MacGyverfan 26.04.2005 22:44:54 | |
---|
Eli kitaraa tässä mietiskelen, jokatapauksessa akustinen metallikilinen tulee eteen. Minulla on n.400€:n budjetti ja olen katsellut noiden kitaroiden hintoja ja kyllähän noita 300€:n löytyy, mutta toisaalta himottaisi 12 kielinen paremman soundin vuoksi. Paikallinen musiikkiliike tarjosi tällä hetkellä vain käytettyä 12-kielistä ja se ei tietenkään ollut vireessä, joten se siitä testauksesta. Onko tuossa 12:ssa soittotuntuma jotenkin tuntuvan erilainen? Kauppias sanoi, että 300€ ylöspäin saa 12 kielisiä ja siinä sitten mietiskelin, että ostaisiko 400€:n "halvan" 12:sen vai 400€:n "ei niin halpa" kutosen. Kertokaapa. Pystyykö muuten ihan tavallisilla KORGin /20€) viritysmittarilla virittämään myös 12:sia? Flyygelin kun sais...tai perkele akustisen kitaran...no sen nyt sainkin jo :) |
HeavyMachinery 26.04.2005 23:35:16 | |
---|
Kertokaapa. Pystyykö muuten ihan tavallisilla KORGin /20€) viritysmittarilla virittämään myös 12:sia? Kyllä pystyy ! Suosittelen miettimään tota 12 kielistä se on kiva alkuun mutta sitten kun uutuuden hienous katoaa niin tekee mieli 6 kielistä (ellei ole kovin kova mikko alatalo) Minä tiedän - siis pelkään ! |
biibob 26.04.2005 23:37:44 | |
---|
Se riippuu paljon mitä olet hakemassa kitaralta. En sanoisi niin että jommassa kummassa olisi paremmat soundit. Jos haluat soitella melodioita tai sooloja akustisella niin sanoisin että 6-kielinen, koska 12-kielisellä on esim. venytykset hyvin vaikeita. 12-kielinen on enemmän komppaus hommiin, tosin kyllähän silläkin voi melodioita soitella mutta... jokainen päättää itse. 12-kielise ääni on "täyteläisempi" koska kielimäärä on tuplattu. Jos olet aloittamassa juuri kitaran soittoa tai melko alussa niin sanoisin 6-kielinen, koska se on kuitenkin monipuolisempi. 12-kielinen ei sovi todellakaan kaikkeen. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
McNulty 26.04.2005 23:47:29 (muokattu 26.04.2005 23:48:46) | |
---|
Jos olet aloittamassa juuri kitaran soittoa tai melko alussa niin sanoisin 6-kielinen, koska se on kuitenkin monipuolisempi. 12-kielinen ei sovi todellakaan kaikkeen. Jep, ja aloittelemassa olevalle tuo 12-kielisen virittäminen ja säätäminen saattaap olla onkelmallista. Itse viritän oktaavi-kielet ihan hivenen ala tai ylävireeseen jolloin saundiin tulee sellainen Chorus-tyyppinen fiilis. 12-kielinen voi olla jopa raskaampi soittaa, mutta onpahan ainakin hyvää reeniä sormille. Barret 12-kielisellä ei välttämättä taivu ihan jokaiselta... noh mutta, reeniä... Itsekin kyllä suosittelen 6-kielistä. Saundi on erilainen kuin 12-kielisessä, mutta 6-kielisellä tosiaan pääsee komppaileen, soolotteleen, melodioita ronailee ja se on mielestäni todellakin monipuolisempi kuin 12-kielinen. Itse ajattelin jossain välissä hommata kyllä 12-kielisen sähkiksen. Schecterin Tempest TSH-12 kiinnostaisi, tai sitten vanhempi Charvel/Jackson Surfcaster 12-kielisenä. Kitarapajalla tais olla (vai olikohan se kutonen). Schecter TSH-12: http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=56 Charvel Surfcaster: http://www.loncohen.com/pix/images2/92charvelsurfcaster.jpg "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
