Aihe: Pari kysymystä SG:stä
1
Les Paul
04.07.2005 11:37:29
Laitoin tämän alunperin tuonne elektroniikka ja soitinrakennus puolelle, mutta sieltä ei ole tullut vastauksia niin ajattelin laittaa linkin jos vaikka teillä olisi tietoa kyseisestä asiasta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=31&t=97323&o=0&co=0

Kiitos!
McNulty
04.07.2005 11:45:32
Eli olen ostamassa Tokai SG-70 kitaraa ja sitä ei saa valkoisena. Haluaisin sen kuitenkin valkoisena joten kitara pitää kai maalauttaa. Minulla ei ole mitään kokemuksia maalauksesta joten ajattelin viedä sen johonkin maalattavaksi. Mistä löytäsin maalauspajan ja paljonko homma maksaisi?

Maalauspajan löytää sieltä missä on kitaraverstaskin. Ruokangas, Lottonen, Finlandia Instruments, Nevalainen, Amfisound jne jne.

Kallistahan tuo on. Vanhat maalit ja lakat pitää hioa ja uudet heittää niskaan. 300-500e ainakin kannattaa varautua maksamaan. Kitaran voi toki maalata itsekin esim. automaalilla spraypurkeissa. Ainoa ongelma tuon SG:n kanssa on se, että siinä on liimakaula. Joko maalaa kaulankin uudestaan tai sitten rajaa kaulan erilleen rungosta jolloin kitara on takaa kaksivärinen (esim. kaula cherry-punainen ja body sitten valkoinen.)

Hommahan menee niin että hiot lakat ja maalit pois rungosta, teippaat otelaudan ja rajaat kaulan, irroitat osat rungosta (mikit, elektroniikka, talla jne jne). Sen jälkeen uusi maali pintaan, annetaan kuivua ja sitten lakkaamaan. Pienet kerrokset kerrallaan. Hommasta selviää jollain 30-100e panostuksella + usealla työtunnilla :)

Sitten vielä toinen kysymys. Kaikissa Tokain SG kitaroissa on pieni plekusuojus ja haluaisin siihen sen isomman stankku suojan. Meneekö se siihen ihan "itsekseen" vai pitääkö tehdä jotain erikoista?

Voi olla että tuo modernimpi pleksi käy sen vintagen tilalle heittämällä... varma en kuitenkaan ole. Sitä vain ihmettelen että miksi tuon SG:n pitää juuri olla Tokai? Ajattelin vain että:

http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=27&CollectionID=3
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Härski
04.07.2005 11:59:40
Voi olla että tuo modernimpi pleksi käy sen vintagen tilalle heittämällä... varma en kuitenkaan ole. Sitä vain ihmettelen että miksi tuon SG:n pitää juuri olla Tokai? Ajattelin vain että:

http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=27&CollectionID=3

Toi ois komee. Kans.
Jaba
04.07.2005 12:33:21 (muokattu 04.07.2005 12:33:40)
Mä kyllä mieluummin ostaisin Tokain SG:n, kun tuossa omassa Epiphonessa ei oikein virittimet pidä, mutta mun kitara onkin hieman eri hintaluokassa :)

+ vielä se kauhea lapa.
Jormaakin kiinnostaa.
McNulty
04.07.2005 12:36:11
Mä kyllä mieluummin ostaisin Tokain SG:n, kun tuossa omassa Epiphonessa ei oikein virittimet pidä, mutta mun kitara onkin hieman eri hintaluokassa :)

Oletko varma ettei kyse ole satulasta? Ainakin tuo Epiphone Vintage 400:n oli varsin mainio SG hintaisekseen.

+ vielä se kauhea lapa.

