DimensioN 05.07.2005 11:30:03 | |
---|
Eli minulla on Hughes & Kettner 100w nuppi ja 4x12 kaappi. Nupista lähtee melko metallinen soundi. Olenkin ajatellut ostaa Marshallin nupin tilalle, koska haluaisin enemmän sellaista rock soundia. Varsinainen kysymys: Täytyykö minun ostaa uusi kaappikin nupin kanssa? Millainen vaikutus siis kaapilla on soundiin? Onko ne vaan elementit vai vaikuttaako ne jotenkin enemmän? Vastauksia olisi kiva saada, kiitoksia :) Keep On Trucking.. |
McNulty 05.07.2005 11:31:29 | |
---|
Täytyykö minun ostaa uusi kaappikin nupin kanssa? Millainen vaikutus siis kaapilla on soundiin? Onko ne vaan elementit vai vaikuttaako ne jotenkin enemmän? Ei täydy... mutta jos se kuulostaa huonolta Marsun nupin kanssa, niin sitten kannattaa harkita. Joko kokonaan uutta kaappia tahi elementtien vaihtamista. Ace Venturaa lainaten: "Kaikki liittyy kaikkeen!" "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
JuSu 05.07.2005 11:39:19 | |
---|
Joko kokonaan uutta kaappia tahi elementtien vaihtamista. Ace Venturaa lainaten: "Kaikki liittyy kaikkeen!" Juuri näin. Toisaalta ainakin ne pari Kettusen kaappia, joiden läpi olen soittanut, ovat olleet melkoisia kihinäpesiä jo nekin. Kumiseva alapää, keskialue olematon ja kireä yläpää. Tässä valossa voisi nimenomaan kaapin, ei nupin, vaihtaminen olla paikallaan. Ota nuppisi ja käy. Siis musakaupassa testiajolla. JuSu Minä olen myyrä. |
efunkelist 05.07.2005 11:58:27 | |
---|
Mä vaihdoin H&K-comboon elementin. Soundi tummeni kivasti puhtaille mutta särö oli edelleen melko zizzle. Taitaa olla H&K:lle ominaista tuo viiltävä treble, sen saman olen kuullut monista eri H&K-seteistä. Marshall on myös melko kirkas yläpäältään mutta paljon munakkaampi alamiddleiltä kuin H&K. Engl taas on bassokkaampi ja tummempi. Riippuen siitä mitä haet, saattaa paikallaa olla niin nupin kuin kaapin vaihto. Kannattaa varmaan ensimmäiseksi ottaa nuppi (kun se helposti liikkuu) mukaan musakauppoihin ja kokeilla eri kaappeja sille. Jos miellyttävät soundit löytyy tuolla tavalla niin vaihda kaappi. Tietty jos pystyt roudaa ja näet vaivaa niin ota kaappikin mukaan jotta voit vertailla nuppi/kaappi-vaihtoehtoja ja yhdistelmiä. Jos vaihdat koko setin niin varmaan parempi ensin vaihtaa vahvistin ja sitten vasta kaiutin, luulen. Kyllä se vaan niin on että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mä aloin uudistaa koko kalustoa ja hidastahan tämä on kun rahaa ja aikaa (säästellessä) kuluu. Mutta ehkä sitten wanhana ukkona kun mulla on ne kamat mitä haluan niin olen tyytyväinen. Siihen mennessä luulis että on oppinu jotain soittamaankin. |
Henko 05.07.2005 20:23:19 | |
---|
Oon muuten joskus hämmästellyt, että miksi päällepäin samanlaisissa Marshallin kapeissa voi olla (myös samanlaiset elementit) niin erilainen soundi samalla nupilla. Tee työtä jolla on tarkoitus - soita bändissä! |
Jucciz 05.07.2005 21:52:34 | |
---|
Oon muuten joskus hämmästellyt, että miksi päällepäin samanlaisissa Marshallin kapeissa voi olla (myös samanlaiset elementit) niin erilainen soundi samalla nupilla. Jos toinen kaappi on pakasta vedetty ja toinen 30 vuotta vanha, niin varmasti jälkimmäisen kaapin kaiutinelementtienkin akustiset ominaisuudet ovat muuttuneet ajan mittaan pitkän käytön seurauksena. |
Ocku 06.07.2005 11:24:47 | |
---|
Millainen vaikutus siis kaapilla on soundiin? Onko ne vaan elementit vai vaikuttaako ne jotenkin enemmän? Elementit ovat eräänlainen Master-EQ. Jos elemetti leikkaa 80:ssä ja 5000:ssa hertzissä, ja sillä on piikki 1,5 k:ssa, niin se tulee kuulumaan kaapista riippumatta. Kaapin vaikutus on lähinnä se jos se on avoin, detuned tai suljettu, ja resonoiva tai ei-resonoiva. Resonoiva kaappi voi vahvistaa tai heikentää tiettyjä taajuuksia. Tilavuudella on myös vaikutus suljettujen ja portattujen kaapppien soundiin. |
kunnasja 06.07.2005 11:56:55 | |
---|
Marshall 1960 ja 1980 ovat niin erikuuloiset että suorastaan **tuttaa - nimittäin oma 1960 ei soi lainkaan niin hyvin kuin 1980. Tuli todettua ääniteltäessä, kun ainoa muuttuva tekijä oli kaappi (ja teoriassa myös äänityskoppi, mutta molemmat kopit joissa äänitimme, ovat studiokäyttöön rakennettuja, melko samanlaisia). Kannattaisi siis kokeilla useampaa kaappia ennen ostopäätöstä, vaan pikkuisen on hankalaa jos ei asu kehä-I sisäpuolella :/ |