Aihe: Les Paulien paino?
1 2 3 4
riffi-rotta
27.03.2005 23:07:18
Olen tykästynyt Les Paul-kitaroihin, mutta ainut ongelma on niiden paino:( Onko olemassa kevyempiä lespoja? Itse olen kokeillut vain Customia huolellisesti, ja se painaa! Mutta onko jotkut mallit, kuten Studio, Standard kenties kevyempiä?
RIP Joey, Johnny ja Dee Dee Ramone, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Hillel Slovak.
Jucciz
27.03.2005 23:12:25
Velipojan vanha Special painoi vähemmän kuin mun kumpikaan Stratocaster, eli kyllä siellä kevyitäkin yksilöitä on kun jaksaa testailla riittävän monia. Toisaalta, oma Customini painaa 4,9 kiloa. Tuhti puu tuottaa tuhdin soundin, jos ei muuten niin kipeän olkapään kustannuksella. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
PuNkKi
27.03.2005 23:12:25
studio on ainakin standardia huomattavasti kevyempi.
itse joskus vaihdoinkin juuri tuon takia standard:in studio
malliin.. mutta muista en sitten tiedä..
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Pluto
27.03.2005 23:17:12 (muokattu 27.03.2005 23:17:32)
Tuhti puu tuottaa tuhdin soundin...

Tästähän voisi esim. eräskin herra Ruokangas olla vähän eri mieltä. :)
Dillon, you son of a bitch!
atimoc
27.03.2005 23:20:17

Epiphonellahan on joku uudehko Les Paul Ultra-malli, josta on rouhaistu puuta reilummalla kädellä pois. Soundista en tiedä, kun en ole kokeillut (tai edes Suomen kaupoissa nähnyt).
strictly rhythm or make it cry, make it sing?
mhaimilahti
27.03.2005 23:21:13

eipä noi vanhat les paulit paina lähellekkään sitä mitä nämä uudet , kun on vähä eri puista tehdyt
Jucciz
27.03.2005 23:28:29
Tästähän voisi esim. eräskin herra Ruokangas olla vähän eri mieltä. :)

No mutta katsos, tuo lausahdus ei tarkoita sitä, etteikö tuhtia soundia saisi muillakin keinoilla. Lisäksi, maailman tappiin asti voitaisiin keskustella siitä, milloin soundi on tuhti ja milloin ei. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Pluto
27.03.2005 23:29:20
No mutta katsos, tuo lausahdus ei tarkoita sitä, etteikö tuhtia soundia saisi muillakin keinoilla. Lisäksi, maailman tappiin asti voitaisiin keskustella siitä, milloin soundi on tuhti ja milloin ei. :)

Mä vaan yritin päteä. :)
Dillon, you son of a bitch!
Jucciz
27.03.2005 23:30:38
Mä vaan yritin päteä. :)

Yrittänyttä ei laiteta.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Incarnation
27.03.2005 23:35:33
Leveä nahkahihna auttaa kummasti.
Rest in peace Dime
Joees
28.03.2005 00:18:24

Näin juuri. Painavan kitaran kantaminen helpottuu huomattavasti kunnon hihnalla. Mun standardi painaa muistaakseni päälle 4,6kg mutta kunnon hihnalla se ei niin pahalta tunnu. Ja mä sentään olen oikeasti kevytkroppainen.
Groooove is in heart!
Roitto
28.03.2005 00:26:35

Niin auttaa. Mulla oli aina selkä/olkapää kipeä treenien jälkeen, mutta sitten kun hankin leveän nahkahihnan niin ei ollu enää selkä tahi olkapää kipeä. Niin ja mun kopio lessu paina 4.5 kiloa.
Nyt pois maitosi selästä ja juo hevosesi!!
Vilhelmus
28.03.2005 00:55:51

Olen tykästynyt Les Paul-kitaroihin, mutta ainut ongelma on niiden paino:( Onko olemassa kevyempiä lespoja? Itse olen kokeillut vain Customia huolellisesti, ja se painaa! Mutta onko jotkut mallit, kuten Studio, Standard kenties kevyempiä?

