Aihe: "Fender-miehet" sukupuolineutraaliksi?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Laama666
23.09.2017 01:47:16
En löytänyt mistään palstaa kehitysehdotuksille, joten laitetaan tänne paremman puutteessa.

Ilmeisesti täällä mnetissä on joitakin "huoneita" kuten Fender-miehet, Mesa/Boogie, Vox amps ja niin edelleen. En tarkkaan ottaen tiedä mitä nämä huoneet ovat.

Voisikohan huoneen "Fender-miehet" muuttaa olemaan vaikkapa "Fender-tyypit" tai "Fender-fanit", jolloin emme turhaan vahvistaisi sitä sukupuolista asetelmaa, jonka mukaan bändijutut on miesten hommia?

Tasa-arvovaltuutetun ja kielitoimiston mukaan on syytä luopua sukupuolistereotypioita vahvistavista termeistä kuten "putkimies", joten meidän olisi hyvä seurata kehitystä ja antaa tilaa kaikille.
Computer got no soul
J.Nikkanen
23.09.2017 09:28:13
Mnet ei petä.
Se meni nyt näin, ensi kerralla ehkä ei ollenkaan.
sustain65
23.09.2017 09:29:56
Laama666: En löytänyt mistään palstaa kehitysehdotuksille, joten laitetaan tänne paremman puutteessa.

Ilmeisesti täällä mnetissä on joitakin "huoneita" kuten Fender-miehet, Mesa/Boogie, Vox amps ja niin edelleen. En tarkkaan ottaen tiedä mitä nämä huoneet ovat.

Voisikohan huoneen "Fender-miehet" muuttaa olemaan vaikkapa "Fender-tyypit" tai "Fender-fanit", jolloin emme turhaan vahvistaisi sitä sukupuolista asetelmaa, jonka mukaan bändijutut on miesten hommia?

Tasa-arvovaltuutetun ja kielitoimiston mukaan on syytä luopua sukupuolistereotypioita vahvistavista termeistä kuten "putkimies", joten meidän olisi hyvä seurata kehitystä ja antaa tilaa kaikille.

Erittäin järkevä ja perusteltu ehdotus, plussaa. Kitaraa soittavan tyttären isänä kannatan.
hallu
23.09.2017 09:40:43
Eikös nämähuoneet ole meidän itsemme perustamia? meinaan, että sinne vaan perustamaan ihan minkälaisia huoneita haluaa. Jos joku onneton on rajannut puolet ihmiskuntaa pois huoneestaan harkitsemattomalla nimeämisellä (tai harkitulla, mistä sen tietää?), niin "fenderhenkilöt" nimisen huoneen perustajahan saa heti etulyöntiaseman.
Elämä reiässä on rattoisaa......
Kefiiri
23.09.2017 09:44:43 (muokattu 23.09.2017 09:47:29)
sustain65: Erittäin järkevä ja perusteltu ehdotus, plussaa. Kitaraa soittavan tyttären isänä kannatan.

Ehdottomasti plussaa. Tuntuu että kaikki eivät ota ehdotusta ihan tosissaan :D
Sitä se teettää kun uraudutaan tiettyihin termeihin.

Vihattu ilmaisu "aikuisten kitarat" vai oliko se vahvistimet, on sikäli asiallinen, että se on sukupuolineutraali.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
23.09.2017 09:49:27
Pystyykö huoneen nimeä muuten edes muuttamaan jälkikäteen? täällä foorumillahan ei pysty esimerkiksi viestien otsikoista korjaamaan edes kirjoistuvirheitä. Meinaan, että ehkä kannattaisi kysyä suoraan sukupuolittuneiden huoneiden ylläpitäjiltä voisiko nimiä muuttaa.
LaMotta
23.09.2017 10:08:28

Fenderisti se on. Niin kuin muutkin nistit.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
23.09.2017 10:10:17
LaMotta: Fenderisti se on. Niin kuin muutkin nistit.

Tuo oli hauska :)
Laama666
23.09.2017 10:58:27
hallu: Eikös nämähuoneet ole meidän itsemme perustamia? meinaan, että sinne vaan perustamaan ihan minkälaisia huoneita haluaa. Jos joku onneton on rajannut puolet ihmiskuntaa pois huoneestaan harkitsemattomalla nimeämisellä (tai harkitulla, mistä sen tietää?), niin "fenderhenkilöt" nimisen huoneen perustajahan saa heti etulyöntiaseman.

En tiedä. Olen vaan nähnyt näitä huoneita joidenkin profiileissa ja luulin, että on ylläpidon luomia.
Computer got no soul
hallu
23.09.2017 11:08:12
Laama666: En tiedä. Olen vaan nähnyt näitä huoneita joidenkin profiileissa ja luulin, että on ylläpidon luomia.

Kun menet "huoneet" osioon, niin vasemmalla olevassa toimintopalkissa on linkki "uusi huone" joka avaa lomakkeen, jolla voit huoneen perustaa. Kannattaa lukea ohjeet ennen huoneen perustamista.

Mitä tulee tähän otsikon aiheeseen, niin olen itse perusasenteeltani sukupuolineutraali ja minusta on ihan jees, että asiaan kiinnitetään huomiota ja räikeimpiä hölmöilyjä korjataan. Olen itsekin toki syyllistynyt vähemmän supuolineutraaleihin heittoihin (omassa kriteeristössäni jopa seksistisiin pöljyyksiin olen syyllistynyt), mutta yritän pääsääntöisesti välttää sellaisia.

