Aihe: Variax 700, kokemuksia?
1
paakja-c
06.08.2005 11:05:34
Onko kukaan kokeillut moista kampetta. Liikkeessä tuntuu hyvältä, mutta tekeekö oikealla keikalla mitään?
Dr.Groove
06.08.2005 13:07:02

Olen toista vuotta soittanut Variax 500:lla, taitaa olla pääpiirteittän sama kuin tuo 700:nen (headstock ja väri erilaiset).

Moni kritisoi hieman kitaran viimeistelyä ja "touchia", mutta mielestäni ne ovat hintaluokan kitaraan nähden ihan OK -- je senhän voit itsekin todeta kaupassa.

Kitaran soundivalikoima on mahtava ja sen takia sen ostinkin, sillä saa käyttöönsä kohtuullisen hyvät, erilaiset soundit ilman, että investoi moneen kitaraan tuhansia euroja. Pitkien kokeilujen perusteella sanoisin, että Variaxin soundit ovat vertailukepoisia muutaman sadan euron kloonien kanssa vastaavista malleista. Jos rinnalle pannaan ns. kunnon soittimet, soundieron kyllä huomaa. Jos siis haluat aidon Les Paulin tai 175:n soundia, Variax ei ole ratkaisu, mutta toimivaa soundia sieltä saa moneen käyttöön.

Soundien yleisongelma on ehkä se, että kaikissa mallinnuksissa kuulee Variaxille ominaisen, piezomaisen perussoundin taustalla. Joitakin tämä häiritsee, joitakin ei.

Keikalla kitara on tosi hyvä väline, sillä kitaran saa vaihdettua nuppia vääntämällä. Itselläni on lisäksi Line6 Vetta ja kun olen vielä editoinut soundini Line6 Editillä, voin Vettan floorboardin polkimilla vaihtaa yhdellä polkaisulla SEKÄ Vettan vahvistimen ja efektiketjun ETTÄ Variaxin kitaramallinnuksen. Se on kova juttu ja toimii.

Täytyy tosin lopuksi myöntää, että nyt kun olen hankkinut aitoja soittimia hieman enemmän, Variax roikkuu suurimman osan ajasta studion seinällä.
Shine In Her Eyes käväisi taannoin Mikseri.netin Pop/Rock Top-40 listalla :-) http://www.mikseri.net/artists/?id=39705
YaketyYak
07.08.2005 02:06:59
Vettan kanssa Variax puolustaa paikkaansa, ilman Vettaa tuskin Variaxia paljoakaan käyttäisin...tosin nyttemmin Variax Workbenchin myötä pystyt muokkaamaan kitaran sointia(tai "patcheja") mieltymyksiesi mukaan.
LesPaul70
08.08.2005 08:16:47
Olen toista vuotta soittanut Variax 500:lla, taitaa olla pääpiirteittän sama kuin tuo 700:nen (headstock ja väri erilaiset).

Ei, isoimmat erot kuitenkin kitaran spekseissä. 700 on mahonkirunkoinen (vs. 500:n lehmusrunko), mikä kyllä vaikuttaa sointiin jonkinverran vaikka soundit mallinnetaankin. Toisekseen 700:n tallassa on jonkinlainen kampi (500:n talla kiinteä), jota voi käyttää ainakin Strato-tyyliseen vibraukseen (think Esa Pulliainen), mutta mitään divebombeja sillä ei kyllä tehdä. Kaiken kaikkiaan 700 on suunnattu enemmän pro-soittajille, joille 500 on liian lelu. 700 tarjoaa paremman valmistusjäljen (valmistettu Japanissa? vs. korealainen 500), paremmat puut, elegantimman muotoilun muotoilun jne. Itse digitaaliosasto on toki täsmälleen sama, eli 700 on sama koneisto paremmassa kuoressa.

