Aihe: Baby Blue OD
1 2
Wekku
24.06.2003 21:10:50
Lueskelin tässä vanhoja Soundi-lehtiä, ja eräässä numerossa tämä Baby Blue OD sai aika hyvät arvostelut. Minkälaisia kokemuksia löytyy ko. pedaalista? Olisiko tästä transistorivahvarin pelastajaksi. Rajumpaan rockiin pitäisi saada kunnon säröt..
Mitä sitä tämmösiä...
Keppi
24.06.2003 21:32:49
Täytyy sanoo, ett nykyään ei enää negatiivisia arvosteluja näekkään. Täytyy osata lukee rivien välistä, ett saa selvää onko kyseessä hyvä vai huono laite.

No mutt oon tota Baby Blue OD:tä joskus päässy kokeilemaan ja onhan se hyvä! Se on tollanen Tubescreamer tyyppinen overdrive, mutt siitä sai enemmän säröö ääriasennossa. Oon paljon kuullut ylistäviä kommentteja tosta ja hyvähän se onkin, mutt ei se mun mielestä mikään mullistava vehje ole. Vähän niinku Tubescreamerkin on hieman yliarvostettu. Oon kuitenkin niin moneen muuhunkin loistavaan overdrive pedaliin törmänny. Kait se on niin paljon siitä kitarasta ja styrkkarista kii...kuiteskin. Toi Baby Blue on vaan aika kallis peli.

Noi on kyllä yleensä kai parhaimmillaan just putkivahvistimissa. En tiedä toimiiks toi niin hyvin trankkuvahvarin kaa...epäilen, ett ei toimi ainakaan niin hyvin. Itse tykkään käyttää overdriveä sillain aikas pienellä säröllä ja kovalla volumella, vähän niinku boosterin tyylisenä...nimenomaan putkivahvistimessa. Trankkuvahvarissa voi olla vähän kyseenalaista, kuulostaako hyvälle...ainakaan noilla säädöillä.
Juuup!
KooAa
24.06.2003 21:37:57
Mulla on semmoinen. Hevisäröt ei irtoa mutta rokkisäröt kyllä. Voisin myydäkkin kun hommasin LP Classicin ja uudet putket Marshalliin niin en enää tarvitse. Laitteen käyttötunnin on noin viisi, ei edes patteria vielä vaihdettu. Sopii transistorivahvistimille ilmeisesti kuulemma hyvin.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
booster
24.06.2003 21:53:04
HS on kirjoittanut laitteesta oikein artikkelin:
http://muusikoiden.net/artikkelit/juttu.php?cat=laitearviot&id=60

Lukaise siitä.
Kitarakamakaavio
Wanted:
Strato (Fender, Yamaha, Squier) T:reen alueelta
Keinokuorma
Rumpali valmiiseen bändiin
Pertsa
24.06.2003 22:00:44
No mutt oon tota Baby Blue OD:tä joskus päässy kokeilemaan ja onhan se hyvä! Se on tollanen Tubescreamer tyyppinen overdrive, mutt siitä sai enemmän säröö ääriasennossa.

Kyllähän tuo Baby Blue on ihan eri tyyppinen kuin Tubescreamer, joka on tunnettu siitä, että se tuo reilusti keskialuetta mukaan soundiin. Baby Blue on aika "läpinäkyvä" pedaali eli särkee soundia ilman liiallista äänen väritystä. Kannattaa kokeilla, jos on kyllästynyt Tubescreamer-klooneihin.

Hyvä ja kallis.
Keppi
25.06.2003 06:38:40
Erittäin hyvä pedaali on muuten toi Hot Cakekin, mitä myös mainostetaan tuolla custom-soundsin sivuilla. Oon kerran kokeillu ja tuntu sillon jopa monipuolisemmalta, kun toi BB...tosin näihin hommiin vaikuttaa hyvin pitkälle se, millanen päivä sattuu. Cakessa viehätti se, ett kun säröt vetäs täysille, nii ääni oli fuzzmainen. Silti se toimi kevyillä säröillä tosi hyvin. Todella monipuolinen vehje...toikin.

