Aihe: Blacstar ID60 vs. Kemper latenssi? 1 | |
---|---|
![]() 29.04.2017 13:28:17 | |
Nyt tämmöinen tiukka täsmäkysymys. Onko kukaan kokeillut soittaa Kemperiä ja Blackstar ID komboa rinnakkain? jos on, niin oliko reagoinnissa/latenssissa mitään eroa? ja siis en oikeastaan nyt tarkoita vertailla soundeja tai käydä keskustelua mallinnustekniikoien eroista, vaan kiinnostaa se soittotuntuma, että onko samanlainen vai erilainen. Jos jollakulla sattuisi olemaan kokemusta/näkemystä asiasta. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 29.04.2017 13:40:37 | |
hallu: Nyt tämmöinen tiukka täsmäkysymys. Onko kukaan kokeillut soittaa Kemperiä ja Blackstar ID komboa rinnakkain? jos on, niin oliko reagoinnissa/latenssissa mitään eroa? ja siis en oikeastaan nyt tarkoita vertailla soundeja tai käydä keskustelua mallinnustekniikoien eroista, vaan kiinnostaa se soittotuntuma, että onko samanlainen vai erilainen. Jos jollakulla sattuisi olemaan kokemusta/näkemystä asiasta. Mulla oli molemmat. En nyt ihan suoraa AB vertailua tehnyt, mutta samana päivänä soittelin kuitenkin molemmilla ja Kemper oli minusta paremman tuntuinen soittaa. Vaikea sanoa miksi, mutta oli vaan. | |
![]() 29.04.2017 14:40:22 | |
Kummassakin niin olematon, että tuskin huomaa yhtään mitään. Mutta Kemper kuulostaa aivan varmasti v***** paremmalta. TO THE STARS!!! | |
![]() 29.04.2017 15:28:12 | |
Blackstarista ei ole kokemusta, mutta tuskin noissa nykyisissä mallintavissa enää huomattavaa latenssia on. Ainakaan Kemperissä en ole sitä havainnut. Muistelen jostain lukeneeni, että latenssit on samaa luokkaa kuin mikä aiheutuu muutaman metrin etäisyydestä kaiuttimeen. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 29.04.2017 17:50:20 | |
blues guitar: Blackstarista ei ole kokemusta, mutta tuskin noissa nykyisissä mallintavissa enää huomattavaa latenssia on. Ainakaan Kemperissä en ole sitä havainnut. Muistelen jostain lukeneeni, että latenssit on samaa luokkaa kuin mikä aiheutuu muutaman metrin etäisyydestä kaiuttimeen. No mä soittelin eilen Blacstar ID60 vahvarilla ja eihän siinä ole mitään havaittavaa latenssia kun justiinsa se sama fiilis kun olisi vähän etäämpänä vahvarista (onko se nyt kolme metriä mitä se 0,2 tai 0,3 millisekuntia tekee). Lähinnä siis halusin vaan tietää, että onko se tuntuma samanlainen Kemperillä. Esimerkiksi livetilanteessahan asialla ei ole mitään merkitystä. Eikä varmasti reenikselläkään. Mutta Blacstar ID:tä rinnakkain soitettaessa analogisen vahvaimen kanssa sen tuntuman erilaisuuden huomasi. En pitänyt sitä häiritsevänä kunhan vaan huomasin, että jokin pikkuriikkinen ero on olemassa ja siksi asiasta kyselen, että päteekö sama juttu myös Kemperiin. Merkille pantavaa myös on, että en ollut kiinnittänyt siihen asiaan mitään huomiota, vaan se hyppäsi esille vasta kun niitä soitti ihan vierekkäin peräjälkeen. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 29.04.2017 19:51:18 | |
Kyllä varmaan on eroa, kuten vaikka kahden eri putkivahvistimen välilläkin. Kemperillä monitorointi vaikuttaa paljon lopputulokseen. Itse en ole ihan tyytyväinen ollut monitoroituun soundiin, vaikka laadukkaat Genelec 1031A monitorit ovat käytössä. Johtuneeko soittotilan akustiikasta tai sitten siitä että olen tottunut kuulokesoittoon? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 29.04.2017 20:00:57 | |
blues guitar: Kyllä varmaan on eroa, kuten vaikka kahden eri putkivahvistimen välilläkin. Kemperillä monitorointi vaikuttaa paljon lopputulokseen. Itse en ole ihan tyytyväinen ollut monitoroituun soundiin, vaikka laadukkaat Genelec 1031A monitorit ovat käytössä. Johtuneeko soittotilan akustiikasta tai sitten siitä että olen tottunut kuulokesoittoon? Kannattaa lisätä volumea vaan... vähenee mahdollinen Fletcher-Munson efekti, mitä ei kuulokkkeilla niinkään tapahdu. Saattaa se olla akustiikan puutteet soittotilassakin. Edellisessä kämpässä oli itsellä huone niin korkea että kaikki ääni katosi heti kun sen sai pihalle, nykyisessä ääni kulkeutuu nopeasti ja tila kumisee enemmän, eikä volumea tarvitse niin paljon. https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves TO THE STARS!!! | |
![]() 29.04.2017 20:08:32 (muokattu 29.04.2017 20:12:43) | |
