toba 01.04.2005 23:06:26 | |
---|
Keskustelin erään kitaristikaverini kanssa plektroista ja niiden "väsymisestä". Kaveri väitti että plektroilla on taipumus väsyä jonkun ajan kuluttua siitä kun on uutena hommannut ja soitellut. Väsymisellä hän tarkoittaa kuulemma sitä että plektra ei enää palaudu niin hyvin muotoonsa sen jälkeen kun on osunut kieleen, ja se kuulemma vaikuttaa soittamiseen (tulee esim. enemmän ohilyöntejä jne). Väsymisellä ei kuitenkaan kuulemma ole plektran taipumisen kanssa tekemistä, koska kyllähän monet Thin plektrat helposti taipuu. Eli kysymys on vaan muotoonsa palautumisesta. Lisättäköön vielä että Dunlopin plektroilla tätä väsymis-ilmiötä ei kuulemma tapahdu, koska ne osaavat käyttää oikeata muoviseosta. Muut plektrat kuulemma väsyvät paljon helpommin. Tultiin erään toisen kitaristikaverini kanssa siihen tulokseen että tuo on turhaa lässytystä ja paskanjauhamista. Mitä itse olette sitten mieltä? Oletteko muka huomanneet samaa ilmiötä tjsp? Kommentteja :) |
...And Justice For All 01.04.2005 23:10:14 | |
---|
Hoho, on teilläkin mietteet. Mun käytössä Dunlopit on toiminu täydellisesti eikä ne oo "väsynyt." Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
Volle 01.04.2005 23:26:54 (muokattu 01.04.2005 23:29:29) | |
---|
Dunlopit ovat hyviä ja Fenderit (ainakin ne mitä ostin vuonna 99). Kämpällä lojuvat muiden bändien soittajien plektrat ovat melkein kaikki juuri niitä paskoja "löysiä" vaikka ovatkin aika kovia (tämö on vissiin sama ilmiö, johon aloituksessa viitataan). En muista merkkiä. Toisaalta sillä ei ole väliä, koska ostan merkistä riippumatta vain hyvän tuntuisia lärppiä. Nam. |
Ze Kink 01.04.2005 23:27:14 | |
---|
En ole huomannut. Soitan kylläkin dunlopeilla eniten :) |
pekurides 01.04.2005 23:43:36 | |
---|
mä käytän pelkästään metalliplekui(hopea,messinki) v:sta jotai -95 ,eikä oo väsyny ku ukko ja kielet:) Jotenki tarkempi tuntuma ja paljon tuhdimpi ja isompipaksu ja metallinen saundi metalliin! muoviset jotenki ihan löysiä kulleja... Vituttaa vaa ku välillä ajatuksissaa laittaa väärään paikkaan ni sitten revitään koko paikka ympäri ennenku löytyy ja kukaan ei poistu:) |
Da Make 01.04.2005 23:45:21 | |
---|
Mä käytän Dunlopin XL Jazz III mustaa. Ei väsy ja on kirkas atakki. |
overtake 02.04.2005 00:06:17 (muokattu 02.04.2005 00:06:38) | |
---|
Olen ilmeisesti poikkeava kun en pidä paksuista plektroista. Akustisesti rämpytellessä tuollainen keltainen Dunlop tai vastaava 0.7 - 0.8 millinen tuntuu ja kuulostaa parhaalta. Kirkas, selkeä soundi. Särömätöt sitten tuollaisella sinisellä, eli millisellä Dunlopilla. Paksumpiakin on tullut testailtua. Turhuutta. Pitää sen plektran vähän periksi antaa. www.stonetabs.tk |
carlos 02.04.2005 00:15:35 | |
---|
Olen ilmeisesti poikkeava kun en pidä paksuista plektroista. Hmm.. mitäs sitten pidät paksuna? Ite käytän myös ~1mm paksuja plekuja ja hyvin on joka ikinen toiminu :) Ja miksei ne plektrat vois väsyä, jos metallikin väsyy? Tuskinpa sillä soittoon kuitenkaan suurta merkitystä on.. I can't hide but I can run for miles |
wilzhu 02.04.2005 00:23:07 | |
---|
En tiedä väsymisestä, mutta sen tiedän, ettei Fenderin plektroja kannata ostaa. Kuluvat yhdessä illassa, toisin kun Ibanezin plektrat. Ne kestävät vaikka kuinka kauan. Tai ainakin ne Fenderin plektrat kuluvat, joita saa 12 päkeissä. Paljon se ottaa, vähän se antaa. |
Hohhoijaa 02.04.2005 09:40:30 | |
---|
Snarling Dogs - plektrat, ainakin jotkut. Ihan kauheaa tavaraa. Yhen biisin vetää niin on ihan käyrä jo. jo0 |
Kimmo72 02.04.2005 13:27:04 | |
---|
Itse käytän Ibanezin (kuinkas muutenkaan) "hiekkapaperi" gripillä varustettua plekua ja kyllä niistä on väsymys kaukana. Toimii. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. |
Wasbesp 02.04.2005 13:33:33 | |
---|
