Aihe: virittäminen
1
melodii
31.08.2005 23:06:19
olen nyt kai tyhmä, mutta en ole koskaan soittanut kitaraa ja päätän itse alkaa opettelemaan. näin aluksi olisi kiva tietää ihan sellainen perusjuttu, että mitä ääntä mikäkin kieli vastaa, jotta voin virittää kitaran pianon kanssa : D
Härski
31.08.2005 23:07:55
Paksuin kieli on E, sitten A, D, G, H, ja e.
Quu
31.08.2005 23:10:07 (muokattu 31.08.2005 23:10:49)

Vaan kun pianon koskettimistollahan on enemmän kuin yksi E, eikös? :)
Kaitpa tuo menee niin, että kun löydät sen alimman e:n, eli paksuimman kitarankielen vastaavan äänen sieltä pianosta, niin siitä seuraava a vastaa kitaran a:ta, siitä seuraava d vastaa kitaran d:tä jne.

E: En ole koskaan pianon kanssa virittänyt, koten asiantuntemusta ei ole.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
Härski
31.08.2005 23:15:53 (muokattu 31.08.2005 23:19:18)
Vaan kun pianon koskettimistollahan on enemmän kuin yksi E, eikös? :)
Kaitpa tuo menee niin, että kun löydät sen alimman e:n, eli paksuimman kitarankielen vastaavan äänen sieltä pianosta, niin siitä seuraava a vastaa kitaran a:ta, siitä seuraava d vastaa kitaran d:tä jne.

E: En ole koskaan pianon kanssa virittänyt, koten asiantuntemusta ei ole.

Hoplaa, kaverihan taitaa olla maestro! Oishan mun pitänyt tietysti mainita, että noi E:t ovat toistensa oktaaveja.- Vai luuliko aloittaja, että toi ohuin E ois kaksi oktaavia alempi, kuin se paksu E ?
starsailor
01.09.2005 12:25:18
Yleensä kitara viritettään kuten yllä sanotaan ja kyseistä viritystä kutsutaan standardiksi, mutta mikään ei estä käyttämästä mitä tahansa viritystä ja soittamaan niin. Monet pianosta kitaraan siirtyneet henkilöt ovat tehneet upeita kappaleita siirtämällä tietyn pianomelodian ja soinnutukset sellaisenaan kitaralle, virittäen kitaran kyseisen kappaleen vaatimaan ns. avoimeen vireeseen. Tästä hyviä esimerkkejä ovat mm. Joni Mitchell ja Nick Drake. Molemmat käyttivät lähes poikkeuksetta muuta kuin standardi virettä. Kun kitara viritetään avoimeen vireeseen sovittaen soitettavaan kappaleeseen on melodian ja sointujen samanaikainen soittaminen helpompaa ja ylipäätänsä mahdollista, pelkän standardi vireen käyttäminen on rajoittavaa ja/tai hankalaa. Kuitenkin yleensä kitarat on tehty kestämään standardivirettä, jolloin korkeammalle tai matalamalle viritetyt kielet aiheuttavat ongelmia vireen ja soitettavuuden kanssa. Ei kannata rajoittua kitaran kanssa vain yhteen vireeseen tai soittotyyliin, vaan kokeilla ja löytää uuttaa. Harmi että takapajuinen ajattelumaailma on vallalla kitarapiireissä...
trih
01.09.2005 12:34:52

Muistaakseni se ns keski C on sama kuin vaikkapa H-kielen ekan nauhan C.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Les Fender
01.09.2005 12:44:08
Monet pianosta kitaraan siirtyneet henkilöt ovat tehneet upeita kappaleita siirtämällä tietyn pianomelodian ja soinnutukset sellaisenaan kitaralle
Itse törmäsin tuohon kun yritin opettaa jo vuosia pianoa soittaneelle tyttärelleni kitaransoittoa. Eihän tuo ymmärtänyt ollenkaan meirän tapaa muodostaa noita sointuja! Hirmuunen sukupuolten ja polvien sota siittä muutenkin sytty:o) Itsekseen tuo jukuripää niitä sointuja on sitten opetellut, parempi (huoh..) niin. Jos olis tullut tuota teoriaa opiskeltua niin olis kenties tuo kitaran virittäminen noin tullut mieleen. Itsekseen kun on opetellut niin on tullut tuohon yhteen vireeseen jämähdettyä.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Fortune
01.09.2005 12:44:30
Yleensä kitara viritettään kuten yllä sanotaan ja kyseistä viritystä kutsutaan standardiksi, mutta mikään ei estä käyttämästä mitä tahansa viritystä ja soittamaan niin. Monet pianosta kitaraan siirtyneet henkilöt ovat tehneet upeita kappaleita siirtämällä tietyn pianomelodian ja soinnutukset sellaisenaan kitaralle, virittäen kitaran kyseisen kappaleen vaatimaan ns. avoimeen vireeseen. Tästä hyviä esimerkkejä ovat mm. Joni Mitchell ja Nick Drake. Molemmat käyttivät lähes poikkeuksetta muuta kuin standardi virettä. Kun kitara viritetään avoimeen vireeseen sovittaen soitettavaan kappaleeseen on melodian ja sointujen samanaikainen soittaminen helpompaa ja ylipäätänsä mahdollista, pelkän standardi vireen käyttäminen on rajoittavaa ja/tai hankalaa. Kuitenkin yleensä kitarat on tehty kestämään standardivirettä, jolloin korkeammalle tai matalamalle viritetyt kielet aiheuttavat ongelmia vireen ja soitettavuuden kanssa. Ei kannata rajoittua kitaran kanssa vain yhteen vireeseen tai soittotyyliin, vaan kokeilla ja löytää uuttaa. Harmi että takapajuinen ajattelumaailma on vallalla kitarapiireissä...