Tätä mä just tarkoitin, ett oon törmänny tosi moneen varteenotettavaan overdrive pedaaliin, ett ei toi BB sillätavalla ollut mikään poikkeus. Esim. Carl Martinin Hot Drive'n Boost on aivan loistava pedaali(kallis)! Samoin Fulltonen Fulldrive2(kallis!). Bossin Blues Driverkin on minusta mainio(halpa).

Pitäs tosissaan päästä sellaiseen mestaa, missä vois testata noita kaikkia yhtäaikaa. Sillon ehkä pääsis selvyyteen, mikä vastais parhaiten omia tarpeita. Kyllähän pedaalista voi maksaa vaikka mitä, kunhan se vaan on mieleinen. Se on sitt hintansa väärti.
Juuup!
PeeJii
25.06.2003 09:18:47
Erittäin hyvä pedaali on muuten toi Hot Cakekin, mitä myös mainostetaan tuolla custom-soundsin sivuilla. Oon kerran kokeillu ja tuntu sillon jopa monipuolisemmalta, kun toi BB...tosin näihin hommiin vaikuttaa hyvin pitkälle se, millanen päivä sattuu. Cakessa viehätti se, ett kun säröt vetäs täysille, nii ääni oli fuzzmainen. Silti se toimi kevyillä säröillä tosi hyvin. Todella monipuolinen vehje...toikin.

Vaihdoin baby bluen tuohon hot cakeen, mikä toimii omassa setissäni mielestäni paremmin. Tuosta hot caken ääriasennon tummasta fuzz-soundista en niinkään välitä, vaan juuri tuosta aavistuksen säröllä asennosta. Presens namiskalla saa sitten niitä eri sävyjä. Baby bluessa taas on mielestäni parempi tukeva särö.
Pertsa
25.06.2003 09:28:43
Vaihdoin baby bluen tuohon hot cakeen, mikä toimii omassa setissäni mielestäni paremmin. Tuosta hot caken ääriasennon tummasta fuzz-soundista en niinkään välitä, vaan juuri tuosta aavistuksen säröllä asennosta. Presens namiskalla saa sitten niitä eri sävyjä. Baby bluessa taas on mielestäni parempi tukeva särö.

Juu, allekirjoitan tämän. Lisäksi täytyy sanoa, että tuo Hot Cake toimii parhaiten el84:lla ja el34:lla toimivassa styrkassa. Itsekään en niin välitä tuosta Caken fuzzmaisesta särösoundista, vaan käytän sitä mietona overdrivenä. Yleensä mulla drive-namiska alle klo 12. Siinä se on parhaimmillaan. Laulavaan soolosoundiin olisi kyllä tuo Baby Blue poikaa ja saattaa olla meikäläisellä seuraavana hankintalistalla. Toimii nimittäin hyvin Hot Caken kanssa yhteen nimenomaan soolospeduna. Toinen vaihtoehto olisi BB:n isoveli Dyna Red.
PeeJii
25.06.2003 10:15:51
Juu, allekirjoitan tämän. Lisäksi täytyy sanoa, että tuo Hot Cake toimii parhaiten el84:lla ja el34:lla toimivassa styrkassa. Itsekään en niin välitä tuosta Caken fuzzmaisesta särösoundista, vaan käytän sitä mietona overdrivenä. Yleensä mulla drive-namiska alle klo 12. Siinä se on parhaimmillaan. Laulavaan soolosoundiin olisi kyllä tuo Baby Blue poikaa ja saattaa olla meikäläisellä seuraavana hankintalistalla. Toimii nimittäin hyvin Hot Caken kanssa yhteen nimenomaan soolospeduna. Toinen vaihtoehto olisi BB:n isoveli Dyna Red.

Jep. Tähän asti mulla on ollut hot cakessa drive 12.30-13.30 välillä ja presensit melkein täysillä. Sattumoisin juuri eilen illalla kokeilin uusia säätöjä, niin että drive 11.30 ja preesensit pois jolloin volumea pystyi laittamaan vähän enemmän. Ja sitten hot caken eteen sooloboostpedaali. Itsellä siinä toimii hyvin Ibanezin metalscreamer/säröt nollilla ja reilusti volumea, you know (typerästä nimestään huolimatta aivan kuin tube screamer). Tai no, säädöt tuntuivat ainakin hyvältä kotioloissa, saas nähdä sitten bändisoitossa...

