Aihe: Explorerilla soittavat / Explorerilla soittaneet
1 2
kuhta52
26.08.2005 17:46:10 (muokattu 26.08.2005 17:46:58)

Terve! Ostin tuossa Epiphonen Explorerin kun sain niin helkutan halvalla ja totesin sitten hetken aikaa soiteltuani etten oikein handlaa vehjettä soisoalteen. Syy tähän löytyy soittimen etupainoisuudesta ja nyt haluaisinkin kysyä: kuinka etupainoinen kyseisen kitaran kuuluisi olla, koska omani tuntuu hemmetin vaikealta kyseisen asia takia käsitellä? Otekaula siis koko ajan painuu maata kohti jos sitä ei tue. Tottuuko moiseen? Vähän tyhmältä kysymykseltä saattaa tuntua jos vastaus on joku "totta kai tottuu, kunhan soitat vaan" mutta kun vastaavaa ilmiötä ei ole ikinä tullut oikein millään kitaralla vastaan. Oma vaki-keppi on Les Paul ja se seisoo tanakasti tuossa lonkalla ilman tukemista. Kävi myös mielessä, että voisiko tuo etummaisen hihnatapin sijoittelu vaikuttaa osittain asiaan? Kun yleensä henkilöt, joilla on vastaava kitara, käyvät ekana vaihdattamassa/vaihtavat itse tapin kitaran rungon sisäpintaan tuosta edestä. Kiitän vastauksista jo etukäteen.
Bonegrinderin "No more wasting time" MCD ulkona! - www.bonegrinder.com -
herlevi
26.08.2005 17:49:45
Mulla on Hamerin explorer enkä oo siinä huomannu samaa ongelmaa......ei se ainakaan nii paljo painu että se häirihtis
Kannatta ostaa leveä nahkahihna jos ei vielä oo..se jarruttaa liukumista toisin kuin nylon-hihna.
mathias
26.08.2005 17:49:55
Tuolla omalla Explorerillani olen soitellut reilut 5 vuotta, enkä tuota kaulapainoisuutta ole havainnut ongelmaksi kertaakaan. Kokeileppa tukevaa nahkahihnaa, taikka voihan sitä hihnatappiakin siirtää. Tuo Explorerin kaulapainoisuus on lähinnä ominaisuus, ei vika.
Explorer
26.08.2005 17:52:43 (muokattu 26.08.2005 17:54:34)
Tuo Explorerin kaulapainoisuus on lähinnä ominaisuus, ei vika.

Ehkä se on Epiphonen version ominaisuus.

Mun Gibson on täydellisen balanssissa, hihnasta riippumatta. Siinä on Epistä poiketen etummainen hihnatappi kepin takana, suunnilleen 21. nauhan kohdalla.
Interstellar overdrive.
mathias
26.08.2005 17:55:40
Ehkä se on Epiphonen version ominaisuus.

Jeps, sitä tarkoitinkin, unohtui vaan mainita. Johtuu juurikin tuosta hihnatapin paikasta.
LassiÖ
26.08.2005 17:56:42
kaulapainoinen?! päinvastoin.
IMIK #26 kalamies#17 >-)))>
kuhta52
26.08.2005 18:03:30

Nimenomaan tätä ajoin takaa ja ihan tarkoituksella mainitsinkin sen Epiphonen. Eli se tapin paikka ekana vaihtoon, sitten uutta hihnaa ja sitten uusi yritys. Kyllä silti tuollainen lähtökohta vähän aina mietityttää, kyllä kitaran nyt balanssissa pitäisi olla kuitenkin heti ensi hetkestä lähtien mutta ei kai noissa halpiksissa niin siihen laatuun panosteta.
Explorer
26.08.2005 18:05:01
Otinpa kuvan. Gibsonissa etummainen hihnatappi on laitettu tuohon:

http://personal.inet.fi/koti/mtt/hihnatappi.jpg

Eiköhän Epiluurikin rupea pysymään balanssissa jos tapin siirtää tuohon kohtaan.
Interstellar overdrive.
Quu
26.08.2005 18:06:15

kyllä kitaran nyt balanssissa pitäisi olla kuitenkin heti ensi hetkestä lähtien mutta ei kai noissa halpiksissa niin siihen laatuun panosteta.

