Aihe: Basso + kitaravahvistin
1
saturnzreturn
23.04.2005 11:09:10
tässä nyt tuli ihmeteltyä, että mitäs nuo kitarastyrkkarit tykkää jos niitten läpi vetelee bassoo. olen itse tuore basson omistaja ja muutaman kerran olen soitellut erittäin hillityllä voluumilla valvestatella, enkä ole edes uskaltanut yrittää saada sitä alapäätä esiin.

onko siis mitään vaaraa rikkoa tuota vehjettä, vai saako sitä votikkaa väännellä ihan mielinmäärin. jotenkin ajattelin, että kitaran soittaminen bassokaapin läpi tekisi ennemmin hallaa, mutta miten on?
my wallet's fat and so is my head
rattledad
23.04.2005 11:38:40 (muokattu 23.04.2005 11:45:38)

tässä nyt tuli ihmeteltyä, että mitäs nuo kitarastyrkkarit tykkää jos niitten läpi vetelee bassoo. .... jotenkin ajattelin, että kitaran soittaminen bassokaapin läpi tekisi ennemmin hallaa, mutta miten on?

Eikös se aika lailla samaa sähköä ole basson kuin kitarankin signaali kun se piuhoja pitkin kulkee? Kitarakaappi minustakin on vaarassa, mutta vahvistimen suhteen ei pitäisi olla huolta. Joskus on tullut soitettuakin bassoa kitaracombon läpi niin, että kytkin combon oman kaiuttimen tilalle bassokaappin. Ainakin sillä kertaa käyttösavut pysyivät twinin sisällä.
Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005)
32788
23.04.2005 13:15:47
Ei tuossa minustakaan muuta ole, kuin että kitaraelementti voi mennä pas2.
Olen samaa mieltä ylläolevan kanssa!
Keke Urlaub
23.04.2005 13:40:08

Hiljaisilla volyymeilla ei juuri ole vaaraa, mutta makuuhuonevolia lujempaa en itse soittaisi.
Jumina5/6
23.04.2005 15:27:53
jotenkin ajattelin, että kitaran soittaminen bassokaapin läpi tekisi ennemmin hallaa, mutta miten on?

Ei kai se noin päin haittaa, muistaakseni Dave Gilmour (PinkFloyd) tapasi soittaa kitaransa Fender Bassmanin läpi (saa korjata jos väärää tietoa).
"Kaikkihan alkoi siitä, kun Tohtori YesBox ja Keskiyön Kemia saapuivat asunnolleni kello 14 päivällä, mukanaan kalsareihin kääritty mikseripöytä.."
saturnzreturn
23.04.2005 18:00:52 (muokattu 23.04.2005 18:04:08)
niin siis tärkeä tarkennus: valvestaten COMBOLLA olen soitellut

edit: niin pitkään aikaan en ole nuppikaappi yhdistelmää omistanut, että vahvistimesta on tullut synonyymi combolle
superfly
23.04.2005 18:51:05
Ei tuossa minustakaan muuta ole, kuin että kitaraelementti voi mennä pas2.

Olen yhden kitaravahvistimen elementin saanut paskaksi bassottelemalla. Enkä edes kovin lujaa soittanut. Varovasti siis.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
saturnzreturn
26.04.2005 00:44:30
no mitenkäs toistepäin, eli kitaraa soittaa bassocombon läpi, kuinkas sillä saa tuohoa aikaseks?
päänahka
26.04.2005 08:19:07
Ei kai se noin päin haittaa, muistaakseni Dave Gilmour (PinkFloyd) tapasi soittaa kitaransa Fender Bassmanin läpi (saa korjata jos väärää tietoa).

Tuohan on se, mihin Bassmania käytännössä käytetään, mikäli olen oikein käsittänyt. Siis Bassman on vähän epäonnistunut bassovahvistin, joka on tullut lähinnä kitaristien suosimaksi.
Soolot on perseestä.
-septimisti-
26.04.2005 09:02:37 (muokattu 26.04.2005 09:06:27)
Gilmourin laitteistohan on perustunut pitkälti samoihin lähtökohtiin DSoTM:stä asti, eli alunperin watersin käyttämään Alembicin F2-B bass preampin tuottamaan puhtaaseen soundiin, josta tarvittavat säröt otetaan irti erillisillä laatikoilla. Lopulta koko höskä vahvistetaan HiWatin 50w vahvaripinon pääteasteilla (preamp ohitettu). Studiossa on sitten ollut vahvaria Fenderistä Marshalliin ja kun oikein googletin, niin kyllä mies on bassmaniakin käyttänyt.

EDIT: en oikein usko että kitaralla saa bassokaappia kovin helposti rikki. Eivätkös osa hyvistä ystävistämme, karvaisista mörkömetallisteista, soittele baritonivireessä olevia keppejään bassokaappien läpi.
eeko
26.04.2005 09:07:03
juu bassman toimii, itseasiassahan vaarana on se, että bassosta tulee niin matalia taajuuksia, joita ei varsinkaan takaa avoin combo kestä. suljetulla kaapilla tilanne on toinen. itse olen vuosia soittanut bassman quadilla (siis 4x10") ja pelaa, tykkään matalasta soundista.
-eeko
Sintti
26.04.2005 11:42:23 (muokattu 26.04.2005 12:05:51)

Bassmanhan on aika suosittukin kitaravahvistimena.

EDIT: Olipas moni kommentoinutkin tätä.. :D
Les-Gas on persiestä! Sitten kun pitäis vielä stratokin hommata... Nyt männöö huonosti! Saa muuten käydä kuuntelemassa: http://www.mikseri.net/plastik
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)