Aihe: Sähkökitara 5 vuotiaalle pojalle !?
1 2 3 4
sähkökitarapoika
13.09.2005 17:42:14
Haluaisimme tarjota pojallemme mahdollisuuden aloittaa sähkökitaran soittamisen, mutta me vanhemmat emme tiedä ko. soittimesta mitään.

Tarvitsisimme ohjeita siihen minkälaisen ensimmäisen soittimen pitäisi olla näin nuorella ja muutenkin vinkkejä miten saada hyvin harrastus alkuun.

Pahaa pelkään, ettei poikaa kiinnosta tuo klassinen kitara. Hänellä on hyvin selkeä kuva siitä mitä haluaa soittaa vaikka onkin vielä kovin pieni. SE tuntuukin tässä niin hämmästyttävältä, että hän on JO niin varma tuosta asiasta. Hän on jo siis pidempään tästä puhunut ja ei tahdo millään asiaa unohtaa.. vaikka me vanhempina olisimme niin suoneet.

Tämä harrastus toive siis kumpuaa vain ja ainoastaan pojasta ei meistä vanhemmista. Enkä muutenkaan suosi sitä, että lapsi alkaisi "harrastamaan" näin nuorena.

Tuota pojan selkeä halua sähkökitaran soittamiseen en haluaisi tappaa sillä, että hankin klassisen kitaran. Itse olen soittanut pianoa lapsena ja tiedän kuinka soittohalut saadaan näivettymään.

Olen valmis myös itse opiskelemaan asiaa, sillä osaan lukea nuotteja ja nautin myös sähkökitaran soitannasta. Niin ja todellakin veisin poikaa, jonkinlaiseen opetukseen.. Mutta siinäkin ihan sellaisella rennolla meiningillä. Ei niin, että päivät olisivat täynnä tuota kitaraa.. eli en halua mitään vakavaa juttua näin pienelle vaan sellaisen mahdollisuuden pikkuhiljaa innostua enemmän ja enemmän asiasta ihan omalla halulla.

Olisin erittäin kiitollinen, jos kertoisitte kokemuksia, ohjeita jne.
elbowski
13.09.2005 17:45:32
Pahaa pelkään, ettei poikaa kiinnosta tuo klassinen kitara. Hänellä on hyvin selkeä kuva siitä mitä haluaa soittaa vaikka onkin vielä kovin pieni. SE tuntuukin tässä niin hämmästyttävältä, että hän on JO niin varma tuosta asiasta. Hän on jo siis pidempään tästä puhunut ja ei tahdo millään asiaa unohtaa.. vaikka me vanhempina olisimme niin suoneet.

No mitä hän haluaa soittaa?
Näen sen silmistäsi, nyt jokin on hullusti
Kuiskaat korvaan hiljaa kysyen:
Jaatko kanssani salaisuuden?

IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | Jukka-Pekka #2 | THV-Klubi #45
McNulty
13.09.2005 17:49:30
Melkein parastahan se olisi tarjota pojalle mahdollisuus valita itse soittimensa. Jos se on sähkökitara, niin esim. Squier-merkiltä löytyy minisähkis. Squier Mini Strat joka on soitin, eikä lelu. Sillä pystyy siis opettelemaan paremmin kuin hyvin.

http://soundexchange2.com/ProductIm … nder%20Mini%20Strat%20558%20red.jpg
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Jag
13.09.2005 17:51:09 (muokattu 13.09.2005 17:53:34)

-vuotiaalla tuo sormien koko on jonkin näköinen ongelma. Varmaankin on turvauduttava jonkin valmistajan "junior" malliin.¨

http://www.thomann.de/harley_benton_ms_jr_prodinfo.html?iwid=3

tuo oli ainut Junior malli minkä löysin. Tosin es suosittelisi kyseistä kitaramerkki kellekkään. Huono laatuisia soittimia.
Uskoisinpa kumminkin että 5 vuotias poika lapsi odottaa sähkökitaralta sitä perinteistä "sähkis ääntä" eli säröä.

Vahvistimeksi voimme me m.net in jäset suositella erittäin hyväksi havaittua rolandin Micro Cubea (olinx eka?)

http://www.thomann.de/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.html

edit: http://www.thomann.de/thoiw3_fender_squire_strat_mini_prodinfo.html

tuosta löytyy tuo Bonecrusherin suosittelema. Tuota minäkin lähtisin suosittelemaan.
Älä missää nimessä osta tuota Harley Benttinia minkä linkin laitoin!
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
inot88
13.09.2005 17:55:26
Tämä harrastus toive siis kumpuaa vain ja ainoastaan pojasta ei meistä vanhemmista. Enkä muutenkaan suosi sitä, että lapsi alkaisi "harrastamaan" näin nuorena.

