Aihe: Jazzmaster 1 2 | |
---|---|
![]() 17.02.2005 19:15:29 | |
Eli olen ajatellut ostaa Fender Jazzmaster -kitaran. Tuli F-Musiikissa hieman soiteltua ja noin tuhat nettisivua ja -keskustelua selattua, nyt olen melko varma että JM on just se kitara minkä tarvitsen. www.fendershop.com myy japsiversiota vielä 609e huokeaan hintaan + n. 60e postituskulut, mutta se ei ole vieläkään paha. Joitakin parannuksia saattaisin haluta tehdä ja siinä saattaisin tarvita hieman neuvoja: Tallaongelma, mikä noissa kitaroissa on, ilmeisesti ratkeaa vaihtamalla alkuperäisen osan paikalle Mustangin vastaavan. Onko tietoa mistä näitä osia mahdollisesti saa, saako suomesta vai pitääkö tilata jostakin muualta. Toinen kysymys liittyy mikkeihin, haluaisin vaihtaa kitaraan vähän enemmän p90 -tyyppiset ratkaisut. Seymour Duncanilta ilmeisesti löytyy, mutta löytyykö muualta ja onko kokemusta SD -mikeistä - mitä vaihtoehtoja kannattaisi harkita? Kiitän etukäteen, Axa | |
![]() 17.02.2005 19:35:23 (muokattu 17.02.2005 20:46:42) | |
Eli olen ajatellut ostaa Fender Jazzmaster -kitaran. Tuli F-Musiikissa hieman soiteltua ja noin tuhat nettisivua ja -keskustelua selattua, nyt olen melko varma että JM on just se kitara minkä tarvitsen. www.fendershop.com myy japsiversiota vielä 609e huokeaan hintaan + n. 60e postituskulut, mutta se ei ole vieläkään paha. Joitakin parannuksia saattaisin haluta tehdä ja siinä saattaisin tarvita hieman neuvoja: Tallaongelma, mikä noissa kitaroissa on, ilmeisesti ratkeaa vaihtamalla alkuperäisen osan paikalle Mustangin vastaavan. Onko tietoa mistä näitä osia mahdollisesti saa, saako suomesta vai pitääkö tilata jostakin muualta. Toinen kysymys liittyy mikkeihin, haluaisin vaihtaa kitaraan vähän enemmän p90 -tyyppiset ratkaisut. Seymour Duncanilta ilmeisesti löytyy, mutta löytyykö muualta ja onko kokemusta SD -mikeistä - mitä vaihtoehtoja kannattaisi harkita? Kiitän etukäteen, Axa Hyvä valinta! Jazzmaster on hienonnäköinen kitara, jossa on hyvä soundi. Jos soitat yhtään kovemmalla kädellä, kielet lipsuvat helposti tallan urista. Asia hoituu vaihtamalla siihen Mustangin talla, jossa on vain yksi syvempi ura per kieli. En tiedä saako niitä Suomesta (Kitarapaja, Millbrook, Fazer ainakin mahdollisia Helsingissä), itse ostin omani Tukholman eräästä vintage-kaupasta. Minusta japsimikeilläkin on ihan rouheat soundit, mutta olen kuullut että jollain vintagemikeillä saa pehmoisemmat vivahteet hyvin esiin. Mulle riittää toistaiseksi japsimikitkin. Ostopaikkana voi harkita guitar24.de:tä. Siellä on hyvä valikoima kaikenlaisia custom-värejä ja halvat hinnat. Laukuksi pitää ostaa joku vähän erikoisempi: JM on niin iso, että esim. Straton laukkuun se ei mahdu. http://216.239.37.104/translate_c?& … ww.guitar24.de/en/kat.php%3Fk%3D317 Less is more. | |
![]() 18.02.2005 01:01:10 | |
