Aihe: combo vs nuppi
1
käsi
02.09.2005 22:00:09

eli miksi suositte jompaa kumpaa? käytättekö mielummin comboja ja miksi vai suositko nuppi + kaappi yhdistelmää?
laittakaa jotain perusteluja miksi näin, hyviä puoli ja mieluusti huonojakin saa laittaa?

itselläni on molemmat vaihtoehdot. läjä on jotenkin enemmän rockimman näköinen. tuosta nupistani en kovinkaan paljon soundillisesti pidä, jotenkin saan combostani (tosin erimerkkiä) helpommin hyvät soundit.
nupin kuitenkin ajattelin vaihtaa parempaan (oman korvan mielestä parempaan) jossain vaiheessa.

läjästä
+ lisäkaapeilla saa tehtyä paljon, soundit muuttuu pelkästään
kaappi combinaatioita vaihtelemalla.
+ omani on putki, lämpimämpi soundi kuin trankkucombossani
+ tyylikkään näköinen:)
+ soundi ei heikkene vaikka volumea on reilusti

- siirtäminen paikasta toiseen työlästä.
- hinta, kallis peli oli hommata.
- putkien vaihtaminen vie rahaa

combosta

+ hyvä hintalaatu suhde
+ helppo käyttää
+ helppompi siirtää paikasta toiseen.

- trankkumainen soundi, jotenkin tylsempi, kliinisempi
- trankkucombon arvo laskee nopeasti
- kovalla volumella soundin taso heikkenee

läjä on mun mielestä monipuolisempi kuin combo. ehkä soundillisestikkin parempi varsinkin kun volumetasot nousee.
pystyy muuntamaan, vaihtelemalla lisäkaappien määrää tai laatua voi tehdä paljon soundille. combossa on tyydyttävä siihen mikä on.

suosin itse läjää, mutta omistan combon juurikin sen helpon siirtelyn takia.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Les Fender
02.09.2005 23:15:39
suosin itse läjää, mutta omistan combon juurikin sen helpon siirtelyn takia.
Kuin myös...... Eiköhän tuo riitä perusteluksi.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
McNulty
02.09.2005 23:36:49
eli miksi suositte jompaa kumpaa? käytättekö mielummin comboja ja miksi vai suositko nuppi + kaappi yhdistelmää?
laittakaa jotain perusteluja miksi näin, hyviä puoli ja mieluusti huonojakin saa laittaa?

Minulla on sekäettä... siis sekä combo että nuppi. Nykyään kyllä käytän lähes poikkeuksetta comboa, mutta combon alla miulla on 2x12" kaappi. Combo toimii reeniksellä nuppina kaapin kera ja kotosalla ihan perusperus. On toimiva häsäkkä...
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
jussimus
02.09.2005 23:40:54
Minulla on sekäettä... siis sekä combo että nuppi. Nykyään kyllä käytän lähes poikkeuksetta comboa, mutta combon alla miulla on 2x12" kaappi. Combo toimii reeniksellä nuppina kaapin kera ja kotosalla ihan perusperus. On toimiva häsäkkä...

Mites keikalla?
McNulty
02.09.2005 23:43:46 (muokattu 02.09.2005 23:44:39)
Mites keikalla?

Pienemmillä paikoilla riittää yleensä combo yksistään... jos on esim. teatterinlava niin combo + 2x12" kaappi... vielä isommilla lavoilla sitten combon tai combon+kaapin eteen mikkiä. Harvemmin on kyllä tarvinut mikitellä niillä keikoilla joilla mie olen soitellut.

PS. eihän se ehkä ole niin "rock-uskottavaa" kun tepastelen lavalla ja kuritan pientä comboa, mutta emme ole mitään show-keikkoja soitelleetkaan koskaan :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
LaXu
03.09.2005 00:10:26
Mulla on combo kaappina nupille. :D

Mutta joka tapauksessa itsekin olen nuppi-kaappi systeemin kannalla. Joissain comboissa on typerästi siellä takana kontrollit, joten niitä on hankala nähdä ja joutuu kurottelemaan. Combot tuppaavat myös usein olemaan takaa avoimia, jolloin botne kärsii ainakin jossain määrin. Toki hyvällä alapäälläkin varustettuja comboja löytyy.

Nuppi-kaappisysteemissa on myöskin tosiaan se kiva puoli, että osia saa vaihdettua helposti. Jos ei kaapin tai vahvarin soundi enää miellytä, voi vaihtaa vain toisen. Toisaalta saahan sitä combonkin kaveriksi yleensä lisäkaappia..joku 4x12 näyttää vaan vähän oudolta jos siihen nostaa combon päälle.

