Aihe: Multipaavosta yksittäisiin paavoihin.
1
Minushuman
29.09.2005 19:51:07 (muokattu 29.09.2005 20:01:17)
OK. Huono otsikko. Kun käytössä on vain yksi vahvistin, niin onko mitään vaihtoehtoja älyttömän nopealle steppaukselle, kun yksittäisillä pedaaleilla (särö&reverb) vaihtaa kaiuttomasta komppisäröstä hieman kaiutettuun puhtaaseen. Siis muitakuin tuolla multipaavolla soittelu tai älyttömän nopea tapdancing.

Vastaan ite. Ei. (?)
SDMF
Chemo
29.09.2005 19:58:22

Vastaan ite. Ei. (?)

Eikun on: kytkee spedut rinnan ja sitten niille oma A/B-poljin.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
msm40
29.09.2005 20:02:55
On.

Esim. Bossin LS-2 Line Selector pedaali. Purkissa on kaksi luuppia joihin voit laittaa haluamasi määrän miinoja peräkkäin eli esim. puhtaalle oma luuppi (reverb) ja särölle oma (no se säröpedaali). Sitten väännät LS-2:n nupit niin että se vaihtaa polkasulla A:n ja B:n välillä (vaihtoehtoina myös A, B, Bypass, A,... sekä A, Bypass, A, ... jne.).

Näin.
All you really need is your imagination... And few pedals...
Minushuman
29.09.2005 20:07:15
Hitto! Toihan kuulostaa (?) ruudulla toimivalta. A-kanava = styrkkare puhtaalla + reverb ja B-kanava styrkkare puhtaalla + särö. Noinhan se homma etenee jos oikein hokasin. Jos toi oli oikeesti noin, niin ei voi kuin hakata itseään pesismaillalla otsaan 1/2 h ja onnitella ihteään siitä kuinka tyhmä ihminen voi olla.
SDMF
msm40
29.09.2005 20:09:16
Hitto! Toihan kuulostaa (?) ruudulla toimivalta. A-kanava = styrkkare puhtaalla + reverb ja B-kanava styrkkare puhtaalla + särö. Noinhan se homma etenee jos oikein hokasin. Jos toi oli oikeesti noin, niin ei voi kuin hakata itseään pesismaillalla otsaan 1/2 h ja onnitella ihteään siitä kuinka tyhmä ihminen voi olla.

Juuri noin. Tutustu laitteeseen lisää vaikka Bossin sivuilla tai HC:ssa niin saat vinkkejä miten laite toimii.
All you really need is your imagination... And few pedals...
LaXu
29.09.2005 20:10:02
Voihan sitä hommata esim. GigRigin (http://www.thegigrig.com ). Polkusimet vaan luuppeihin ja kytkimillä valitaan mitkä luupit ovat minkäkin namiskan takana. Ei kyllä ole halpoja.

Noita on muitakin vastaavia, esim. David Gilmourhan on pitkälti pedaalimiehiä ja herran piljoonan pedaalin setuppia pyöritellään pari tusinaa namiskaa sisältävän, avaruusalusta muistuttavan pedalboardin kautta.
McNulty
29.09.2005 20:51:02
minä vaihdoin aikanaan pari yksittäistä spedua räkkiin, räkin multipaavoon ja nyt multipaavo sai kenkää ja tilalle on tullut varsinainen läjä yksilöpaavoja. Ei kahta sanaa siitä kumpia on helpompi ja mukavampi säätää. Toisekseen yksilöpaavoissa jokaista efektiä varten on oma piirilevynsä ja komponentit, eikä mitään prosessoria laskemassa bittejä ja mallinnuksia. Kolmannekseen, itse yllätyin steppailun minimaalisuudesta ja vaivattomuudesta vaikka lankussa onkin useita efektejä ja soittelen laidasta laitaan musaa.