Lisää Jazzmasteristeja! Hienoa! Tuohon tallakysymykseen on monta vastausta: helpointa lienee Mustang -tallan vaihto. Ei turhaa säätämistä, vähemmän irtoilevia osia, kielet pysyvät helpommin paikoillaan - varsinkin jos käyttää kuminauhakielisettejä. Tallan korkeussäätöruuvit saattaa kuitenkin joutua liimaamaan paikoilleen. Ja kyllä, noita pitäisi olla hyllytavarana Helsingissä ainakin Fazerilla ja Millbrookilla, hinta vähän yli 40€, muistaakseni. Minä hoidin homman vaikeamman kautta, säädin tallan korkeussäädöt kohdalleen ja liimasin ruuvit kiinni - en tietenkään intonaatioruuveja. Hyvin toimii, ala-e ei tipahtele paikoiltaan enää - paitsi joskus, kun innostun jurskuttamaan tosissani. Ja silloin se ei yleensä enää haittaa :-) Alkuperäistallassa on myös laajempi hienovireen säätövara kuin Mustangin palikassa. Tallan sijasta intouduin vaihtamaan itse vibrakoneiston. Hiotuilla 11-50 -kielillä alkuperäisen japanilaisen vibran jousi alkoi antaa periksi ärsyttävällä tavalla, jenkkiosan jousi on napakampi ja tuntuma kaiken kaikkiaan pehmeämpi ja sulavampi. Lisäksi kielten kiinnityskohdat takakappaleessa ovat japanimallissa lähempänä toisiaan, mikä johtaa siihen että erityisesti e-kielet ovat tallan saavuttaessaan loivassa sivuttaisessa kulmassa ja siksi kärkkäämpiä hyppäämään paikoiltaan. Jenkkimallissa kielet tulevat takakappaleesta suoraan kohti tallaa. Mentiin hifistelyyn. Minua tuo tallajuttu häiritsi suunnattomasti, normaali-ihmisiä tuskin laisinkaan. Pakko sanoa mikeistäkin sana tai pari: P90 -mikkejä Jazzmastereihin kyllä valmistetaan, mutta ne eivät ole mitään hyllykamaa. Seymour Duncan ei niitä tee (paitsi kenties Custom Shop -tyyppisesti), pari pikku putiikkivalmistajaa kylläkin. Fenderforumin Jazz & Jag -forumilla joku (nimimerkki Scopo?) on kehunut Jazzmasteriin teetettyä P90-mikkiään, sieltä löytynee vinkkiä. Minä vaihdoin omaan CIJ Jazzmasteriini Duncanin Vintage for JM -mikit, soundi muuttui tukevammaksi ja mehevämmäksi niiden myötä. Alkuperäismikeissä oli raaka, kirskuva yläpää (= hyvä asia) mutta syvyyttä puuttui, Duncanit tasapainottivat soundia hävittämättä kuitenkaan mitään olennaista. Fenderin Vintage Reissue -mikkejä voi tilailla netistä hintaan alle 50€ kappale, ovat soundillisesti aika lähellä noita Duncaneita. Mikinvaihdon yhteydessä vaihdoin samalla myös volume- ja tonepotikat parempilaatuisiin ja järkevämmin toimiviin, tein treble bleed -kytkennän volumepotikkaan, vaihdoin mikinvalitsimen ja jakin parempiin jne. Liioitteluako? Rahaa näihin pikku parannuksiin on uponnut ostohinnan jälkeen muutama satanen. Minä olen Jazzmasteriini niin tyytyväinen että en edes soita enää muilla kitaroilla. Olenkin itse asiassa hävittämässä ylimääräisiä, pölyyntymään jääneitä keppejä pois nurkista lojumasta. Jaguarin ajattelin kyllä vielä hankkia... Ei se ole vika. Se on ominaisuus. | |
![]() 18.02.2005 06:59:02 (muokattu 18.02.2005 07:00:10) | |
Lisää Jazzmasteristeja! Hienoa! Jazzmaster on kyllä niin perkuleen hieno ja sielukas kitara. Outrider | |
![]() 18.02.2005 08:02:24 | |
Tallan sijasta intouduin vaihtamaan itse vibrakoneiston. Hiotuilla 11-50 -kielillä alkuperäisen japanilaisen vibran jousi alkoi antaa periksi ärsyttävällä tavalla, jenkkiosan jousi on napakampi ja tuntuma kaiken kaikkiaan pehmeämpi ja sulavampi. Totta, vibra saisi olla pontevampi, vaikka on tuokin ok. Mistäs hommasit koneiston ja paljonks maksoi? Voisin kyllä itekin tehdä tuollaisen remontin. Ja ehkä joskus kokeilla niitä vintage-mikkejäkin... Less is more. | |
![]() 18.02.2005 11:17:15 | |