JEp jep, mutta jos meinaa nollasta soitonopettelun aloittaa, niin standardivire on fiksuin tapa lähteä liikkeelle, niin löytyy oppimateriaalia ja opettajiakin.

Avoimia ja muita erikoisvireitä voi kokeilla sitten kun perusteet ovat normivireen suhteen hallussa. Mutta kyllähän siihen tosiaan jämähtää helposti, mutta haitanneko tuo.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Uusi Demo tarjolla...
starsailor
01.09.2005 13:44:43
Avoimia ja muita erikoisvireitä voi kokeilla sitten kun perusteet ovat normivireen suhteen hallussa. Mutta kyllähän siihen tosiaan jämähtää helposti, mutta haitanneko tuo.

Ei kai se haittaa, mutta tärkeintä on pitää ajatusmaailma avoimena eikä jämähtää yhteen vireeseen tai toisaalta käyttää avoimia vireitä, vain siksi että se olisi jotenkin hienoa. Harva meistä on kuitenkaan niin taitava, että osaisi soinnutuksen ja melodian yhtäaikaisen soittamisen tyyliin: Django, Joe Pass, Tuck Andress jne. avoimia vireitä käyttämällä voi keskivertokitaristikin saada kappaleen kulkemaan ihan eritavalla kuin tyypillinen komppi ja soolosoittaja parivaljokko, jossa kummallakin on edeltä sovittu rooli. Suurin osa hyvinäkin pidetyistä kitaristeista (yleensä rock) vain kuulostaa minusta täysin yhdentekevältä, samoin kuin heidän musiikkinsa. Läpi paistaa tietty asenne, jossa henkilölle riittää että soittaa samanlaisesti kuin esikuvat, eikä olla itse vaivauduttu miettimään kitaran luovaa käyttöä sen pidemmälle.

Voihan kitaransoiton aloittaa opettelemalla standardi-vireen ja hakemalla esimerkki kappaleiden tabulatuureja netistä ja opettelemalla niistä, mutta yhtä hyvin voi aloittaa vain soittamaan melodioita päästään virittäen kitara kyseisen melodian vaatimaan vireeseen. Itse avoimia vireitä käyttäneenä olen huomannut että niiden käyttäminen kehittää transponointi-taitoa, sormien hallintaa ja kitaran viritystaitoa huomattavasti.
M-Juhana
01.09.2005 15:25:16

Voihan kitaransoiton aloittaa opettelemalla standardi-vireen ja hakemalla esimerkki kappaleiden tabulatuureja netistä ja opettelemalla niistä, mutta yhtä hyvin voi aloittaa vain soittamaan melodioita päästään virittäen kitara kyseisen melodian vaatimaan vireeseen. Itse avoimia vireitä käyttäneenä olen huomannut että niiden käyttäminen kehittää transponointi-taitoa, sormien hallintaa ja kitaran viritystaitoa huomattavasti.

Tää on kyllä nyt jotenkin ihan tuubaa !!
You know we ain’t too good looking, But we are satisfied -LEMMY-
reijoteppo
01.09.2005 15:27:43
, mutta yhtä hyvin voi aloittaa vain soittamaan melodioita päästään virittäen kitara kyseisen melodian vaatimaan vireeseen..

No näimpä... Pitääpä muistaakkin tuo kun seuraavan kerran opetan kitaransoiton perusteita 10 v. lapselle.
Naama-amis
01.09.2005 17:11:58

Minusta tässä oli hiven jotain samaa kuin siinä, miten tuttavan ipanalle joku "ammattilainen" oli koittanut opettaa pianonsoittoa. Ipana olisi halunnut hieman perusjuttuja opittuaan treenata jonkin helpon joululaulun jouluksi, mutta "maikalle" ei käynyt, vaan piti ujuttaa kaikenmaailman teoriaa siihen hommaan ja "kannustaa" kaiken maailman ihmeellisyyksin. Jalasta kiinni nyt, silmät kiinni nyt, soittamiseen kyllästy nyt!