Makuasioita... minun mielestäni se lapa on ihan "ok". Kovin on kummaa porukkaa jos hyvän kitaran rankkaa ulos jonkun perkuleen lavan takia. Kannattaa siinä tapauksessa soitella silmät kiinni :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
fox
04.07.2005 13:42:24

Oletko varma ettei kyse ole satulasta? Ainakin tuo Epiphone Vintage 400:n oli varsin mainio SG hintaisekseen. :)

Samaa sanoo skitaristimme mr. SG.. Ja uskoisin, että sillä on pätevyyttä sanoa jotai SG:stä..jostain kumman syystä.. =)

Ja vielä kerran, se on Epiphone-lapa, perinteinen ja omanlaisensa! Niin kuin G:ssä on G:n lapa. Sensijaan lisäksihän on muutama noita näköismalleja. HB:tä, T:tä ja sellasia hiilipaperi-kopioita. Joissa ei ole omaa edes lapa.. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
04.07.2005 13:55:50 (muokattu 04.07.2005 13:56:09)
Niin... eikä unohdeta sitä että tuo Epiluuri pieksee Nato-runkoiset sytkäritehtaan SG:t viimeistelyllään. Mikithän sitä melkein pitää kumpaankin vaihtaa jos erottelevampaa saundia hakee... nuo Epin mikit toimii hyvin kyllä bluesissa ja jazzissa. Ne on sen verran "tummat" saundiltaan että toimii tuolla osastolla mielestäni mainiosti.

Terv. Kohta Epiphone Sheraton II:n omistaja (vielä pitäis päättää väri) :)
fox
04.07.2005 15:06:03

Epin mikit toimii hyvin kyllä bluesissa ja jazzissa. Ne on sen verran "tummat" saundiltaan että toimii tuolla osastolla mielestäni mainiosti.

Terv. Kohta Epiphone Sheraton II:n omistaja (vielä pitäis päättää väri) :)

Epissä on käsittämättömän isot tone-konkat, se tuo lisempää sitä bassoa siihen soundiin.. Tahtoo leikata sitä trebleä kunnolla kirkkaimmassakin asennossa. Olisko joku tuotantotekninen eli "yleisön pyynnöstä"- juttu tuo. Pariin oon vaihtanu pienemmät konkat ja on kuulemma parantunu tilaajan mielestä soundi.
McNulty
04.07.2005 15:11:10
Epissä on käsittämättömän isot tone-konkat, se tuo lisempää sitä bassoa siihen soundiin.. Tahtoo leikata sitä trebleä kunnolla kirkkaimmassakin asennossa. Olisko joku tuotantotekninen eli "yleisön pyynnöstä"- juttu tuo. Pariin oon vaihtanu pienemmät konkat ja on kuulemma parantunu tilaajan mielestä soundi.

Ok... pitänee muistaa tuo. Meinaan pääsee aika edullisella "remontilla" jos tuo tuottaa kirkkaamman saundin. Hyviä noiden mikkien tulisi noin muuten olla, eikös ne ole Gibsonin standardien mukaisesti käämitty?

Kerro nyt Fox vielä millaisen konkan olet tilalle vaihtanut?
Ekku01
04.07.2005 15:22:48
Minä en voi kuin kehua loppukeväällä hankkimaani Epin G-neljäsatasta. Nykyiset mallit on Kiinassa tehty ja niissä on Groverin virittimet, joten siltä osin ei ainakaan vireongelmia pitäisi tulla.

Olen varmaan outo luonnonoikku, mutta minusta ne mikit ovat ihan ok...tai oikeastaan suorastaan hyvät ;o)
Se on totta mitä tuolla jo sanottiin että paremman erottelukyvyn saisi kyllä ne vaihtamalla, mutta ei tuo nykyisten sointi itseäni ainakaan vielä ole kauheasti haitannut.

Ainoa todella onneton oli talla. Sen vaihdoin Gotohin modernimpaan TOM:iin ja teetätin Graph Techin Tusq-satulan (en ole koskaan tykännyt noista muovirimpuloista).

Ainoa mitä vähän kaipailen on ne kaulan vaaleat reunalistat, joita tuossa ei ole. Mutta Vintage-versiosta nekin löytyvät.
Ekku01
04.07.2005 15:29:50

Jep. bassoa on, minun mielestä, oikein kivasti.

Stratoilla lähes aina soittaneena diggasin todella paljon kun treble-asennossakin komppeihin tulee sitä botnea. Saundi on mukavan paksu, mutta siltikin terävä. Vaikea selittää sanoin miltä joku kuulostaa ;o)
fox
04.07.2005 16:02:49

Jep. bassoa on, minun mielestä, oikein kivasti.