Tsori Wekku, menee jo vähän off topic, mutta kun noita Crowtherin pedaaleja ei kovin monella ole. Sinä hait niitä massiivisempia säröjä. Tuo dyna red voisi olla periaatteessa sopiva, kunhan huomioi sen, että näiden pedaalien tarkoituksena ei ole häivyttää setin perussoundia, joten sen on oltava kunnossa.
Pertsa
25.06.2003 12:20:25
Jep. Tähän asti mulla on ollut hot cakessa drive 12.30-13.30 välillä ja presensit melkein täysillä. Sattumoisin juuri eilen illalla kokeilin uusia säätöjä, niin että drive 11.30 ja preesensit pois jolloin volumea pystyi laittamaan vähän enemmän. Ja sitten hot caken eteen sooloboostpedaali. Itsellä siinä toimii hyvin Ibanezin metalscreamer/säröt nollilla ja reilusti volumea, you know (typerästä nimestään huolimatta aivan kuin tube screamer). Tai no, säädöt tuntuivat ainakin hyvältä kotioloissa, saas nähdä sitten bändisoitossa...

Niin, sori wekku...

Siinä 11-12 välillä on mullakin drive ja preesens yleensä 9-11. Rouheaa kevytrosoa. Se tuossa Cakessa on vielä hyvää, että varsinkin noilla mainituilla overdrive-asetuksilla se reagoi tosi hyvin soittodynamiikkaan. Eli vaikka drive olisi siinä 12 paikkeilla, niin silti saa aika melko puhtaan soundin, kun lyö kieliä vähän kevyemmin. Toisaalta, kun lyö kovempaa, niin särö "aukeaa" hienosti. Tuntuu, että tuo Cake soundaa aina vaan paremmalle, mitä enemmän sillä soittaa. Oletko huomannut samanlaista tunnetta?

Itse käytän tällä hetkellä sooloboosterina Bossin Blues Driveria, joka hoitaa homman ihan hyvin, ja vielä lisävaihteena tarvittaessa Blade stratossani olevaa middleboostia. Seuraavaksi on siis haaveissa ostaa tuo Baby Blue tai Dyna Red korvaamaan/rinnalle Blues Driverin. Vahvistimena on Peaveyn Delta Blues. Eikös sulla ole PeeJii Vox?
Pertsa
25.06.2003 12:23:02
Wekulle vielä sen verran, että nämä Hot Caket ja Baby Bluet ei välttämättä toimi hirveän hyvin transistorivahvarin kanssa. Tosin en ole kokeillut. Sellainen kutina vain on.

Oletkos kokeillut Marshallin säröspeduja Guv'nor plus ja Jackhammer. Kannattaa testata, jos jykevää rokkisoundia hakee. Itselläni on tuo uusi Guv'nor. Voisi toimia trankunkin kanssa oivallisesti.
PIM
25.06.2003 13:02:26 (muokattu 25.06.2003 13:05:28)
Wekulle vielä sen verran, että nämä Hot Caket ja Baby Bluet ei välttämättä toimi hirveän hyvin transistorivahvarin kanssa. Tosin en ole kokeillut. Sellainen kutina vain on.

Itseasiassa mikään boosterityyppinen od ei toimi transistorivahvistimen kanssa koska niissä ei ole sitä ekaa putkea mitä ajaa ruvelle voimakkaammalla signaalilla. Tai siis ainakaan odotettavissa ei ole mitään miellyttävämpää putkisäröä vaan ikävämpää transistorisäröä.

