Aihe: Ohmi erot ??
1
sd
22.09.2005 16:47:58
Eli ehkäpä aivan dille kysymys,mutta siis mitä eroa käytännössä on 4,8 ja 16 ohmin kaapilla.
Sen huomasin, että 16 ohmin kaapit maksaa enemmän kuin esim. 8 ohmin kaappi.Mutta mikä ero niissä sitten on ?
Anteeksi tyhmä kysymykseni,mutta olen hommaamassa kaappia,ja kelailen vaihto ehtoja.Itelläni on JCM 900 Hi gain dual reverb nuppi,ja sille kaveriksi olen hommaamassa kaappia.

Kiitosta etukäteen neuvoista :-)
Vapour
22.09.2005 18:40:38 (muokattu 22.09.2005 18:40:55)
En ole varsinainen asiantuntija, mutta:

Ohmit kertovat kaiuttimen vahvistimelle antamasta vastuksesta. Mitä enemmän vastusta, sen vähemmän kuormaa, noin karkeasti sanottuna, eli 2ohm kaiutin "vetää" vahvistimesta enemmän signaalia ja kuormittaa sitä enemmän, kuin 4/8/16 ohmin kaiutin.

Hifipuolella, ja kait muissakin trankkusovelluksissa, liian pieniohminen kaiutin on ollut yksi varmimmista tavoista tuhota vahvistimensa. Muuntajat on herkillä, kun isketään min. 8ohm -vahvariin 2-4 ohmin kaapit kiinni.

Putkivahvistimissa on joidenkin palstalla kirjoittavien mielestä pikemminkin päinvastoin, eli että mieluummin käyttää asteen liian pieniohmista,kuin asteen verran liian suuriohmista kaappia. Itse en suoraan uskalla sanoa suuntaan, tai toiseen. Joka tapauksessa varmin ja paras ratkaisu lienee hankkia kaappi jonka ohmit ouvat yhteen vahvistimen ohmien kanssa. Luulen, että vahvistimesi kaiutinlähtöjen ylä/alapuolella on numero, joka ilmoittaa suositellun ohmimäärän.

Asiasta oli muistaakseni keskustelua aiemminkin, kenties hakusanoilla ohm/ohmi/uraltone tms. Kitarakamat, tai rakennuspalsta, en muista.
SirElwood
22.09.2005 18:43:51
Tai sitten vaikka aiheesta olemassa oleva FAQ: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=15&t=37290&o=0&co=0
päänahka
22.09.2005 20:44:24
Mitä enemmän vastusta, sen vähemmän kuormaa, noin karkeasti sanottuna, eli 2ohm kaiutin "vetää" vahvistimesta enemmän signaalia ja kuormittaa sitä enemmän, kuin 4/8/16 ohmin kaiutin.

Musta toi kuulostaa vähän oudolta ilmaisulta. Kuormitusvastuksesta puhutaan, ja kuorma = resistanssi/impedanssi, tietyssä yhteydessä. Voin olla väärässäkin.
Soolot on perseestä. AKKK #7
Gypsy
22.09.2005 23:06:26
Musta toi kuulostaa vähän oudolta ilmaisulta. Kuormitusvastuksesta puhutaan, ja kuorma = resistanssi/impedanssi, tietyssä yhteydessä. Voin olla väärässäkin.

Musta se kuulostaa sikskin vähän oudolta, että kun puhutaan käytännöstä ja JCM900:sta, jossa on impedanssinvalintakytkin. Vahvistinhan ei nää puolta pienempää kuormaa perässään 4 Ohmin kaapilla verrattuna 8 Ohmiseen.
Vapour
23.09.2005 11:39:08

No, kuten sanottua, en ole asiantuntija, etenkään terminologian suhteen. Mutta joo, taisin käyttää ilmaisuja kuorma ja kuormitus hieman puutteellisesti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)