Aihe: Modernit putkivahvistimet ja keinokuorma?
1
Terry Pantheras
22.04.2005 23:52:51
Olen hankkimassa 100W modernia putkinuppia (esim. Framus Cobra tms.) ja askarruttaa, että tarvinneeko hankkia keinokuormaa (esim. THD Hot Plate) saadakseen parhaat mahdolliset soundit irti vehkeestä? Semmoinen kuva mulla vähän on, että verrattuna vintage-vehkeisiin, keinokuorman merkitys ei olisi niin suuri moderneissa putkivehkeissä.. Vai olenko väärässä?!
Only a fool would die for the sins of humanity.
McNulty
23.04.2005 00:48:34
Olen hankkimassa 100W modernia putkinuppia (esim. Framus Cobra tms.) ja askarruttaa, että tarvinneeko hankkia keinokuormaa (esim. THD Hot Plate) saadakseen parhaat mahdolliset soundit irti vehkeestä? Semmoinen kuva mulla vähän on, että verrattuna vintage-vehkeisiin, keinokuorman merkitys ei olisi niin suuri moderneissa putkivehkeissä.. Vai olenko väärässä?!

minulla taas on sellainen käsitys niin uusista kuin vanhoistakin putkikoneista, että ne saundaavat parhaimmalta silloin kun ne joutuvat hieman tekemään töitä :) Ja jos meinaat kotosallakin soitella tuolla, niin taitaapi tuo keinokuorma (esim. THD) olla fiksu ratkaisu.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Terry Pantheras
23.04.2005 01:24:20
minulla taas on sellainen käsitys niin uusista kuin vanhoistakin putkikoneista, että ne saundaavat parhaimmalta silloin kun ne joutuvat hieman tekemään töitä :) Ja jos meinaat kotosallakin soitella tuolla, niin taitaapi tuo keinokuorma (esim. THD) olla fiksu ratkaisu.

Joo, tuota vähän pelkäsinkin, mutta toiveajatuksissani uumoilin muuta kun nuo kuormittajat on niin pirun tyyriitä... Mutta lienee hankittava, kun meidän pränikkä orkesteri on vielä pizzeria-tasoa keikkarintamalla, no ei nyt enää ihan, mutta tuntuis tyhmältä luukuttaa 100 wattista putkinuppia edes reeniksellä tai sadan hengen clubilla jollain 2:lla. ;)
Dr. Muff
23.04.2005 01:32:21 (muokattu 23.04.2005 01:53:19)
Mä oon kai vähään tyytyväinen kun en ole koskaan keinokuormaa kaipaillut. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan itse.

Mulla on semmonen teoria, että suuri syy miksi vahvistin ei kuulosta niin hyvältä aivan hiljaa soitettuna on elementti. Epäilen että elementti haluaa lähemmäs watin tehoa ennen kun antaa parastaan. Ja jostain olen joskus vastaavaa lukenut. Silloin ollaan jo kohtuullisella voimakkuudella jos kyseessä on vaikka elementti jonka herkkyys on 103db/w/m. Siihen ei sillon keinokuorma auta.
Tuumasta toiseen.
McNulty
23.04.2005 01:45:55
Joo, tuota vähän pelkäsinkin, mutta toiveajatuksissani uumoilin muuta kun nuo kuormittajat on niin pirun tyyriitä... Mutta lienee hankittava, kun meidän pränikkä orkesteri on vielä pizzeria-tasoa keikkarintamalla, no ei nyt enää ihan, mutta tuntuis tyhmältä luukuttaa 100 wattista putkinuppia edes reeniksellä tai sadan hengen clubilla jollain 2:lla. ;)

no, itse en ole tuota 30W peavey classicia soittanut kotosalla kertaakaan yli toisen pykälän... ja usein se on ns. nollan ja ykkösen välimaastossa :) Reeniksellä volumet on noin puolivälissä ja hyvin kuuluu cleanit rankemmankin rumpalin takaa... tosin, miulla on tuossa alla 2x12" kaappi tuomassa vähän lisää botnea saundiin.