Minusta pienemmän vahvistinpinon käyttäminen lavalla on jotenkin tyylikkäämmän ja "ammattimaisemman" näköistä. Tuntuu, että kaikilla on "rokkistarastäkit" lavan täytteenä, joten se pienempi pino on jotenkin omaperäisemmän näköinen.
Chemo
03.09.2005 00:12:36

Mulla läjä sopii paremmin rätväkämmän rokin soittamiseen, ja kombo taas on luontevampi surfissa ja rautalangassa. Elikkäns tämäkin riippuu taas kerran asiayhteydestä =)
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
SiwamieS
03.09.2005 01:48:56
Mulla ei comboa olekaan... Pelkkä 100w JCM800 -nuppi ja 4x10"-kaappi... (Mutta oottakaas kun hankin Harley bentonin 4x12"-pöntön.. haahaa).. Nuo pelaa treeniksellä, kotona soittelen ilman vahvistusta.
They're coming to get you, Barbara!
Volle
03.09.2005 10:49:06 (muokattu 03.09.2005 10:53:24)
Komboja mulla on kaksi ja nuppeja yksi. Kaappeja on myös pari kappaletta. Kombot ovat reeniksellä "nuppeina" oma kaiutin irtikytkettynä, koska 4*12" on jotenkin makeampi kuin 1*10". Mukaan lähtee 1*12"-kombo, kun tarvitaan.

Kombot

+kaikki tarvittava yhdessä enemmän tai vähemmän näppärässä paketissa
+useimpia pystyy halutessaan käyttämään myös nuppina (tai kaappina), mutta sitten kombon idea vähän kärsii

-alttiimpia helinöille ja resonansseille samassa kotelossa olevan kaiuttimen takia kuin nuppikaappiyhdistelmät

Nuppi+kaappiviritykset

+ulkonäkö
+muunneltavuus
(+suljetut kaapit sopivat särörynkytykseen takaa avoimia komboja paremmin)

-ikävä kantaa
Nam.
Hannu H.
03.09.2005 11:38:58

Itsellä on tällä hetkellä vain nuppi. Kohta alkaa homma toimia täydellisesti kun saan 2x12 kaapin valmiiksi. 2x12 kotona ja 4x12 reeniksellä joten ei tarvitse kuin nuppi ja kitara raijata edestakasin = Heleppoa roudausta!

Combo olis siinä mielessä kiva että se on kompakti paketti (jos ei puhuta jostain 2x12 tai 4x10 vanhoista fenkuista) ja onhan siinä erilainen soundi kun on takaa avoin =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
ReBeat
03.09.2005 11:57:25

Yks tai kaks nuppia ja 2x12 kaappi. Erillinen nuppi on himosäätäjälle sopiva vaihtoehto, koska jos sijoittaa nupin ja kaapin erilleen niin voi istua koko ajan säätimien ääressä ja kaappi on silti sopivan kaukana.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
benny
03.09.2005 12:06:36

combo on kyllä vahvoilla.

Omistin ennen Marsun nupin + 2x12" -kaapin ja ei se kyllä ollut roudattavuudeltaan parempi kuin mitä tuo nykyinen settini. Kombo + lisäkaappi alle on ihan tarpeeksi hyvä ja taitaa se lisäkaappikin olla vielä sopivasti suljettu jos muistikuvani oikein menee, eli antaa kai se sitä botneakin hieman.

Koskaan en hommaisi 4x12" -kaappia koska se on jo epämiellyttävä roudatessa, mutta ihan kuin roudaisin enemmänkin.

http://alpha-4.org/~benny/laney.jpg kyllä tuollainen setti pieksee 10-0 tommosen Marsun homman joka alalla.

+ Miellyttävä roudata
+ Soudaa tarpeeksi hyvältä
+ Näyttää iparemmalta kuin pelkkä kombo ilman että on kauheasti suurempi
+ Kaikki edelliset

- Ei olekkaan niin suuren maailman juttu kuin full stack Marsuja / Mesoja :D:D:D
- Joku voi luulla että olenkin makuuhuonekitaristi!!!
shitfuck inc.
J.Hollström
03.09.2005 12:37:15
+ Miellyttävä roudata

Niin, hyvät combot painaa aikas runsaasti (esim. Fender Twin ~40kg). Jos on habaa riittävästi niin voihan senkin kantokahvassa roikkuttamista kutsua miellyttäväksi hommaksi.

Itseasiassa Marshallin nuppi yksinään + 4x12" kaappi pyörillä on easympi roudailtava. Toki täysin eri vahvistin, mutta näin niinkuin esimerkkinä.
Zeni
03.09.2005 15:02:52
Itse päädyin comboon rahan takia. Resurssit ei riittäneet JCM800 nuppiin ja kaappiin joten ole pakko "tyytyä" JCM602 comboon. Ihan tyytyväinen olen tähän ollut.

Mielestäni combo on köyhälle edullinen ja nuppi+kaappi taas ei niin köyhille halvempi. Tuossa nupissa se hyöty ettei maksa turhaa niistä kaiuttimista, jos kuitenkin hankkii myöhemmin kaapin.
benny
03.09.2005 23:52:22

Niin, hyvät combot painaa aikas runsaasti (esim. Fender Twin ~40kg). Jos on habaa riittävästi niin voihan senkin kantokahvassa roikkuttamista kutsua miellyttäväksi hommaksi.

Ottaisin kyllä tuosta jo miehekkään otteen.
Onneksi en ole niitä luuviulukitarasankareita ;)
shitfuck inc.
Dr. Muff
04.09.2005 00:45:09
Nuppi+Kaappi
+hyvä soundi
-paha roudata

Combo
+hyvä soundi
-paha roudata
Tuumasta toiseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)