Pande 30.05.2005 08:42:00 | |
---|
Tässä tuumailen jo kesän tulevan uurastuksen palkkojen järkevää käyttöä (kitarahommiinhan ne on järkevä sijoittaa, right? :) n. 500 euroa ajattelin sijoittaa joko A) GT-3:sta parempaan efektilootaan (lähinnä kotisoittoon & -nauhoitteluun), B) elektroakustiseen kitaraan (nailonkielinen mielummin). Efektimasiinoista olen tutkinut eri laitteiden arvosteluja (kokeilemaan en ole vielä päässyt), ja sekä Boss GT-8, että Vox Tonelab SE vaikuttaisivat hyviltä vaihtoehdoilta. Muitakin vaihtoehtoja tuli etsittyä, mutta tuloksetta. Kertokaapa kokemuksianne tai muuten vaan tietoa näistä kahdesta laitteesta tai mahdollisista muista vaihtoehdoista (tuo noin 500 euron budjetti huomioiden)? Saa toki myös suositella hyvää elektroakustista nailonkielistä kitaraa, en pane pahakseni. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
McNulty 30.05.2005 09:11:21 | |
---|
mitäpä tähän sanoa... kummatkin ovat varsin hyviä multiefektejä. Itse tosin diggailen Bossin laitteesta enemmän. Meikäläiselle tutut efektit (ollut käytössä Boss GT-6, GT-5, ME-50, ME-33 sekä ME-8). Onhan sitä sitten olemassa tietysti tuo L6 POD XT Live tms... lattiamallin simulaattori :) Kannattaa kartoittaa itselle mitä tarvii, tsekata speksit läpi ja vähän "rankata" laitteita sen mukaan. Sitten testata liikkeessä tai jos on mahdollista niin ottaa kotiin testattavaksi. Jos kotosalla pelkästään käyttelet niin Vox Tonelab ja L6 Pod XT pitäis saada tietsikkaan suhteellisen yksinkertaisesti kiinni. Nauhoittelua silmäillen siis... Noista sähköistetyistä nyloneista en kauheasti perusta. Jotain Ibanezia joskus kokeilin ja se oli ihan ok. Teräskielisiä suosin minä :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
efunkelist 30.05.2005 11:20:05 (muokattu 30.05.2005 11:20:26) | |
---|
Jos jostain saisit käsiisi Johnson J-Station -prossun niin tsekkaa se. Mitään en kadu niin paljon kuin sitä että se oli loppuunmyynnissä thomannilla €120 hintaan enkä tilannut. On hyvä laite, toimii myös bassolle ja noita saisi nyt käytettynä tyyliin €300 kun joskus yritin uudestaan löytää. Niitä ei enää valmisteta mutta softatukea yhä saa. Nettihuutokaupoissa noita on toki edullisemmin mutta niitä en ole koskaan harrastanut. EDIT: Niin ja VOXissa on putki ;) |
PoLFus 30.05.2005 12:15:00 | |
---|
Jos jostain saisit käsiisi Johnson J-Station -prossun niin tsekkaa se. Mitään en kadu niin paljon kuin sitä että se oli loppuunmyynnissä thomannilla €120 hintaan enkä tilannut. On hyvä laite, toimii myös bassolle ja noita saisi nyt käytettynä tyyliin €300 kun joskus yritin uudestaan löytää. Niitä ei enää valmisteta mutta softatukea yhä saa. Just oli torilla yks. Itselläni on kyseinen laite ja on loistava. Paljon paremmat mallinnukset kuin podissa, imho. "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |
Pande 31.05.2005 08:14:18 | |
---|