Mitä taas itse Variaxiin tulee, niin tuossa muut ovat jo vastanneet aika kattavasti. Oma näkemykseni (Variax 500) käy ilmi laitearviostani (linkki jäsenkuvauksessa). Ihan viime aikoina olen muuten taas innostunut soittelemaan Variaxilla, mutta mitä enemmän sillä soitan, sitä enemmän sen soundit kuulostavat korvissani juuri "Variax-soundilta".
I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon?
losli
08.08.2005 08:58:01 (muokattu 08.08.2005 08:58:36)
Pakko kommentoida vaikka en Variax:sta tiedä yhtään mitään. LesPaul70 tekemän arvostelun luettuani täytyy sanoa että ei kyllä kiinnostakkaan enää yhtään.

Jos tuollaset rahat mitä tuo 700 maksaa on varaa sijoittaa soundikokeiluihin, niin saahan tuolla jo vaikka yhden hyvän Lespan ja vaikka jonkun straton tai jonkun floikka-kepin.

Kahdesta tollaisesta vehkeestä saa irti jo hirmuisen määrän eri juttuja, ja paljon sellaista mitä ei löydy variaxistakaan. Tietenkin vaihto kitarasta toiseen kesken biisin on vaikeampaa.

Itse harkitsisin tarkkaan. No, tämä on minun mielipiteeni.
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
PIM
08.08.2005 14:00:47
Olenkohan ihan puukorva kun en vielä 8 kuukauden käytön jälkeen ole vielä onnistunut löytämään omasta viissatasesta sitä "variax soundia"? Tosin muistelisin että ihan alussa kun kielet oli säädetty liian lähelle otelautaa äänessä oli kuultavissa jotain siihen suuntaan viittaavaa, mutta sekin hävisi nostamalla kieliä hieman korkeammalle.

No eniveis, itse olen ollut helvetin tyytyväinen omaan viissataseeni niin livenä keikalla kuin kotistudiossakin, käytän sitä lähes yksinomaan ja muut skebat on sen jälkeen saanu lähinnä kerätä pölyä makuuhuoneen nurkassa tai treenikämpillä. Toisaalta en kyllä maksaisi 700:sta yli 1200 euroa, mutta sekin johtuu lähinnä siitä että 300:n saa alle 500 euron ja olen enemmän stratomiehiä muutenkin. Myös Workbench ohjelmisto pitäisi löyty jokaisen Variax-omistajan pakko-ostosten listalta.

Jos olet aikeissa hommata Variaxin niin minä neuvon kyllä unohtamaan kaikki ennakkoluulot ja tutustumaan siihen ihan henkilökotaisesti omana itsenään eli monipulisena työkaluna eikä jonkun tietyn kitaran korvikkeena. Kokeilemiseen pitää varata myös aikaa ja tehdä se omassa rauhassa ja mielellään tutuilla laitteilla, joten mikään viiden minuutin pikatesti musiikkiliikkeessä ei välttämättä anna täyttä kuvaa.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
riff
08.08.2005 22:47:08
Oon soittanut 700lla nyt reilun puoli vuotta keikkoja ja täytyy sanoa että on se hlvtin hyvä silloin kun tarvii monenlaisia soundeja. Meidän keikat mennään aika hektisellä tempolla ja soittimen vaihtoon ei juuri jää aikaa.

Akustisen kitaran mallinnuksia tulee käytettyä tosi paljon ja ne on "menetteleviä", vedän ne suoraan pöytään, jossa lisään vähän kompuraa ja reverbiä. Akustisissa ainakin mun variaxissa on kielten volumen epätasaisuus, vaikkakin olen niitä säätänyt. D-kieli on jotenkin kuollut, en tiä onko vika piezossa vai missä.

Mun mielestä se piezokilaus ei kuulu häiritsevästi muissa kuin straton väliasentosoundeissa. Ns. humbuckermallinnuksissa mä en sitä ole huomannut.

Enemmän korpeaa kielten välinen soundimuutos. Esim. strato soundissa etu ja keskimikin väliasento puhtailla kompatessa. ylä e ja b kieli ovat heleitä mutta siitä paksumpiin mentäessä soundi alkaa muuttua liian pumisevaksi. sanokaas Workbenchin omistajat, onko siitä apua edellämainittuihin ongelmiin.
Älkää olko pojat huolissanne, kyllä tää tästä vielä huononee!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)