Eiköhän tuossa perää ole. Itse olen huomannut vähän samaa "väsymistä" Planet Wavesin plekujen kanssa, mutta Dunlopit rokkaa. Käytän pelkästään niitä Dunlopin Gator grippejä nykyään. Onks kaikki Alexit laihoja? |
moottorisaha 02.04.2005 13:39:14 | |
---|
Tummansiniset metallinväriset autot kulkee muuten nopeiten jonkun tutkimuksen mukaan. "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
k1mm0 02.04.2005 14:07:01 | |
---|
No enpä ole kyllä mitään väsymistä huomannut. Voihan tuossa perääkin olla, mutta ei kyllä millään lailla soittoon vaikuttavaa tuo "väsyminen" ole. Noita "ohilyöntien" määrää lisännee pikemminkin plektrojen kuluminen. Itselläni plektrat kuluvat viikon sisään jo liian tylpiksi, aina pitäisi olla uusia ostamassa. Käytännössä siis soitan tylpillä plektroilla niin kauan kunnes soitto käy lähes mahdottomaksi. D'Andrea Classic 1.21 -millisillä soitan, sopivat käteen tosi hyvin. Sen verran paksut kielet kitarassa, että kuluvat nopeasti. Eikä tuo soittotyylinikään mitään kaunista jazz-pikkailua ole. Se on kyllä ihan epistä, kun kaveri on ollut paljon enemmän humalassa kuin itse, mutta silti itselle tulee hirveä krapula ja sille kaverille ei ollenkaan.
Tabiteollisuus takoo tasokkaita tabulatuureja |
ejhfi 02.04.2005 14:35:24 (muokattu 02.04.2005 14:43:10) | |
---|
Tultiin erään toisen kitaristikaverini kanssa siihen tulokseen että tuo on turhaa lässytystä ja paskanjauhamista. Näin itsekin ajattelisin. Käytän pääasiassa Dunlopin, Gibsonin tai Fenkun plekuja paksudeltaan heavy. Olen myös tottunut siihen että hyvässä tapauksessa kun oikein isolla kädellä soittaa niin se on sellaista pleku/biisi-menoa. Johtuen siis pelkästään kulumisesta. Ei siinä ehdi, eikä ole tarvettakaan , kelata mitään plaktran väsymistä. Plektrat on käyttötavaroita ja niitä käytetään aikansa. En tiedä onko sitten sellaisia tapauksia, jotka hipelöivät jotain kasin vahvuisia kieliä perintökalleus-vintage thin-plekuillaan ja kun ohilyönti sattuu kohdalle, niin filosofidaan plektran väsymisestä, jotta sehän oli se syy kun tuli huti isku. Silloin kun kitaraa soitetaan kynsinauhat verillä, niin ei tuollaista tarvitse kelata... sikäli että se on turhaa :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
xulu 02.04.2005 14:47:40 | |
---|
Jazz II/III ei pahemmin vääntyile mihinkään. Ainut plektra merkki jota käytän, en tajua niitä "normaali" kokosia lirputus plektroja muuta kuin ehkä akustisen soitossa. Se kontrolli, SE KONTROLLI! Bigger gun to overcome bigger brains? |
Joees 02.04.2005 15:20:42 | |
---|
Mä käytän lähes poikkeuksetta Dunlopin Tortex .77mm plekuja sekä joskus .88mm. Tympii vaan kun näitä ei saa kaupasta, joutuu aina tilaamaan sinne. Johtuen syystä jotta nämä ovat muotoa teardroppeja. Näissä en ole koskaan huomannut mitään erikoista "väsymistä". Enkä tosin minkään muunkaan valmistajan plekuissa. Kenties mä en siihen niin kauheasti edes kiinnitä huomiota. Sikälimikäli se soittoon vaikuttaa niin se on äärimmäisen vähäistä ja loppujen lopuksi sitä edes huomaa. Näin minun tapauksessa, muista en tiedä. Akustisella tulee käytettyä vieläkin ohuempia ja isompia plekuja, ne jotenkin vaan toimii paremmin akustisella. Ja edes niissä en ole huomannut mitään "väsymistä". Mutta en käy väittämään jotta josko joissain plekuissa oikeasti olisikin väsymistä. Voi olla hyvinkin mahdollista. Groooove is in heart! |
Dinorocker 02.04.2005 15:38:03 | |
---|
Jazz III mustana ollu viimeset pual vuotta...tuskin enää muutosta muihin tulee, se pleku tottelee tarkasti. Ja kai ne ohkasemmat kovassa käytössä tuppaa hiukan muotoaan muuttamaan... Outrider |
-ez- 02.04.2005 16:25:31 | |
---|
Mulla on ollu pitkään käytössä pelkästään Dunlopin Gator Grip 1.5mm:iä. Kuluu kyllä muttei väsy... Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin
(Äijä don't get it) |
buffalo-eemeli 02.04.2005 17:57:29 | |
---|
Mulla häviää kaikki plekut (jazz II), ennen ku ne ehtii väsymään... |