Trueno 26.09.2005 19:43:07 | |
---|
Mikähän mahtaa olla vikana kun uudessa (tilattu eräästä nimeltämainitsemattomasta Somerolaisesta liikkeestä) kitarassani 6. 5. ja 4. kielet rämisevät ärsyttävästi nauhoihin? Korkeimmilla nauhoilla joka nauhaväli rämisee todella ilkeästi. 1., 2. ja 3. kielet soivat hyvin. Räminää esiintyy vähän kielten soidessa vapaana, mutta myös (ja pahemmin) kun soittaa eri nauhakohdista. Kielet ovat todella matalalla jos verrataan toiseen sähkökitaraani. Kitaran kaula näyttäisi olevan ainakin minun silmissäni ihan suora (nauhat suhteessa toisiinsa aika hyvin, jopa paremmin kuin vanhassa kitarassani). En tiedä oikein mitään tuosta Stratocasterin tremolotallasta. Voisiko sen korkeutta säätää helposti? Onko pääkaupunkiseudulla mitään liikkeitä jonne voisi viedä kitaran säädettäväksi edullisesti? Tarkoitan siis maksimissaan 30 euron hintaan. "Sun ongelma on se että sä oot liikaa sä. Olisit ennemmin oma ittes." |
janik 26.09.2005 19:44:51 (muokattu 26.09.2005 19:45:19) | |
---|
En tiedä oikein mitään tuosta Stratocasterin tremolotallasta. Voisiko sen korkeutta säätää helposti? Niitä kuusiokolo ruuveja ruuvaamalla saat nostettua/laskettua tallapaloja. edit: ja on helppoa! |
Jag 26.09.2005 20:58:16 | |
---|
Niitä kuusiokolo ruuveja ruuvaamalla saat nostettua/laskettua tallapaloja. edit: ja on helppoa! Jonka jälkeen joudut intonaatiot yms. säätämään uudestaan. "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |
Trueno 26.09.2005 21:59:38 | |
---|
Onko tuo kitara sitten viallinen jos kerran nuo yllämainitut kielet rämisevät alhaalla vai onko tuo ominaisuus? Vai onko vain huonosti säädetty? Ääh, en tajua kitaroista mitään. "Sun ongelma on se että sä oot liikaa sä. Olisit ennemmin oma ittes." |
Trueno 26.09.2005 23:57:53 | |
---|
Nostin nyt niitä tallapaloja ja hitto sehän ilmeisesti autto. Ei särise enää. Kiitos erittäin paljon teille. Säästin pitkän pennin kun ei tarvinnut viedä minnekään viritettäväksi. "Sun ongelma on se että sä oot liikaa sä. Olisit ennemmin oma ittes." |
Jag 27.09.2005 00:56:27 | |
---|
Nostin nyt niitä tallapaloja ja hitto sehän ilmeisesti autto. Ei särise enää. Kiitos erittäin paljon teille. Säästin pitkän pennin kun ei tarvinnut viedä minnekään viritettäväksi. Tuossa on vaan se, että nyt kun olet säätänyt tallapaloja intonaatiokin eli kitaran balanssi on muuttunut. Asiasta lisää löydät tosta FAQ: kitaran säätämisestä- tekstistä. "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |
-septimisti- 27.09.2005 02:26:52 | |
---|
Tuossa on vaan se, että nyt kun olet säätänyt tallapaloja intonaatiokin eli kitaran balanssi on muuttunut. Asiasta lisää löydät tosta FAQ: kitaran säätämisestä- tekstistä. Tosin jos kitara on ollut säädetty niin että kielet särisevät nauhoihin, intonaatiokaan tuskin on ollut alunperin kohdallaan. Mutta juu, kannattaa säätää ja muutenkin opetella tuon tallan käyttäytymistä. Faqeista ja muualta täältä löytyy todella hyvin tietoa. |
Trueno 27.09.2005 03:06:51 | |
---|
Tarkistin intonaation ja sain sen joten kuten säädettyä täältä löytyvien neuvojen avulla. Toivottavasti tuosta Stratosta vielä hyvä soitin tulee. "Sun ongelma on se että sä oot liikaa sä. Olisit ennemmin oma ittes." |
edgehill 27.09.2005 08:36:25 | |
---|