Ymmärsin kyllä mitä halusit sanoa. Ja kannattaahan sitä ennen pitkää kokeillakin ja olla luova, jotta harrastus pysyisi mielenkiintoisena. Asioiden yli ei kannata kuitenkaan alkuvaiheessä hyppiä.
Jag
01.09.2005 17:57:37

ja mitähän tämä avoinvire sitten käytännön tasolla meinaa?
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
tenkainen
01.09.2005 18:41:10

ja mitähän tämä avoinvire sitten käytännön tasolla meinaa?

Notta kun soittaa kaikki kielet avoimina, niin soi jokin sointu, esim G-duuri tai A-molli...
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
ravensoul
01.09.2005 19:28:01
Voihan kitaransoiton aloittaa opettelemalla standardi-vireen ja hakemalla esimerkki kappaleiden tabulatuureja netistä ja opettelemalla niistä, mutta yhtä hyvin voi aloittaa vain soittamaan melodioita päästään virittäen kitara kyseisen melodian vaatimaan vireeseen.

Voi elämä.. Aloittelija kun ei välttämättä ymmärrä edes mitä tarkoittaa melodia, eikä takuulla ymmärrä mitä meinataan kun pitäisi virittää sen vaatimaan tiettyyn vireeseen (minä en ainakaan olis tajunnu, hyvä jos tajuan vieläkään). Tietysti jos on syntynyt virtuoosiksi ja omaa absoluuttisen korvan, niin mikäs siinä. Mutta eiköhän se soittamisen kannalta olisi kuitenkin parempi opetella ne perusasiat ihan normaalilla tavalla ensin. Koska joskus ne on kuitenkin opeteltava.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Les Fender
01.09.2005 19:33:05
Notta kun soittaa kaikki kielet avoimina, niin soi jokin sointu, esim G-duuri tai A-molli...

...Tyyliin se talonmies "tippaadii tappaada tsippaaddaa" mikäsenytsittenolikaan? Pelkällä yhdensormen barreeotteella levyttäväksi artistiksi! Aikamoinen saavutus. Siinä oli sitä totellista juurevuutta. Tässä toki tarkoitettiin monipuolisempaa käyttöä.
...And Justice For All
01.09.2005 20:25:02
...Tyyliin se talonmies "tippaadii tappaada tsippaaddaa" mikäsenytsittenolikaan? Pelkällä yhdensormen barreeotteella levyttäväksi artistiksi! Aikamoinen saavutus. Siinä oli sitä totellista juurevuutta. Tässä toki tarkoitettiin monipuolisempaa käyttöä.

Hoho, toi biisi on jotain äärimmäistä nerokkuutta!
Mm...beer...
starsailor
02.09.2005 11:48:57
Sepi Kumpulainen on "hyvä" esimerkki avoimien sointujen käytöstä. Itse olen joskus kitaralla soittamaan haluavalle lapselle lyönyt kitaran avoimeen G- tai D-vireeseen ja näyttänyt miten laittaa käden syrjän otelautaan jolloin sointu vaihtuu ja hoplaa, ihan muutaman minuutin soittanut lapsi pääsee musiikin maailmaan! Sointujen muodostus standardivireessä vie lahjakkaamiltakin ihmisiltä tunteja, kun sormet eivät kertakaikkiaan taivu oikeille väleille. Jos ymmärtää musiikinteoriaa tai osaa soittaa toista soitinta ei kitaran virityksellä ole periaatteessa mitään merkitystä, eli missä vireessä se on. Toivoisin että olisin löytänyt avoimet vireet ja sen oivalluksen, että "kitaraa voi soittaa missä vireessä tahansa, eikä mikään ole sen oikeampi kuin toinen" jo paljon aikaisemmin soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Olisin säästynyt monelta vaivalta yrittäessäni saada kitaraa täydelliseen standardi -vireeseen.
Les Fender
02.09.2005 17:15:04
Sepi Kumpulainen on "hyvä" esimerkki avoimien sointujen käytöstä. Itse olen joskus kitaralla soittamaan haluavalle lapselle lyönyt kitaran avoimeen G- tai D-vireeseen ja näyttänyt miten laittaa käden syrjän otelautaan jolloin sointu vaihtuu ja hoplaa, ihan muutaman minuutin soittanut lapsi pääsee musiikin maailmaan!
No Sepihän se nimi oli!! Vois kokeilla vielä laittaa lapselle slide käteen niin ei se kielten painaminenkaan tuottais ongelmia.. Ideaa? Eikös?
Aatelkaas "Armotonta menoa!" slide-versiona.. DäbölRoots:) Sepi tekemään komepäkkiä.
Hannu H.
02.09.2005 17:34:17

Sepi Kumpulainen - Railakas ilta venetsiassa.
Eräs kotimaisen musiikin helmiä! =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)