ÄrGee: Kannattaa lisätä volumea vaan... vähenee mahdollinen Fletcher-Munson efekti, mitä ei kuulokkkeilla niinkään tapahdu. Saattaa se olla akustiikan puutteet soittotilassakin. Edellisessä kämpässä oli itsellä huone niin korkea että kaikki ääni katosi heti kun sen sai pihalle, nykyisessä ääni kulkeutuu nopeasti ja tila kumisee enemmän, eikä volumea tarvitse niin paljon. https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves hmm....juurikin "kumiseva" soundi häiritsee varsinkin kovemmalla soitettaessa. Monitorit on lattialla, pitäisiköhän nostaa korvan korkeudelle? Tosin lattialla mulla vahvistimetkin yleensä on. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 29.04.2017 20:15:39 (muokattu 29.04.2017 20:17:23) | |
blues guitar: hmm....juurikin "kumiseva" soundi häiritsee varsinkin kovemmalla soitettaessa. Kaiuttimet kauemmas seinästä, noin puolen metrin päähän. Jos kaiuttimista löytyy säätöjä erilaisia huoneita varten, niin leikkaat alapäätä pois. Bassoansat huoneen nurkkiin ja paneelia seiniin pitäisi itsekin hankkia... Mutta kerrostaloasunnossa siitä ei välttämättä pääse kokonaan eroon, koska se vain on huoneen ominaisuus jota pystyy hoitamaan noilla ratkaisuilla. Monitorit on lattialla, pitäisiköhän nostaa korvan korkeudelle? Tosin lattialla mulla vahvistimetkin yleensä on. Ehdottomasti korvan korkeudelle, koska lähikenttämonitorit ovat tarkoitettu siihen. Normaalit kitaravahvistimet taas eivät. TO THE STARS!!! | |
![]() 29.04.2017 20:19:06 | |
ÄrGee: Kaiuttimet kauemmas seinästä, noin puolen metrin päähän. Jos kaiuttimista löytyy säätöjä erilaisia huoneita varten, niin leikkaat alapäätä pois. Bassoansat huoneen nurkkiin ja paneelia seiniin pitäisi itsekin hankkia... Mutta kerrostaloasunnossa siitä ei välttämättä pääse kokonaan eroon, koska se vain on huoneen ominaisuus jota pystyy hoitamaan noilla ratkaisuilla. Ehdottomasti korvan korkeudelle, koska lähikenttämonitorit ovat tarkoitettu siihen. Normaalit kitaravahvistimet taas eivät. Ok. Pitää kokeilla näillä neuvoilla. Kiitos vinkintä! ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 29.04.2017 21:27:28 | |
Aloittaja vertailee kahta kovin eri hintaista laitetta. Sinänsä, ihan ok. Kemper oli pari vuotta, Blackstaria vastaava, hieman aikaisempi digit.vahvistin Marshallin JMD verrokkina. Omasta mielestäni Kemper hakkasi tuon vastaavaan, edelleen pölyä keräävän Marsun 6-0. Kemperin myin koska meni heti kaupaksi ja hinta hyvä. Putkivahvistin mun juttu. Mielestäni toi latenssi ei ole ongelma, ihan muut seikat vaikuttaa lopputulokseen. | |
![]() 30.04.2017 09:04:52 | |
peltsi451: Aloittaja vertailee kahta kovin eri hintaista laitetta. Sinänsä, ihan ok. Kemper oli pari vuotta, Blackstaria vastaava, hieman aikaisempi digit.vahvistin Marshallin JMD verrokkina. Omasta mielestäni Kemper hakkasi tuon vastaavaan, edelleen pölyä keräävän Marsun 6-0. Kemperin myin koska meni heti kaupaksi ja hinta hyvä. Putkivahvistin mun juttu. Mielestäni toi latenssi ei ole ongelma, ihan muut seikat vaikuttaa lopputulokseen. Kyllä juu, mutta en ole ostamassa kumpaakaan. Kyselin tuosta asiasta lähinnä siksi, että olen soittanut Blackstar ID60 vahvarilla joka on hintahaitarin alapäässä. Huomasin tuon latenssihommelin siinä vasta kun soitin sitä rinnakkain analogisen vahvarin kanssa..... en siis ollut huomannut latenssia aikaisemmin. Se latenssihan ei ole mikään släppidelay, vaan fiilis on ehkä enemmän sellainen kuin seisoisi vähän kauempana vahvistimesta ja senkin huomaa vasta kun seisoo vahvistimen vieressä ja se ilmiö hiipuu kun menee kauemmas vahvarista. Sitä paitsi tuo ilmiö saattaa jäädä huomaamatta jos vahvistinta ei käytä akustisoidussa ympäristössä. Meidän treenikämpällä on kaikenmoista pehmustetta seinässä ja katossa ja lattiassa ja nurkissa bassoansoja, niin se on akustisesti aika "kuollut" tila jolloin pienetkin jutut saattaa pompata korville. Minua kiinnostaa nuo digivehkeet, vaikka en ole sellaista ostamassa ja siksi kyselin, että onko myös hintahaitarin kallein ja arvostetuin vehje tässä suhteessa samanlainen. Netistä kun etsii tietoa niin noista seikoista puhutaan vaan millisekunteina, eikä ne kerro mulle yksistään mitään. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 30.04.2017 09:14:05 | |
hallu: Netistä kun etsii tietoa niin noista seikoista puhutaan vaan millisekunteina, eikä ne kerro mulle yksistään mitään. Asiaan liittyvät laskelmat eivät ole mitään korkeampaa matematiikkaa: Millisekunti = 0,001 sekuntia Äänen nopeus ilmassa = noin 343 metriä sekunnissa ( https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84%C3%A4nen_nopeus ) Yhdessä millisekunnissa ääni ehtii kulkea siis noin 0,001 s x 343 m/s = 0,343 m eli noin 34 cm. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)