Aihe: Kitaramallinnussofta reenikäpällä/keikalla? 1 2 | |
---|---|
![]() 05.08.2017 10:14:42 | |
Onko kukaan kokeillut tai tekeekö vakikäytössä niin, että ajaisi treenikämppä/liveoloissa kitaran läppärin kautta aktiivikaappiin? siis tabletti ajaa saman asian, mutta käsittääkseni laadukkaiden läppäreiden laskentateho ja nopeus ovat sellaisia, että saisi tablettia viiveetömämmin ajettua laadukkaita blugeja. Itse tykkään käyttää analogisia laitteita enkä ole varsinaisesti niistä luopumassa, mutta olen pohtinut että olisi hyvä laajentaa työkalupakkia erilaisia tarpeita ja tilanteita varten. Lisäksi olen funtsinut että nuo mallintavat rakkineet ovat aika kalliita siihen nähden, että ne ovat vain rajoittuneita tietokoneita (en tarkoita provoilla, vaan tarkoitan että laitteet rajoittuvat omiin malleihinsa kun tietokoneella voi ajaa monen valmistajan malleja) joskin käyttöliittymältään tietokonetta käytännöllisempiä.. vai onko? (ei nuo softatkaan nyt ihan mahdottomia käytöltään vaadi). Olen nimittäin pohtinut semmoistakin, että olisikohan nämä mallintavat laitteet vain välivaihe siihen, että vahvistinmallit ajetaan kummiskin tulevaisuudessa kännykältä tai tabletilta? ainakin itse kun olen tänä kesänä mökillä leikkinyt tabletilla, niin iPadin garageband oli ihan kelvollinen (ei todellakaan mikään hyvä kun minulla ei ollut kunnollista äänikorttia, mutta voisin kuvitella että hyvällä äänikortilla se olisi jo ihan jees) ja himassa leikkiessäni MainStagella ja Logicilla niin kyllä mallinnusten laatu niissäkin on kohisten parantunut joka päivityksen myötä ja hyvällä äänikortilla käyttöviive on niin pieni ettei sitä edes huomaa tai se voisi olla jotan Blackstar ID:n luokkaa. Funtsin semmoista, että jos läppärin tökkäisi vaikka Tech21 powerengineen, niin voisiko se olla ratkaisu digitaalisen vahvistimen tarpeisiin? läppärissähän saisi kuitenkin myös vapaasti reititettävän digitaalisen pedaalilaudan ja kaikkea muuta hauskaa. Koskakohan joku kesii midipolkimen jolla voisi käskyttää tietokoneen digibedaalilautaa? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 05.08.2017 11:50:39 (muokattu 05.08.2017 11:51:49) | |
Kyllä esim BIAS-Desktoppia voi MIDI:llä komentaa: https://help.positivegrid.com/hc/en … th-MIDI-Controller-in-Ableton-Live- EDIT: Samoin S-Gearia. | |
![]() 05.08.2017 11:56:20 | |
steelduck: Kyllä esim BIAS-Desktoppia voi MIDI:llä komentaa: https://help.positivegrid.com/hc/en … th-MIDI-Controller-in-Ableton-Live- EDIT: Samoin S-Gearia. Eli siis jos midipolkimen kytkee tietokoneeseen niin voisi komentaa noita efektejä? mä vähän aavistelinkin, että tähän saattaa jo olla ratkaisu. Alkaa näyttää, että meitsi voisi siirtyä digiympäristöön huomattavan maltillisilla kustannuksilla :-D. tai oikeastaan olen huomaamattani jo vähän ajautunutkin kokeilemaan näitä juttuja. Tosin analogisuutta en todellakaan ylkää eikä koko kama-arsenaalini oli tulossa kohta myyntiin :-D. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 05.08.2017 13:28:50 | |
Entäs Guitar Rig + sellanen lattiapedaali? Käytännön kokemusta ei ole yhtään. Mielenkiintoinen ajatus kylläkin. | |
![]() 05.08.2017 14:13:50 | |
Mä oon pitkään miettinyt että olis pedalboard mihin sais ladattua omat VST plugarit, mutta oon toistaseks löytänyt yhden vähän sen tyyppisen laitteen jostain vuosikymmenen takaa ja se ei oo kuulemma ollut kovin kummoinen laite. Kyllähän kitaristi kuin kitaristi aina jossain vaiheessa kyllästyy siihen samaan saundiin millä soittanut pitkään niin olis kätevää käydä vähän surffailemassa internetistä uusia plugareita ja ladata ne tollaseen laitteeseen. Elise Oy | |
