Aihe: Onko kukaan teettänyt/tehnyt hihnaa?
1
LaXu
20.04.2005 19:09:24
Tuntuu, ettei mistään pääkaupunkiseudun kaupasta löydy hyvää nahkahihnaa. Kaikki vaan tuollaisia kapeita ja pehmustamattomia. Fender Deluxe Wide pehmustettu nahkahihna on paras johon on törmännyt, mutta ei niitäkään F-Musiikista tietysti löytynyt. DLX:ssa oli Levyn samantapainen hihna, mutta se ei taas ollut tarpeeksi leveä. Kalliskin oli.

Kyllähän nuo toimii jonkun straton kanssa hyvin, mutta kun tarvitsisin hihnaa painavalle kaksikaulaiselle ja toista vähemmän painavalle puoliakustiselle. Eli leveyttä pitäisi olla paljon ja pehmusteet alapinnassa.

Eli onko joku teettänyt nahkahihnaa? Missä, mitä maksoi ja millainen tuli?

Entä onko joku tehnyt sellaista itse? Mitä maksoi, millainen tuli ja kuinka hankala oli tehdä?
McNulty
20.04.2005 19:19:11
nahkahihnaa en ole itse tehnyt/teettänyt, olen aina tyytynyt Levy's remmeihin vaikka hintavia ovatkin. Itse tosin tein neon-oranssin turkisremmin :) Otin 3 tuumaa leveän mustan perus-nylonremmin, sitten toiselle puolelle hihnaa tein sellaisesta pinkistä pakkaus vaahtomuovista tms. pehmusteet... vetäsin ihan pikaliimaa tipoittain ja hyvin ainakin pehmusteet on pysyneet. Sitten päälle turkiskangas "putki" jonka sahasin sopivan kokoiseksi, ompelin laidat ompelukoneella pariin kertaan että varmasti kestää... (ompelin siis nurjalta puolelta... oli mukavaa kääntää sellanen ohuehko putkelo "oikeinpäin") :) Sitten sujautin putken nylonremmin ympärille ja pari tippaa pikaliimaa turkisputkelon päihin että pysyy hihnan ympärillä kiinni. Hyvä tuli ja perkuleen halpa... Nylon-remmi muistaakseni 10-15e, turkis 2e, pehmikkeen otin jostain vanhasta IT-tarvike pakkauksesta duunista, vähän vaivaa ja vähän liimaa...

Kuvan voin jossain välissä laittaa jonnekin kun jaksan.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Niskamies
20.04.2005 20:30:44
Mulla olis yks ruskea Fenderin deluxe wide hihna ylimääräisenä. Haluatko ostaa?
Meitsi on meshissä.
Kielipuoli
20.04.2005 20:57:03
Ittellä on ollut jo 23v sama, itse tehty nahkaremmi: entisestä Nahkakunnasta (Oulusta) valitsin sopivan pituisen palan tukevahkoa nahkaa 10cm leveää(maksoi silloin 'bout 15mk), muotoilin päät ja tein n. 4mm. pyöreät reiät päihin nahkarei'ittäjällä (vai-mikä-se-nyt-olikaan), n.parin sentin etäisyydelle päistä ja 1cm viilto ylöspäin rei'istä ettei repeä itsestään kitaran painosta ja hihnatapeista.
Tämän jälkeen kastelin vedellä koko lätyskän, annoin kuivua ehkä päivän pari kesän auringossa. Tuon jälkeen pyyhin/kastelin ruokaöljyllä koko lätyskän, hiersin/kuivasin pinnan ja annoin kuivua/imeytyä auringossa. Aina "prosessien" välillä pehmitin läsyä vääntelemällä ja taittelemalla.
Tuosta en ole ihan varma kumpi tuli ensin, vesi vai öljy, mutta pari kertaa toistin nuo "kastelut" ja ko. remeli on
kannattanut siitä lähtien n.20-30 eri kitaraa ilman haavereita. Ei ole ollut lukkoja kertaakaan käytössä eikä hihna ole koskaan pettänyt.
Ai niin, aluksi tein "takaosaan" varalta parikin reikää mutta myöhemmin leikkasin alimman pois kun en tarvinnut.
Nahka oli väriltään alunperin vaaleaa haljasta mutta tuon runnomisen/öljyämisen jälkeen tummahko ruskea, kuten märkä nahka.
Eihän se koristeellinen ole; muutama extra reikä sivuilla (kummallakin puolen remeliä), näkö muutenkin kuin anopin ja apen 50-luvun s/m-leikeistä, mutta voisihan tuota ulkönäköpuolta joku vinkittää...?
-KP
Kyllä se tästä......vielä vituiksi menee....
McNulty
20.04.2005 21:17:40
...Eihän se koristeellinen ole; muutama extra reikä sivuilla (kummallakin puolen remeliä), näkö muutenkin kuin anopin ja apen 50-luvun s/m-leikeistä, mutta voisihan tuota ulkönäköpuolta joku vinkittää...?

Oosny... tuo kuulosta paremminkin todella tykiltä. Ei nahkaremmi saakaan olla "pakasta repästy" kiiltävä mustanahka... vähän sama kuin prätkärotsin tai farkkujen kanssa. Ne ajan myötä kulahtaneet ovat kaikista parhaita ja "katu-uskottavimpia" :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
kaukopoika
20.04.2005 22:47:20
Pakko kertoa tämä!Joskus nuorena miehenä kun aloiteltiin bändihommia ja taisi olla toiset treenit,niin huomattiin,ettei komppikitaraan löydy remmiä mistää.

No kekseliäänä miehenä komppikitaristi Arto kävi leikkaamassa linkkarilla pihassa olevasta Corttiinastaan turvavyön irti,heitti sen niskan ympäri ja arvioitsi kitaran korkeuden ja pisti sillä veitsellä reijät päihin.Koko hommaan taisi kulua noin kolme minuuttia aikaa ja sillä remmillä pärjättiin niin kauan,että joskus sitte Tampereen reissulla haettiin Ahosen museosta oikeen "tehtaalainen" tilalle!
efunkelist
20.04.2005 23:53:42

Todella rock-meininkiä. Mullakin on ollut tarkoitus tehdä itse hihna (kas kun melkein kaikki pitää olla itse tehtyä... jopa naapurin kakarat ;) mutta en ole vielä jaksanut. Kun se kitaran mukana tullut fender-hihna hoitaa hommansa. Sitten varmaan teen jonku hihnan kun tuohon kyllästyn/turhaudun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)