Aihe: Miksi mallinnus kelpaa studioon, mutta ei keikalle?
1 2 3
jellona
31.07.2005 10:10:40
Mietin vain miksi usein esim. podxt (tai xtl, gt-8) kehutaan studiokäyttöön, mutta keikalle pitää saada se putkivahvistin!! ..Joko tämän mallintavan lisäksi, tai mielellään jopa ilman mitään multi-härpäkkeitä.

Eli miksi levylle kelpaa mallinnettu putkisaundi, livesoittoon ei ??

Podiin on toki helppo säätää saundi kohdalleen studiossa, mutta päästäänkö sillä parhaaseen tulokseen. Tietääkseni juuri podxt pro löytyy melko monesta studiosta.
Pluto
31.07.2005 10:24:17
Hmm... ehkäpä siksi, että studiossa mallintava vahvistin on helppo saada miksaamalla kuulumaan muiden soitinten joukossa. Sen sijaan livenä (ja treeneissä) mallintavilla on paha taipumus mennä puuroksi ja hukkua muiden sekaan. Tietysti poikkeuksiakin varmasti löytyy.

Sen sijaan putkivahvistin vasta pääsee oikeuksiinsa kun sitä pääsee luukuttamaan.
Dillon, you son of a bitch!
Jani The Rock
31.07.2005 10:47:55

Ei ole mallinnus kelvannut mulle studioonkaan, eikä tule kelpaamaankaan.
Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
Olli S.
31.07.2005 10:48:00

Itsekin vedän mieluusti mallintavalla nauhalle, mutta kaikkeen muuhun käyttöön saisi olla putki. Nauhoituskin tietenkin riippuu musiikkityylistä. Esim. rosobluesiin putki mieluiten studioonkin. Kuitenkin putkivahvistin on soittotuntumaltaan niin erilainen, minusta miellyttävämpi, että sen kanssa on luontevampi soittaa hyvän dynamiikan ansiosta. Jossain paikoissa myös tuo äänen puuroutuminen tulee ongelmaksi mallintavien kanssa. Tosin joihinkin lajeihin, esim. poppiin ja heviin monesti mallintava on järkiratkaisu keikallekin. Saa kaikki tarvitsemansa soundit pankkeihin ja myös erilaisia efektejä mausteeksi. Humppakeikoillakin se on ihan mukavaa, kun ei tarvitse säätää joka välissä. Kuitenkin omassa soitossani käyttäisin mielummin putkea.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
Hanok
31.07.2005 11:31:52
Liveolosuhteissa (eli kovemmilla soittovolyymeilla) putkivahvistin reagoi soittoon eri tavalla kuin yksikään kuulemani mallinnusvehje. Soittotatsilla voi vaikuttaa soundiin paremmin.

Toinen asia on päätevahvistimen rakenne. Putkivahvistimen soundiin tulee vain lisää murinaa kun päätteen ajaa särölle. Trankkuvahvistin puolestaan kuulostaa säännönmukaisesti rääkättynä huonolta. Ainakin kaikissa minun tuntemissani mallintavissa vahvistimissa on trankkupääte.

Riippuu tietysti musiikkityylistä minkälaista soundia kaivataan. Jos löytää mallinnusetuasteesta itselleen toimivat soundit niin tokihan sellaista voi käyttää. Voihan siihen perään kytkeä putkipäätteen jos haluaa päätesäröä hyödyntää. Jos päätesärölle ei ole tarvetta niin riittävän ison trankkupäätteenkin pitäisi ajaa asiansa.

Kyllähän niitä mallintimia livenä käyttävät monet tunnetutkin artistit. Näin äkkiä tulee mieleen Marzi Nyman ja hevipuolelta Meshuggah, Line6:n tuotteita olen molemmilla nähnyt livenä. Eipä voi sanoa että olisi ollut soundeissa valittamista.

Lisätään vielä että studio-olosuhteissa putkivahvistimen edut eivät tule aivan samalla tavalla esille kuin livenä. Ääntä toistetaan kuitenkin hifi- tai studiokaiuttimilla joiden ominaisuudet ovat varsin erilaiset kuin kitarakaapeissa. Toisaalta on kätevää kun ei tarvita erillistä äänieristettyä soittotilaa äänitystä varten. Varsinkin kotistudioissa tuo saattaa olla erittäin merkittävä tekijä.
Zammy
31.07.2005 11:42:04
Eiköhän tuossa ole takimmaisena ajatuksena se, että studiossa mallintavista laitteesta saa (ainakin periaatteessa) valmista soundia narulle. Ja saahan livetilanteessakin, mutta yleensä kuitenkin monitorointi tuottaa ongelmia, harvalla bändillä on sen luokan monitorointia, että sieltä saisi kaiken kuulumaan lavalle ilman sen kummempaa henkilökohtaista monitorointia/backlinea. Eli käytännössä keikalle joutuisi kuitenkin kantamaan jonkun vahvistimen sille mallintavalle, jolloin on sama kantaa jo se putkivahvistin.
Susikoira Roi Orbison
poppamies
31.07.2005 12:47:49

