Disposable 16.08.2005 16:18:54 | |
---|
Sähkökitaran hankkimisesta. Joo, tiedän, täällä on tuhat sata viisikymmentätuhatta erilaista topiccia asiaa koskien, mutta silti haluaisin vielä tarkentavan topicin tehdä. Ja tämän uskallan tehdä ihan vain siitä syystä että Muusikoiden.netissä näyttää ainoana foorumina netissä olevan kärsivällisiä ja asiantuntevia ihmisiä vastailemassa päivästä toiseen samoihin kysymyksiin. Hienoa että joku oikeasti vaivautuu :) *Toivoo* Mutta siis asiaan. Sähkökitaraa + vahvistinta tälläiseen metalliseen vääntöön. Pääasiassa Metallican, Megadethin, Panteran tyylisiä ralleja olen omalla akustisella ja erään bändikopin perus-sähkökitaralla soitellut. Eli kitara instrumenttina ei ole ihan tuntematon, vaikkakin tältäkin foorumilta olen löytänyt massiivisisesti itseäni huippaavia nippelitietoja, joita vain haaveilen tietäväni. Kitaralla on näköjään oma sanastonsa :P Merkeistä Harley Benton (todella huono, älkää siis tästä alkako suosittelemaan) ja Jackson (tuntui ja erityisesti kuulosti hyvältä, tästä haluaisin lisäinfoa.) ovat tuttuja. Tuollaista Jacksonia olen nettikaupoista katsellut (asun sen verran syrjässä että netistä tilaaminen on lähestulkoon ainoa tapa saada sähkökitara) Myös Epiphoneista ja Squireistä olen kuullut hyvää sanaa. Miten on? Vahvistimissa olen aikalailla kokolailla ulkona tiedoissa. Olen vain kuullut että jos ostaa hyvän kitaran, vahvistimella ei ole niin isoa väliä. Varsinkaan minunlaiselleni ekaa kitaraansa ostavalle. "Laatu on rahaa" sanotaan ja helpottaakseni urakkaa en laita vielä mitään budjettirajoituksia (no okei, maksimissaan 700€). Jos todella hyvät vermeet löytyisi alan säästelemään rahoja, olisi sitä vaikka kuinka paljon. |
Cujo 16.08.2005 16:28:56 (muokattu 16.08.2005 16:29:57) | |
---|
Tuollaista Jacksonia olen nettikaupoista katsellut (asun sen verran syrjässä että netistä tilaaminen on lähestulkoon ainoa tapa saada sähkökitara) Myös Epiphoneista ja Squireistä olen kuullut hyvää sanaa. Miten on? Vahvistimissa olen aikalailla kokolailla ulkona tiedoissa. Olen vain kuullut että jos ostaa hyvän kitaran, vahvistimella ei ole niin isoa väliä. Varsinkaan minunlaiselleni ekaa kitaraansa ostavalle. "Laatu on rahaa" sanotaan ja helpottaakseni urakkaa en laita vielä mitään budjettirajoituksia (no okei, maksimissaan 700€). Jos todella hyvät vermeet löytyisi alan säästelemään rahoja, olisi sitä vaikka kuinka paljon. Hevikitaroista en sano mitään, kun en koko musiikinalaa ymmärrä. Varmaan jotain Ibanezejakin voisi katsella? Mutta sen sijaan vahvistimella on merkitystä soundiin -- ja suuri merkitys onkin. Etenkin vahvistinkysymykseen vaikuttaa kuitenkin käyttötarkoitus: kotona harjoittelu, bändiharjoitukset, keikkailu? Varmaan joku Cube 60 olisi aika näppärä vaihtoehto, ellet sitten tahdo alkaa putkipelejä katselemaan? "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
Cujo 16.08.2005 16:31:58 | |
---|
asun sen verran syrjässä että netistä tilaaminen on lähestulkoon ainoa tapa saada sähkökitara Tietysti aina olisi hyvä jos pääsisi joskus käymään suuremmassa kaupungissa ja voisi kiertää kaupat läpi ja kokeilla rauhassa, millainen kitara omaan tassuun parhaiten sopii. Mutta kyllä nettikin ihan asiallinen vaihtoehto on. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
32788 16.08.2005 16:33:17 | |
---|
Jos pitäisi 700 eurolla hommata kitara ja vahvistin, hommaisin varmaan Ibanez RG321: n ja Randall RG75-G2: n... Kitara on saanut paljon kehuja täällä hyvän hinta-laatusuhteensa takia ja sopii sekä aloittelijalle että pidemmälle ehtineellekin. Vahvistimella on myös hyvä hinta-laatusuhde, ja tuo on sen verran järeä vahvistin, että toimii varmasti bändisoitossakin, ellei rumpali ole mikään ammattilaisbodari, joka paukuttaa rumpuja niin, että kalvot hajoavat. http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-179179.html http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176936.html Tuota kitaraa saa myös mustana, linkki tässä: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176935.html Thomannilta tilattaessa postikuluineen maksavat yhteensä 706 euroa. Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia! |