Stratoilla lähes aina soittaneena diggasin todella paljon kun treble-asennossakin komppeihin tulee sitä botnea. Saundi on mukavan paksu, mutta siltikin terävä. Vaikea selittää sanoin miltä joku kuulostaa ;o)

Näinhän se on, noitten tone-konkkienkin kanssa, joka on yhdelle hyvä onkin toiselle liika bassovoittonen.. =)
Epiphoneissa on muistaakseni .033 tai likellä sitä olevat, eli suomeks 33 nanofaradin konkat, kun esim. Gibsonilla on .022:set..
Zeni
04.07.2005 16:49:12 (muokattu 06.07.2005 22:44:47)
Itsekin hommasin SG400:n. Mä en vieläkään ymmärrä tota rumaa lapaa, siis Gibsoniin verrattuna vai ? Ei se ainakaan yksinään ruma ole, tiedä sitten Gibsonin rinnalla, pitänee illalla verrata. Tämä on Koreassa tehty (vaikka ostin tänä vuonna?).

Ylläolevat pitää paikkansa, tone potikan pistin suosiolla sinne diskanttipäähän ja säätelin marsusta sitten loput, aika bassovoittoinen vekotin.

Mikeistä: Tokain stratossa oli singlejä kolme kappaletta, joten mun huomioihin kannattaa suhtautua varauksella. Ovat kyllä melko ääripäät, Strato todella kirkas, Epi taas bassovoittoinen, tumma ja mielestäni tunkkainen. Aivan uskomattomat säröt noista saa aikaiseksi kun vertaa stratoon. Häiriöitä noi ei ota, strato otti jos näyttö oli edes samassa huoneessa.

Viimeistely: Kitarassa oli mielestäni todella hyvä, ainoastaan nyt huomasin että bodyn ja kaulan liitoksessa takapuolella on jotain valkoista, vähän kuin liimaa olisi tullut pinnalle. ja lakattu vaan yli, toinen vaihtoehto on jos se on taipunut ja lakka antanut periksi, mutten huomannut että kaula olisi vino tai mitään vastaavaa, veikkaan tuota liima juttua. Tosin tuo on täysin olematon 1mm kaistale, että jokainen päätelköön itse kuinka tärkeä tuollainen on.

Virittimistä en osaa vielä sanoa, viimeksi olivat menneet itselleen ylävireeseen, mutta tuo johtunee jostain muusta, ei kai kitara voi kiristyä jos siihen ei kosketa ?

EDIT: Se kaulaliitoksessa oleva juttu oli vain jotain sinitarran oloista tahnaa, pyyhkäsin pois ja sillä sipuli.
fox
04.07.2005 17:33:00

Virittimistä en osaa vielä sanoa, viimeksi olivat menneet itselleen ylävireeseen, mutta tuo johtunee jostain muusta, ei kai kitara voi kiristyä jos siihen ei kosketa ?

Kuivaa ja lämmintä, niin nousee vire..
Jaba
07.07.2005 13:00:24
Oletko varma ettei kyse ole satulasta? Ainakin tuo Epiphone Vintage 400:n oli varsin mainio SG hintaisekseen.

Mun Epissä on jotkut ihmeen Jinho?- merkkiset virittimet.

Makuasioita... minun mielestäni se lapa on ihan "ok". Kovin on kummaa porukkaa jos hyvän kitaran rankkaa ulos jonkun perkuleen lavan takia. Kannattaa siinä tapauksessa soitella silmät kiinni :)

Verrattuna Gibsoniin tietenkin ;)
Jormaakin kiinnostaa.
fox
07.07.2005 13:10:44

Mun Epissä on jotkut ihmeen Jinho?- merkkiset virittimet. ;)

JinHothan ne. Ihan perus-kauko-idän tuotteita, niinku vaikka Pingitkin. Aina parempia ku ne "valmistajan tekemät" joissa ei sitä nimee ole.. (Ja en tarkoita täs niitä GotohGutin virittimiä joissa ei oo nimeä, kyllä ne tunnistaa..)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)