Aihe: Eri kielimerkkien soitettavuus
1
toyopet
23.09.2005 16:57:59
Haulla tuossa katselin ja vähän asiaa sivuttiin mutta meni enempi muuhun sekin aihe.

Eli omat kokemukset on merkeistä Fender ja d'Addario

Ei muuten mutta aiemmin on kitaroissani ollut d'Addariota (saksasta muun rojun kanssa tilattua, halpaa) lähinnä 9-sarjaa, kun ne paksummat oli olevinaan liian jäykkiä.

Nyt sitten ei ole tullut tilailtua saksasta mitään (eikä tule) ja ostin sitten ihan rautalankakokeilumielessä vähän jäykempää 11-49 Fenderit (olivat halvemmat kuin tuo toinen).

No kaveripa oli sitten vaihtanut omaansa d'a.. 10-? kielet ja tuli sitten testailtua niitä ja yllättäen ne d'addarion kielet tuntuivat todella jäykiltä vaikka nyt astetta ohuemmat olivatkin. Ja toisekseen noissa d'addarioissa olen huomannut, että ne "kovettuvat" ajan kanssa. Eli varsinkin 9-sarja tuntuu todella pehmeältä alkuun mutta sitten kun jonkun ajan päästä vaihtaa uudet, ne ovat h-tin jäykät. Noissa Fendereissä en samaa ole huomannut.

Onko vain MUTUa vai onko joku muukin kiinnittänyt samaan asiaan huomiota?
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
Jungleman
23.09.2005 17:42:47
No kaveripa oli sitten vaihtanut omaansa d'a.. 10-? kielet ja tuli sitten testailtua niitä ja yllättäen ne d'addarion kielet tuntuivat todella jäykiltä vaikka nyt astetta ohuemmat olivatkin.

Kuulostaa tutulta. Joskus vuosia sitten kokeilin eri kielimerkkejä ja eri vahvuuksia ja huomasin, että D'Addariot tuntuivat säännönmukaisesti jäykemmiltä, jopa siinä määrin että D'Addarion 10-setti tuntui suunnilleen samalta kuin Fenderin ja DR:n 11-setit. Siirryinpä sitten DR:riin, tuntuma oli parempi ja soundi (Pure Blues -täysnikkelikielillä) aivan jotain muuta kuin D'Addarioilla.

Olen pohtinut aivan samaa välillä. Hauskaa että muitakin luulosairaita löytyy ;-)
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
Dr. Muff
23.09.2005 17:47:26

Kyllähän niissä eroja on. Kyyl se nikkelin määrä vaikuttaa aika paljon..
Tuumasta toiseen.
kimurantti1
23.09.2005 18:07:15 (muokattu 23.09.2005 18:11:22)
Mistä sen näkee, että kuinka paljon nikkelia kielissä on?

Mulla parhailta on tuntunut Ernie Ballin Regular Slinkyt. Jostain syystä D'Addarion kielet katkeili todella helposti. Kun vaihdoin merkkiä niin katkeileminen loppui.

Mä kyllä väitän ettei kovinkaan kultakorva kuule mitään eroja eri merkkien soundeissa.
Suurimmat erot taitaa olla kielten iässä, siinä kuinka pitkään ne säilyttävät sointinsa ja jäykkyyksissä.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Tomtom
23.09.2005 18:09:09
Itse käytän lankkukitaroissa ainoastaan Finncorden .10- settiä. Kestää kirkkaana pitkään, ei katkeile, ei kerää likaa ja vielä kotimainen valmistaja. Ei voi muuta kuin kehua. Löytyy hyvinvarustetuista musiikkiliikkeistä noin kympin hintaan...
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Vainhaalee
23.09.2005 18:22:10
Näitä mie oon kokeillut:
D'Addario: Aluksi soitin pelkästään näillä, nopeasti kuluva setti...
Fender: Hyvin vähän kokemusta, kuulostavat upeilta
DR: Loistavat soittaa, kuulostavat hyviltä ja kestävät melko pitkään, myös black coated pakat on jelvetin asialliset
GHS: Perussetti, säilyttää tatsin todella pitkälle
Elixir: Nää on ihan perseestä... DRn black coatedit paljon tasaisemmat alusta loppuun...
Ernie Balls: Reg.Slinkyt, uusi tuttavuus, todella pehmeät, käyttöikä vielä arvoitus...
I´m smiling because they haven´t found the bodies yet...
NoCo
23.09.2005 18:43:32
Käytän Yamahan kieliä. Ennen GHS boomersseita.
Satsit oli ennen 10-46 nyt 10-52 joskus 11-52.

Jammut on halvat 4-5eur ja minusta kestävät ja soivat siinä missä GHS:t... Muuta en enää osta.

Ken tietää vaikka olis samasta usa tehtaasta/malmista useampikin merkki, jenkkilästä nämä jammutkin tulevat.
N.C.
Black Star
23.09.2005 18:47:41 (muokattu 23.09.2005 18:48:11)

Jostain syystä D'Addarion kielet katkeili todella helposti. Kun vaihdoin merkkiä niin katkeileminen loppui.

Kuin myös. Minun kovakätisessä käytössä kestivät enintään pari viikkoa. Sittemmin aloin käyttää GHS:n Boomerseja jotka toimivat kuin junan vessa ja kestivätkin kuukaudenpäivät. Nyt olen ihastunut DR:n High Voltage Dimebag-signature kieliin jotka kestävät myöskin noin kuukauden, mutta säilyttävät mielestäni hieman GHS:siä kauemmin alkuperäisen kuntonsa.
"Launch the Polaris, the end doesn´t scare us, when will this cease, the warheads will all rust in peace!"
juhist
23.09.2005 18:49:16
By the way, vaihdoin eilen daddariosetin kitaraan, ja jo ruuvailtuani kielet kiinni floikkaan huomasin H-kielen olevan melkonen maanantaipainos, tallamikin kohdalla kielessä "mutka" ja jotain nirheemiä koko kaulan mitalla.
Kyl se nyt silti ihan toimii, mut harmittaahan toi.
temppiz
23.09.2005 19:10:45

Näistä olen pitänyt:
GHS: Hintaansa nähden mainiot kielet ja tuntuu olevan melko pitkäkestoiset.
Dean Markley: Ihan ok.
Thomastik-Infeld: Mahtavat flatwoundit.

Näistä taasen en pitänyt:
D'Addario: Saundi ei kestä kovin kauaa hyvänä ja laatuheittoja tuntuu olevan.
Ernies Balls: .011-.48 setistä sain viikon aikana kolme kieltä poikki ja ne meni ihan normaalissa soitossa, joten ei kiitos tätä merkkiä enää...
Fender: Saundi oli tunkkainen ja tatsista en niinkään pitänyt.
Darco: Halpiskielet (Tais olla jotain pari euroa setti). Meni tukkoon melkein samantien.

GHS:iä viimeksi tilasin parikymmentä pakettia, kun niin halpoja oli (n.3€/paketti). Täytyy sanoa että ihan tyytyväinen olen ollut kieliin.
.taidemok aakom ediaT
NoCo
23.09.2005 19:24:26
Laitetaanko joukolla kimppatilaus menemään kielistä?
N.C.
temppiz
23.09.2005 19:27:57

Laitetaanko joukolla kimppatilaus menemään kielistä?

No tokkopa siitä isoa säästöä tulee, kun postikulut on alle 100€:n tilauksissa 9€.

http://saitenkatalog.de/catalog/shipping.php
.taidemok aakom ediaT
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)