Kun olen basisti on vaikea tietää mutta meidän kitaristi on soittanut pitkään Voxin AC 15 putkivermeellä mutta osti pari päivää sitten mallintavan Vox valvetronixin. Sittenpä näen ja kuulen eron seuraavissa treeneissä...
http://www.voxamps.co.uk/products/valvetronix/vtOverview.htm
G strings are for strippers
app
31.07.2005 14:57:09
Itse olen huomannut että vaikka vahvistimesta lähtisi juuri ne mieluisat soundit niin ne ei välttämättä kuulostaa hyvältä mikitettynä. Siihen tietysti vaikuttaa kaapin rakenne, mikki ja sen sijoitus, huoneen akustiikka yms. Tekijöitä on aika monta ja voi olla hankalaa saada ne optimaaliset soundit aikaiseksi.

Mallintavat kuulostavat taas aina ihan samalta, joten ne on siinä mielessä paljon selkeämpiä laitteita. Jos on oma mallintava niin siitähän voi säädellä soundit valmiiksi jo kotosalla ja käyttää siihen niin paljon aikaa kun on tarvis.

Itselläni on Pod XT Pro + Model Packit, jota tulee käytettyä aina kotinauhoituksissa. Livenä taas 5150 nuppi ja kaappi. Olen joskus kokeillut käyttää podia livenäkin ja siitä saa kyllä ihan ok soundit, mutta se ei kuitenkaan itelle potki niin hyvin kuin tuo 5150.

Studiossahan tietysti voi käyttää myös molempia yhtäaikaa ja säätää sitten ne sitten balanssiin miten parhaaksi näkee.
Dumb
31.07.2005 16:25:02

Itselläni on Pod XT Pro + Model Packit, jota tulee käytettyä aina kotinauhoituksissa. Livenä taas 5150 nuppi ja kaappi.
Studiossahan tietysti voi käyttää myös molempia yhtäaikaa ja säätää sitten ne sitten balanssiin miten parhaaksi näkee.

Samankaltaiset suunnitelmat täälläkin. Livenä vahvistuksen hoitaa Rectifier ja 4x12":nen, mutta kotijutuissa POD2 on just eikä melkein oikea laite. Sparena tuolle nuppi-kaappi -yhdistelmälle on ollut POD Pro, mutta siinä on ilmennyt nyt joku epämääräinen sähkövika*, jonka vuoksi se on hieman käyttökelvoton. PODxt Pro (+ Model Packit) on kyllä joka tapauksessa tulossa jossain vaiheessa korvaamaan tuon vanhan Pro:n, joten eipä sillä nyt niin hirveää väliä edes ole, saako tuosta vanhasta Pro:sta enää kunnolla toimivaa. Aina parempi, tietysti, jos saa.

Suunnitelmissa olisi myös käyttää studiossa mikitettyä Rectoa+kaappia sekä linjaan vedettyä xtPro:ta. Luulen, että voisivat toimia aika hyvin kimpassa.

* = itse ProPOD toimii ihan hyvin, mutta aina kun se on kytkettynä sähköverkkoon, aiheuttaa se muihin laitteisiin sellaista ihmeellistä häiriötä. Oli sitten POD päällä tai ei. Päätteestä (jota aluksi epäilin syylliseksi) tuo ei johdu, sillä linjaan soittaessa ilmeni samaa ongelmaa.
Mrezzye
31.07.2005 16:39:50

Ei mallintavia studioon, mutta kotinauhoituksiin kyllä. Kotona on harvoin mahdollista kuitenkaan ottaa kaikkea irti putkivahvistimesta, joten kohtuullisen hyviin tuloksiin pääsee malllintavilla ja jopa erittäin helposti.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
Jake24-25
31.07.2005 16:58:11
Tunnetuista mallintavia livesoitossaan käyttävistä soittajista tulikin täällä aikaisemmin jo Marzi Nyman mainittua, mutta myös Roger McGuinn käyttää mallintavaa livesoitossa. McGuinnillä on käytössä POD, jonka hän kytkee suoraan PA:n. Ainakaan painavaa roudattavaa ei McGuinnillä (tai lienee parempi sanoa miehen roudareilla) ole paljoakaan. Vaikuttaa kätevältä tuo McGuinnin harrastama PODin käyttö keikoilla - laite (ja myös soundit) kulkee kätevästi kantolaukussa ja sen kun kytkee laitteen PA:n ja ei kun soittelemaan. Mielenkiintoista olisi nähdä joku McGuinnin livekeikka joko paikanpäällä tai DVD:ltä miten niissä toimii tuo PODin käyttö. Olen lukenut parista kohtalaisen tuoreesta kitaralehdestä McGuinnin nykyisestä kamapolitiikasta, mutta tosiaan en ole nähnyt hänen keikkojaan. Toivottavasti McGuinn eksyisi joskus Rickenbackerinsa ja PODin kanssa Suomeen keikalle.
"Why I use the Orange AD5? - Cool, compact combo that I dig using." Jake T
Mrezzye
31.07.2005 17:34:46