Tärkeintä on tietysti soundien laatu, kuitenkin myös säädettävyys ja monipuolisuus ovat tärkeitä. Kahdessa jälkimmäisessä GT-8 on voitolla. Kokeilin eilen GT-8:a pikaisesti, soundimahdollisuudetkin kyllä paljon GT-3:sta paremmat. Kunnon säätämisellä saisin epäilemättä nykyistä paremmat soundit ulos. Tarvin ehdottomasti semmosen efektin jossa on preamppi-, kaiutin- ja mikrofonimallinnukset, koska käytän suoraan koneeseen kytkettynä. Tohon J-Stationiin pitää tutustua tosiaan kanssa. Line 6 Podia on haukuttu "digitaalisen" kuuloiseksi, mikä on vähän tappanut kokeiluintoja, mutta pitänee sitäkin kokeilla. Niin ja VOXissa on putki ;) Joo, tuo onkin se syy miksi tuo on vaihtoehto. :) Harmi ettei tuo laite muuten tunnu mulle (arvostelujen perusteella) yhtä hyvältä kuin tuo GT-8. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Jamminen 31.05.2005 08:30:29 | |
---|
GT-8:sia suoittelen kokeilemaan siten, että laitat kaikki efektit pois päältä, otat jonkun high gain mallinnuksen, soitat sävelen aika ylhäältä ja yrität kuulokkeilla kuunnella saundia näppäyksen jälkeen. GT-3:sessa oli semmoinen vika, että näppäyksen jälkeen kuului sellainen ihme digitaalikohinaääni, mikä teki laitteen mallinnuksista käyttökelvottomia. En ole varma, onko ne sitä korjanneet, ainakin joskus kuulin, että vielä GT-6:ssa olisi jäljellä toi kohina. Tosiaan kannattaa, vaikka kyseessä onkin mallintaja, kokeilla kaikkia vaihtoehtoja. (Itselläni on toi J-Station myynnissä.) Maybe nothing matters anyway... |
McNulty 31.05.2005 09:00:55 | |
---|
Tärkeintä on tietysti soundien laatu, kuitenkin myös säädettävyys ja monipuolisuus ovat tärkeitä. Kahdessa jälkimmäisessä GT-8 on voitolla. Kokeilin eilen GT-8:a pikaisesti, soundimahdollisuudetkin kyllä paljon GT-3:sta paremmat. Kunnon säätämisellä saisin epäilemättä nykyistä paremmat soundit ulos. Jep, kyllä tuosta GT-8:sta riittää säätämistä pidemmäksikin aikaa. Itse en tosin diggaile sellaisesta "valikko¶metri"-helvetistä mitä moni noista laitteista on. Ainakin Boss GT-6:n käyttöliittymä olisi saanut olla hieman käyttäjäystävällisempi. Toivottavasti ovat selkeyttäneet sitä tuohon kasiin. Tarvin ehdottomasti semmosen efektin jossa on preamppi-, kaiutin- ja mikrofonimallinnukset, koska käytän suoraan koneeseen kytkettynä. Nuo Bossit, VOX:t ja Line6:t kyllä toimivat noiden vaatimuksien kanssa ihan ok. Joo, tuo onkin se syy miksi tuo on vaihtoehto. :) Harmi ettei tuo laite muuten tunnu mulle (arvostelujen perusteella) yhtä hyvältä kuin tuo GT-8. Eipä se putki loppupeleissä niin kauheasti sitä laitetta muuta. Vähän sama asia kun vanhoissa Marsun Valvestateissa oli etusputki sisällä... huomattavasti paremmat saundit saa esim. täysin solidstate vermeellä (Tech21 Trademark tms...) Eli en minä ainakaan heti menisi vannomaan VOX:n paremmuutta saundeissa sen putken takia. Lähinnä alitajunnallinen juttu vissiin... (hei, tämähän on putkipeli... pakko olla paras) :)) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Pande 31.05.2005 10:53:55 | |
---|