Saanko kysyä miksi ei olisi hyvä että 5 alkaisi jo harrastamaan jotain? Minusta päin vastoin:)
Ongelmat vahvistaa, mutta entä jos ongelma on ettei vahvistu?
Jannipaali
13.09.2005 17:59:11
Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
THV-klubi #40 Kyllä lähtee! "Onko viileetä olla rienaaja?" -sticky fingers
P2
13.09.2005 18:02:17 (muokattu 13.09.2005 18:02:59)
Minun mielestäni kannattaisi katsella esim. fenderin tai squierin 24" skaalalla olevia malleja, eli jaguaria, mustangia jne. Ne kun ovat oikeita soittimia, mutta sopivat myös pienempisormisille.

http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0320700500

esim. tuosta squierin jagmaster em. skaalalla.

Edit: ja näissä on myös sitä vanhempien toivomaa kasvuvaraa :)
Myykää telepleksi!
32788
13.09.2005 18:05:46
Minun mielestäni kannattaisi katsella esim. fenderin tai squierin 24" skaalalla olevia malleja, eli jaguaria, mustangia jne. Ne kun ovat oikeita soittimia, mutta sopivat myös pienempisormisille.

Ehkä kuitenkin turhan iso, mietipä miltä sinusta tuntuisi soittaa kitaralla, joka on sinua melkein leukaan asti...
Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia!
Jag
13.09.2005 18:05:58

On tuo kaula liian paksu 5-vuotiaan kätösille, kun se on minulle 17-vuotiaalle passeli. Itsellä on 10-v. pikkueli ja siitä olen huomannut, että normaalikitaroiden kaulat eivät passaa lasten käsiin.
Taitaa olla noi mini-kitarat täs vaihees ainoa vaihtoehto.
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
P2
13.09.2005 18:09:36
Jep, tuli tuo rungon koko itellekin näin jälkeenpäin mieleen. Ehkä vaan tuollainen mini alkuun ja jos harrastus tuntuu mieluisalta, niin isompaa kitaraa sitten jossain vaiheessa.
Myykää telepleksi!
kivi
13.09.2005 18:12:09 (muokattu 13.09.2005 18:17:47)
Saanko kysyä miksi ei olisi hyvä että 5 alkaisi jo harrastamaan jotain? Minusta päin vastoin:)

Jos tosiaan intoa on, niin 5 vuotta on mitä parhain ikä alkaa harjoitella - sitä myöhemmin aloittaminen kun tarkoittaa, että homma jää todennäköisesti harrastukseksi (jos vaikka tuntuisikin sitten joskus, että soittamisesta olisi ammatiksi asti). Ikävä kyllä. Soittimen vaihto myöhemmin on ihan ok.

Etsikää ensin kitaransoitonopettaja, joka hallitsee sähkökitaran - ei siis klassista kitaristia joka suhtautuu ylenkatsoen sähkökitaraan - ja valitkaa yhdessä tämän opettajan kanssa kitara, joko 3/4-kokoinen tai pienimensuurinen sähkökitara (valinta pitää tehdä vasta kun ammattilainen on nähnyt lapsen kädet). Opettajan pitäisi myös säätää kitara soittokelpoiseksi ja vaihtaa siihen kunnon kielet heti aluksi. Hyvä paikka etsiä opettajaa on esimerkiksi Opettajainkoulutuslaitoksen musiikinopettajalinja, Oulunkylän Pop-Jazz opiston tai miksei vaikka Sibelius-akatemian ilmoitustaulu.

Kitaransoitto on tuossa iässä verrattain edullinen harrastus vaikka opetus maksaakin, ja ehdottomasti sieltä aivan parhaasta päästä niin sosiaalisesti kuin muutenkin.

Koulussakin pärjää paremmin, kun osaa soittaa. Taidot on sellaisia.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
p130
13.09.2005 18:14:20

Squier Mini Strat joka on soitin, eikä lelu. Sillä pystyy siis opettelemaan paremmin kuin hyvin.

Ääni Squier minille. Ei maksa mahdottomia mutta harjoituskitaraksi riittävän hyvä. Paljon ei vaihtoehtoja olekaan tarjolla, Thomannin myymää Harley Bentona ei lasketa... Ok, on niissäkin omat helmensä. Onkohan kellään kokemusta Bentonin ministä? Varma jos haluaa olla, niin Squier.