mutta mutta... eihän siinä mitään, osa vahvistimista voi toimia hyvinkin pienellä volumella... se saundihan on niin makuasia ja hyvähän se vaan on jos jo "kakkosella" kuulostaa hyvältä... tietää ainakin että lähtee vielä enemmänkin mökää omista kamoistaan jos on tarvis. Kokeilemalla se tosiaan selviää mikä kuulostaa hyvältä ja mikä piisaa. Pitää myös muistaa että kaappi siinä nupin alla vaikuttaa saundiin vähintään saman verran kuin nuppikin (ja kitara, ja soittaja jne jne.)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
tuluppa
23.04.2005 02:29:09

Semmoinen kuva mulla vähän on, että verrattuna vintage-vehkeisiin, keinokuorman merkitys ei olisi niin suuri moderneissa putkivehkeissä.. Vai olenko väärässä?!

Niinno, voishan sitä ajatella toki niin, että wanhemmissa koneissa päätesärö on se, joka tekee soundista parhaimmillaan sellaisen, joka tunnistetaan rapeana ja hyväkuuloisena perinnesoundina, vrt. uusien ja modernien koneiden etuastevoittoinen turbosärö.. hm.
goose
23.04.2005 10:35:50
mutta tuntuis tyhmältä luukuttaa 100 wattista putkinuppia edes reeniksellä tai sadan hengen clubilla jollain 2:lla. ;)

Seuraavaksi kannattaakin pohtia mihin sitä saataa wattia todella tarvitsee. Puoletkin siitä jo riittäisi paikkaan kuin paikkaan Suomenmaalla. Keinokuormista suosittelen ehdottomasti Weberin Massia.
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
Mursuviiksi
23.04.2005 11:53:37
Seuraavaksi kannattaakin pohtia mihin sitä saataa wattia todella tarvitsee. Puoletkin siitä jo riittäisi paikkaan kuin paikkaan Suomenmaalla.

Kaikkia vahvistimia ei kuitenkaan saa riittävänä 30w versiona, vaikka sillä tosiaan loistavasti pärjäisikin. Siltä kantilta katsottuna kannattaa kuitenkin ensin ajatella, että millaisen vahvistimen noin yleisesti ottaen haluaa (soundi, toiminnot etc.)? Sen jälkeen voi miettiä sitten noita vaihtoehtoisia ratkaisuja. IMO.
"I like rice. Rice is great if your hungry and want 2000 of something." - Mitch Hedberg (R.I.P.)
Terry Pantheras
23.04.2005 19:58:04 (muokattu 23.04.2005 19:58:51)
Seuraavaksi kannattaakin pohtia mihin sitä saataa wattia todella tarvitsee. Puoletkin siitä jo riittäisi paikkaan kuin paikkaan Suomenmaalla. Keinokuormista suosittelen ehdottomasti Weberin Massia.

Kyse oli lähinnä tuosta Framuksen Cobrasta, jota ei saa kuin 100 wattisena.
Mursuviiksi
23.04.2005 20:18:05
Kyse oli lähinnä tuosta Framuksen Cobrasta, jota ei saa kuin 100 wattisena.

Tuleeko toi vahvistin sulle ihan perus treenikämppä ja keikkakäyttöön?
"I like rice. Rice is great if your hungry and want 2000 of something." - Mitch Hedberg (R.I.P.)
Terry Pantheras
23.04.2005 21:21:33
Tuleeko toi vahvistin sulle ihan perus treenikämppä ja keikkakäyttöön?

