Aihe: Mikkien korkeuden säätäminen
1
d_777
18.04.2005 15:45:41
Miten mikin esim. etu-sellaisen (humb) nostaminen / laskeminen vaikuttaa kitaran sointiin ja mitä muuta tässä tapahtuu?
konehes
18.04.2005 15:47:52
Korkealla on kirkkaampi soundi.
Musiikki on parhaimmillaankin paskaa.
toxic
18.04.2005 15:48:46
Hmm... No ei se hirveästi vaikuta, mutta pikkasenhan se kovenee . Mutta kielten sustaini heikkenee myös pikkasen. Riippuu tietenkin mikeistä.
wilo
18.04.2005 18:23:32 (muokattu 18.04.2005 18:24:57)
Mun mielestä mikkien korkeussäätö vaikuttaa ensisijaisesti signaalin voimakkuuteen ja sitä kautta mm. säröytymiseen. Kaipa siinä saundissa eroja on muutenkin, mutta ei niin merkityksellisiä.
Itte käytän korkeussäätöä mikkien välisen voimakkuusbalanssin hienosäätöön. Esim. tallamikki on kaikissa kitaroissa lähempänä kieliä ku kaulamikki, vaikka tallamikki on kaikissa jo valmiiksi tehokkaampi.
Lisäksi voi säätää ylä- ja alakielten välistä balanssia. Joissakin mikeissä voi säätää kielikohtaisia napapaloja erikseen samasta syystä.
weetube
18.04.2005 18:31:40
Elkäätten liian lähelle kieliä nostako,ei se soundi siitä määräänsä enempiä tanakoidu! + tekee sointia epävireiseksi koska mikit vetää kieltä puoleensa.
"Hätäkös tässä on,valmiissa maailmassa?"
Kimmo72
18.04.2005 18:40:03
Elkäätten liian lähelle kieliä nostako,ei se soundi siitä määräänsä enempiä tanakoidu! + tekee sointia epävireiseksi koska mikit vetää kieltä puoleensa.

Nii ja se sustaini huononee (pienenee) kuten ylempänä mainittiinkin.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
JartZA
18.04.2005 20:46:54
Pistäkääs jotain suositusmittoja mikkien etäisyydelle kielistä.
Condemned to rock n' roll
carlos
18.04.2005 20:49:20

Senverran, että kielen värähdellessä ne ei osu mikkiin. Ja siitä alaspäin :)
I can't hide but I can run for miles
kulmahiomakone
18.04.2005 21:06:07 (muokattu 18.04.2005 21:09:05)

Oliskohan Seymourin tai jonkun muun valmistajan FAQissa puhuttu kolmesta millistä... Voin muistaa väärinkin. Noilla mikeillä on kuulemma ns. "sweet spot", etäisyys, jossa ne kuulostavat parhaalta. Itse en ole koskaan jaksanut kuuntelemalla säätää, vaan olen ruuvannut ne "sopivan etäisyyden päähän kielistä".

Mutta jos valmistajat tuohon sweet spotin olemassa oloon uskovat, niin en nyt heti keksi hyvää syytä olla siihen kuluttajana uskomatta. Paitsi että (valmistajat) saavat siitä tietenkin verukkeen, jos joku asiakas sanoo näiden mikin kuulostavan paskalta...
X
konehes
18.04.2005 21:15:00
Itselläni ne on melkein pohjassa. Kitarani ainut hyvä soundi tulee siten. Ja kaula- ja keskimikit käytössä koko ajan.
Musiikki on parhaimmillaankin paskaa.
Explorer
18.04.2005 21:15:06

Itse olen aina laittanut mikit niin lähelle kieliä kuin mahdollista, mutta kuitenkin niin, ettei kielet niitä soittaessa osu mikkeihin.
Trust me, I know what I'm doing.
weetube
18.04.2005 22:44:04
niistä mitoista...antavat esim.Fenkun prosyyreissä seuraavia mittoja:viimeiseltä nauhalta kieliä painettaessa T.Special mikeissä kielen etäisyys navoista bass side 8/64"-treble s 6/64" eli 2.4-2.0mm
humbucking bass s.4/64"-3/64"trebles.
vintage osaston mikit 6/64-5/64
american/mex 5/64"-4/64" että silleen...
"Hätäkös tässä on,valmiissa maailmassa?"
poppamies
18.04.2005 23:09:26

Itse olen aina laittanut mikit niin lähelle kieliä kuin mahdollista, mutta kuitenkin niin, ettei kielet niitä soittaessa osu mikkeihin.

Vaikka tässä nyt puhutaan kitaran mikeistä niin on ehkä syytä muistuttaa että bassomikit missä "pole piecet" (ne metallitapit) on näkyvissä (ja koholla) ei sovi säätää liian korkealle ja lähelle kieliä. Jos kieli (släpätessä) käy siihen tappiin niin saattaapi käydä niin että se tappi liikahtaa ja katkaisee mikin käämin.
Myytävänä 300W Fenderin nuppi!
päänahka
19.04.2005 08:45:32
Itse olen laittanut mikit mahdollisimman alas, jonka jälkeen olen säätänyt keskinäistä balanssia (huonosti) nostamalla tarvittavia mikkejä. Haluan työtilaa kielten ja mikkien väliin, ja jos soundi siitä yhtään tummenee, niin hyvä vaan.
Soolot on perseestä.
McNulty
19.04.2005 08:49:08

Humbuckerit tyypistä riippuen 2mm tai enemmän (maun mukaan).
Singlecoilit 4mm tai enempi.

Nuita se ainakin Ruokangas suositteli etäisyydeksi kielistä.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
kulmahiomakone
19.04.2005 09:50:00
Pistetään tähän vielä ote SD:n FAQista.

"What is the proper height for a pup?
A good starting point for the distance from the bridge pickup to the strings is 3/32 of an inch (~2,4 mm). The neck pickup can be set to provide a good output balance when compared to the bridge or to produce a particular tone when used together with the bridge. If a pickup is too close to the strings the tone tends to get muddy and lack clarity, and if placed too far away the tone will be thin and lacking in character. All pickups have a "sweet spot" where its tone will be optimal for a given guitar and pickup combination."
X
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)