Keikkoja varten yleensä riittää ne pari perushyvää saundia ja säätöä, joten sielläkään ei ole ripaskaa tarvinut pedalboardin edessä esittää.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
Minushuman
29.09.2005 21:06:26
Joo mullakin riittää tollaiset hyvin yksinkertaiset vaihdot. Mun biiseissä ei juurikaan ole kuin tollaisia mummontapposäröistä hieman kaiutettuihin puhtaisiin vaihtoja. Tai distortion+wah -> plain distortion vaihtoja.
Kiitti vinkeistä. Eiköhän näillä jo pärjää. Tätä juuri kaipasin.
SDMF
Tee
29.09.2005 22:15:10
:K
fox
30.09.2005 01:37:42

Uhh, taas tää termi.. Mikä on paavo? Saarisen Paavon tuossa juuri näin, mutta sillä ei ole kitarakamojen kanssa kyllä tietääkseni mitään tekemistä.
Voiko joku selittää, mistä tuo nimitys (jota siis itse pidän täysin epäonnistuneena) "paavo" tulee? Höh.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
30.09.2005 01:48:06 (muokattu 30.09.2005 01:48:46)
Uhh, taas tää termi.. Mikä on paavo?

Vähän sama kuin esim. "Keijo" tai "Vesa" :)

Voiko joku selittää, mistä tuo nimitys (jota siis itse pidän täysin epäonnistuneena) "paavo" tulee? Höh.

Joku joskus kutsui multiefektiä multipaavoksi täällä messulaudalla ja torilla. Siitä se kai on jäänyt monien mieleen. Ei sillä vissiin sen suurempaa tai syvällisempää merkitystä ole.

"Vesa ei vaan tajuu"... ja "voi jeesus mikä Keijo!"

EDIT: hohohoo, kyllä google tietää: http://www.riffi.com/riffi971/lexiconmpx1.htm
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
fox
30.09.2005 02:01:17

Vähän sama kuin esim. "Keijo" tai "Vesa" :)

Joku joskus kutsui multiefektiä multipaavoksi täällä messulaudalla ja torilla. Siitä se kai on jäänyt monien mieleen. Ei sillä vissiin sen suurempaa tai syvällisempää merkitystä ole.

"Vesa ei vaan tajuu"... ja "voi jeesus mikä Keijo!"

EDIT: hohohoo, kyllä google tietää: http://www.riffi.com/riffi971/lexiconmpx1.htm

Nuo kaks kyä kässään koskapa ihmisiä tarkoitetaan, mutta että efekti = paavo? Miks ei se sitte vois olla vaikka "Irmeli"??
"Tässä nyt on tuo kaiku-paavo säädetty huonosti, Paavo! Otapa nyt se multipaavo ja hae sieltä hyvä paavo, Paavo...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
30.09.2005 02:07:26
Miks ei se sitte vois olla vaikka "Irmeli"??

Multi-Irmeliin joutuu pistään väliviivaa... nicht gut sanois sakemannikin. Mutta "Multirmeli" voiskin olla toimiva :)
Jouni Antero
30.09.2005 09:49:51
Mulla on muistikuva, että se Paavo on peräisin prosessorista.

Itse aiheeseen: ite olen kokeillut vaikka kuinka montaa multiefektiä enkä ole koskaan oikein tullut toimeen noitten käyttöliittymän kanssa (en ole noviisi sinällään: studiohommissa ja tietsikan kanssa mennyt muutamakin tuhat tunti soundeja säätäessä).

Hankin sitten Bossin six-packin salkkuineen ja semmoisen luuppi-pedaalin ja vihdoinkin mulla on efektejäkin (mä heitin ne multi-Paavot aina parin viikon kuluttua hyllyyn tai kotiin).

Mutta se on aina niin subjektiivista: toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä :)
JuSu
30.09.2005 10:06:50
Mutta se on aina niin subjektiivista: toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä :)

...ja kolmas kyttyrää.

Mulla taasen on putkinupin kaverina T.C. Electronic G-Major multirmeli. Tuon kautta vaihtuu myös vahvistimessa kanavat, ja kovasti olen ollut tyytyväinen. Toki tuo rajoittaa luovuutta, kun soundit on valmiina preseteissä, mutta mulla on soittotilanteessa ihan tarpeeksi tekemistä käsissä, jaloilla mieluusti steppailen niin vähän kuin mahdollista. Tuolla systeemillä kun mennään vaikka efektittömästä ahtomättösäröstä chorustettuun ja kaiutettuun puhtaaseen yhdellä polkaisulla. Selkeesti mun teekuppini.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)