![]() 05.08.2017 14:51:09 | |
Eikös Apogeen GiO ole juurikin tuollainen härpäke? Itsellä ei ole kokemusta, mutta jotain videoita olen nähnyt. Komentaa ainakin Garagebandia... http://www.apogeedigital.com/products/gio "Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille | |
![]() 05.08.2017 15:35:52 | |
TH3:ssa on myös täysin määritettävä MIDI-ohjaus. | |
![]() 05.08.2017 15:39:48 | |
Ois kiva kun softalla sais hyvät soundit, helpottaisi kaikenlaista kotiaskartelua kevyen keikkailun lisäksi. Tähän astiset tuotteet keskittyy vaan kauniiseen käyttöliittymään ja isoihin mainoksiin, soundit tulee jossain kaukana takana. Palaan asiaan kunhan Axe tai Kemper tulee plugarina. Oikeastaan Ax8 on jo läppärimäinen roudattava nytkin, eikä kaadu tai rupea päivittämään itseään kesken keikan. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 05.08.2017 17:35:54 | |
askomiko: Ois kiva kun softalla sais hyvät soundit, helpottaisi kaikenlaista kotiaskartelua kevyen keikkailun lisäksi. Tähän astiset tuotteet keskittyy vaan kauniiseen käyttöliittymään ja isoihin mainoksiin, soundit tulee jossain kaukana takana. Palaan asiaan kunhan Axe tai Kemper tulee plugarina. Oikeastaan Ax8 on jo läppärimäinen roudattava nytkin, eikä kaadu tai rupea päivittämään itseään kesken keikan. En nyt kyllä allekirjoita tuota ollenkaan. Mitä softia olet kokeillut? Mikään läppäri ei rupea päivättämään mitään jos ei ole verkkoyhteydessä. Ainakin S-Gearin lisenssin saa iLok-tikulle, niin ei tarvitse verkkoyhteyttä sitäkään varten. "Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours." | |
![]() 05.08.2017 22:40:05 | |
hallu: Koskakohan joku kesii midipolkimen jolla voisi käskyttää tietokoneen digibedaalilautaa? Itte hommasin midi pedaalin ihan kitarasoftaa varten. Läppäri + midipedaali + amplitube 4 + PA kaappi. Näitä oon nyt testaillu jonki aikaa, että mitenhä toimis livenä. Soundit saa kyllä kohilleen - mielestäni. Silti käytän Tiny Terror + kaappi, ilman mitään efektejä mieluiten. Eli enpä tiedä mikä toimisi parhaiten, mutta ehkä tuolle läppäri+ mallintava linjalle kohta käännytään... | |
![]() 05.08.2017 23:21:23 | |
askomiko: Ois kiva kun softalla sais hyvät soundit, helpottaisi kaikenlaista kotiaskartelua kevyen keikkailun lisäksi. Tähän astiset tuotteet keskittyy vaan kauniiseen käyttöliittymään ja isoihin mainoksiin, soundit tulee jossain kaukana takana. Palaan asiaan kunhan Axe tai Kemper tulee plugarina. Oikeastaan Ax8 on jo läppärimäinen roudattava nytkin, eikä kaadu tai rupea päivittämään itseään kesken keikan. No sitäpä tässä odotellaan ja toisaalta kauankohan axella tai kemperillä on varaa pysytellä pois läppäriltä kun saattaa kilpailijat ajaa ohi sillä välin. Ehkä niillä on vielä jotain optimointi hommaa ennen kuin se tulee toteutumaan. Toisaalta kun perus Logic alkaa jo olla kohtuullisen hyvä ja joku S-Gear on sitäkin parempi, niin en usko että menee kauaa kun nuo softat haastaa Axen ja Kemperin, jos ne jäävät makoilemaan asian kanssa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 05.08.2017 23:25:59 | |
