Aihe: Selitystä kaivataan!
1 2
aven13
22.05.2017 08:45:53 (muokattu 22.05.2017 08:46:57)
Ehkäpä joku asioihin perehtynyt antaisi selityksen seuraavanlaiseen salaisuuteen, joka ei ainakaan tällä hetkellä oikein avaudu omassa humiittikopassani.
Kiitos.

"HUOM! Soittajan tulee tehdä pyöreän ydinlangan kieleen 90 asteen kulma ennen sen katkaisua. Muuten kieli "kuolee" ennenaikaisesti.
Tämä tapa on juurtunut myös kulmikkaisiin punoskieliin, eikä siitä haittaakaan ole. Sama ehkäisevä toimenpide pätee kaikkiin, myös paksuihin basson kieliin."

http://backstageblogi.fi/tutoriaalit/kitaran-kielet
Ennenkin on soitettu ja nuotit pantu nippuun.
antikristus
22.05.2017 08:56:08

Jackson-mies
Krice
22.05.2017 09:05:30

Kun kieli menee virittimen läpi niin siitä tulee ensimmäinen kulma, sen jälkeen pitää tehdä toinen kulma, että kielen sähköinen kvanttivaraus kumoutuu.
aven13
22.05.2017 09:23:38
Krice: Kun kieli menee virittimen läpi niin siitä tulee ensimmäinen kulma, sen jälkeen pitää tehdä toinen kulma, että kielen sähköinen kvanttivaraus kumoutuu.

Aivan!
Heti kysymyksen lähettämisen jälkeen nousikin syvällä alitajunnastani vastaavanlaista unohdettua tietoa kielten nopeaan kuoleutumiseen liittyen ilman niihin tehtyä taivutusta. Kiitos siis arveluni oikeaksi varmistamisesta.
Ennenkin on soitettu ja nuotit pantu nippuun.
hallu
22.05.2017 09:32:06
aven13: Ehkäpä joku asioihin perehtynyt antaisi selityksen seuraavanlaiseen salaisuuteen, joka ei ainakaan tällä hetkellä oikein avaudu omassa humiittikopassani.
Kiitos.

"HUOM! Soittajan tulee tehdä pyöreän ydinlangan kieleen 90 asteen kulma ennen sen katkaisua. Muuten kieli "kuolee" ennenaikaisesti.
Tämä tapa on juurtunut myös kulmikkaisiin punoskieliin, eikä siitä haittaakaan ole. Sama ehkäisevä toimenpide pätee kaikkiin, myös paksuihin basson kieliin."

http://backstageblogi.fi/tutoriaalit/kitaran-kielet

Ihan kiinnostava artikkeli jonka olen nähnyt ennenkin mutta hyvää kertausta. Kysymykseesi en tiedä vastausta joten arvailen ihan kuten nuo kaksi edellistäkin vastaajaa. Arvaukseni on, että asia liittyy liittyy mainittuun pyöreään ydinlankaan josta punoksen sanottiin purkautuvan helpommin. Kulma siis on tehty mahdollisesti ehkäisemään punoksen purkautumista. Toisaalta tämä ei koske nykyisiä kieliä ja kuten artikkelissa mainittiin pyöreän ydinlangan kieliä joissa oli korkea nikkelipitoisuus, tehtiin ennen vuotta 1970 jolloin ei ollut myöskään lukkovirittimiä joten kulma on tullut kieleen väkisinkin siihen kohtaan jossa se lähtee viritintapilta.

Toisaalta Fenderkitaroissa käytettiin (ja käytetään vieläkin) viritintappeja joissa kieli katkaistaan ennen sen asettamista tappiin joten esimerkiksi Jimi Hendrixin kitarateknikon on varmasti ollut syytä muistaa tehdä kielenpäähän kulma ennen sen katkaisemista. Itse en sitä ole tehnyt, vaan olen katkaissut kielen ja tökännyt sen tappiin ja taittanut kulman vasta siinä, onneksi kulmaa ei nykykielissä enää tarvita.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
22001100
22.05.2017 09:43:28
Tarvitseekos tällaisesta välittää jos on hexcore kieli (kuusikulmainen ydin)?