Ootko ESP:n Eclipsejä koeajanut?
trih
28.03.2005 01:23:42

No jos on kerran tykästynyt niin miksi valittaa painosta. Maailmassa on niitä kevyempiäkin kitaroita. Monen mallista ja painoista löytyy ;). Voihan sen muodon vääntää vaikka balsapuusta. Niinhän Gibson tosiaan teki LP Studio Lite-mallissa.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
fox
28.03.2005 01:37:46

Custom Lite on kevyt, Studio Lite samoin, muuten ovat tuommosta 3,9 - 4,4 kg keskimäärin, nämä uudemmat joissa on "swiss cheese"- kevennys. Tuo mun LP Doublecut on karvan päältä 3 kg, 3 kg 50 grammaa. Sen sijaan 70-luku näki ne kaikista painavimmat, 5,2- 5,6 kiloiset. Sanottakoon vielä, että mm. Ibanez Artistit 80-luvulta on tuota painoluokkaa..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
trih
28.03.2005 02:26:36
Chromyte on annettu Gibsonilla materiaalin nimeksi. Siis tuolle balsapuulle tai vastaavalle.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
N33m0
28.03.2005 02:29:45

Sattumoisin tossa Juha Ruokankaan kanssa juttelin ja hän kertoi että ne wanhat 60-70 luvun lespat olivat todella kevyitä verrattuna nykypäivän gibsoneihin. Tämä johtui kuulemma siitä että ne vanhat lespat valmistettiin Honduras mahongista joka on todella kevyttä, 70-luvun tienoilla hondurasissa kiellettiin mahongin vienti ja pitihän sitä nyt jostain saada. Noh, sitten tuli tämä painavampi versio josta käytetään edelleen honduras mahonki nimeä, vaikka puu on aivan muualta. Korjatkaa jos puhuin läpiä päähäni kun on tästä jo aikaa kun kuulin mutta jotenkin näin se meni ;)
( 'o')-d[||] More Beer!
fox
28.03.2005 03:02:02

70-luvun tienoilla hondurasissa kiellettiin mahongin vienti ja pitihän sitä nyt jostain saada. Noh, sitten tuli tämä painavampi versio josta käytetään edelleen honduras mahonki nimeä, vaikka puu on aivan muualta. Korjatkaa jos puhuin läpiä päähäni kun on tästä jo aikaa kun kuulin mutta jotenkin näin se meni ;)

Norlinin puunostajat hankkivat afrikkalaista mahonkia, jonka paino olikin jotain aivan muuta, nimittäin mahongin painoon vaikuttaa muunmuassa maaperästä nousevien pii-yhdisteiden määrä.. Tuo, ja sitten se seikka, että afrikkalainen mahonki on muutenkin melkoisen tiheää ja painavaa puuta, aikaansai runkojen painon nousun tasolle, jossa oli keksittävä jotain, varsinkin, kun välttämättä hirmuisa paino ei todellakaan korreloi suoraan sustain-ominaisuuksien kanssa. Paino-ongelmista kärsivät myös erityisesti 1969-73 valmistetut "pancake-body" Les Paulit, joissa kokeiltiin rungon laminoimista kahdesta ohuemmasta mahonkilaudasta joiden välissä oli vaahteraviilu..tosin rakennustapa ei muutenkaan säästänyt valmistuskustannuksia, ohuemman mahonkilankun käytöstä tulleet säästöt hupenivat tuon rakennustavan tuomiin ylimääräisiin liimaustyökustannuksiin. "Painon ja sustainin" suoran riippumattomuus-seikan todisti muuten myös Ibanezin Jeff Hasselberger 70-luvun lopussa. Tuolloin oli suurta muotia varustaa kitaroita messinkiosilla, joten Ibanezilla valmistettiin messingistä kitara, Artist 2622EQ, jonka paino oli 76 paunaa, eli noin 35 kiloa. Ei ollut mitenkään huippu-sustainikas se, lisäksi oli oikein hankala soittaa, sillä hihnat ei kestäneet, ja istuen soittaessa raajojen verenkierto häiriintyi. Yksi tehtiin, ja lähinnä sitä käytettiin NAMM-näyttelyssä "näyttelykappaleena".
fox
28.03.2005 03:09:23

Chromyte on annettu Gibsonilla materiaalin nimeksi. Siis tuolle balsapuulle tai vastaavalle.

Tulee balsapuun tieteellisestä nimestä tuo "chromyte".. Balsaa lisättiin Custom- ja Studio Liten runkoihin tehtyihin D-kirjaimen muotoisiin koverruksiin. Myös Gibsonilla tehtiin US-1 kitaran kauloja "Chromyte added maple neck" -periaatteella kaulapainoisuusongelmien vuoksi..
Balsahan on muuten joltinenkin "tonewood" mutta valitettavan pehmeä mekaanisesti, tehtiinhän täysbalsaiset kitarat kuusikannella ZZ Topin kavereille Custom Shopissa. Erikoismalli oli "Johnny Firesmith" eli Johnny Smith- mallin näköiseen runkoon ympättiin Firebird-kaulat..
Juzzu
28.03.2005 11:02:16
ne wanhat 60-70 luvun lespat olivat todella kevyitä verrattuna nykypäivän gibsoneihin.

Osa noista vuosimalleista jopa äärimmäisen kevyitä, ottaen huomioon että tuolla aikavälillä LP:a tehtiin vain vuosia '60 ja '68-'70.
I love the smell of napalm in the morning
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)