Aihe: Komppisärö hukassa
1
re infecta
26.07.2005 10:48:03 (muokattu 26.07.2005 10:58:17)
Ostin reilu kuukausi sitten uuden putkinupin ja nyt olen aikani laitetta ruuvaillut. Laitteen puhdas on paras, mitä olen missään kuullut: lämmin ja syleilevä, mutta tarvittaessa toisilla säädöillä hyvinkin treblekäs ja terävä. Lisäksi lead-osasto on erinomaisessa jamassa: soolosärö on niin täyteläinen, että välillä tuntuu että soundissa olisi delayta, vaikka en edes sellaista enää omista. :)

Ongelma on crunchissa/komppisärösoundissa. En saa sitä tarpeeksi teräväksi ja tiukaksi metallibiiseihin. Soundi toimii hyvin monissa jutuissa, mutta esim. nopeassa sahauksessa särö on mielestäni vähän liian löysä. Kaipaisin enemmän Marshall-Engl -meininkiä. Gain ei ole siis ongelma, sitä on kyllä tarpeeksi (noin 50-60% käytössä).

Ajattelin, että koska puhdas on erinomainen, voisin hommata jonkin hyvän säröpedaalin sen päälle ja käyttää sitä sitten komppiosuuksissa. Näin siis tavallaan lisäisin vahvistimeeni uuden kanavan. Olen ajatellut käydä kokeilemassa ainakin MXR DD-11 Dime Distortionia. Olisiko muita ehdotuksia?

Mitä muuta voisin kokeilla? EQ:a kenties? Vai onko tässä "pedaalisäätämisessä" ylipäätänsä mitään järkeä? En haluaisi lähteä etsimään uutta nuppiakaan, koska nykyinenkin komppisärö on hyvä tietynlaisiin juttuihin. Pyrin vain soittamaan monipuolisesti erilaista musiikkia, joten tuohon tiukempaan puoleenkin tarvitsi Sen Soundin.
[Kuutamo, Kaiho ja Katkeruus]
Hannu H.
26.07.2005 11:26:05

EQ voisi olla koittamisen arvoinen asia. EQ:lla itsekin ryyditän marshalliani kun metallia hinkkaa. Tiedossa on sitten säätöä ja säätöä ja vähän vielä säätöä ellei ole tuuripeikko. Kun nappulat lisääntyy niin takaraivossa alkaa jumputtaa "jos sen soundin sais vielä vähän paremmaksi" =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Deranged
26.07.2005 11:29:09
Ostin reilu kuukausi sitten uuden putkinupin

Minkä ostit? Kerro.

Ongelma on crunchissa/komppisärösoundissa. En saa sitä tarpeeksi teräväksi ja tiukaksi metallibiiseihin.

Tuo on valitettavan monen vehkeen ongelma. Laitevalmistajat eivät välttämättä kiinnitä tarpeeksi huomiota komppisäröön, kun suurin osa kitaristeista on tiluttajia ja vinguttajia.

Ajattelin, että koska puhdas on erinomainen, voisin hommata jonkin hyvän säröpedaalin sen päälle

Ainakin kunnollinen overdrive-pedaali auttaa särökanavalla tiukemman ätäkin saamiseen. Kokeile Bossin SD-1 ja DOD YJM308 overdrivejä vahvarisi edessä.

Eq-pedaalillakin voit saada ihmeitä aikaan, kun korostat alempia keskitaajuuksia. Toisen eq:n laittaminen luuppiin voi myös kohentaa tilannetta.

Ainakin meidän kaupungin musaliikkeistä saa pedaaleja lainaan, että voi kokeilla, joten suosittelen että kysyt onnistuisiko sielläpäin.
re infecta
26.07.2005 11:37:47 (muokattu 26.07.2005 11:57:42)
Minkä ostit? Kerro.

"Oh yes Sir, I can Boogie... Boogie, Boogie..." ;) Moni varmaan tunnistikin valmistajan soundikuvauksesta. Joku kysyi: SD JB-Jazz mikit mahonkirungossa.

Tuo on valitettavan monen vehkeen ongelma. Laitevalmistajat eivät välttämättä kiinnitä tarpeeksi huomiota komppisäröön, kun suurin osa kitaristeista on tiluttajia ja vinguttajia.

Ei komppisärö ole missään nimessä huono. Metallia ajatellen sen sää sädettyä hyvin massiivisen ja ilkeän kuuloiseksi - tykkään. Mutta mutta joskus tarvitsisi myös tiukempaa, sellaista "alkeellisempaa" Metal Zone -siritystä. Joku sellaisessakin soundissa viehättää aina silloin tällöin.

Ainakin kunnollinen overdrive-pedaali auttaa särökanavalla tiukemman ätäkin saamiseen. Kokeile Bossin SD-1 ja DOD YJM308 overdrivejä vahvarisi edessä.

