Les Fender 05.09.2005 05:47:20 | |
---|
..Ja yksinkertaisuudessaan nerokkaita. Tuossa taannoin yhdessä threadissa kyseltiin miten akustisen tiukat tallapinnit saa irti? Ensin tuli kaikennäköisiä –lusikalla –haarukalla –pihdeillä –rautakangella ehdotuksia.. kunnes joku kirjoitti tyyliin: ”Pah, ei niitä tarvi millään väännellä. Kielet irti virittimistä, käsi kaikukopan sisälle ja työnnetään pinnit pois ja vaihdetaan kielet.” Ha! Tuli sellainen olo kuin olis kiivennyt aidan yli ja joku kysyis: Mikset tosta aukinaisesta portista… On meinaan tullut päästettyä muutama voimasana kun olen vaihtanut 12-gieliseen Epiin kieliä, siinä nuo pinnit ovat oikein zubär tiukat! Ah, kuinka helppoa olikin kun nyt tuolla systeemillä kielet vaihdoin! Eikä tarvinnut varoa kannen naarmuttamista. Ei vaan ite hokassu ei:) Ajattelin josko mieleen tulee jotain vastaavaa niksiä jonka on itse poiminut tahi keksinyt. ……………Ettei tarvis aina sen aidan yli kiivetä ………. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
rosberg 05.09.2005 10:33:42 | |
---|
planet wavesilla on se roadie-tool missä on kans pinnin vetäjä. keep on truckin! |
RawknRawl 05.09.2005 11:08:27 | |
---|
Kaikki eivät vaan tykkää ottaa jännitystä kaulalta kokonaan pois irrottamalla kaikki kielet yhtäaikaa. Ainakaan säännöllisesti. Kuka tahansa voi hypätä järveen. |
Volle 05.09.2005 11:28:23 | |
---|
Kaikki eivät vaan tykkää ottaa jännitystä kaulalta kokonaan pois irrottamalla kaikki kielet yhtäaikaa. Ainakaan säännöllisesti. Mikähän tähän nyt sitten on syynä? Mä en oikein ymmärrä mitä haittaa on, että kaula saisi olla ilman rasitusta vähän aikaa. Nam. |
rijnswand2 05.09.2005 13:00:36 | |
---|
Ai perhana. Juuri äsken vaihdoin kielet Tacomaan ja pihdeillä jouduin repimään... pieni naarmu. Ainakaan pidemmäksi aikaa ei kannata ottaa kieliä pois. (Hyvä) kitara on tehty viihtymään sen jännitteen kanssa jonka viritetyt kielet saavat aikaan. |
Joees 05.09.2005 13:19:55 | |
---|
Ai perhana. Juuri äsken vaihdoin kielet Tacomaan ja pihdeillä jouduin repimään... pieni naarmu. Ainakaan pidemmäksi aikaa ei kannata ottaa kieliä pois. (Hyvä) kitara on tehty viihtymään sen jännitteen kanssa jonka viritetyt kielet saavat aikaan. Hetkellisesti se kielten pois ottaminen tuskin haittaa mitään. Sillä hetihän nuo kielet siihen takaisin laitetaan. Ja toisaalta, öljytäänhän niitä otelautojakin joskus ja sillon olisi parempi olla kielet poissa. Ja pienempi kätinen kuten minä, onnistuu työntämään ne pinnit kopan alta ottamalla pelkästään yhden kielen ja löysäämällä vähäsen toista. Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
Mrezzye 05.09.2005 13:23:35 (muokattu 05.09.2005 13:25:12) | |
---|
Ostakaa sellainen kampi kielten kiristämiseen, jossa on myös pieni ura tallapinnien irroittamiseen. Irtoaa myös vaihdettaessa kieliä yksitellen. Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. |
Johnny99 05.09.2005 13:43:31 | |
---|
Ostakaa sellainen kampi kielten kiristämiseen, jossa on myös pieni ura tallapinnien irroittamiseen. Irtoaa myös vaihdettaessa kieliä yksitellen. __ Tuo on muuten näppärä laite ainakin 12-kielisen kanssa. Tosin ne pinnit saa kyllä paremmin ihan käsin irti. Ei ainakaan mulla toiminut tuo laite siinä käytössä. On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Pauline 8v. |
Les Fender 05.09.2005 17:29:06 | |
---|
Tuo on muuten näppärä laite ainakin 12-kielisen kanssa. Tosin ne pinnit saa kyllä paremmin ihan käsin irti. Ei ainakaan mulla toiminut tuo laite siinä käytössä. Tuossa mun Epiluurissa on kyl _niin_ tiukat ja kitara on jostain 80-luvulta joten ne pinnien päätkin on ehditty "muusata" pihdeillä. Itselläni on sellainen tapa (neuroosi?) kitaroiden kieliä vaihdettaessa et putsaan sen kaulan samalla huolellisesi, mielestäni olis vaikiaa ilman kaikkien kielten samanaikaista irroittamista. Yli 20-v olen noin tehnyt. Mitään haittaa en tuosta ole huomannut, onko jollain ihan oikeita kokemuksia että jotain kauheuksia tuossa sattuisi? Eikö kenellekkään tule mieleen mitään kitaroihin -vahvistimiin liittyyvää muuta "niksipirkka" juttua? Tarkoitus oli sellaisia kalastella, huviksi ja hyödyksi. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |