Aihe: Kaulan relief
1
atros
01.09.2005 09:26:12
Ongelmana on Epiphone LP:n (vm 1999) olematon relief eli kaula on suora vaikka kalularauta on löysällä. Paksummista kielistä ei ole apua, kielten kiristäminen (puristetaan 12:n nauhalta kielet kiinni ja kiristetään) ei auta. Onko kukaan kokeillut
kaulan lämmittämistä ? Epiphonen huolto antoi vinkiksi tämän korjausmahdollisuuden. Homman voisi tehdä varmaan itsekin (lähin kitarakorjaaja on 80:n km päässä).
Ilmeisesti kaulaa lämmiteään höyryttämällä, kun se on saatu
sopivasti kaarelle. Miten lakkaus kestää ym. Dan Erlewinen
kirjastakaan en pikakelauksella löytänyt mitään tietoa asiasta.
Juhani_ko
01.09.2005 09:55:55

kalularauta

heehee..

Jep, itselläni on muuten Epissäni aivan sama ongelma. Aluksi kaula oli aivan ok, mutta jotenkin se alkanut elämään. Itse olen nostanut äksönin käyttökelvottoman korkeaksi ja vaihtanut kieliksi kauheat vaijerit. Ei paljon naurata..
Hei mä osaan lentää!
Juzzu
01.09.2005 10:00:31
Minen kyllä mitään höytyä kitaran kaulaan laittaisi - sehän on puuta. Ja muutenkin puun muokkaaminen lämmittämällä.. noh.. Kyllähän se sitten tosi kovilla lämmöillä muokkaantuu tuhkaksi.

Itse olen kuullut käytettävän tällaisissa tapauksissa ihan vaan tavallista taivutusta. Eli rauta ihan auki, ja kaula sopivasti pänninkiin pidemmäksi aikaa puristimien ja sopivien tukien avulla. Itse en ole tällaista konstia kokeillut mutta soitinrakentaja minulle tällaista suositteli jos lisäreliefiä haluaisin.

Äkkiseltään tulee mieleen että tuki jossa kaulaa taivutetaan soisi olevan aika hyvin mietitty, ettei kaula tosiaan taivu kuin sinne haluttuun suuntaan eikä esim. propelille.
Ja tiedä sitten tuloksista, puussa elastiset venymät kyllä varmaan palautuvat melko hyvin, mutta mikäpä estää kokeilemasta.

Liimakaulan kanssa operaatio olnee astetta monimutkaisempi.
Mando
01.09.2005 10:04:06
Kaulaa ei lämmitetä höyryttämällä, vaan sitä varten on olemassa ihan oma laite. Tulokset vaan eivät läheskään aina ole pysyviä.

Toinen ratkaisu on nauhoittaa kitara uudelleen nauhoilla, joissa otelaudan uriin tuleva osa (tang) on kapeampi ja nauhat eivät näin "oikaise" kaulaa liikaa. Otelauta siis nauhoitetaan näin löysemmäksi.
Juzzu
01.09.2005 10:10:39
Toinen ratkaisu on nauhoittaa kitara uudelleen nauhoilla, joissa otelaudan uriin tuleva osa (tang) on kapeampi ja nauhat eivät näin "oikaise" kaulaa liikaa. Otelauta siis nauhoitetaan näin löysemmäksi.

Nonih, ammattimieheltä tulee oikeasti toimivia konsteja. Eipä tullut edes mieleen tuo, vaikka periaatteessa olisin tuon voinut päätellä. Montakohan vuosituhatta olisin joutunut pohtimaan ennen kuin tuon olisi keksinyt...

Vaan onhan sitä tuossakin tekemistä.
atros
01.09.2005 12:05:19
Millainen lämmitin ko. ongelmaan on kehitetty ? kiinnostaa periaatteelliselta kannalta.
starsailor
01.09.2005 12:28:06
Tässä helpoin ratkaisu ongelmaan:

http://muusikoiden.net/tori/uusi.php
Mando
01.09.2005 16:39:22
Millainen lämmitin ko. ongelmaan on kehitetty ? kiinnostaa periaatteelliselta kannalta.

Esim. tollanen.

http://www.lmii.com/CartTwo/thirdpr … ucts.asp?NameProdHeader=Neck+Heater
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)