen tulleen riffin. Se on vähän tommosta "tapettia" mutta tykkäsin sen tunnelmasta.
Kuha
12.05.2017 21:27:35

hallu: Tuli mieleen, että tuossa mun profiilissa on "soundinäyte"

Kiva, vähän tuollainen "viihde Gábor Szabó" -pläjäys.
Old Fenders never die
Kefiiri
13.05.2017 08:50:23
Onko Hallu koskaan kuunnellut Television -yhtyettä? Tom Verlaine voisi keksiä tuollaisen kappaleen hyvällä tuulella ollessaan :)
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
13.05.2017 11:01:13
Kuha: Kiva, vähän tuollainen "viihde Gábor Szabó" -pläjäys.

Enpä ollut tuota suuruutta kuullutkaan (joudun häpeäkseni tunnustamaan), mutta olipa kiinnostava soittoniekka (kävin heti youtubessa kuuntelemassa häntä). Kiitos vaan oikein kovasti :-)

Kefiiri: Onko Hallu koskaan kuunnellut Television -yhtyettä? Tom Verlaine voisi keksiä tuollaisen kappaleen hyvällä tuulella ollessaan :)

No Television nimi on hämärästi tuttu.... tai olen sen varmaan kuullut, mutta heidän musiikki ei ollut tuttua. Kävin kuuntelemassa ja oli kyllä tutustumisen arvoista. Huomasin, että aika samantapaisia musiikillisia ideoita heidän musassaan on mitä omassakin päässä pyörii.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)