LaXu 16.08.2005 16:38:55 | |
---|
Jos lukkotallaa mielii, niin katselisin käytettyjä Ibanez RG5xx tai RG7xx malleja. Niitä saa n. 400-500€ hintaan eikä tarvi sitten ekaa kitaraa vaihtaa pois välttämättä koskaan (niin, kitaroihan ei myydä - niitä hankitaan vain lisää ;)). Käytettynä kun hommaa niin säilyy arvokin. Vaikka ainakin alkuvaiheessa hyvä kitara on mielestäni tärkeämpi kuin hyvä vahvistin, niin onhan se kuitenkin mielekkäämpää soittaa, kun vahvaristakin saa kunnon soundeja. Roland Cube vahvistimet ovat varmasti hyvä vaihtoehto, tosin JuSulla on tuolla M.netin Torilla myynnissä Yamaha DG80 2x10 combo, joka on mielestäni soundiltaan paljon parempi ja hinta on todellakin kohdallaan. |
Hohhoijaa 16.08.2005 16:55:47 (muokattu 16.08.2005 17:01:22) | |
---|
Tuota kitaraa saa myös mustana, linkki tässä: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176935.html Tuota kitaraa myös minä suosittelen, vaikka olen näin jo tuhansia kertoja tehnyt. Asiallinen heavyn ja raskaamman musiikin soittoon. Em. vahvistimet ajavat myös varmasti asiansa oikein mainiosti. Jackson (tuntui ja erityisesti kuulosti hyvältä, tästä haluaisin lisäinfoa.) Riippuu kuules Jacksonista. Hyvän kepin saat ~1000 eurolla. Halvimmat aikamoista kuraa (kyllä, olen testannut, älkää aukoko taas päätänne.) Kuolee karja, kuolee suku, samaten itse kuolet; yhden tiedän, mik' ei kuole: manalle menneen maine. |
apenaattori 16.08.2005 17:00:16 | |
---|
Vahvistimella on reilusti enemmän merkitystä ainakin soundiin kuin kitaralla. Mulla on huuto.netissä hyvä perusvahvari myynnissä, mikäli kiinnostaa ;-) Go ahead, punk, make my day! |
ravensoul 16.08.2005 17:09:59 | |
---|
Herttileeri, tämäntyyppisen topicin aloittaja, joka on asiallinen, perinpohjainen ja osaa jopa kirjoittaa. :D Pakkohan se on vastata, sen verran kuin osaan. Tuollaista Jacksonia olen nettikaupoista katsellut (asun sen verran syrjässä että netistä tilaaminen on lähestulkoon ainoa tapa saada sähkökitara) Myös Epiphoneista ja Squireistä olen kuullut hyvää sanaa. Miten on? Jacksoneitakin on niin monenlaisia. Olen kokeillut halpaa JS:ää, oli huonompi kuin oma halpis-Ibanezini ja kalliimpaa PS:ää, joka sitten olikin kyllä hintansa (n. 400-500) väärtti. Epiphoneista ei ole omakohtaista kokemusta kuin halvasta Special II -lespasta, mikä ei ole oikein mistään kotoisin. Squierit ovat hinta/laatu -suhteeltaan kehuttuja. Mutta niistäkään ei kannata niitä halvimpia hankkia. Mutta Standardit ovat yleensä jo ok-laatuisia. Tuossa ylempänä jo mainittiinkin Ibanezin RG321. Kyllä sen täytyy olla aika hyvä, kun niin moni sitä täälläkin suosittelee. Kaverini aikoo tuollaisen hommata, mutta joutuu odottamaan ainakin ens kuuhun, koska olivat kuulemma viety maahantuojaltakin jo käsistä! Itse allekirjoitan kyllä RG:n soveltuvuuden raskaampaan musaan. Ohuet, mukavasoittoiset kaulat ja metallisaundi. Tuossa 321:ssä on kiinteä talla joten säätöjen/virittelyn kans ei tule ylimääräisiä ongelmia ja sustain on parempi (et maininnut kammentarpeestasi, joten oletan ettet tarvi). Ja mahonkirunkokin. jos ostaa hyvän kitaran, vahvistimella ei ole niin isoa väliä. Varsinkaan minunlaiselleni ekaa kitaraansa ostavalle. Ei pidä paikkaansa. Surkealla vahvistimella ei heviltä kuulosta sama millä kepillä soittelet. Jos aiot hevanderia soitella bändin kans, niin unohda kaikki 15-30 W pikkucombot. Edullisimmasta päästä lienevät tuo jo mainittu Randallin G2-sarja, Laneyn TF-sarja ja Marshallin Valvestatet. Nuo tulee äkikseltään mieleen raskaampaan vääntöön soveltuvista suht edullisista vehkeistä. Itselläni on Laneyn TF300 ja toisella kitaristillamme Randall RG100SCG2. Ihan ok pelejä. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein |
McNulty 16.08.2005 17:13:46 (muokattu 16.08.2005 17:19:59) | |
---|
Vahvistimesta sanoisin että sellainen kotisoitteluun riittävä 15W CRATE on varsin hyvä peli... jos ajatellaan särösaundeja. Ibanez Toneblaster-sarja ei myöskään ole huono vaihtoehto. Kitaraksi sitten sellainen peli missä on tallassa humbucker-mikki. Niitä löytyy lähes jokaiselta valmistajalta. Squier Standard Fat Strat on varsin hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi sähkökitaraksi. Se saundaa ihan hyvältä, se on helpposoittoinen ja mukavasti muotoilto soittajan syliin (onhan se stratocaster) ja humbucker-tallamikin ansiosta siitä irtoaa potkua riittävästi hevin soitteluun. Pistetääs nyt pari Thomann-linkkiä tähän väliin :) VAHVISTIMIA: Crate GT15R - http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177362.htmlIbanez TB25R Toneblaster - http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_tb25r_prodinfo.htmlRoland Cube 15 - http://www.thomann.de/thoiw3_roland_cube_15_prodinfo.html SKITTOJA: Squier Standard Fat Strat - http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-163225.htmlEpiphone G-400 - http://www.thomann.de/thoiw3_epiphone_sg400_ch_prodinfo.htmlJackson JS20 - http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-160287.htmlIbanez GRG-170DX - http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-167572.htmlYamaha Pacifica 012 - http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_pacifica_012rm_prodinfo.html Tuossa nyt ainakin ihan käyttökelpoisia soittimia aloittelijalle tai hieman edistyneelle. Toki kalliimpia ja parempiakin on... esimerkiksi Yamaha Pacifica ja Ibanez RG sarjoista löytyy kalliimpia ja parempia vaihtoehtoja, mikäli haluaa sijoittaa enemmän rahaa instrumenttiin. Suosittelen Ibanez RG321 (kiinteä talla, ei tartte leikkiä jousien ja kampien kanssa... helpottaa paljon jollei sähkis ja sen säätäminen ole kovin tuttua) tai sitten Yamaha Pacifica 412:sta... tässä vielä linkit noihin skeboihin: Ibanez RG321 - http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176936.htmlYamaha Pacifica 412 - http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-168641.html PS. Toivottavasti oli jotain apua... myös suuntaa hinnoista saa kun seurailee thomannin valikoimaa. EDIT: jos rahaa on siis noin 700e käytössä, niin itse koittaisin sijoittaa aika hyvin puolet ja puolet kitaraan ja vaffariin. Eli esim. 350e skeba ja 350e vahvistin. Usein meinaan näkee tapauksia missä sijoitetaan heti 1000e skebaan ja sit loppu 100e johonkin vahvistimeen. Sit ihmetellään miksi kuulostaa edelleen "sillipurkilta" vaikka on kuinka hyvä kitara :) Eli siis... mielummin sitten vaikka niin että 400e skeba ja 300e vahvistin. Tai päinvastoin... toki käytettyjäkin kannattaa katsella. Esim. Peavey Bandit 112 on varsin hyvä vahvistin niin kotiin kuin reenikämpällekin. Riittää tehoa bändin kanssa soitteluun mutta ei ole turhan äänekäs kotosalla. Hevisäröt irtoaa varmasti. Käytettynä saattaisi kohtuu edullisesti löytyä myös Ibanez RG500-sarjasia, esim 505, 507 tai 550 tms. Ei muuta kuin tsemppiä metsästykseen :) "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
Henkkiz 16.08.2005 17:13:53 | |
---|
Vahvistimella on reilusti enemmän merkitystä ainakin soundiin kuin kitaralla. Yhdyn. |
Kampuzzjeah! 16.08.2005 17:16:40 | |
---|
Randallin G2-sarja, Laneyn TF-sarja ja Marshallin Valvestatet. tähän täytyy lisätä Peaveyn Transtube series. niin aliarvostettuja tuntuvat olevan vaikka käy heviin kuin nyrkki silmään.Ainakin ne mitä minä oon kokeillu. Here we are,now lay the burden down.We're coming to the end of our road.Sorrowful yet glorious somehow,to be humming this one last ode.