Mutta minkäs teet, ei kukaan jaksa olla täydellinen aamusta iltaan :-D
Laama666
23.09.2017 11:23:24 (muokattu 23.09.2017 11:24:24)
hallu: Kun menet "huoneet" osioon, niin vasemmalla olevassa toimintopalkissa on linkki "uusi huone" joka avaa lomakkeen, jolla voit huoneen perustaa. Kannattaa lukea ohjeet ennen huoneen perustamista.

Mitä tulee tähän otsikon aiheeseen, niin olen itse perusasenteeltani sukupuolineutraali ja minusta on ihan jees, että asiaan kiinnitetään huomiota ja räikeimpiä hölmöilyjä korjataan. Olen itsekin toki syyllistynyt vähemmän supuolineutraaleihin heittoihin (omassa kriteeristössäni jopa seksistisiin pöljyyksiin olen syyllistynyt), mutta yritän pääsääntöisesti välttää sellaisia.

Mutta minkäs teet, ei kukaan jaksa olla täydellinen aamusta iltaan :-D

Joo, kyllä se on etenkin työelämässä hyvä päästä eroon näistä "mies"-päätteisistä ammattinimikkeistä. Se on heti lapsille parempi, ettei tiettyjä ammatteja karsinoida sukupuolen mukaan.

Esimerkiksi putkimiehen hommissa voi toimia ihan hyvin nainenkin tai muunsukupuolinen tai sukupuoleton, ei siis ole syytä väärällä nimeämiskäytännöllä korostaa, että kyse olisi miehisestä ammatista.
Computer got no soul
hallu
23.09.2017 11:26:45
Laama666: Joo, kyllä se on etenkin työelämässä hyvä päästä eroon näistä "mies"-päätteisistä ammattinimikkeistä. Se on heti lapsille parempi, ettei tiettyjä ammatteja karsinoida sukupuolen mukaan.

Esimerkiksi putkimiehen hommissa voi toimia ihan hyvin nainenkin tai muunsukupuolinen tai sukupuoleton, ei siis ole syytä väärällä nimeämiskäytännöllä korostaa, että kyse olisi miehisestä ammatista.

Juu samaa mieltä olen.
Kefiiri
23.09.2017 11:32:22 (muokattu 23.09.2017 11:34:32)
Noista nimikkeistä päästään varmaan eroon ajan oloon. Onhan se hyvä että tämän ketjun avulla voidaan sadan vuoden päästä todistaa, että asia on M.netissäkin huomioitu, vaikkei välitöntä vastakaikua, (vai sopisiko fenderväelle paremmin jousikaiku), saavutettaisikaan :)
iec
23.09.2017 11:47:34

Erittäin hyvä huomio ketjun aloittavalta. Kannatan ideaa sukupuolineutraaleihin nimeämiskäytäntöihin siirtymisestä. Voikos noita huoneiden nimiä vaihtaa jälkikäteen? Vai onko pakko vain perustaa uusi huone.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kefiiri
23.09.2017 11:51:22 (muokattu 23.09.2017 11:53:18)
iec: onko pakko vain perustaa uusi huone.

Huoneiden perustaminen ei todellakaan ole pakollista, ja monessa tapauksessa se on suorastaan mälsää. Miksi ei voida keskustella täällä?
Lennu
23.09.2017 11:56:44

Kannatan Fenderistiä. Siinä on samaa klangia kuin juristissa ja pasifistissa.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Decadetroll
23.09.2017 12:23:55
Putkihenkilö, sähköhenkilö, huoltohenkilö... Vai pitääkö ottaa huomioon ne, jotka eivät identifioi itseään edes ihmiseksi? Eli putkise, sähköse, huoltose, fenderse....
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
Laama666
23.09.2017 12:57:37 (muokattu 23.09.2017 12:58:04)
Decadetroll: Putkihenkilö, sähköhenkilö, huoltohenkilö... Vai pitääkö ottaa huomioon ne, jotka eivät identifioi itseään edes ihmiseksi? Eli putkise, sähköse, huoltose, fenderse....

https://www.kotus.fi/ohjeet/suomen_ … neutraalin_kielenkayton_edistaminen

Kielitoimistolla on tietääkseni suosituksia asiasta. Asia ei ole niin yksinkertainen, että merkkijono "mies" korvattaisiin toisella "henkilö".

Esimerkiksi uuden ajan palomies ei ole palohenkilö, vaan pelastaja. Kyllä näille vaihtoehdot löytyy kun käytetään luovuutta.
Computer got no soul
Lennu
23.09.2017 13:03:24

Laama666: https://www.kotus.fi/ohjeet/suomen_ … neutraalin_kielenkayton_edistaminen

Kielitoimistolla on tietääkseni suosituksia asiasta. Asia ei ole niin yksinkertainen, että merkkijono "mies" korvattaisiin toisella "henkilö".

Esimerkiksi uuden ajan palomies ei ole palohenkilö, vaan pelastaja. Kyllä näille vaihtoehdot löytyy kun käytetään luovuutta.

Niinpä, eikä leikitä hölmöä.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Laulava Kylätohtori
23.09.2017 13:14:28
Eiköhän edelleen huoneen perustaja saa päättää ihan itse, mikä sen huoneen nimeksi tulee.
More is less.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)