BPee: Itte hommasin midi pedaalin ihan kitarasoftaa varten. Läppäri + midipedaali + amplitube 4 + PA kaappi. Näitä oon nyt testaillu jonki aikaa, että mitenhä toimis livenä. Soundit saa kyllä kohilleen - mielestäni. Silti käytän Tiny Terror + kaappi, ilman mitään efektejä mieluiten. Eli enpä tiedä mikä toimisi parhaiten, mutta ehkä tuolle läppäri+ mallintava linjalle kohta käännytään... No minä itsekin keikkailen pikkuvahvarilla, mutta jonkin videon näin, missä John Scofieldin bändin toinen kitaristi veti juurikin setupilla jossa pedaalilaudassa oli äänikortti ja läppärilä ajoi kaiketi vahvistinmallit, niin tuli mieleen että eiköhän se pitäisi jo alkaa luonnistua. Tänä kesänä soitin yhdellä keikalla jossa äänimiehellä ei ollut miksauspöytää lainakaan, vaan lavan reunassa oli läppäri ja jätkä pyöri ympäriinsä tabletti kädessä jossa oli virtuaalimiksauspöytä jolla hoito koko lavamonitoroinnin ja PA:n, niin tuli vaan mieleen että kehitys kehittyy ja tekniikka ei ehkä olekaan se rajoite vaan omat asenteet. Mutta jos digitiski on jo käymässä vanhanaikaiseksi, niin mikä kaikki muu on jäämässä vanhanaikaiseksi? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 06.08.2017 03:32:15 (muokattu 06.08.2017 03:33:47) | |
olen soittanut vuosia keikkoja joka viikko pelkalla kitaralla, IRig HD:lla MB prollaa ja S-Gear ohjelmalla, ohjaten pedaalilla tai tabletilla koko hommaa, toiminut moitteetta aina. (eli noi kamat kitarapussissa, ja muuta ei tarvitse) monitorina on ollut backlinen kitaravahvistimen paate tai ihan suoraan monitorit. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 06.08.2017 10:04:53 | |
aristoteles666: olen soittanut vuosia keikkoja joka viikko pelkalla kitaralla, IRig HD:lla MB prollaa ja S-Gear ohjelmalla, ohjaten pedaalilla tai tabletilla koko hommaa, toiminut moitteetta aina. (eli noi kamat kitarapussissa, ja muuta ei tarvitse) monitorina on ollut backlinen kitaravahvistimen paate tai ihan suoraan monitorit. Eli ei edes tarvitse mitään erityistä kitaramonitoria vaan ihan normi monitori on jees? mun täytyy varmaa olkaa itsekin testaamaan ihan tosissani tuota. S-gear on kyllä hyvä softa mutta mulle on himassa piisannut viimeaikoina MainStagekin nyt kun olen vähän tajunnut miten sitä käytetään. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 06.08.2017 10:09:31 (muokattu 06.08.2017 10:19:44) | |
Entäs Atomic Amplifire? Soundit ei ole kummoiset, mutta niihin saa eloa hyvillä kaappimalleilla, mutta ennenkaikkea naurettavan pieni ja kevyt laite. Keikkakätevyysfaktori on todella korkealla kun vekotin mahtuu kitaralaukkuun. Ihan ykkösvalinta jos tärkein seikka on roudattavuus. Softassa on myös se, että kokonaisuuteen tarvitaan yhä se laadukas rauta väliin, ja valtaosa kotikäyttäjistä käyttää jotain hikistä Scarlettia tms jolla ei vielä kuuhun mennä. Kyllä noille paikkansa kotona on, mutta keikkailukätevyys ei oikein ole vielä voittava naula arkussa, kun sitä varten tehty kalusto on nyt niin toimivaa kuin on ja voittaa läppärin ja erillisen äänikortin kaikin puolin. Soundi, käyttövarmuus, latenssi, ergonomia, soittotuntuma. Tottakai keikan voi hoitaa millä vaan, ei siihen soitto kaadu jos nyt ei ihan maailmanparasta soundia irtoa, niinhän se on jo oikean vahvarinkin kanssa jos ei mikitys ihan osu kohdalleen tai joku vaikka monottaa mikin vinoon kesken keikan. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 06.08.2017 10:44:20 | |