fox 27.04.2005 00:31:31 | |
---|
Kyllä pystyy ! Suosittelen miettimään tota 12 kielistä se on kiva alkuun mutta sitten kun uutuuden hienous katoaa niin tekee mieli 6 kielistä (ellei ole kovin kova mikko alatalo) No emmää ny tiedä, en oo mitenkään Alatalo ja 12-kielisiä on ollu ja edelleen on, sähkis ja el-akustinen..kun tarvii. Se on kyllä totta, että ei se ihan ns. ainoana mene. Bonecrusher, koitas joskus seuraavaa..virität G:t kin unisonoon sen sijaan et virittäisit ne oktaaviin.. sähkiksessä ollu mulla pitkään noin.. |
MacGyverfan 27.04.2005 09:47:39 | |
---|
En nyt ihan aloittelija enää ole, mutten mikään ammattilainenkaan. Sanotanko, että kymmenisen lempikappaletta osaan ulkoa ja aina välillä niitä hioskelen ja opettelen lisää. Vähän huono, kun noita 12-kielisiä ei oiken näe missään ja niitä ei siten voi testailla oikein kunnolla. Flyygelin kun sais...tai perkele akustisen kitaran...no sen nyt sainkin jo :) |
booster 27.04.2005 10:32:41 | |
---|
Kannattaa varmistaa, että kitarassa on kokopuukansi. Eli enkuksi "solid puunnimi top". Tuossa hintaluokassa pitäisi jo olla. |
starsailor 27.04.2005 14:17:39 | |
---|
Jos et erityisesti ole ostamassa 12-kielistä, niin älä osta. Se on kuitenkin aikalailla erilainen peli ja soveltuu paremmin vain joihinkin juttuihin, kun taas 6-kielinen on yleiskäyttöisempi ja paljon helpompi soittaa. Vaikka 12-kielisessä olisi kielet miten alhaalla on sitä aina vaikeampi soittaa ja halpa, huono 12-kielinen ei pysy kunnolla vireessä ja sitä vasta paska soittaakin on. Olen kuullut ihmisten kehuvan Wasburning 12-kielisiä joita voisi käytettynä saada kohtuullisen halvalla, mutta en ole sellaista itse koittanut. 400eurolla et vielä saa täysin kokopuista kitaraa, joten kannatta miettiä ostatko nyt halvemman 200euron ja myöhemmin jos akustiset vielä kiinnostavat satsaat kokopuiseen ja laita 1000euron tienoilla rahaa likoon, jolla jo karuimpia laatu-malleja saa. Nyt joudut 400 eurolla tyytymään kokopuu kantiseen ja laminoituihin sivuihin ja pohjiin, mikä ei välttämättä ole huono asia. Sillä taidolla laminoidut soivat lähes yhtähyvin kuin kokopuiset, mutta nämä itämaissa tehdyt kitarat vain harvoin. Sitten toinen asia on, ettei kannata tuhlata rahojaan kromeluureja ja muita "koristeita" sisältäviin malleihin, jotka kuitenkin ovat loppukädessä laminoituja. Kitara soi yhtä huonosti/hyvin ja maksat vain silmänlumeesta. Kannattaa ostaa mahd. simppeli ja hyvinvalmistettu malli mitä rahalla saa. Etsi käytettyjä esim. uudempia Landoloita saa tuolla hinnalla... |
kivi 27.04.2005 14:30:54 (muokattu 27.04.2005 14:34:35) | |
---|
