Aihe: BOSS SD-1:stä jne..
1
tunkki
12.03.2005 09:45:48

Tykkään paljon omastani, mutta haluaisin modauttaa tuon. Keskiäänikorostuma tuo soundiin hyvää chunkkaa, mutta kun se syö kaiken botnen. Käytän tuota enimmäkseen puhtaaseen kanavaan tuomaan karvaa soundiin. Duotonen cleani on superpuhdas, "bell-like" ja potkii todella tuhdisti, mutta dirty-cleaniin tarvii polkimen.

Onko kellään Keeleyn modaamaa ja/tai Uraltonen modaamaa SD-1:stä? Onko näillä eroja? Rupatellaanpa tästä.
-Strapping young lad-
efunkelist
12.03.2005 10:27:07

Keeleytä en tunne. Omani on uraltonella modattu ja nyt löytyy nimenomaan sitä botnea.
Jone the Bone
12.03.2005 10:29:01

Vaihtamalla op-vahvistimen takaisinkytkennässä olevan 47nF konkan 100nF:iin, saat helpolla lisää botnea, ilman että chunkka-chunkka katoaa. Konkan suurentaminen siirtää takisinkytkennän alarajataajuutta alemmas, jolloin botnekin lisääntyy. Tämän kokoista konkkaa käytetään mm. Fulltonen Fulldrive II -pedaalissa, joka on muilta osin lähestulkoon TS808:n kopio (joka puolestaan on hyvin lähellä SD-1:tä).

Mitä isomman konkan laitat, sen alemmas rajataajuus siirtyy, josta seurauksena aina vain enemmän matalia taajuuksia mukaan leikkiin. En kuitenkaan suosittele yli 1uF:n meneviä konkkia, koska silloin chunkka-chunkka kärsii, ja soundista tuleepi liian pehmo ja kumiseva.

Jos et itse taida elektroniikan saloja, joku kaverisi voi varmaan auttaa asiassa. Tämän 'modauksen' hinnaksi tulee itse tehtynä n. 0,5 eur.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
tunkki
12.03.2005 10:40:47

Vaihtamalla op-vahvistimen takaisinkytkennässä olevan 47nF konkan 100nF:iin, saat helpolla lisää botnea, ilman että chunkka-chunkka katoaa. Konkan suurentaminen siirtää takisinkytkennän alarajataajuutta alemmas, jolloin botnekin lisääntyy. Tämän kokoista konkkaa käytetään mm. Fulltonen Fulldrive II -pedaalissa, joka on muilta osin lähestulkoon TS808:n kopio (joka puolestaan on hyvin lähellä SD-1:tä).

Mitä isomman konkan laitat, sen alemmas rajataajuus siirtyy, josta seurauksena aina vain enemmän matalia taajuuksia mukaan leikkiin. En kuitenkaan suosittele yli 1uF:n meneviä konkkia, koska silloin chunkka-chunkka kärsii, ja soundista tuleepi liian pehmo ja kumiseva.

Jos et itse taida elektroniikan saloja, joku kaverisi voi varmaan auttaa asiassa. Tämän 'modauksen' hinnaksi tulee itse tehtynä n. 0,5 eur.

Ahaa. Mielenkiintoista! Joo kauheita määriä bassoa ei tarvitsekaan olla. Tykkään SD-1:n tavasta "tiivistää" särösoundia, mutta rahtunen lisää beissiä olisi aivan mahtavaa. Kolvi kyllä pysyy kätösessä, mutta elektroniikassa olen jotakuinkin maallikko. Olisiko linkkiä skemoihin? Operaatio ei kuulosta kovin vaikealta...
-Strapping young lad-
Jone the Bone
12.03.2005 10:54:19

Jo vain kaavioita on netti täynnänsä!

Esim. osoitteessa:

http://www.freeinfosociety.com/elec … onics/schematics/audio/bosssd1.html

...on varsin hyvä kaavio ko. laitteesta.

Muutettava konkka on se, joka on kytketty 4.7k:n vastuksen kautta kaksikko-op-vahvistimen ensimmäisen puoliskon invertoivaan (-) sisäänmenoon. Muuta siis tämä 0.047 konkka 0.1 (eli 100n) arvoiseksi.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Tami
12.03.2005 16:07:59

Esim. osoitteessa:

Onkos kellään sattunut netissä silmään semmoista saittia jossa on noiden efektien schemojen lisäksi tai jo schemassa mainittu nuo piirilevyllä olevat komponentti numerot tyyliin r17=17mOhm; c11=47nF? Joistakin nuo löytyvät mutta sd-1:stä ei olesilmään pistänyt... Helpottais tulevasisuudessa pedaalin sisuksien selvittelyä.....
Töissä intissä - vikaa vintissä!!
kimmokel
12.03.2005 21:39:09

Restless and Wild
Super-Jari
12.03.2005 22:03:50
Mikä on chunkka?
Parhaat reenit on ne ku viritetään vermeet, sit juodaan kaffit ja syyään pullaa ja jutellaan levyistä. Sit vedetään Get On ja lähetään kotiin.
-RR4E
Ben_D
12.03.2005 22:35:11

Mikä on chunkka?

Sellanen ääni kun demppaat vitusti ja soitat E:tä.
JM
12.03.2005 22:47:04

Esim. osoitteessa:

Muutettava konkka on se, joka on kytketty 4.7k:n vastuksen kautta kaksikko-op-vahvistimen ensimmäisen puoliskon invertoivaan (-) sisäänmenoon. Muuta siis tämä 0.047 konkka 0.1 (eli 100n) arvoiseksi.

Tästä plussa. Muutenkin hyvä threadi, ajattelinpa marssia oikopäätä kondensaattorikauppaan ostamaan puuttuvaa osaa. Pitänee tosin jättää isoveljen vastuulle tuo kolvailu, muuten tulee kylmäjuotoksia sun muita, siitä on aikaa kun on itse kolvannut.

Olenkin aina kaivannut SD-1:eeni hieman matalia taajuuksia korostavaa soundia, mutta ennen tätä en tajunnut kuinka yksinkertaista sen saaminen (toivottavasti) voi olla. No, yrittänyttä ei laiteta, pitää yrittää nimenomaan tätä modausta heti kun on mahdollisuus.
Ei ole omena kauas katajasta kapsahtanut.
efunkelist
13.03.2005 09:41:58

No näitä juttujahan löytyy runsaasti tuolta elektroniikka ja soitinrakennus-osiolta, sieltä vaan kaivelemaan
päänahka
15.03.2005 19:13:03 (muokattu 15.03.2005 20:31:25)
Onko kellään Keeleyn modaamaa ja/tai Uraltonen modaamaa SD-1:stä? Onko näillä eroja? Rupatellaanpa tästä.

Tein pari modausta omalleni Keeleyn ohjeita seuraten. Vaihdoin C3-konkan 100 nF:iin, ja bassoa tuli lisää, R6-vastusta pienentämällä säröä tuli lisää. Lisäsin myös kytkimen, joka ohittaa clipping-diodeista sen yhden "ylimääräisen", ts. kytkin muuttaa clippauksen symmetriseksi. Kaksi edellistä toivat selvän eron, jälkimmäinen vähemmän selvän.

Seuraavaksi ajattelin vaihtaa clippaukseen ledit, jotta clippauksen kynnystä saadaan nostettua, sillä käytän pedaalia boostaamaan vahvistimen omaa säröä, ja nykyisellä särömäärällä boostaus tukkii vahvistimen särön tyystin. Soolopelleilyyn ihan hauska erikoisuus, mutta käytännön hyöty nolla. Voi olla, että poistan myös tuon lisäämäni kytkimen.

Onko jollain tietoa, mitä pitäisi muuttaa, jotta tone-potikan säätövara kasvaisi? Volaakaan ei hirveästi saa tällä boostattua ellei nosta drivea, mutta tuo diodien vaihto tuonee driveen puhtaampaa boostia.

Tämän pedaalin piirilevy ei muuten ole kestävintä mallia, kannattaa olla varovainen. Tai sitten minä olen vain tumpelo. C3:n ja R6:n välinen pieni kupariliuska irtosi kolvattaessa ja jouduin yhdistämään komponentit jaloistaan.

EDIT: Muistin väärin vastuksen numeron.
Soolot on perseestä.
juukeli
10.07.2005 20:58:59 (muokattu 10.07.2005 22:01:58)

Löysin tämän vanhan jutun, kun mietin tuota SD-1:n modaamista. Tuossa puhutaan 47 nanofaradin konkasta, mutta omasta pedaalistani en kyllä löytänyt kuin 47 mikrofaradin konkan. Onko vika minussa vai onko tuossa menneet yksiköt sekaisin?

Editoitu... Sori my bad. oli siellä sellanen metallin värinen komponentti, joka kai sitten on kondensaattori. kylläkin 473k ja jotakin muuta. Se on sellainen hopean värinen, tyynyn muotoinen komponentti, niitä on siinä piirilevyllä paljon.
p0tikka
10.07.2005 22:53:10
Jos ei ole, kuten minulla, pienintäkään käsitystä sähköopista, niin paras pistää ammattimiehen hoidettavaksi homma. MK uraltonesta teki homman ja nyt sd-1 on ainoo säröspedu mun laudassa. tv nimerkki: ts-10 -pedaalin netin ohjeiden mukaan käräyttänyt.
yst.terveisin:
päänahka
10.07.2005 22:56:43
Editoitu... Sori my bad. oli siellä sellanen metallin värinen komponentti, joka kai sitten on kondensaattori. kylläkin 473k ja jotakin muuta. Se on sellainen hopean värinen, tyynyn muotoinen komponentti, niitä on siinä piirilevyllä paljon.

Konkkia ne on. Arvot on monesti juuri noin, pikofaradeina. Eli kolmonen kertoo nollien määrän. 47 000 pF = 47 nF.
Soolot on perseestä.
juukeli
11.07.2005 20:11:52
Hei olisiko kenelläkään ihan itse väsättyjä clippejä tuosta modatusta SD-1:stä? Olisi huomattavasti helpompi päättää modauksesta tämän jälkeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)