Latee 02.04.2005 00:07:35 | |
---|
Nyt on 10-46 ja ajattelin vaihtaa 10-52 että sais vähän jykevämpää saundia. Vire vaihtelee E:stä drop-D ja joskus drop-C. Joutuukohan tekemään mitään kuin vaihtamaan uudet kielet? Vai pitääköhän kaularautaa säätä ja intotaatiota. En ole koskaan säätänyt kaularautaa/intotaatiota. Että pitääkö liikeeseen kiikuttaa? |
overtake 02.04.2005 00:10:58 (muokattu 02.04.2005 00:16:24) | |
---|
Eipä tuo nyt kovin dramaattinen muutos ole. Punotut kielethän tuossa setissä vain ovat vähän paksumpia. Kiristää sitten kaularautaa hieman jos tuntuu että kaula antaa liikaa periksi uusille kielille. Punottujen kielten intonaation tietty joutuu säätämään. www.stonetabs.tk |
carlos 02.04.2005 00:11:24 | |
---|
Intonaation pystyy kyllä helposti ite säätämään, jos osaa ruuvimeisseliä ja viritysmittaria käyttää. Sen takia ei siis kantsi liikkeeseen lähteä.. Kaularaudasta mä en tiedä mitään, joten toivotaan jonkun ei-niin-epätietoisen löytävän tänne pian. I can't hide but I can run for miles |
carlos 02.04.2005 00:12:22 (muokattu 02.04.2005 00:12:33) | |
---|
Löysää sitten kaularautaa hieman jos tuntuu että kaula antaa liikaa periksi uusille kielille. Hmm.. jos kaula antaa liikaa periksi, niin eikö olis syytä kiristää? EDIT: tai sitten olen aivan hakoteillä. I can't hide but I can run for miles |
Da Make 02.04.2005 00:12:53 | |
---|
Mä pistin kanssa aikoinaan heti kättelyssä 10-52 setin. Vähän kiristin kaularautaa. |
overtake 02.04.2005 00:15:40 | |
---|
Hmm.. jos kaula antaa liikaa periksi, niin eikö olis syytä kiristää? EDIT: tai sitten olen aivan hakoteillä. Ehh joo. Tietenkin. Ei pitäisi tähän aikaan yöstä enää yrittää neuvoa ketään ;) www.stonetabs.tk |
carlos 02.04.2005 00:16:51 | |
---|
Ehh joo. Tietenkin. Ei pitäisi tähän aikaan yöstä enää yrittää neuvoa ketään ;) No hyvä, että olin kerrankin skarppina. Eipä mulla mitään suurta kitaratietoutta ole, mutta tuo sanomasi jo hetkeksi hätkähdytti! Aprillipäiväkin kun oli jo ohi.... :) I can't hide but I can run for miles |
trih 02.04.2005 00:20:41 | |
---|
Iske kielet kiinni, säädä intonaatio. Aika näyttää pitääkö kaularautaa säädellä. Hivenen ehkä joudut tallaa nostamaan mutta nää on makuasioita. Itse en ole joutunut kaularautaa säätelemään tällästen pikkumuutosten takia. Lespojen (hyvien?) kaulat on aika jykeviä. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
Jucciz 02.04.2005 00:35:05 | |
---|
Asiaa sivuten.. Jos on tottunut Stratocasterilla 11-settiin, saa Les Paulissa käyttää lyhyemmän skaalan takia 12-settiä, ja jos käytössä on matalampi vire, niin 13- tai 14-setti voi olla tarpeen. Keskimäärin tuo skaalaero kitaroissa ainakin omalla kohdallani edellyttää yhden "pykälän" eroa kielisettien paksuudessa, eli kymppisetti Stratossa vastaa noin 11-settiä Paulissa jne. Samalla periaatteella puolen sävelaskeleen ero vireessä tuntuu vastaavan noin yhden "pykälän" eroa kielisetissä, eli samalla kitaralla 10-setti E-vireessä vastaa 11-settiä Eb-vireessä. Näin ollen esimerkiksi 10-setillä kielitetty normaali E-vireinen Strato tuntuu about yhtä jäykältä kuin 12-setillä kielitetty Eb-vireinen Les Paul. Toki kielen paksuuskin vaikuttaa lopulliseen soittotuntumaan: Vaikka kielen venyttäminen olisi yhtä paljon energiaa vaativaa, tuntuu matalassa vireessä oleva 13-setti varmasti sormiin erilaiselta kui korkeassa vireessä oleva 8-setti. Havaintoni ovat suuntaa-antavia, eivät missään nimessä tieteellisiä totuuksia. |
elbowski 02.04.2005 00:58:24 | |
---|