askomiko: Entäs Atomic Amplifire? Soundit ei ole kummoiset, mutta niihin saa eloa hyvillä kaappimalleilla, mutta ennenkaikkea naurettavan pieni ja kevyt laite. Keikkakätevyysfaktori on todella korkealla kun vekotin mahtuu kitaralaukkuun. Ihan ykkösvalinta jos tärkein seikka on roudattavuus. Softassa on myös se, että kokonaisuuteen tarvitaan yhä se laadukas rauta väliin, ja valtaosa kotikäyttäjistä käyttää jotain hikistä Scarlettia tms jolla ei vielä kuuhun mennä. Kyllä noille paikkansa kotona on, mutta keikkailukätevyys ei oikein ole vielä voittava naula arkussa, kun sitä varten tehty kalusto on nyt niin toimivaa kuin on ja voittaa läppärin ja erillisen äänikortin kaikin puolin. Soundi, käyttövarmuus, latenssi, ergonomia, soittotuntuma. Tottakai keikan voi hoitaa millä vaan, ei siihen soitto kaadu jos nyt ei ihan maailmanparasta soundia irtoa, niinhän se on jo oikean vahvarinkin kanssa jos ei mikitys ihan osu kohdalleen tai joku vaikka monottaa mikin vinoon kesken keikan. Tuo on aivan totta, laadukas äänikortti maksaa jo yksistään monen purkin verran katsoo vaikka RME:n hintoja. Tietenkin roudattavuus ja setupin monimutakisuus on tärkeä seikka (läppäri, äänikortti, pääte/aktiivikaappi, midi efektilauta) siinä alkaa jo olemaan jonnin verran hajoavia osia ja piuhaa ja kytkentävirheiden mahdollisuuksia. Simppelimpi ratkaisu ilman muuta on jokin suoraan tarkoitusta varten suunniteltu lodju. Kustanuksissa mietin tietenkin sitä, että jos tabletti tai läppäri ja hyvä äänikortti on jo valmiiksi, niin kustannukseksi jää enää softalisenssi ja aktiivimonitori. Mutta en kyllä voi ohittaa tuota keikkakestävyysseikkaa varsinkaan tämän kesän jälkeen kun on joutunut mudassa ja kurassa rypemään, niin kieltämättä tietsikka tuntuu vähän heppoisalta laitteelta. Toisaalta toisella tämän kesän kurakeikalla juurikin koko PA:n mikseri ajettiin tietokoneelta. Kyllä mulla on ollut erilaiset laitteet mielessä Kemperi ja Axe:n lisäksi koko joukko halvempia vehkeitä. Lähinnä tämän keskustelun avauksen takana oli lopullinen oivallus, että digivehkeet ovat ennenkaikkea ohjelmatuotteita ja on jotenkin avannut silmät miettimään asiaa kokonaan uudella tavalla. Esimerkiksi Torpedo myy ohjelmaansa sekä omaa rautaan pakattuna että PC:lä ajettavana ja voi olla, että sen oma rauta on paremmin optimoitu tai siinä on jotain muuta etua, mutta loppupelissä se varsinainen tuote on kuitenkin se ohjelma eikä laite. Kyllähän hyvät ohjelmat tietenkin maksavat ihan helvetisti ja joku Axe tai Kemperi softaversionakin saattaisivat olla helposti tuhat euroa...... mutta joo..... pitää pähkäillä näitä vielä. Tärkein syy aloittaa tämä ketju oli kuulla onko joku jo tällaista kuvailemaani systeemiä kokeillut ja minkälaisia kokemuksia on. Yksi löytyi kiitos Aristoteles666 . Itse istun vielä tiukasti analogiassa, mutta kovasti tähyilen digitsydeemien suuntaan. Jostain syystä mun on pitänyt aika paljon pohdiskella niiden syvintä olemusta ja digilaitteet ovat pistäneet mut miettimään koko musiikkia ja ilmaisuani uudelta kantilta ja analogilaitteet ovat minulle kuin älyllinen turvasatama jossa tunnen vielä olevani kotona maailmassa jota edes auttavasti uskon ymmärtäväni. Digivehkeiden kanssa mulla on olo kuin olisin Matrixissa :-D. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 06.08.2017 11:45:57 | |