Ei se hinnasta riipu, vaan kitaran tyypistä.
SG:hän on kaulapainoinen oli se sitten 200e tai 2000e, eikös vain?
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
Quu
26.08.2005 18:07:49 (muokattu 26.08.2005 18:08:15)

Otinpa kuvan. Gibsonissa etummainen hihnatappi on laitettu tuohon...

Valkoinen Explorer? Nam!
Ota etupuolelta kans kuva, niin voin kuolata :)
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
Explorer
26.08.2005 18:08:57
Valkoinen Explorer? Nam!
Ota etupuolelta kans kuva, niin voin kuolata :)

Ks. omakuva.
Interstellar overdrive.
kuhta52
26.08.2005 18:10:05 (muokattu 26.08.2005 18:11:32)

Kiitti Explorerille hitosti tosta! Taas tyhmä kysymys mutta teitkö jonkun alkureiän ennen ruuvin ruuvaamista tuohon vai voiko sen vaan raa´asti sorvata paikalleen? Ei uskalla hirveästi lähteä modifioimaan ilman neuvoa.

Niin, en ole SG:tä ikinä soittanut kun istualtaan ja silloinkin musakaupassa hetken. Hitto kun on niin amatööri näissä asioissa ettei tiedä mitään perusjuttujakaan.

Edit: miljuuna typoa, ei osaa edes kirjoittaa, saati soittaa kitaraa..
Explorer
26.08.2005 18:16:08 (muokattu 26.08.2005 18:18:56)
Kiitti Explorerille hitosti tosta! Taas tyhmä kysymys mutta teitkö jonkun alkureiän enne ruuvin ruuvaamista tuohon vai voiko sen vaan raa´asti sorvata paikalleen? Ei uskalla hirveästi lähteä modifioimaan ilamn neuvoa.

Siis tuossahan se Gibsonissa alunperin on ollutkin, ei ole tarvinnut modailla. Ainakin tuossa mun kepin '92 vuosimallissa on tehty noin.

Mutta kyllä, alkureikä on ilman muuta porattava ennen ruuvaamista, jottei tule sutta. Mieluiten vielä merkkaat reiän paikan painamalla tarkka kohta jollain piikillä, jottei poranterä pääse vaeltamaan kriittisellä hetkellä. Katso tönärillä ruuvin paksuus kierteiden kohdalta, ja valkkaa siitä 0.5mm ohkasempi poranterä. Esim. Schallerin hihnalukkojen mukana tulee 2mm ruuvit, joten niiden kanssa 1.5mm poranterä toimii. Sitten poraat suunnilleen ruuvin pituuden verran syvyisen reiän mahdollisimman suoraan, ja ruuvaat hihnatapin kiinni.

Mun pitäisi joskus tehdä tällainen hihnatapin siirto-operaatio mun Epiluurin Thunderbird-bassoon, joka on tolkuttoman kaulapainoinen. En ole vielä jaksanut, koska bassoa harvemmiten tulee soiteltua. Siinä pitää etummaisen tapin siirtämisen lisäksi tehdä vielä Nikki Sixx -modaus, eli nostaa taaimmaista hihnatappia vähän ylöspäin.
Interstellar overdrive.
Fortune
26.08.2005 18:17:14