Sekä että. En ole siis vielä hankintapäätöstä tehnyt, mutta tarkoitus olisi tietysti testata peli ensin. Tuo vehje vaikuttaa ominaisuuksiltaan ja soundisämplien perusteella just sellaiselta mitä tarvitsen ja olen etsinyt. Tarvitsen kolme kanavaa (clean/crunch/lead) erillisillä EQ:llä ja loopilla, mitä ominaisuutta ei tunnu pienempi tehoisista nupeista juuri löytyvän. Pari vaihtoehtoa olisi Riveran Knucklehead, jossa on oma tehonsäätönsä 100/50/25/12W, Koch tai ENGL Powerball. Niissä ei vaan ole erillisiä EQ-säätöjä joka kanavalle ja Framus hakkaa nuo kaikki hinnassa. Oisko kellään vaihtoehtoisia ja testaamisen arvoisia ehdotuksia?
askomiko
23.04.2005 21:58:58
Ihan hyvin ne toimii sekä iliman että kanssa.
"Gas ei katoa, se vain vaihtaa olomuotoa"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Mursuviiksi
23.04.2005 23:02:56
Sekä että. En ole siis vielä hankintapäätöstä tehnyt, mutta tarkoitus olisi tietysti testata peli ensin. Tuo vehje vaikuttaa ominaisuuksiltaan ja soundisämplien perusteella just sellaiselta mitä tarvitsen ja olen etsinyt. Tarvitsen kolme kanavaa (clean/crunch/lead) erillisillä EQ:llä ja loopilla, mitä ominaisuutta ei tunnu pienempi tehoisista nupeista juuri löytyvän. Pari vaihtoehtoa olisi Riveran Knucklehead, jossa on oma tehonsäätönsä 100/50/25/12W, Koch tai ENGL Powerball. Niissä ei vaan ole erillisiä EQ-säätöjä joka kanavalle ja Framus hakkaa nuo kaikki hinnassa. Oisko kellään vaihtoehtoisia ja testaamisen arvoisia ehdotuksia?

Mulle on tulossa (toivon mukaan) ensiviikolla postilaatikosta yksi kappale Cobra nuppia, joten osaan sitten tarkemmin kertoa toimivuudesta milläkin volumetasolla.

Minulla oli myös mielessä Englin Powerball sekä Kochin Multitone ennenkuin päädyin sitten tuohon Framukseen. Powerballista en saanut mitään miellyttävää ulos testauksen aikana. Säätöjen toiminnallisuus oli jotenkin minun ymmärrykseni uloittumattomissa. Aikani sitä pyöriteltyäni totesin, että antaa olla. Varmasti loistava vahvistin jos hallitsee sen säätämisen, mutta ei minulle kiitos.

Kochissa puolestaan oli aivan loistavat puhtaata ja "pikkuroso". Kunnon junttasärö oli vaan turhan ohkaisen tuntuinen. Yhteiset eq:tkin hieman alensivat ensi-innostusta Kochia kohtaan. Powertone II:ta en koskaan päässyt testaamaan, koska sitä ei ollut putiikissa ja heillä oli kovin epämääräisen tuntuisesti tietoa sen saapumisajankohdasta.

Kävin pariin otteeseen kokeilemassa myös Orangen Rockerverbia. Siinä oli myös loistavat soundit ja oranssi kuosi ilo silmälle. Puhdas kanava oli niin ikään onnistunut ja särötkin olivat varsin hyvät. Kuitenkin heräsi kaipuu useampaa kanavaa kohtaan. Orangessa oli muutenkin loppujenlopuksi hieman lelumainen näppituntuma ( esim. ne muoviset säätimet)...vaikka tiedän toki, että kyseessä on ihan aikuisten peli.

Framuksesta löytyi sitten tuleva kumppani. Olin jo mielessäni siirtymässä hieman rauhallisempaan vahvistimeen, mutta kun tämä ihana helvetinkone tuli vastaan niin kelkka kääntyi. Kävin testaamassa ja peli oli aikalailla selkeä. Tietysti bändin kanssa ei ole tullut testattua, mutta toivotaan nyt että natsaa silläkin saralla. Yksinään Cobra ainakin vakuutti. Hyvät puhtaat ja tuhdit säröt. Omat eq-säädöt joka kanavalle olivat myös plussaa. Midin käyttömahdollisuudestakaan en pahastunut. Turhana elementtinä ainakin minulle mainittakoon nuo notch-kytkimet joilla saa sen tunkkaisen Nu-metal soundin. Eihän tuolla Cobralla mitään perherokkia soiteta, mutta niin ei toisaalta ole omalta osaltani tarkoituskaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)