Yleisesti ottaen onko soundillisesti ja kielen kestävyyden kannalta paljonkin eroja round ja hex coren välillä...? Itse en ole niin asiaa tutkinut mutta kiinnostaisi tietää onko porukat täällä todenneet toisen "paremmaksi"?
hallu
22.05.2017 09:52:04
22001100: Tarvitseekos tällaisesta välittää jos on hexcore kieli (kuusikulmainen ydin)?

Yleisesti ottaen onko soundillisesti ja kielen kestävyyden kannalta paljonkin eroja round ja hex coren välillä...? Itse en ole niin asiaa tutkinut mutta kiinnostaisi tietää onko porukat täällä todenneet toisen "paremmaksi"?

Ei tarvitse välittää. Saako kieliä enää pyöreällä ydinlangalla? mistä? kuka valmistaa? kiinnostaisi nimittäin kokeilla. Mun käsittääkseni kaikki on kulmikkaalla ydinlangalla.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Matias.
22.05.2017 10:18:38
Tuo yllämainittu terävä kulma auttaa tosiaan siinä että kierrepunos ei löysty. Löysä punos pilaa kielen soundin ja se alkaa kuulostamaan heikolta ja "kuolleelta". Kun kielen pujottaa virikoneiston akselin läpi ja kiristää, niin sen terävä mutka hoitaa kyllä homman.

Pyöreälle ydinlangalle punottuja kieliä löytyy ainakin Pyramidin nickel -sarjoista. Muistaakseni GHS tekee myös jotain Pure Nickel -settiä. Newtonen kielet taitaa suurimmaksi osaksi olla näitä. Niissä on yleensä aina täysnikkelipunos ja soundi on pehmeä mutta kuitenkin rapea verrattuna nykyisiin nikkelipinnoitettuihin teräspunoksiin.
Sopii perinnesoundeihin. Raskaita hevisäröjä noista ei lähde, mutta delayn kanssa cleanilla kuulostaa todella mukavalta.
Ei niitä yleensä kotimaan musiikkiliikkeissä ole. Jos joku haluaa testata, mulla on muutama setti 0.11 Pyramideja. Voin luopua omakustannushintaan 6 euroa paketti tai pullo Chileläistä punkkua.......
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
askomiko
22.05.2017 10:22:19
Ainakain DR:n ja Pyramidin valikoimissa on, liekö peräti kaikki DR:t pyöreällä ytimellä.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
antikristus
22.05.2017 14:10:37

askomiko: Ainakain DR:n ja Pyramidin valikoimissa on, liekö peräti kaikki DR:t pyöreällä ytimellä.

DR:än tite-fitit on pyöreellä ytimellä ja Hi-beamit ja DDT:t hexillä.
Jackson-mies
Guitarfreak
22.05.2017 14:10:50
askomiko: Ainakain DR:n ja Pyramidin valikoimissa on, liekö peräti kaikki DR:t pyöreällä ytimellä.

Ainakin DR seteissä on em. taittohommaan kehoittava paperlappunen.
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Juzpe
22.05.2017 14:40:54

Krice: Kun kieli menee virittimen läpi niin siitä tulee ensimmäinen kulma, sen jälkeen pitää tehdä toinen kulma, että kielen sähköinen kvanttivaraus kumoutuu.

Tosin asia liittyy kvanttivarausta enemmän ihan oikeisiin asioihin, kuten esim sen ydinlangan ja punoksen pysymiseen kiinni toisissaan myös sen katkaisun jälkeen. Ilmiössä lienee kyse sellaisista asioista kuin jännitysjakaumasta ja kielen myötörajasta.
Töissä "Minusta kitaristilla ei tarvitse olla rytmitajua, sehän on koko kitaran soittamisen tarkoituskin. Mutta ei siitä haittaakaan ole." - Krice
Kefiiri
22.05.2017 16:03:09
Juzpe: Tosin asia liittyy kvanttivarausta enemmän ihan oikeisiin asioihin, kuten esim sen ydinlangan ja punoksen pysymiseen kiinni toisissaan myös sen katkaisun jälkeen. Ilmiössä lienee kyse sellaisista asioista kuin jännitysjakaumasta ja kielen myötörajasta.