R.I.P Sentenced 1989 - 2005 |
Hohhoijaa 16.08.2005 17:16:58 | |
---|
bonecrusher iski jälleen. iso plussa. Kuolee karja, kuolee suku, samaten itse kuolet; yhden tiedän, mik' ei kuole: manalle menneen maine. |
Hannu H. 16.08.2005 17:27:05 | |
---|
Randallin G2-sarja, Laneyn TF-sarja ja Marshallin Valvestatet. Ja tuohon kun vielä lisäisi että ne VANHAT Valvestatet. 8040, 8080, 8100... Ovat mielestäni huomattavasti parempia kuin nämä uudemmat VS:t... Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. |
luopio 16.08.2005 17:44:47 | |
---|
Vahvistimella on reilusti enemmän merkitystä ainakin soundiin kuin kitaralla. Totta, mutta silti panostaisin enemmän aluksi siihen kitaraan koska ei niistä saundeista kuitenkaan aluksi ymmärrä paskaakaan. On mielestäni tärkeämpää että on hyväntuntuinen kitara joka pitää vireen. Syntisin heittäköön viimeisen kiven |
trih 16.08.2005 17:50:51 (muokattu 16.08.2005 17:52:52) | |
---|
Paras vahvistin kotisoittoon jos metallisäröjä haluaa on Rolandin Microcube. Ei nuo perustrankut pärjää soundissa sille. Kotivolilla ei pysty mitään 15 wattista soittamaan jotta kaiutin pääsisi "toimimaan" täydellä teholla. Paitsi omakotitalossa jos asuu... Sitten Rolandin Cube 30 tai Cube 60. Cube 15 on sitten soundillisesti eri sarjaa. Vastaukseni perustuu siihen jos kysyjä haluaa Pantera, Metallica ym soundia. Sitä soundia ei normitrankuista eli valvestateista, ibanezeista, crateista saa kirveelläkään. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
32788 16.08.2005 18:20:39 | |
---|
Kotivolilla ei pysty mitään 15 wattista soittamaan jotta kaiutin pääsisi "toimimaan" täydellä teholla. Ehkei, mutta trankkupeleissä näin ei tarvitse tehdäkään, putkipelit ovat asia erikseen. Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia! |
juuso a 16.08.2005 18:31:49 | |
---|
Ja tuohon kun vielä lisäisi että ne VANHAT Valvestatet. 8040, 8080, 8100... Ovat mielestäni huomattavasti parempia kuin nämä uudemmat VS:t... Mulla on valvestate 8080 ja ihan käypänen pelihän se on. Volkkaa riittää näin kotona soitettuna niinkin paljon että se häiritsee kanssaihmisiä ihan kiitettävästi. Treenikämpilläkin on testattu ja toimiihan se ihan ok jos ei volumetaso treeneissä ole yleensäkin jotain niin kova että oravat tipahtaa oksilta lähipuissa (jos niitä on siellä). Mukana on myös ihan OKn kuuloinen reverb jonka saa pois päältä jalkakytkimellä. Hyvä vahvistin aloittelijalle, mutta liekköhän enää löytyy mistään. Kääntöpuoli on ne potikat joita täytyy olla aika ajoin vääntelemässä/putsaamassa ettei rahise. Kitaraksi suosittelen minäkin tuota Ibukan RG321:stä. Kaverini joka tietää noista kepukoista enemmän kuin minä jo kerkesi kehaista että hintaansa nähden erittäin hyvä keppi. Aiemminkin jo tuli mainittua että pitäisi käydä itselläkin testaamassa, mutta onhan sen pakko olla hyvä jos kerran niin moni hehkuttaa. Noista muista halvemmista en kyllä osaa sanoa kun en ole pahemmin testaillut. Kannattaa muuten selailla tota toriakin, sielläkin on paljon hyviä vaihtoehtoja edullisesti ja myyjät varmasti kertoo mielellään lisätietoja. Elämä on kivaa, jippii!!! |