Mun LesPassa on 11-setti ja se tuntuu jykevältä matalemmillakin vireillä. Se en ollut minä, se oli Pastilli??? IMIK #25 Ärlä #017 |
moottorisaha 02.04.2005 01:15:27 | |
---|
Lespalla on hyvä vetää kymppisetillä D#-vireessä. "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
overtake 02.04.2005 01:19:29 | |
---|
Lespalla on hyvä vetää kymppisetillä D#-vireessä. Stratolla on. Lespa vaatii jo 11-setin. Näin siis mun sormilla. www.stonetabs.tk |
Jucciz 02.04.2005 01:52:49 | |
---|
Lespalla on hyvä vetää kymppisetillä D#-vireessä. Eihän kymppisetti riitä Les Paulilla järkevään tatsiin edes normaalivireessä. Hyvä jos 11-setti. :) |
trih 02.04.2005 02:08:08 | |
---|
Topikin aloittajan kannattaa tutustua opukseen nimeltä Suuri Kitarakirja, kirjoittanut Ralph Denyer. Siitä on itsekin tullut nuo säädöt opeteltua. Ei tule sitten hätä käteen jos ei ole tiukassa tilanteessa apu lähellä. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
moottorisaha 02.04.2005 02:12:10 (muokattu 02.04.2005 02:12:56) | |
---|
Eihän kymppisetti riitä Les Paulilla järkevään tatsiin edes normaalivireessä. Hyvä jos 11-setti. :) No henkilökohtaisesti en tykkää taistella voimillani kieliä vastaan bendaillessa ja vibraattoa tehdessä. Herkemmällä tatsilla saa muutenkin enemmän vivahteita siihen soittoon. Voisi verrata siihen, että jos tietokoneen piirtoalusta on herkempi, saat tehtyä tarkempaa ja vivahteikkaampaa piirrosta. :) "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Ziggy Bubba 02.04.2005 03:12:17 | |
---|
Mä vaihdoin just tuoreeseen studiooni 10-52 kielet. Kaularautaa sai hitusen pyöräyttää tehdasasetusten jäljiltä.. Intonaatioon en ole koskenut, ei ainakaan mun korvaan heittoa juuri ole. Säädöt oli vaan sen verran kohdillaan etten viitti vääntää niitä ihan mutkalle :) www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet! |
Lilli 02.04.2005 06:39:51 (muokattu 10.04.2005 10:58:08) | |
---|
Kokeileppa Lespaasi Ernie Ballin Beefy-settiä 11-54 sillä säädöllä, että vaihdat setin 021-paksuisen G-kielen 018-paksuiseen. Ala-E:n voi sitten virittää aika alas. Lisäksi kun kielet vetää stoptailin läpi 'väärinpäin' Billy Gibbons-tyyliin, niin heikkosorminenkin pystyy venyttelemään eikä tallapaloille tule liikaa painetta (hyvä jos tallassa esim. stringsaver-palat). 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. |
Latee 02.04.2005 08:46:00 | |
---|
Yksi tyhmä kysymys. Jos joudun nostamaan hiukan kieliä niin pitääkö tota taka palikkaakin nostaa saman verran. Pitäis kyllä opetella nämä säädöt itse niin ei joudu liikkeeseen viemään. Säästyy rahat parempaan :) |
Keke Urlaub 02.04.2005 08:55:36 (muokattu 02.04.2005 08:56:09) | |
---|
Yksi tyhmä kysymys. Jos joudun nostamaan hiukan kieliä niin pitääkö tota taka palikkaakin nostaa saman verran. Pitäis kyllä opetella nämä säädöt itse niin ei joudu liikkeeseen viemään. Säästyy rahat parempaan :) Ei joudu. Tosin kannattaa harkita, laittaako ne kielet sieltä takaa wraparoundisti, eli kielet "väärinpäin" rei'istä läpi siten, että ne kulkevat kaulalle tallapalan päältä, takakautta. Kuten Lilli jo sanoikin, tämä mm. vähentää tallaan ja tallan kohdalta kieliin kohdistuvaa rasitusta. Kun nostat kieliä, muista löysätä niitä reilusti ennen tallan säätöjen muuttamista. EDIT: heitän pallon ilmaan. Oletteko testanneet GHS:n sub zero-kieliä? |
Latee 02.04.2005 09:07:09 | |
---|
Tämä viimeinen palikkahan jotenkin vaikuttaa kielten jännitykseen. Mutta osaisko joku kertoa mitä sen säätämisellä haetaan? |