Totta, vibra saisi olla pontevampi, vaikka on tuokin ok. Mistäs hommasit koneiston ja paljonks maksoi? Voisin kyllä itekin tehdä tuollaisen remontin. Ja ehkä joskus kokeilla niitä vintage-mikkejäkin... Fazerilta, hintaa tuli kammen kanssa jonkin verran yli 100€. Halvemmallahan noita saisi tilaamalla: angela.com ja guitarpartsresource.com myyvät noita muutaman kympin edullisemmin. Samaan pakettiin mukaan mikkisetti ja uudet potikat niin jopa Jazzmaster laulaa! Ei se ole vika. Se on ominaisuus. | |
![]() 18.02.2005 12:00:39 | |
Fazerilta, hintaa tuli kammen kanssa jonkin verran yli 100€. Halvemmallahan noita saisi tilaamalla: angela.com ja guitarpartsresource.com myyvät noita muutaman kympin edullisemmin. Samaan pakettiin mukaan mikkisetti ja uudet potikat niin jopa Jazzmaster laulaa! Ok, kiitos. Pannaan lihavampien aikojen projektilistalle... Less is more. | |
![]() 28.02.2005 16:31:47 | |
Mikinvaihdon yhteydessä vaihdoin samalla myös volume- ja tonepotikat parempilaatuisiin ja järkevämmin toimiviin, tein treble bleed -kytkennän volumepotikkaan, vaihdoin mikinvalitsimen ja jakin parempiin jne. Kiitos neuvoista kaikille. Kyllä se JM pitää tilata, ihan piakkoin. Luulen että www.fendershop.com ja sitten guitarpartsresourcesta uusi talla ja SD Vintage for JM mikit. Mutta mikäs on tuo potikkajuttu. Mikä Jazzmasterin potikoissa on vikana jos on jotakin ja mitä niille siinä tapauksessa että parannuksen varaa on, tulisi tehdä? | |
![]() 02.03.2005 16:21:17 | |
Mutta mikäs on tuo potikkajuttu. Mikä Jazzmasterin potikoissa on vikana jos on jotakin ja mitä niille siinä tapauksessa että parannuksen varaa on, tulisi tehdä? Jazzmasterin alkuperäispotikat olivat arvoltaan 1M, mistä seurasi pikku pulmia. Volumepotikka toimi ärsyttävästi niin, että vähän potikkaa kiinni kääntäessä ensimmäisenä se leikkasi yläpäätä, sitten vola pysyi samana pitkän aikaa ja vasta jostain 3 - 2 -väliltä se nopeasti tipautti volan nolliin. Treble bleed auttoi vähän tuohon ensimmäiseen probleemaan, mutta halusin tilalle potikan joka vaikuttaa tasaisemmin koko matkallaan. Käytän potikoita soittaessani koko ajan säätämään dynamiikkaa ja säröjä, joten vaihto oli oikeastaan pakko tehdä - eli jos pidät volumea koko ajan täysillä, tällä on toki vähemmän merkitystä. Ostin 1M CTS -potikan, kolvasin sen kiinni ja totesin, ettei se parantanut asiaa oikeastaan mitenkään. Uudestaan kauppaan, 500k CTS hyllystä ja kolvi kuumaksi. Päädyin kopioimaan Reverend Slingshotin volasysteemin, siinä on samanarvoinen potikka sekä samat treble bleedin komponenttien arvot (älkää kysykö - en muista!). Toneksi tuli Fender No-load, CTS:n valmistama, arvo 250k. Täysillä ollessaan se on ohitettu, eli yläpäätä ei mene hukkaan laisinkaan. Alkuperäisen vika oli samansuuntainen kuin volumepotikankin, eli täysiltä vähän kiinnipäin soundi muuttui vähän, sitten puoleen kierrokseen ei mitään muutosta ja viimeisten 3 mm matkalla soundi humahti tumpuksi. Samalla vaivalla vaihdoin Switchcraftin jakin. Turhaa hienosäätöä ehkä, mutta kestääpä ainakin pidempään kuin alkuperäinen. Alkuperäinen mikinvalitsin hajosi parissa kuukaudessa. Takuuseen meni, ja sain paremman kytkimen tilalle. Lopputuloksena kitara, jossa on paljon enemmän käyttökelpoista säätövaraa kuin alkuperäisessä. Onhan tuossa toki askartelemista ja rahaakin vähän kului, mutta kitara on pahuksen hyvä soittaa, muutosten jälkeen soundaa erinomaiselta ja koko laajennettu säätövara on minulla käytössä, eli kannatti kyllä. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. | |
