Pämppy 24.09.2005 23:27:27 (muokattu 24.09.2005 23:41:54) | |
---|
Is it that the higher the radius number the "flatter" the neck or what? Tämä löytyi yhdeltä keskustelupalstalta noin yleensä radiusasiaan liittyen..Onko näin? Ja onko helpposoittoisempi kitara radiukseltaa ennemmin 12" vai 7,25"? Mitä enemmän jäät elämässä toisista jälkeen, sitä enemmän sinulla on aikaa saavuttaa muut! |
Niskamies 24.09.2005 23:30:55 | |
---|
Se ei ole helpompi tai vaikeampi, ainoastaan erilainen. Mitä suurempi radius on, sen tasaisempi otelauta on, ja mitä pienempi radius on, sitä kaarevampi otelauta on. Itse olen mieltynyt 12" radiukseen, ja esmes Ibanezin RG:n n. 17" radius ei toimi mun sormille yhtään. Tulee liikaa puuta vastaan kun bendaa. Meitsi on meshissä! |
Pämppy 24.09.2005 23:41:30 | |
---|
Jos on vähän töpöt sormet, niinku meikäläisellä, onko se FLATTER NECK eli vissiin tasaisempi, minulle sopivin radius? Olen aikeissa ostaa joko Fenderin Pink Paisley Straton tai tuon Yamahan RGX520FZ:n... Mikäli oikein muistan, Paisleyssa on radius 7.25" ja ilmeisesti Yamahan RGX mallissa 12". Mitä enemmän jäät elämässä toisista jälkeen, sitä enemmän sinulla on aikaa saavuttaa muut! |
Country Larry 25.09.2005 09:40:15 | |
---|
Töpöillä tarkoitat varmaan lyhyitä... 7,25 radius on parempi sointujen soittamiseen, sormet asettuvat paikoilleen paljon luonnollisemmin, kun taas 12 on parempi kielten venyttämiseen, otelauta antaa tukea paremmin. Molemmilla voi tietty tehdä molempia, mutta ero on kyllä aika huomattava. Kannattaa siis miettiä kumpi ominaisuus on itselle tärkeämpi. Mainitsemasi kitarat on kyllä tosi erilaiset. Stratossa on yksikelaset ja Yamahassa kaksikelaset mikit, eli strato on paljon kirkaampi ja Yammu taas paljon tehokkaampi (menee särölle enemmän) soundiltaan. Lisäksi Fendereissä skaala on pidempi, eli kielet on vähän tiukempia kuin mainitsemassasi Yamahassa. Tiukempi kieli on napakamman kuuloinen kompatessa, mutta luonnollisesti myös raskaampi venyttää. Kielten paksuus vaikuttaa tietenkin myös tähän, joten ei siitä mitään ongelmaa tuu... En usko että on syytä tehdä valintaa pelkän radiuksen perusteella. Vinkkinä sanoisin, että jos soitat metallia, osta Yamaha, jos mitä tahansa muuta, osta Fender. Ellet halua kuluostaa tehokkaalta popparilta. Ehkä kannattaa vaan kuunnella itse ja tehdä valinta omin mieltymysten mukaan. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
dfloreno 25.09.2005 13:42:24 | |
---|
Jos on vähän töpöt sormet, niinku meikäläisellä, onko se FLATTER NECK eli vissiin tasaisempi, minulle sopivin radius? Olen aikeissa ostaa joko Fenderin Pink Paisley Straton tai tuon Yamahan RGX520FZ:n... Mikäli oikein muistan, Paisleyssa on radius 7.25" ja ilmeisesti Yamahan RGX mallissa 12". Sormien pituudella ei tossa oo mitään väliä. Noilla isoimmilla radiuksilla kaula ei ole niin kupera, eli käytännössä tämä edesauttaa siihen ,että venyttykset ei hirtä kiinni nauhoihin. Tän monet kiertää 7.25" radiuksella sillä, että nostaa kieliä vaan korkeammalle :). Toi 7.25" on fenderin vanha radius-mitta, nykyään fenderit tulee melkein poikkeuksetta tuolla 9.5" radiuksella, jossa on haettu semmoista 'kompromissia' venytyksille. Tohon asiaa ei auta muu kuin kokeilla itse ja todeta mitä tarvii ja miten toimii. Ite tykkään kyllä noista pienemmistä radiuksista... God made me funky |
askomiko 25.09.2005 16:15:58 | |
---|
Mie tykkäilen 7.25":stä, kun se on semmoinen leppoisan pyöreä. Tykkäilen myös 10":stä, ja tykkäilen kyllä kaikista hyvin tehdyistä kitaroista. Ei kynnyskysymys minusta lain. Ainoa pienoinen haitta 7.25":ssä on se, että isot, yli sävelaskelen venytykset saattaavat lopahtaa kesken, kun kieli ottaa kiinni väärään paikkaan, mutta ei se minua ole häirinnyt. Riippuu myös korkeudesta, jolla tykkää kieliä pitää. "Don't worry, we can fix it in the mix" "Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
|
Pämppy 25.09.2005 16:18:03 | |
---|
Kiitos neuvoista. Totta on että pitää testata itse ja sitä toivottavasti ensi kuussa pääsen tekemään. Halusin vaan yleensäkin ymmärtää tämän radiusjutun, jotain hyötyä senkin syvällisemmästä tajuamisesta on meikäläiselle. Kummarran ja kiitän :) Mitä enemmän jäät elämässä toisista jälkeen, sitä enemmän sinulla on aikaa saavuttaa muut! |