mutta toisaalta himottaisi 12 kielinen paremman soundin vuoksi. Paikallinen musiikkiliike tarjosi tällä hetkellä vain käytettyä 12-kielistä ja se ei tietenkään ollut vireessä, joten se siitä testauksesta. Kyllähän sen joutuu virittämään vähän väliä sitten kotonakin. No, mulla on ollut muiden kitaroiden ohessa about "aina" suht hyvä kuusipuukantinen 12-kielinen, ja onhan se ihan eri soitin, hyvässä ja pahassa. Sillä ei juuri soitella samoja juttuja kuin tavallisilla 6-kielisillä, vaan sille miettii aina vähän eri roolin. Äänityksissä se on onnen omiaan, arkikäyttö jää vähemmälle, ellei sitten oo tekemässä akustista vetoa, jolloin se lähtee aina mukaan. Mutta mukaan lähtee silloinkin myös 6-kielinen. Onko tuossa 12:ssa soittotuntuma jotenkin tuntuvan erilainen? Kauppias sanoi, että 300€ ylöspäin saa 12 kielisiä ja siinä sitten mietiskelin, että ostaisiko 400€:n "halvan" 12:sen vai 400€:n "ei niin halpa" kutosen. Oikein säädetty ja laadukas kitara ei ole raskas soittaa, siitä lähdetään. Jos kitara on raskas, se pitää viedä laittoon. Syöhän 12-kielinen toki sormia, mutta niin syö basso ja maniskakin. Ja äkkiä se nahka kasvaa, pidemmän session jälkeen voi vaikka tökkiä nauloja sormenpäihin eikä tunnu missään :-) Kertokaapa. Pystyykö muuten ihan tavallisilla KORGin /20€) viritysmittarilla virittämään myös 12:sia? Pystyy. Paksummat kielet normaalivireeseen, E, A, D ja G -oktaavikielet oktaaviin ja H ja E samaan, oktaavikielistä voi laittaa myös kolme alinta vähän alle ja kolme ylintä vähän yli, jos haluaa leveämpää sointia, mutta ei oo pakko eikä tarvii. PS. Pistäkää pikaviestiä jos haluatte päästä eroon "lawsuit-japanilaisesta" Rickenbacker 330-12 -kopiosta (Aria, Ibanez, Kasuga tms.) kohtuuhintaan. Aitoon mulla ei nyt ole varaa. :-P |
booster 27.04.2005 14:39:24 | |
---|
Syöhän 12-kielinen toki sormia, mutta niin syö basso ja maniskakin. Ja äkkiä se nahka kasvaa, pidemmän session jälkeen voi vaikka tökkiä nauloja sormenpäihin eikä tunnu missään :-) Heh, ja verikokeessa käydessä tädin täytyy käyttää iskuporakonetta. :) |
Cujo 27.04.2005 15:29:10 | |
---|
Heh, ja verikokeessa käydessä tädin täytyy käyttää iskuporakonetta. :) Ei kai sitä verta sentään sormenpäästä imetä? Tai no enpä tiedä... Yst. vast. tälle palstalle ASAP. |
McNulty 27.04.2005 15:32:59 | |
---|
Ei kai sitä verta sentään sormenpäästä imetä? Tai no enpä tiedä... joissain tapauksissa näyte otetaan sormenpäistä... oliskohan hemoglobiini, allergiatestit (esim. laktoosi-hässäkät)... No, jottei mene ihan off-topikiksi niin... tällaista ajattelin kysäistä. Eikös 12-kielisestä voi jättää nuo ns. oktaavikielet kokonaan pois jolloin sitä voisi soitella 6-kielisenä? Onko joku kokeillut tätä ja mikä on ollut lopputulos? "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
kivi 27.04.2005 15:54:06 | |
---|
joissain tapauksissa näyte otetaan sormenpäistä... oliskohan hemoglobiini, allergiatestit (esim. laktoosi-hässäkät)... Jep. Hemoglobiini, muistaakseni. Allergiatesteissä vedettiin 6 putkea verta, mitä määrää ei sormenpäästä niin vain saakaan. No, jottei mene ihan off-topikiksi niin... tällaista ajattelin kysäistä. Eikös 12-kielisestä voi jättää nuo ns. oktaavikielet kokonaan pois jolloin sitä voisi soitella 6-kielisenä? Onko joku kokeillut tätä ja mikä on ollut lopputulos? Se on ainakin ainoa mun tuntemani tapa, millä