Kaikki edellämainitut digitaaliset surinat on kyllä perseestä, ja laskee laitteen käyttöarvoa roimasti, mutta yleensä ne saa aika hyvin peitettyä kunnon "tuunauksella". Säätämismahdollisuutta pitää olla lähinnä siksi että en yleensä pidä yhdestäkään minäkään efektimasiinan presettisoundista, mutta jopa tuosta GT-3:sta saanut kuitenkin tarpeeksi ruuvaamalla melko hyviäkin soundeja ulos. Ja lisäksi mitä enemmän säätömahdollisuuksia sitä suurempi todennäköisyys löytää vähän enemmän "omaa" siihen soundiin :) (joojoo mahastahan se soundi lähtee mutta silti) Eli en minä ainakaan heti menisi vannomaan VOX:n paremmuutta saundeissa sen putken takia. Lähinnä alitajunnallinen juttu vissiin... (hei, tämähän on putkipeli... pakko olla paras) :)) Tämä voi hyvinkin olla totta, joskus huomannut semmosta ilmiötä että ensin mun soundit onkin "loistavia" ja ihmetellään millä kamoilla ne tehtiin, ja sitten kun selviää että pelkkä GT-3 kyseessä niin tuleekin nolo hiljaisuus :P When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
McNulty 31.05.2005 11:54:49 | |
---|
Tämä voi hyvinkin olla totta, joskus huomannut semmosta ilmiötä että ensin mun soundit onkin "loistavia" ja ihmetellään millä kamoilla ne tehtiin, ja sitten kun selviää että pelkkä GT-3 kyseessä niin tuleekin nolo hiljaisuus :P Minulla kompuran, choruksen, phaserin, flangerin, delayn, reverbin ja noisegaten virkoja hoitaa vielä vanhempi Boss ME-8 :)) Sen muovirasian kun paljastaa kavereille niin aluksi ne nauraa... nyt lähes 10 vuoden ruuvaamisella tuosta on oikeasti oppinut repiin hyviä saundeja. Aluksi tosiaan nauravat, sen jälkeen ovat hämillään, ihmettelevät... ja 10min päästä kysyvät että "mitä helv*ttiä?" =) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
dfloreno 31.05.2005 12:08:12 | |
---|
Voxin tonelab on hyväsoundinen vehje, mutta ei varmasti ehkä niin monipuolinen kuin tuo GT-8. Paras vaan ite tsekata nuo läpi, niin ei jää kaivelemaan 'oisko se toinen sittenkin ollut parempi', noissa kun tahtoo aina olla jotain kettumaisuuksia mitkä selviää vasta vähän ajan kuluessa, vrt. 'digi-pörinät' ym. :). Nailonkielisistä suosittelen Godinin Multiacia mutta ei taida tohon 500e budjettiin mahtua... Epiphonella on muistaakseni myös noita halvempia versioita noista Gibsonin Chet Atkins nylon elektroakustisista, ja noiden epiluurien hinta on jossain tossa muistaakseni tossa 500e:n korvilla. God made me funky |
efunkelist 31.05.2005 23:44:19 | |
---|
Mun oletus on että voxissa oleva putki toisi dynamiikkaa siihen mallinnukseen - en sitten tiedä tuoko vai ei. Kuvittelisin, että kun kaikissa putkivahvareissa on yleensä etusessa 12ax7-tyyppinen kynttilä että digitaalimallinnuksen apuna voisi käyttää fyysistä putkea hyvin tuloksin. Enpä ole voxia kokeillut joten en tiedä siitä sitten. Muuten ottaisin minäkin tuollaisen "one does it all"-laitteen mutta kun ne on niin tajuttoman staattisia soundiltaan (staattinen dynaamisen vastakohta). |
PIM 01.06.2005 09:28:00 | |
---|
Mun oletus on että voxissa oleva putki toisi dynamiikkaa siihen mallinnukseen - en sitten tiedä tuoko vai ei. Se Voxin putki on pääteasteessa ja sen tarkoituksena on tuottaa aitoa putkipääteastesäröä, tai ainakin niin aitoa kuin etuasteputkella on mahdollista saada. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Tim 02.06.2005 08:30:09 | |
---|
|