![]() 24.04.2005 18:12:49 | |
Mistä saa noita japanilaisia jazzmastereita? Paljon tuolta tulee postimaksuja? http://www.guitar24.de/ Saapas yli varren | |
![]() 24.04.2005 19:40:39 | |
Mitä puuta tuon japanin mallin runko on? Riffissä jossa vertailtiin jenkki ja japsi jatsmasteria (6/2002) sanotaan että "Amerikkalaisversion runko on ensinnäkin leppää, kun taas japanilaistulkinta on mitä ilmeisemmin kustannussyistä veistetty lehmuksesta." Eli ei varmaa sanaa annettu. Tietääkö joku paremmin? Saapas yli varren | |
![]() 24.04.2005 20:42:54 | |
X | |
![]() 24.04.2005 21:27:09 | |
Aattelin kyllä tommosen tilata. Harmi vaan kun värivaihtoehdot on japseissa supistunut tuohon kolmeen. Tommonen sininen ois hieno mutta niitä ei oo enää. Saapas yli varren | |
![]() 25.04.2005 15:45:24 | |
Mitä puuta tuon japanin mallin runko on? Fenderforumilla yleinen käsitys on, että uusimmat (-97-98 alkaen) japanilaiset Jazzmasterit ja Jaguarit olisivat nimenomaisesti leppää. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. | |
![]() 25.04.2005 17:14:05 | |
Fenderforumilla yleinen käsitys on, että uusimmat (-97-98 alkaen) japanilaiset Jazzmasterit ja Jaguarit olisivat nimenomaisesti leppää. Joo, tai ainakin parilta viime vuodelta. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! | |
![]() 25.04.2005 18:20:47 | |
onko 650€ vähän käytetystä melkein uudesta suomesta ostetusta japsi jazzmasterista paljon? vai kannattaako mielummin samaan hintaan tilata guitar24:sta mieluisemman värinen mutta yksilö jotai ei pääse testaamaan? ja tuon käytetyn testaamiseenkin menee junalippuhen hinta. Saapas yli varren | |
![]() 25.04.2005 20:08:51 | |
onko 650€ vähän käytetystä melkein uudesta suomesta ostetusta japsi jazzmasterista paljon? Omani ostin noin vuosi sitten(siis uuden) Soitin Laineelta hintaan 690€ - straton bägillä johon se ei ihan mahdu, "käytännössä" kuitenkin mahtui, sentin pari jäi lapa ulos... Outrider | |
![]() 25.04.2005 20:37:40 | |
Itse tilaisin kyllä Saksasta, varsinkin kun Guitar24 lupaa vielä lähettää ilman postikuluja. 650e on mun mielestä käytetystä MIJ Jazzmasterista vähän liikaa, varsinkin jos sekin on tilattu sokkona Saksasta eikä siis ole mikään lähikaupan valikoimasta seulottu valioyksilö. Jos tilaat Guitar24:lta, lähetä ensin niille mailia ja kysy, onko haluamaasi mallia/väriä juuri nyt varastossa. Muuten voit joutua odottelemaan keppiä odotettua pidempään. "Nyt meiltä meni kuva... toivottavasti kohta menee äänikin." -Vode Liukkonen | |
![]() 25.04.2005 20:53:51 | |
onko 650€ vähän käytetystä melkein uudesta suomesta ostetusta japsi jazzmasterista paljon? vai kannattaako mielummin samaan hintaan tilata guitar24:sta mieluisemman värinen mutta yksilö jotai ei pääse testaamaan? ja tuon käytetyn testaamiseenkin menee junalippuhen hinta. Itse tein näin enkä katunut. Mutta ehkä mulla oli onnea. En tiedä minkävärisen haluat enkä missä asut, mutta Helsingin musa-fasulla on äärimmäisen hieno turkoosi jazzmaster. Siis sellainen kuin mulla ;) Less is more. | |
![]() 25.04.2005 21:44:55 | |
Haluisin tommosen mikä junglemanin avatarissa on tai sitten candy apple redin. Saapas yli varren | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)