vanhempia Landolan 12-kielisiä edes vois soittaa :-) Keba-yhtyeellä oli aikoinaan katusoittokeikoilla parikin 6-kielisiksi kielitettyä 12-kielistä. Oliko kyseessä sitten rahattomuuden sanelema valinta vai mikä. Joka tapauksessa 12-kielisen kansirimoitus on käsittääkseni jytympää tekoa, ja konstruktio muutenkin raskaampi, minkä seurauksena luulis olevan sen, että kitara helkkää vähemmän ja soundi on luonnostaan matalampi. Kuulostaisi järkevältä, ja sama fiilis on jäänyt tuollaista joskus kokeillessa. Itsellä ei kutoskielitettyä 12:sta oo ollut, joten en voi olla varma, tuntemattomat suureet kuten kielivalinnat ja kielten vanhuus vaikuttavat aika lailla. |
McNulty 27.04.2005 16:02:47 | |
---|
Se on ainakin ainoa mun tuntemani tapa, millä vanhempia Landolan 12-kielisiä edes vois soittaa :-) Haha... olen minä yhtä uudempaa ihan soitettavaa Landolaa päässyt näpertelemään. Tosin, olen aika virgin näiden 12-kielisten kanssa muutenkin. Joku Yamaha joskus ollut itselläni hetken aikaa. Joka tapauksessa 12-kielisen kansirimoitus on käsittääkseni jytympää tekoa, ja konstruktio muutenkin raskaampi, minkä seurauksena luulis olevan sen, että kitara helkkää vähemmän ja soundi on luonnostaan matalampi. Kuulostaisi järkevältä, ja sama fiilis on jäänyt tuollaista joskus kokeillessa. Eli ei välttämättä pöllömpi idea jos hakee tummaa saundia... esim blues-häsäkkään. Ei sillä etteikö 12-kielisellä bluesia vois vääntää, mutta kun itsellä tuppaa jossain vaiheessa se blues-skaala improsoolo pukkaan päälle ja sitä ei ole kiva tuplakielin vääntää :) Itsellä ei kutoskielitettyä 12:sta oo ollut, joten en voi olla varma, tuntemattomat suureet kuten kielivalinnat ja kielten vanhuus vaikuttavat aika lailla. Siitä kun 12-kielisen "itsekin omistin" on jo aikaa, kutosella tullut soiteltua muu aika... ajattelin vain threadin aloittajaa että voihan sitä 12-kieliseen sijoittaa ja sitten napata tuplat pois mikäli ei tunnu luontevalta. Tietysti suosittelen ensisijaisesti testaamaan soittimia (kummallakin kielityksellä), miettimään mitä oikeasti tarvitsee ja haluaa... Mutta tiedoksi tosiaan tuo "12-kielisestä 6-kielinen"-häsäkkä "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Cujo 27.04.2005 17:01:13 | |
---|
Joo. Tarkemmin luettuna puhe oli tosiaan verikokeesta, eikä verenluovutuksesta, kuten luulin. Juu... Anteeksi. 12-kielisessä saattaa tosiaan olla se ongelma, että jossain vaiheessa alkaa ehkä kovasti kaipaamaan vain kuutta kieltä. Eräs tuttukin kerran totesi, ettei vain ymmärrä, miksi kitarassa pitäisi olla enemmän kuin kuusi kieltä. Yst. vast. tälle palstalle ASAP. |
Hannu H. 27.04.2005 20:06:06 | |
---|
Liippaa asian läheltä, joten kirjotetaanpa. Juicen dvd:llä "minä sunnuntailapsi" on jokusen biisin verran tapsan tahdeista kuvamateriaalia missä Petanderi soittelee soolojakin 12-kielisellä. Bendit ja soitto muutenkin sujuu ihan mukavasti (tosin harrastelevalla kitaransoittajalla ja Markulla saattaa olla jonkinmoinen ero soittajina, mutta kummiski). "Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page- |