Vaikka minulla onkin Axen ohjelmistot ja jotain äänittämiseen ja musan tuottoon sopivia ohjelmistoja työasemakoneella, niin "läppäri+äänikortti+ohjelmisto"-ratkaisussa livesoittoon tökkii se, että ei kiinnostaisi tippaakaan pelata tietsikoiden ja niihin liittyvien ongelmien kanssa vapaa-ajalla, siis musiikkiharrastuksessani, kun on tehnyt tietokoneisiin "kytkettynä" työtä 80-luvulta asti. Eli siksi joko putkivahvaripohjainen tai sitten edes erillinen luotettavasti toimiva ja kompakti mallintava laite on itselle kivempi ratkaisu. Ihan siis tälläinen henkinen syy siihen että läppäripohjainen ratkaisu ei kiinnostele oikeasti, ei vaikka olisi ilmainen. | |
![]() 06.08.2017 11:59:45 | |
sustain65: Vaikka minulla onkin Axen ohjelmistot ja jotain äänittämiseen ja musan tuottoon sopivia ohjelmistoja työasemakoneella, niin "läppäri+äänikortti+ohjelmisto"-ratkaisussa livesoittoon tökkii se, että ei kiinnostaisi tippaakaan pelata tietsikoiden ja niihin liittyvien ongelmien kanssa vapaa-ajalla, siis musiikkiharrastuksessani, kun on tehnyt tietokoneisiin "kytkettynä" työtä 80-luvulta asti. Eli siksi joko putkivahvaripohjainen tai sitten edes erillinen luotettavasti toimiva ja kompakti mallintava laite on itselle kivempi ratkaisu. Ihan siis tälläinen henkinen syy siihen että läppäripohjainen ratkaisu ei kiinnostele oikeasti, ei vaikka olisi ilmainen. Tarkoitatko optimointiin liittyviä ongelmia vai epävakautta? tietokoneella pitää aika paljon tehdä säätöjä jotta asiat toimii ihanteellisesti (käynnistää joitakin ohjelmia ja sulkea toisia ohjelmia ja säätää äänikortin asetukset juurikin sille käsillä olevalle asialle sopiviksi, etc.). Siinä mielessä jokin valmiiksi räätölöity ratkaisu on toki moninverroin elegantimpi. Mutta simppeliydessään analoginen signaaliketju on tietenkin vertaansa vailla, mutta se ei ole yhtä mukautuva ja kevyt kuin digitaalinen. No kerätään kokemuksia ja itse kun teen tätä puhtaasti harrastuksena (joskin sydämmestäni ja suurella intohimolla), niin mun ei tarvitse ottaa huomioon samalla tavalla asioita kuin ammattilaiseten. Mä voin vaikka kanniskella kuinkakin painavia kamoja jos sattuu huvittamaan :-D. Toisaalta voin leikkiä aammattilaista ja soittaa digisetupilla jos niikseen tulee :-D. Kaikki on mahdollista ja rajoitukset ovat vain omassa päässä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 06.08.2017 12:58:37 (muokattu 06.08.2017 13:00:08) | |
hallu: Eli ei edes tarvitse mitään erityistä kitaramonitoria vaan ihan normi monitori on jees? mun täytyy varmaa olkaa itsekin testaamaan ihan tosissani tuota. S-gear on kyllä hyvä softa mutta mulle on himassa piisannut viimeaikoina MainStagekin nyt kun olen vähän tajunnut miten sitä käytetään. normimonitorikin jos paikassa on niita tarpeeksi ja lavamiksaaja osaa hommansa. mutta ihan lappari suoraan kitara paatteeseenkin toimii hyvin. mainstagea kaytan itsekin valilla jos haluan kayttaa muutakin kuin S-Gearia, mutta suurimman osan aikaa pelkka S-Gear on paras mainstage on hyva ohjelma, mutta ei S-Gearin voittanutta soundeissa ole. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 06.08.2017 13:12:51 | |
hallu: tietokoneella pitää aika paljon tehdä säätöjä jotta asiat toimii ihanteellisesti (käynnistää joitakin ohjelmia ja sulkea toisia ohjelmia ja säätää äänikortin asetukset juurikin sille käsillä olevalle asialle sopiviksi, etc.). Juuri noita asioita tarkoitin, ei oikein napaa kun muutenkin tuijottaa ruutua ja naputtaa näppäimistöä tarpeeksi. Ja läppärissä ei ole sitä jotakin mitä noissa varsinaisissa musavermeissä. Enemmän tunnejuttu, ei niinkään järkeilty asia. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)