Aihe: Ampeg G-115, mikä tämä on?
1
Aki
30.06.2005 20:52:50

Musiikkiliikkeestä ostin tuollaisen äsken, vallan edullisesti. Ihan kaikki tieto laitteesta on tervetullutta. Ihan vain katselemalla ja soittelemalla tiedän seuraavaa:

-Trankkukone, ei särökanavaa.
-70-luvulta? (koskaan muulloin tehdyt ei trankkukoneet ei soundaa yhtä hyvältä).
-Alunperin 1x15", nykyään 2x10" (!).
-Parametrinen (vain leikkaava) keskialue on IHAN mieletön! Miksei kaikissa vahvistimissa oo aina ollu näin?!
-Tässä yksilössä toinen 10" elementti hieman pörisee. Luultavasti korjattavissa.

Nassusta löytyy myös hanikka "sensitivity", jonka tarkoitus on itselle hieman epäselvä. Hiljaisilla volyymeilla se toimii hieman kuin Loudness. Lujemmilla volyymeilla Sens nollalla laite säröytyy nopeasti, kun volumea tarttee vääntää rutkasti. Sens täysillä puhdasta volyymiä löytyy roimasti enemmän. Pientä suhinaa alkaa kuulumaan kun Sens on täysillä, volume mihin päin tahansa.

(Etupaneelissa siis Inputs 1 ja 2, Volume, Bass, Mid cut, Mid Freq, Treble, Presence, Sensitivity, Reverb, Tremolo Speed, Tremolo Depth. Takana jakit Footsw, Pre Out, Power in.)

Kaikki EQ:hun liittyvät säädöt on niin käsittämättömän fiksulla alueella, en oo ikinä törmänny noin tarkoituksenmukaisiin hanikoihin.

Koska tää on tehty? Miksei tää oo ainut vahvistin maailmassa? Miksei kaikilla oo tällasta? Mikä ihme se Sensitivity-hanikka oikein on? Ja mitä se tekee noinniinkuin teknisesti?

Että tämmöset fiilikset näin rakastumispäivänä. :)

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Aki
02.07.2005 12:22:30

Nyt laitetta hieman purettuani olen saanut otettua selvää, että malli on kotoisin vuosihaarukasta 73-79. Useammassa elektrolyytissä toistuu valmiste- tai päivämääräkoodissa luku "78", joten uskallan olettaa laitteen olevan tehty 78 tai 79.

Kaiutinelementit on sitten toinen juttu, rikkinäisen korjaus ei näytä omilla taidoilla onnistuvan. Putkenpötkö jonka ympärille puhekelan lanka on käämitty, on ilmeisesti lämmössä kutistunut, ja oikaisee ympyrän kehältä hieman parissakin kohtaa. Tämän takia se tietysti laahaa magneettiin. Aion ehdottomasti korjauttaa elementin, sillä molemmat elementit combossa ovat mallia Celestion 7442 (Vintage 10), mitä ilmeisimmin vuodelta 1957! Niillä alkaa siis todella korjautusarvoa olemaankin.

Edelleenkin, tahtoisin todella saada tuosta Ampegista selville, kuinka verran niitä on myyty, ja onko kyseessä ollut malliston edulliseen päähän suunnattu vehjes. Ja että minkä elementin kanssa se on alunperin myyty. Kaikki pienintäkään spekulaatiota sormissaan hypistelevät, antakaa palaa!

-Aki.
LumPus
04.07.2005 19:14:01
kumma ettei kukaan tiedä.. on nimittäin parhaimman kuuloinen trankku varmaankin mitä viimeaikoina olen kuullut. pankaa infoa tiskiin jos sitä on.
Elämä vie liikaa aikaasi!!!
edgehill
04.07.2005 21:12:11
Ei ole tietoa, yritin Googlettaakin ihan uteliaisuudesta. Mutta aika hiljaista on tiedon valtatiellä...
Aki
05.07.2005 09:54:36

Sain elementin korjattua, suurella työllä ja vaivalla ja hermojen kiristyksellä. Käden jälki luultavasti jää kuulumaan, 50-vuoden aikana tapahtunut herkistyminen saa helposti kolauksen.

Tuttuni joka taannoin korjasi näitä ja tietää näistä kaiken, oli siinä oikeassa, että suurin syy vahvistimen hyvään soundiin on noi elementit. Kokeilin kytkeä Valvetronixini noihin, ja jessus kun kolahti. Ampegin EQ kyllä osuu poikkeuksellisen hyville alueille, joten uskoisin sillä pätevää soundia saatavan muillakin elementeillä.

Mutta se upea dynamiikka taitaa lähteä lähinnä kajareista. Tää on jännää, koska tämä on ensimmäinen 2x10" jota siedän. Ja pidänkin sitten _todella_ paljon.

-Aki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)