Fendereissä on tietääkseni paljon kaulavikaisia (propellia, kuhmuja jne.) Omanikin on tällainen rämisijä. Vika tuli ilmi kun vein kitaran säädettäväksi Oesch:lle, joka sanoi, että kaulan säätö ei toimi oikein. Vein kitaran takaisin liikkeeseen. Epätoivoisten säätöyritysten jälkeen kuitenkin tilattiin uusi kaula. Olen odotellut jo 3 kuukautta ja nyt kaula on ehkä tulossa ensi kuussa. Grrr! Niin että tuo kaula olisi ehkä syytä tarkistaa. Kristian Oesch veloitti viimeksi 36e perussäädöistä. Mielestäni varsin kohtuuhinta laatutyöstä. |
Jag 27.09.2005 09:49:08 | |
---|
Tarkistin intonaation ja sain sen joten kuten säädettyä täältä löytyvien neuvojen avulla. Toivottavasti tuosta Stratosta vielä hyvä soitin tulee. Se on jo hyvä soitin (olettaen ettei ole viallinen) "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |
Tomtom 27.09.2005 10:25:47 | |
---|
Meidän kaikkien pitäisi muistaa vaatia kaupassa, että kitarat säädetään aina kaupan toimesta. Jossain onnistuu varmasti helpostikin, useimmissa paikoissa ei varmasti millään. Tässä suhteessa pikkuputiikit, joissa on "ammattitaitoa", ovat loistavia. Ei se kai vaadi muuta kuin yhden tai kaksi kitaran säätämistä tuntevaa jamppaa töihin. Kyllähän se kaula saattaa hieman elää jos viedään esim. kuivasta kauppailmasta kosteaan koti-ilmaan tai päinvastoin. Säätämällä huolet kaikkoaa.. "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson |
Jaksu 27.09.2005 21:22:27 | |
---|
mun strato rämisi vähän aikaa ku vaihoin uudet kielet.. nyt se rämisee enää sillon ku pidän D vireessä, mut se taitaa lähtee sillä että hommaa paksummat kielet rRAARh. |
Jag 27.09.2005 21:30:37 | |
---|
mun strato rämisi vähän aikaa ku vaihoin uudet kielet.. nyt se rämisee enää sillon ku pidän D vireessä, mut se taitaa lähtee sillä että hommaa paksummat kielet Itellekki pitäs Jaguariin laetattaa 11 setti. 10 setti on liian ohut tolle 24´´ kaulalle. Sama ongelma ku sulla. "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |
Trueno 27.09.2005 21:47:58 | |
---|
mun strato rämisi vähän aikaa ku vaihoin uudet kielet.. nyt se rämisee enää sillon ku pidän D vireessä, mut se taitaa lähtee sillä että hommaa paksummat kielet Rämisikö siis uudet kielet nauhoja vasten? Mittailin nyt kielten korkeutta 8. nauhalta (nauhametallin yläosa/kielen alaosa) ja kielet ovat nyt n. 2 millimetrin korkeudella. Paksut kielet vähän korkeammalla (ehkä 2,2 mm). Ilmeisesti paksuimmat kielet rämisivät ainoastaan, koska olivat niin alhaalla (ehkä millin korkeudella). Ja tosiaan, jos n. 40-60 eurolla saa kitaran säädätettyä edes siedettävään kuntoon ammattilaisella niin ei ole kyllä paha hinta. Voisi melkein jopa käydä kitaran säädättämässä sellaisella. "Sun ongelma on se että sä oot liikaa sä. Olisit ennemmin oma ittes." |
Jag 27.09.2005 21:50:27 | |
---|
Ja tosiaan, jos n. 40-60 eurolla saa kitaran säädätettyä edes siedettävään kuntoon ammattilaisella niin ei ole kyllä paha hinta. Voisi melkein jopa käydä kitaran säädättämässä sellaisella. Minusta uutta kitaraa ostettaessa hintaan pitäisi kuulua aina säätö. Itse ainakin tätä vaadin ja sen myös sain. "Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy |
p130 28.09.2005 09:14:49 | |
---|
Minusta uutta kitaraa ostettaessa hintaan pitäisi kuulua aina säätö. Itse ainakin tätä vaadin ja sen myös sain. Kuka myisi (tai ostaisi) uutta autoa, jonka tyhjäkäynti on niin pienellä ettei auto pysy käynnissä ja ohjauskulmat niin pielessä ettei auto kulje suoraan? Kuinkahan monta kitaraa, joissa intonaatio, kaularauta jne. ovat päin persettä myydään tänäänkin pelkästään suomessa? Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |