Aihe: Minkä ikäinen lienee Tokai Strato?
1
petteril
24.08.2017 17:35:25 (muokattu 24.08.2017 17:52:23)
Terve,

Tokait ovat tunnetusti vaikeasti ajoitettavia, niinpä kyselen tässä, että tietäisikö joku kokemuksesta. :)

Ostin täältä mnetista perin kivan straton, jota myyjä epäili(ei tiennyt - oli juuri tullut vaihdossa) 80-luvulla Japanissa tehdyksi. Sarjanro on tyyppiä 2xxxxx.

Mulla oli aiemmin (mitä todennäköisimmin) 80-luvun japsiTokai, ja kaula ainakin on kyllä varsin samanoloinen.

Potikoissa lukee tässä Made In Japan. Tallamikkipoterossa lyijärillä 6-10.

Erojakin on: tässä on erilaiset virittimet. Ja siinä edellisessä oli itse asiassa (kun kuvaa katsoin) myös "vähemmän fenderisti muotoiltu lapa".

Ohessa linkki kuviin - jos joku osaisi niiden perusteella jotakin arvailla.. ;)

https://www.dropbox.com/sh/3pymmrty … qn3q/AADPSqTqJ9TMpkcappswvw_pa?dl=0
"A1 on the jukebox, nowhere on the chart.."
Åboensis
24.08.2017 20:31:04

Löytyisikö tuolta jotain apuja?

http://www.tokairegistry.com
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
B-tone-flat
24.08.2017 23:41:47
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
p130
25.08.2017 07:04:34

Vähänlaisesti irtoaa noista kuvista.

1986 tai uudempi routtausten perusteella, todennäköisemmin 90-luvun puolelta kuin 80-luvulta. Kuva lavasta takaapäin ja tieto, onko kaularaudan säätö kuusiokololla vai ristipäällä sekä näyttävätkö juotokset sille, että mikkiswitch voisi olla vaihdettu ja onko tallan blokki terästä (eli tarttuuko siihen magneetti) auttaa vähän tarkentamaan. Tiettyä vuotta tuolle ei ainakaan mun ymmärryksellä löydy mutta aikavälin voisi hyvinkin keksiä.

Malli lienee ST-40 tai mikä numero sattuikaan olemaan valmistusvuonna "hinnat alkaen". Keraamiset mikit ja muu edullisen pään rauta juoruaa tämän.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
petteril
25.08.2017 12:03:14
p130: Vähänlaisesti irtoaa noista kuvista.

1986 tai uudempi routtausten perusteella, todennäköisemmin 90-luvun puolelta kuin 80-luvulta. Kuva lavasta takaapäin ja tieto, onko kaularaudan säätö kuusiokololla vai ristipäällä sekä näyttävätkö juotokset sille, että mikkiswitch voisi olla vaihdettu ja onko tallan blokki terästä (eli tarttuuko siihen magneetti) auttaa vähän tarkentamaan. Tiettyä vuotta tuolle ei ainakaan mun ymmärryksellä löydy mutta aikavälin voisi hyvinkin keksiä.

Malli lienee ST-40 tai mikä numero sattuikaan olemaan valmistusvuonna "hinnat alkaen". Keraamiset mikit ja muu edullisen pään rauta juoruaa tämän.

Kiitoksia vastauksista!

Ylempänä olleet nettisivut ovat kyllä tuttuja.

Tokai Registry tuottaisi lopputulokseksi lähinnä, että lavan muodon perusteella "1984 Script Logo" (mutta minä en edes tiedä, että onko lapaan myöhemmin palautunut tuo "Fender-muoto" - minulla ollut (väitetysti 1985 valmistettu) oli erilaiseksi muotoillulla lavalla (kuten ko. sivun -85).

Sarjanumero antaa tuolla sivulla tulokseksi "1965/1965~1976 Model
6 digits on neck plates" (mutta "This information is from the 1982 Catalog").

Luulin (olin varma), että kuvissa oli myös lapa takaa, mutta ei näköjään ollutkaan. Mitä sitten katselin hakusanalla Tokai ST-40 nettikuvia, niin lapa on juuri samalnlainen ja samanlaiset (halvan näköiset) virit, ja keraamiset mikit löytyy myös poikkeuksetta ST-40 esittävistä kuvista, joten eiköhän kitara sellainen ole. :)

Onko tietoa suoraan, että koska ST-40 mallia on tehty (koitan toki guuglaillakin lisää)?
"A1 on the jukebox, nowhere on the chart.."
Lonesome
25.08.2017 13:39:07
Ostin "hinnat alkaen" Tokai straton uutena vuoden 1986 alussa ja se oli juuri tuollainen st-40...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
p130
25.08.2017 14:46:43

petteril: Kiitoksia vastauksista!

Ylempänä olleet nettisivut ovat kyllä tuttuja.

Tokai Registry tuottaisi lopputulokseksi lähinnä, että lavan muodon perusteella "1984 Script Logo" (mutta minä en edes tiedä, että onko lapaan myöhemmin palautunut tuo "Fender-muoto" - minulla ollut (väitetysti 1985 valmistettu) oli erilaiseksi muotoillulla lavalla (kuten ko. sivun -85).

Sarjanumero antaa tuolla sivulla tulokseksi "1965/1965~1976 Model
6 digits on neck plates" (mutta "This information is from the 1982 Catalog").

Luulin (olin varma), että kuvissa oli myös lapa takaa, mutta ei näköjään ollutkaan. Mitä sitten katselin hakusanalla Tokai ST-40 nettikuvia, niin lapa on juuri samalnlainen ja samanlaiset (halvan näköiset) virit, ja keraamiset mikit löytyy myös poikkeuksetta ST-40 esittävistä kuvista, joten eiköhän kitara sellainen ole. :)

Onko tietoa suoraan, että koska ST-40 mallia on tehty (koitan toki guuglaillakin lisää)?

Jenkkivientimalleissa lavat muuttuivat -84 ja siitä seuraa paljon sekaannusta. Eurooppamalleihin jenkkilapa tuli vakiotavaraksi vasta vuosituhannen vaihteen tienoilla ja kotimainen maahantuoja on teettänyt spesiaalieriä fenderlavalla sen jälkeenkin.
Lavan muoto ei tässä kerro iästä mitään mutta fenderlapa on helpompi myydä kunhan aika tulee. Tokairegistryn kataloogeista löytää parhaiten mallinumeroiden muutokset ajan kuluessa. Numero on ohjehinta, 40 on 40000 jeniä ja mallinumerot kasvavat ajan kuluessa inflaation myötä.

Mun tulkinnan mukaan tuo siis on valmistettu 1986 tai sen jälkeen, mutta ennen 2000-lukua.

Jännä homma on, että tuossa ei taida olla viilua bodyssa luomassa illuusiota yksipalaisuudesta. Halppismalleissa on normaslisti viilu peittämässä pikkupaloista kokoon kasatun bodyn saumat. Voisi kaivella, onko näin ollut joinakin tiettyinä vuosina. Todennäköisempää taitaa olla, että tuotantolinjalla tähän on jostain syystä sattunut kalliimman mallin body.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)