Mietin tässä taannoin, onnistuisiko kitaraan seuraavanlainen muokkaus.. Jos siihen lisäisi volume-potikan kytkettynä ennen ulostulojakkia, toimisiko se volume-pedaalin sijasta. Ajattelin itse, että volume-kontrolleri, joka kitaroissa on, on yleensä aina suoraan mikrofonin säädin, mutta jos tämän toisen volumen laittaisi lenkissä ensimmäisen volumen jälkeen, se ei vaikuttaisi itse mikin tehoon (koska volume-säädin yleensä vaikuttaa soundillisesti, ainakin särön kanssa sen huomaa selvästi..), vaan yleisesti äänen voimakkuuteen, jota voi yhtä hyvin säätää vahvistimesta.. Pedalboardissa ei vaan tällä hetkellä ole tilaa millekään pedaalille, joten kysynkin teiltä viisaammilta neuvoa.. Onko käsitykseni oikea? .. ja kiitokset etukäteen.. |
Mietin tässä taannoin, onnistuisiko kitaraan seuraavanlainen muokkaus.. Jos siihen lisäisi volume-potikan kytkettynä ennen ulostulojakkia, toimisiko se volume-pedaalin sijasta. Ajattelin itse, että volume-kontrolleri, joka kitaroissa on, on yleensä aina suoraan mikrofonin säädin, mutta jos tämän toisen volumen laittaisi lenkissä ensimmäisen volumen jälkeen, se ei vaikuttaisi itse mikin tehoon (koska volume-säädin yleensä vaikuttaa soundillisesti, ainakin särön kanssa sen huomaa selvästi..), vaan yleisesti äänen voimakkuuteen, jota voi yhtä hyvin säätää vahvistimesta.. Pedalboardissa ei vaan tällä hetkellä ole tilaa millekään pedaalille, joten kysynkin teiltä viisaammilta neuvoa.. Onko käsitykseni oikea? .. ja kiitokset etukäteen.. Jos nyt oikein ymmärsin, että haluaisit sen volumen toimimaan ikäänkuin master volumena, niin vastaus on ei. Jos et halua, että se volume vaikuttaa esim. siihen särön määrään, pitää se volume saada sinne särön jälkeen. |
Et saa kitaraan volapotikkaa joka ei vaikuta särön määrään. Säröhän tulee vahvistimesta eikä kitarasta tai sen mikeistä. Volapotikka säätelee kitaran ulostuloa ja siinä tapauksessa sitä, mitä vahvistimeen menee sisään. Jos haluat volumea säädellä ilman että vaikuttaa säröön, niin sulla pitäisi olla volumesäätö etuasteen jälkeen, ts. vaikka vahvarin efektiloopissa. Edit: Hidas... "Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa."
-Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005) |