Lisäys:

Wekulle suosittelisin tutustumista Bossin mallintavaan OD-20 säröpedaaliin, jossa on mallinnettuna 22 erilaista säröpedaalia + pari pikku jekkua joita ei normaalisäristimistä löydy parin perus-Bossin (200+ e) hinnalla.
Kesäkuun tarjous: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 yht. 650e, Pignose G40V täysputkivahvistin 300e
PeeJii
25.06.2003 13:19:27
Siinä 11-12 välillä on mullakin drive ja preesens yleensä 9-11. Rouheaa kevytrosoa. Tuntuu, että tuo Cake soundaa aina vaan paremmalle, mitä enemmän sillä soittaa. Oletko huomannut samanlaista tunnetta?
Vahvistimena on Peaveyn Delta Blues. Eikös sulla ole PeeJii Vox?

Näyttää siltä että löysin eilen nuo samat asetukset joita olet käyttänyt jo pitempään. Ja varsinkin noilla asetuksilla se tuntui reagoivan hienosti soittodynamiikkaan. Ja tosiaan, ei tuo laite aluksi niin poikkeukselliselta vaikuttanut, vaan vasta vähän kerrallaan on huomannut, miten erilaisia soundeja ja nyansseja siitä löytyy.

Tuo minun sooloboost on säädetty niin, että se pelkästään päällä antaa hyvin tumman soundin, joten uskoisin ettei kovin suurta eroa ole blues driveriin. Ehkä. Joka tapauksessa yhdistelmäsoundi on aika hyvän kuuloinen. Käy soolosoundiksi tai rankemmaksi komppisoundiksi.

Joo, mulla on Voxin reissue AC30 (blue speakers).
Jone the Bone
26.06.2003 18:56:32

Enpä ole tullut kokeilleeksi BB OD:tä, mutta yksi säröpedaali osui käsiini jokunen aika sitten, ja kylläpä siitä oli vaikea irtautua. Laite oli nimittäin TECH21 SansAmp GT-2 putkivahvistinsimulaattori.

Ja pakkohan se oli ennenpitkää hankkia, vaikka hinta oli melko "suolainen", tosin samaa luokkaa kuin BB OD.

Itse asiassa laite on tarkoitettu ensisijaisesti linjasoittoon (esim. suoraan mikseriin tai vaikkapa tietokoneen äänikortille), mutta itse käytän sitä perinteisen säröpedaalin tavoin kitarakombon edessä.

Laitteesta saa säätimien ja kytkimien avulla mitä maukkaimpia soundivariaatioita, ja oma ehdoton suosikkini on "California" - Mesa Boogie -asetus, joka todella toimii!
Myös Marshall simulointi on parhaita kuulemiani, joten eipä menneet rahat hukkaan.

terv. Jone the Bone
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen)
Muhvinssi
26.06.2003 19:48:50
Vox Valve-Tone 810 kannattaa hankkia käsiinsä (Toimii hyvin myös kompissa toisin kuin yksikään bossin pedaali). Itselläni on kaksi. oli alunperin ainostaa komppisärönä ja soolosärönä bossin bluesdriver mutta vaihdoin bossin toiseen valve-toneen (toisessa särö puolessa välissä ja toisessa täpöllä).

Osta! Olen kahlannut läpi kaikki tubescreamerit , bluesdriverit ym. muut hömpöttimet enkä parempaa ole löytänyt.
hemmo
26.06.2003 20:07:57

Itseasiassa mikään boosterityyppinen od ei toimi transistorivahvistimen kanssa koska niissä ei ole sitä ekaa putkea mitä ajaa ruvelle voimakkaammalla signaalilla. Tai siis ainakaan odotettavissa ei ole mitään miellyttävämpää putkisäröä vaan ikävämpää transistorisäröä.

Jaa-a, useimmiten kyllä totta, mutta omat kokemukseni BBOd:stä ovat toiset. Testasin laitetta T-Bone Edin pienella trankku-Rolandilla sekä tietskarin monitoricombolla, ja pakko sanoa, että saundi oli häkellyttävän hyvä jo niillä pili-pali-laitteilla. En päässyt putkicomboon asti, mutta toiminee vielä paremmin.

Ostaisin toki, jos ei olisi niin julmetun kallis. Sillä hinnallahan saa jo käytetyn päätevahvarin.
Säröä beibi!
booster
26.06.2003 20:22:13
Tuo riippuu toki vahvaristakin. Mulla oli aikoinaan Kustomin KGA-10, ja sen kanssa Blues Driver kuulosti kerta kaikkiaan kauhealta. Hirveältä. Samalta kuin yliohjattu äänikortti, vaikka Kustomia en sillä yliohjannutkaan.
Nyt mulla on Marshallin Lead 12, ja sen kanssa BOSSin OD-1:llä ja Tubescreamerilla saa rouheat rokkisäröt kivasti.
Kitarakamakaavio
Wanted:
Strato (Fender, Yamaha, Squier) T:reen alueelta
Keinokuorma
Super Overdrive tai Blues Driver
hemmo
26.06.2003 20:49:44

Nyt mulla on Marshallin Lead 12, ja sen kanssa BOSSin OD-1:llä ja Tubescreamerilla saa rouheat rokkisäröt kivasti.

Jep, Marsun Lead 12 on 80-luvun "legendaarinen" trankkucombo, joka on parhaimmillaan just kotioloissa. Mulla on ollu niitä, *laskee*, noin 3 kpl ja bassomalli päälle.

Kyllä, jopa pienissä halpiscomboissa on hyvin paljon eroja varsinkin siinä, miten kivasti tai huonosti ne kyykistyvät säröjen ja boostereiden edessä.
Esmes mun nykyinen Danelectro Nifty-Fifty on onnettomine omine särösaundeineen kuin luotu kivaksi pikku koticomboksi, jota on kiva rääkätä parilla tai useammalla säröllä yhtäaikaa. Instant feedbäk ja vielä aika hiljaa.

Adrian Belew-niminen KG-heppu vannoi takavuosina Rolandin 4-kaiuttimisen (4x3-tuumaa?) pikkucombon nimeen. Oli sillä kyllä "pari" efektiä siinä päälle.
Säröä beibi!
Xiauoko
27.09.2005 10:55:39
Nostan tämän ikivanhan threadin ylös sillä en viitsi uutta aihetta aloittaa kun kerran samaa asiaa kysymykseni koskee.

Eli mulla on tuollainen Baby Blue ja loistopelihän se on. Nyt on kuitenkin käynyt niin että nappi (painetaan efekti päälle/pois) on jotenkin rikki (?). Efekti menee kyllä päälle (valokin syttyy) mutta signaali on todella hiljainen (siis verrattuna cleaniin soundiin. ja kyllä, babybluen volume täböllä).

Jos kuitenkin soittaa tästä huolimatta saattaa ääni yhtäkkiä koventua normaalille tasolleen muutamaksi sekunniksi. Tuntuu että kosketuksissa olisi jotain häikkää. Kaverillani samaisen valmistajan dynared ja siinä samantyyppinen ongelma.

Kysymys siis olisikin että onko muilla ollut tälläisiä ongelmia kyseisen laitteen kanssa? Miten on tuo takuu puoli? Mihin pitäisi lähettää korjattavaksi? Laitettahan on aika paha mennä itse korjailemaan, juuri tuo yllämainitun mönjään upotuksen takia. Ostin laitteen käytettynä.
http://www.mikseri.net/dinomansik
Sammo
27.09.2005 12:11:29
Kysymys siis olisikin että onko muilla ollut tälläisiä ongelmia kyseisen laitteen kanssa? Miten on tuo takuu puoli? Mihin pitäisi lähettää korjattavaksi? Laitettahan on aika paha mennä itse korjailemaan, juuri tuo yllämainitun mönjään upotuksen takia. Ostin laitteen käytettynä.

Mulla oli sama(nkaltainen) ongelma omassani. Suosittelen että otat yhteyttä Custom-Sound:sin Harriin joka hoitaa asian eteenpäin. Sekä Harri että Björn Juhl varmasti haluavat että pedaali tulee kuntoon. Eli e-mail on : info@custom-sounds.com ja BBOD:n takuuehdot ja manuska löytyy
http://www.custom-sounds.com/isroot … Customsounds/Service/BBOD_Owner.pdf
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)