Vahvistimeksi joku 80-150 euron hintaluokasta löytyvä pikkupurkki. Rolandilla on hyviä vaihtoehtoja, Kustom Tube 12, Behringerin "uusi mallintava" (mikä sen tyyppi/nimi nyt olikaan...) tulee äkkiseltään mieleen. Oikeasti huonoa pikkuvahvistinta on nykypäivänä hankala löytää jos uutta ostaa. Siis mitään huippujahan nuo eivät tietenkään ole, mutta aivan eri luokan laitteita kuin 10-15 vuotta sitten vastaavat olivat.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
luopio
13.09.2005 18:14:30
No mitä hän haluaa soittaa?

Sillä tuskin on juurikaan merkitystä tuossa vaiheessa. Tietenkin joku tommonen stratokopio josta saa junnuversion.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Shaft
13.09.2005 18:21:10
Jos tosiaan intoa on, niin 5 vuotta on mitä parhain ikä alkaa harjoitella - sitä myöhemmin aloittaminen kun tarkoittaa, että homma jää todennäköisesti harrastukseksi (jos vaikka tuntuisikin sitten joskus, että soittamisesta olisi ammatiksi asti). Ikävä kyllä.

Perustuuko tämä johonkin tutkimukseen vai mihin?
Zon
13.09.2005 18:22:32
Onhan noita matkakäyttöön tehtyjä vehkeitäkin.
tyyliin: http://www.erlewineguitars.com/pgs/chiquita.htm

Pieni ois ainakin lankun koko.
Em mie tiijä, mie oon maalta.
McNulty
13.09.2005 18:25:25

HEI... eiköhän pidetä tämä nyt ihan vain simppelinä?
Viisi vuotiaan kouraan seuraava kitara on aivan passeli:
http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0310101506

Thomann myy sitä 159e hintaan
http://www.thomann.de/thoiw3_fender_squire_strat_mini_prodinfo.html

Kyseistä tuotetta saa myös Suomesta soitinliikkeistä esim. tilaamalla. En usko hinnan olevan älyttömästi tuota 160e korkeampi. Kitaran valmistaja on siis Squier ja kitaran malli Affinity-Series Mini Strat... tuotekoodi 0310101 jolla sitä voi kysellä F-musiikilta Helsingistä.

Toimii ja on kestänyt serkun muksulla viimeiset 2 vuotta vaikka se välillä lattialle onkin tippunut ja saanut (nyt jo 7-vuotiaan) lapsi-Hendrixin käsittelyssä kovaakin kyytiä.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Wizard II
13.09.2005 18:26:03
Mitenkäs olisko mitenkään mahdollista vääntää itte skebaa tai sitten tilata joltain soitinrakentajalta tommonen sopivan kokonen mini, joka sitten oikeesti ois sopivan kokonen.
kivi
13.09.2005 18:26:53 (muokattu 13.09.2005 18:29:38)

Perustuu johonkin, mitä mulle lapsena sanottiin, ja muutaman kerran myöhemminkin.

Mutta tässä tarkoitetaan nyt sellaista klasarivirtuoosihyvyyttä, osastosta maailman paras ja sillai, olen syvästi tietoinen että rokki- ja poppipuolella useampikin kuuluisa soittaja on oppinut vasta verrattain vanhana - 16-vuotiaana tai sillai - soittamaan.

Mutta se nyt vain on niin, että jos mä huomenna ostan viulun, musta ei tule virtuoosia ennen kuolemaani. Eric Claptoniksi tuleminen on sen sijaan pelkkä treenauskysymys
:-)

Kun nyt kysyit.

Mutta Squierin ministrato on ihan jees, jos ei soittomaikka keksi parempaa. Kitaraopettajaa voi vaihtaakin, jos ei homma tunnu hauskalta. 5-vuotiaan ei tarvitse stressata soittamisesta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
McNulty
13.09.2005 18:27:12
Mitenkäs olisko mitenkään mahdollista vääntää itte skebaa tai sitten tilata joltain soitinrakentajalta tommonen sopivan kokonen mini, joka sitten oikeesti ois sopivan kokonen.

On mahdollista, mutta hinnat ovat varmasti siellä 500-1000e hujakoilla jos se tosiaan käsityönä tehdään kunnon puutavarasta ja viimeistely (maali + lakka) laitetaan pintaan, sisältäen myös elektroniikan jne.
JS
13.09.2005 18:27:35 (muokattu 13.09.2005 18:32:11)
Minkä mä näksisin vaarana tossa 5-vuotiaana alottamisessa on se, että pienillä käsillä kehittynee helposti vääränlainen soittoasento/tekniikka, mitä voi olla vaikea korjata myöhemmin.
kalamies#20 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)