Itse asiassa ei. Nimim. Baarimikon Gibson SG oli täysin tasapainoinen hihnan varassa. Hihnatapin paikasta se riippuu, jopa SG noudattaa pirullisesta ulkonäöstään huolimatta fysiikan lakeja.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Uusi Demo tarjolla...
Dinorocker
27.08.2005 22:22:48 (muokattu 27.08.2005 22:23:17)
Mun 10% pienempi Gibson Explorer on toosi ergonominen keppi, muutenkaan en valittamista löydä... : )
Outrider
McNulty
27.08.2005 22:27:19
Terve! Ostin tuossa Epiphonen Explorerin kun sain niin helkutan halvalla ja totesin sitten hetken aikaa soiteltuani etten oikein handlaa vehjettä soisoalteen. Syy tähän löytyy soittimen etupainoisuudesta ja nyt haluaisinkin kysyä: kuinka etupainoinen kyseisen kitaran kuuluisi olla, koska omani tuntuu hemmetin vaikealta kyseisen asia takia käsitellä? Otekaula siis koko ajan painuu maata kohti jos sitä ei tue.

Mitä hittoa? Explorer nyt on viimeisiä kaulapainoisia skeboja tällä pallolla :)) Näin minä olen ainakin kokenut. Yleensä se mahonkirunko painaa sen verran että kaulapainoisuudesta ei voida edes puhua.

Tottuuko moiseen? Vähän tyhmältä kysymykseltä saattaa tuntua jos vastaus on joku "totta kai tottuu, kunhan soitat vaan" mutta kun vastaavaa ilmiötä ei ole ikinä tullut oikein millään kitaralla vastaan.

Tottuu, mutta jos kitara on rungoltaan kevyt niin ainahan voit vaihtaa hihnatappien paikkaa. Näin saat justeerattua kitaran syliisi oikeaan kulmaan.

Oma vaki-keppi on Les Paul ja se seisoo tanakasti tuossa lonkalla ilman tukemista. Kävi myös mielessä, että voisiko tuo etummaisen hihnatapin sijoittelu vaikuttaa osittain asiaan? Kun yleensä henkilöt, joilla on vastaava kitara, käyvät ekana vaihdattamassa/vaihtavat itse tapin kitaran rungon sisäpintaan tuosta edestä. Kiitän vastauksista jo etukäteen.

Kerkesinkin tuosta hihnatapista jo mainitsemaan. Itse pidän LP:stä hyvin paljon myöskin. Se on mukavasti runkopainoinen ja kaula nousee just sopivasti sen pari astetta lähemmäksi soittajan yläkroppaa. Saa siis juuri passelin soittoasennon aikaiseksi.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
BuzBuz
28.08.2005 13:26:49

RR-mallisissa kitaroissa esiintyy myös sama "ongelma". Kokemuksella voin sanoa että kyllä siihen tottuu. Nykyään ei edes huomaa että kaulaa joutuu "kannattelemaan".

Tosiaan jos todella häiritsee niin etummaisen hihnatapin paikan muuttaminen lapaa kohti saattaisi auttaa.
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Kalm
28.08.2005 13:55:10

Kyllä sillä hinnallakin on oma osuutensa. Kopioissa on usein materiaalit ja mitoitukset sen verran poikkeavat, että ne matkitut "esikuvakitaran" ominaisuudet eivät enää päde. Ja näin valitettavasti myös Explorer kopsuissa. Normi Gibson Exp on kaikkea muuta kuin etupainoinen ja jos se johonkin suuntaan kampeaa, niin enemminkin taakseppäin. Loppupelistähän tuon kitaran idea on juuri hyvässä stondiksessa, mutta samalla myös rungon kanssa balanssissa oleva kaula.

SG:stä on taas Gibbonssinkin mallistossa jo niin lukuisia variaatioita, että niitä pitää käsitellä tapaus kerrallaan.
http://www.everythingsg.com/
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
askomiko
28.08.2005 14:07:02
Miulla on Explorer-johdannainen, eli Kelly-tyyppinen, ja se on rankasti kaulapainoinen. Ratkaisuna on leveä nahkahihna. Toinen olisi siirtää hihnatappia, mutta en raaski.
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
Super-Jari
28.08.2005 14:12:57
Omassa Maailmojentuhoajassa en ole huomannut ainakaan pitään painoisuuksia. Ulkonäkö ennen tatsia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)