ReBeat 16.08.2005 18:58:04 | |
---|
Ehkei, mutta trankkupeleissä näin ei tarvitse tehdäkään, putkipelit ovat asia erikseen. Jospa siinä haettiinkin sitä, että oli vahvistin sitten trankku- tai putkipeli niin itse kaiutinelementti vaatii kuitenkin jonkunverran tehoa soidakseen kunnolla. Siinä vaiheessa ääntä on jo aikalailla. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Jag 16.08.2005 19:09:05 | |
---|
Sähkökitaran hankkimisesta. Joo, tiedän, täällä on tuhat sata viisikymmentätuhatta erilaista topiccia asiaa koskien, mutta silti haluaisin vielä tarkentavan topicin tehdä. Ja tämän uskallan tehdä ihan vain siitä syystä että Muusikoiden.netissä näyttää ainoana foorumina netissä olevan kärsivällisiä ja asiantuntevia ihmisiä vastailemassa päivästä toiseen samoihin kysymyksiin. Hienoa että joku oikeasti vaivautuu :) *Toivoo* Mutta siis asiaan. Sähkökitaraa + vahvistinta tälläiseen metalliseen vääntöön. Pääasiassa Metallican, Megadethin, Panteran tyylisiä ralleja olen omalla akustisella ja erään bändikopin perus-sähkökitaralla soitellut. Eli kitara instrumenttina ei ole ihan tuntematon, vaikkakin tältäkin foorumilta olen löytänyt massiivisisesti itseäni huippaavia nippelitietoja, joita vain haaveilen tietäväni. Kitaralla on näköjään oma sanastonsa :P Merkeistä Harley Benton (todella huono, älkää siis tästä alkako suosittelemaan) ja Jackson (tuntui ja erityisesti kuulosti hyvältä, tästä haluaisin lisäinfoa.) ovat tuttuja. Tuollaista Jacksonia olen nettikaupoista katsellut (asun sen verran syrjässä että netistä tilaaminen on lähestulkoon ainoa tapa saada sähkökitara) Myös Epiphoneista ja Squireistä olen kuullut hyvää sanaa. Miten on? Vahvistimissa olen aikalailla kokolailla ulkona tiedoissa. Olen vain kuullut että jos ostaa hyvän kitaran, vahvistimella ei ole niin isoa väliä. Varsinkaan minunlaiselleni ekaa kitaraansa ostavalle. "Laatu on rahaa" sanotaan ja helpottaakseni urakkaa en laita vielä mitään budjettirajoituksia (no okei, maksimissaan 700€). Jos todella hyvät vermeet löytyisi alan säästelemään rahoja, olisi sitä vaikka kuinka paljon. Olipa asiallinen threadin avaus. + Juuri näin ;-) Kiitos myös niille jotka jaksavat kertatoisensa jälkee vastailla näihin kysymyksiin kamoista. Itsekkin ole pari hyvää neuvoa saanut. :D "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |
apenaattori 16.08.2005 20:02:19 | |
---|
Totta, mutta silti panostaisin enemmän aluksi siihen kitaraan koska ei niistä saundeista kuitenkaan aluksi ymmärrä paskaakaan. On mielestäni tärkeämpää että on hyväntuntuinen kitara joka pitää vireen. Hyvä pointti. Jaska kitara voi olla syy innostuksen lopahtamiseen. Itse ostin uuden vahvarin vasta vuoden päästä harrastuksen aloittamisesta. Go ahead, punk, make my day! |