Onkohan overdrive varmasti toimiva ratkaisu, kun ei tosiaan ole tuosta gainista kiinni. Pikemminkin ainoa puoli mikä noista OD-pedaaleista tulisi todelliseen käyttöön olisi niiden omat EQ-namiskat, luulen.

Niin, onko erillinen EQ yleensä loopissa vai edessä?
MikkoPaskavasara
26.07.2005 11:40:55 (muokattu 26.07.2005 11:53:17)

En ole kyseistä MXR:n pedaalia käyttänyt, mutta itse heivasin säröpedaalini (Boss MD-2, Zoom Tri-Metal) poies heti kun ostin ensimmäisen kunnon vahvarin. Mielestäni vahvarisärö kuulostaa lähes poikkeuksetta paremmalta - varsinkin putkivahvarien päätesärö.
Mutta takaisin asiaan. Mikä vahvari on kyseessä? Mitkä mikit kitarassa? Jos itse käyttäisin jotakin pedaalia signaalin buustaukseen, niin laittaisin EQ:n linjaan ja korostaisin sillä tiettyjä taajuuksia.

EDIT: No voi pieru! Kirjoitin tätä hyvän tovin kahvitauoilla ja noin monta ehti ensin. :)
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
kivi
26.07.2005 12:02:57
Olen ajatellut käydä kokeilemassa ainakin MXR DD-11 Dime Distortionia. Olisiko muita ehdotuksia?

Boss Distortion 1 on ainakin mun arsenaalissa sellainen luottoboksi, josta saa perinteisen tiukan metallikomppisärön non-mastervolume- ja muihin perinneputkilaitteisiin. Suosittelen kokeilemaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Deranged
26.07.2005 13:20:20
Onkohan overdrive varmasti toimiva ratkaisu, kun ei tosiaan ole tuosta gainista kiinni.

Kokeile niin tiedät. Itselläni se auttoi nimenomaan tuohon soundin löysyyteen, ja sai sitä kaipaamaasi lisäkihinää säröön. Tuli Laneysta tosi v-mies säröt pihalle. Semmoiset norjalaiset mummonpelottelusäröt.
elbowski
26.07.2005 13:42:05
Ekua ja buustia.

Ai Bossiako? Vaikka.

Boss GE-7 ja SD-1
Näen sen silmistäsi, nyt jokin on hullusti
Kuiskaat korvaan hiljaa kysyen:
Jaatko kanssani salaisuuden?

IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | Anti-J-Boy #2
32788
26.07.2005 13:45:45
sellaista "alkeellisempaa" Metal Zone -siritystä.

Tässähän itse vastasit kysymykseen... Eli Metal Zonea kehiin, toimii hyvin putkinupin kanssa, kuulemma.
Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia!
re infecta
26.07.2005 16:40:36
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Lähipäivien sisään täytyy käydä hakemassa kaupasta kotiin pedaaleja kokeiltavaksi. Raportoin sitten, miten kävi.

P.S. Ehdotuksia saa pedaaleista toki vielä antaa. :)
Super-Jari
26.07.2005 16:49:19
Tässähän itse vastasit kysymykseen... Eli Metal Zonea kehiin, toimii hyvin putkinupin kanssa, kuulemma.

ENGLin kanssa on ainakin sitä samaa sirinää kuin muillakin kamoilla millä olen koittanut. Tosin ENGL ei tarvi mitään laatikoita eteensä kun komppisäröstä on kyse.

KUULEMMA Peaveyn Classicin kanssa pelaa mainiosti.
lol apua
re infecta
26.07.2005 17:09:31 (muokattu 26.07.2005 17:09:40)
Tuli tässä muuten sellainen kysymys mieleen, että kumpi teidän mielestänne on helpompi toteuttaa (vai ovatko jotakuinkin yhtä helppo nakki): a) särön tiukentaminen b) särön löysentäminen? Miten toteuttaisitte tuon b-vaihtoehdon. Ihan uteliaisuuden kysyn, kun mikään kama-/efektiasiantuntija en ole.
gator
26.07.2005 17:14:08
Mä voisin tähän väliin suositella Jekyll&Hydeä. Sen distortionpuoliskolla saapi hyvää murinaa.
Overdrivepuoli taas toimii mainiona buusterina. Kokeile ihmeessä.
Myynnissä elektroakustinen Landola JCE-20. Osta pois!
gator
26.07.2005 18:43:09
Mä jouduin palauttamaan ekan J&H:n epämääräisten hälyäänien takia. Toi uus on kyllä potkinut sikahyvin kaikkien putkistyrkkareitten kanssa mitä on tullut kokeiltua.
Harvemmin mihinkään ostokseeni olen näin tyytyväinen ollut.
Myynnissä elektroakustinen Landola JCE-20. Osta pois!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)