Roger McGuinn

???? KUKA?
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
Nikke
31.07.2005 17:36:08
^ Jarkko Martikainenkin veti ainakin ennen Line 6:n Flextone II:llä. Nykyään taitaa kuitenkin Marshallia käyttää.
No voihan peijoona ja perin erinomasta, niinpä onkin
Jake24-25
31.07.2005 17:59:05 (muokattu 31.07.2005 18:01:13)
???? KUKA?

Roger McGuinn oli the Byrdsien perustajajäseniä ja ko. yhtyeen kitaristi, jonka 12-kielisen Rickenbackerin soundista tuli the Byrdsin yhtyesoundissa välittömästi tunnistettava piirre.
Jani The Rock
31.07.2005 18:58:24

Roger McGuinn oli the Byrdsien perustajajäseniä ja ko. yhtyeen kitaristi, jonka 12-kielisen Rickenbackerin soundista tuli the Byrdsin yhtyesoundissa välittömästi tunnistettava piirre.

Ja hienoa musaa on mies saanut aikaan myös Byrds-aikojensa jälkeen.
Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
Jake24-25
31.07.2005 19:10:56 (muokattu 31.07.2005 19:11:39)
Ja hienoa musaa on mies saanut aikaan myös Byrds-aikojensa jälkeen.

Jep, varsinkin Roger McGuinn ja Cardiff Rose ovat hienoja levyjä. Hieman off-topicia, mutta ei se mitään.:)

Back to varsinaiseen otsikonmukaiseen aiheeseen: mieleeni tuli mallintavia livenä käyttäneistä soittajista myös Earl Slick (Bowien bändin kitaristi), joka käytti ainakin jokunen vuosi sitten Line6:sen Flextonen nuppia. Hyvät soundit mies Flextonesta ilmoille taikoi - ei siinä mitään. Kotimaisista mallintavia käyttävistä kitaristeista unohtaa ei sovi Jarmo Saarta, joka hänkin osaa ruuvata tyylitajuisesti hyviä soundeja Line6:sen "tietokoneista". Näin Jarmo Saaren soittavan livenä huhtikuussa April Jazzeilla Billy Cobhamin taustabändissä (olikos se nyt Tapiola Big Band?) ja olin havaitsevinani Jarmolla Line 6:sen AXSys-vahvistimen (sen Flextonen edeltäjän) ja hyvältä kuulosti. Myös Jarmo Nikku on tietääkseni käyttänyt Flextonea eli onhan noita mallintavia käyttäviä soittajia useampia. Nikusta tosin en tiedä käyttikö (käyttääkö?) hän mallintavia livesoitossa, mutta ainakin Line6:sen mainoksessa Nikku on ollut ja se kielii siitä että livenä miehen on täytynyt Flextonea ainakin tuohon aikaan käyttää.
temesta
31.07.2005 19:16:08
PodXt Pro räkkiin muiden joukkoon ja keikalle. ;)
Feggy
31.07.2005 20:37:05

Liveolosuhteissa (eli kovemmilla soittovolyymeilla) putkivahvistin reagoi soittoon eri tavalla kuin yksikään kuulemani mallinnusvehje. Soittotatsilla voi vaikuttaa soundiin paremmin.

Toinen asia on päätevahvistimen rakenne. Putkivahvistimen soundiin tulee vain lisää murinaa kun päätteen ajaa särölle. Trankkuvahvistin puolestaan kuulostaa säännönmukaisesti rääkättynä huonolta. Ainakin kaikissa minun tuntemissani mallintavissa vahvistimissa on trankkupääte.

Oletko muuten kokeillut Voxin Tonelabia? Siinä on putki ja kyllä murisee rääkättynä. En ole tosin kokeillut keikkaolosuhteissa enkä itse asiassa vielä treenikämpälläkään...
Less is more.
Exhausted
01.08.2005 11:43:47

tekisin mielummin toisinpäin. Mallintava keikoille siksi ettei tarvitse roudailla pedaaleita ja putkivahvareita pitkin maita mantuja. Keikalla kukaan ei sitä saundia niin tarkkaan kuule. Sen sijaan studioon pitäisi saada oikea putkivahvistin koska siellähän sillä saundilla eniten on väliä
Jucciz
01.08.2005 11:51:30
Komppaan yllä olevaa mitä rangimmin.

Mallinnusvehkeet sopii hyvin sellaisiin tilanteisiin, joissa soundilla ei ole väliä - eli keikalle. :)

Levylle kunnon kamat, totta kai!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)