Totta juu, punoslanka kun ei oikein saa otetta pyöreästä ydinlangasta niin se voi löystyä pitkältäkin matkalta katkaisun jälkeen. Helposti varmaan ainakin satulan yli otelaudan puolelle, ja sittenhän se jo demppaa sointia.
En ole musiikin asiantuntija.
ÄrGee
22.05.2017 16:11:12 (muokattu 22.05.2017 16:12:49)
Kun tuo kulma syntyy virittimen päässä automaattisesti, niin kielen muuhun osaan jää hieman löysää mikä vaikuttaa alussa sointiin ja vireenpitoon, joka taas normivirittimillä vaikuttaa lähes ainoastaan virittämiseen. Mutta en usko että sillä on mitään oleellista merkitystä koska kieli soi satulan ja tallapalan välistä, eikä sieltä mihin kulma on tehty.

En tiedä miten asia oli ennenvanhaan, kun on tullut käytettyä pelkästään moderneja nikkeliteräksestä valmistettuja naruja.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
J.Nikkanen
22.05.2017 16:16:17
Tulee kyllä laiteltua kitaroissa melkeinpä aina kieli solmien on sitten monta kierrosta viritintapin ympärillä tai ei. Siinä tulee muutama vähintään ysikymppinen kurvi tehtyä kieleen ennen katkaisua.
Krice
22.05.2017 16:52:50

J.Nikkanen: Tulee kyllä laiteltua kitaroissa melkeinpä aina kieli solmien on sitten monta kierrosta viritintapin ympärillä tai ei.

Se ensimmäinen kulma mikä kääntyy viritystapin sisälle pitää kielen paikallaan. Kaikki muu sen jälkeen on ihan turhaa ja samantekevää miten päin kielen sitoo. Kieli ei ole mitään narua, se on metallia, ei se lähde tulemaan siitä kulman takaa enää taaksepäin.
pappasfin
22.05.2017 17:16:51
Ite käytin jossain vaiheessa sellaista tapaa, jossa kieli lukittui oman itsensä yli siten, että ekaksi ali ja paluu kielen yli ja tapille tuleva osa sitten painaa sen lukittaen.

Mutta en oikein ihan tykänny tuosta kun epäilen, että onko siitä a) hyöytä b)se tekee kuitenkin siihen tulevaan kielen osaan ylimääristä pahkua.

Se kielihän oikesti pysyy paikoillaan just niin kuin Krice tuolla kuvaili eli kun vetää sen tapin reijästä läpi niin kyllähän siihen se mutka tulee kun kiristää ;D

Kuva tuosta mun ylemmän kohdan kuvauksesta
http://www.fretnotguitarrepair.com/images/restring/step4.jpg
PappaSFin
Kefiiri
22.05.2017 17:22:45 (muokattu 22.05.2017 22:04:53)
pappasfin: Kuva tuosta mun ylemmän kohdan kuvauksesta

Jopa on erikoinen systeemi :=o

Edit: ei olekaan... en vain tajunnut kuvaa heti :/

Ohjehan koskee tosiaan tapausta jossa kieli katkaistaan _ennen_ tappiin pujottamista, siinä yhteydessä punos löystyy jos on löystyäkseen. Kielen löystyminen niin ettei vire pysy on asia erikseen.
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
22.05.2017 17:33:25 (muokattu 22.05.2017 17:37:15)
Krice: Se ensimmäinen kulma mikä kääntyy viritystapin sisälle pitää kielen paikallaan. Kaikki muu sen jälkeen on ihan turhaa ja samantekevää miten päin kielen sitoo. Kieli ei ole mitään narua, se on metallia, ei se lähde tulemaan siitä kulman takaa enää taaksepäin.

No mielipiteesi on vähintään ihan yhtälailla paskapuhetta kuin minunkin mielipide. Arvostaisin ettet kommentoisi kirjoituksiini, noudatan nykyään itse samaa ohjetta sinun kommenttiesi kanssa. Juttele ennemmin vaikka kotona äidin kanssa näistä.

Käytän solmua, on sitten psykoakustinen juttu tai ei tai sanoo Krice ihan mitä tahansa.
J.Nikkanen
22.05.2017 17:36:40
pappasfin: Kuva tuosta mun ylemmän kohdan kuvauksesta

No juuri tähän tapaan olen itse jumittunut. Jos ei muuta niin ainakin on itsellä parempi mieli, todellinen vaikutus on mysteeri. Enpä ole ajatellut alkaa suorittamaan testejä aiheesta, niitä varmaan löytyy interwebsistä, puolesta ja vastaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)