Country Larry 27.09.2005 10:27:15 | |
---|
Mitä eroa erikokoisten kaiutinelementtien soundissa on? Onko jotain yleispätevää peukalosääntöä tyyliin 10" on kirkkaampi kuin 12"? Miten vaikuttaa elementtien lukumäärä? Esim. Miten 1x12" eroaa 2x10":stä? Kokemuksia, tietoa, fiiliksiä? Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Kapane 27.09.2005 11:12:18 | |
---|
10'' ei ole niin paljon basson toistoa kuin 12''. In Goth We Trust! The 666 Club #555 |
MasK oF SaNiTY 27.09.2005 11:24:21 (muokattu 27.09.2005 11:24:46) | |
---|
eikö 10" oo vähän enemmän cleanille tarkoitettua kun taas 12" sopii distortionille.. eli 12" heavy? Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä! |
Volle 27.09.2005 11:27:17 | |
---|
10'' ei ole niin paljon basson toistoa kuin 12''. Tjaah. On kyllä olemassa melko bassoisia kymppejä ja bassottomia 12":a. Se on kyllä totta, että isompi kaiutin yleensä viittaa matalampaan taajuusalueeseen, mutta siinä on mukana paljon muitakin tekijöitä kuin koko. Mä sanon diplomaattisesti, että se ero on 2 tuumaa. :) Nam. |
Antti1 27.09.2005 11:27:52 (muokattu 27.09.2005 11:28:55) | |
---|
Mä sanoisin molempiin edellä mainittuihin, että paskan marjat. 10" elementissä voi olla enemmän bassontoistoa, kuin 12" elementissä. Kotelo vaikuttaa huomattavasti myös tuohon ulos tulevaan basson määrään. 12" ei ole myöskään yhtään enemmän heavy soundiltaan, kuin 10". Ne soundit on vain erilaiset ja vaihtelevat elementeittäin todella paljon ja aivan ennustamattomasti. Joku 12" voi kuulostaa jonkun 10" rinnalla nasaalilta paskalta ja toisinpäin. EDIT: Volle ehti ensin. En siis tarkoita tyrmätä noita edellä olevia kommentteja, ovat periaatteessa oikeassa jos rankasti yleistetään. "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father |
SirElwood 27.09.2005 11:31:06 (muokattu 27.09.2005 11:32:18) | |
---|
eikö 10" oo vähän enemmän cleanille tarkoitettua kun taas 12" sopii distortionille.. eli 12" heavy? Öö... Ei. Ei todellakaan näin. |
Juzzu 27.09.2005 11:35:05 (muokattu 27.09.2005 11:38:03) | |
---|
eikö 10" oo vähän enemmän cleanille tarkoitettua kun taas 12" sopii distortionille.. eli 12" heavy? Jep, näin just. 15" on sitten säröpassolle ja 8" fuusiojatsareille. 11" ois paras kompromissi jos soittaa sekä kliineillä että säröillä. |
Country Larry 27.09.2005 13:20:54 | |
---|
Okei... eli mitään yhteisesti hyväksyttyä, tai yleispätevää peukalosääntöä asiasta ei liene löytyvän. Mutta jos soittaa lähinnä puhtaalla tai korkeintaan kevyellä jazz-bluessäröllä, eikä kaipaa metallimurinoita tai sankarisoolosoundia, niin 2x10" voisi olla ihan yhtä toimiva setti kuin perinteinen 1x12":kin? Mitä mieltä olette? Mun ongelma on oikeastaan nyt vaan se, etten pääse vertailemaan kaiutintyyppejä rinnakkain. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
Antti1 27.09.2005 13:24:01 (muokattu 27.09.2005 13:25:06) | |
---|
Mun ongelma on oikeastaan nyt vaan se, etten pääse vertailemaan kaiutintyyppejä rinnakkain. Tuohon sun pitäisi oikeastaan pyrkiä. Kaveriksi sitten vielä oma kitara ja nuppi. Tahtoo sanoa siis, ettei kaikki nupit kuulosta hyvältä kaikkien kaappien kanssa ja vielä täytyy ottaa huomioon makuasiat. On kuitenkin huomattava ero siinä jos kahdesta blueshemmosta toinen etsii paksua ja mehevää sointia, siinä missä toinen taas tykkää honottavasta näkkärisoundista. EDIT: Olet varmaan joskus kuullut jonkun hehkuttavan jotain soundia, mutta ei iske itsellesi? Jos haluat välttää huonot kaupat ja rahanmenon, menet testaamaan, ettei käy noin. "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father |
Country Larry 27.09.2005 13:32:58 (muokattu 27.09.2005 13:34:01) | |
---|
EDIT: Olet varmaan joskus kuullut jonkun hehkuttavan jotain soundia, mutta ei iske itsellesi? Jos haluat välttää huonot kaupat ja rahanmenon, menet testaamaan, ettei käy noin. Joo tiedetään, tiedetään... hei sano mulle mitä iloa näistä keskustelupalstoista oikein on, jos mistään ei kuitenkaan voi sanoa yhtään mitään pätevää? ;) Kai se on pakko vääntäytyä kaupungille kitara kainalossa. Oon vaan niin väsynyt noihin musaliikkeisiin. Jos olisin oikein sinut itseni (ja lompakkoni) kanssa, tilaisin Thomannilta molemmat ja lähettäisin toisen sitten paluupostissa. Tarkennukseksi sanon, että mietin Laneyn VC30 comboa joko 1x12 tai 2x10 elementeillä. Oon ehkä enempi niitä näkkärimiehiä, en tosin honottavanäkkäri, vaan mehevä-. Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
J.Hollström 27.09.2005 13:33:07 | |
---|
niin 2x10" voisi olla ihan yhtä toimiva setti kuin perinteinen 1x12":kin? Kyllä. 2x10"ssä on enemmän kaiutinpinta-alaa yhteensä kuin 1x12", joten sillä saa enemmän ilmaa liikenteeseen, riippuen toki elementtien iskunpituuksista. Mitään nyrkkisääntöä ei voi antaa kumpi on parempi / soundaa paremmalta. Molemmat voi toimia hienosti jos elementit ovat laadukkaat ja kotelo on oikein suunniteltu. Se yleistotuus, että isompi elementti = enemmän bassoa ei siis pidä sinällään paikkaansa. Esim. maailmankaikkeuden paras bassokaappi on toteutettu 8x10" elementeillä, kun taas perinteinen kitarakaappi on 4x12". |
Antti1 27.09.2005 13:39:28 | |
---|
hei sano mulle mitä iloa näistä keskustelupalstoista oikein on, jos mistään ei kuitenkaan voi sanoa yhtään mitään pätevää? ;) Niinpä, sitä minäkin oon miettinyt kovin usein... Ei vaan, täältä on tosiaan hyvä etsiä hyväksi havaittuja lähtökohtia. Niistä sitten etsi seulomalla löytynee se oma juttu, toivottavasti ainakin. Tarkennukseksi sanon, että mietin Laneyn VC30 comboa joko 1x12 tai 2x10 elementeillä. Jos nyt oman mielipiteeni tuosta kerron, niin ehdottomasti 1x12". Soundi on enempi omaan mieleeni. Oon ehkä enempi niitä näkkärimiehiä, en tosin honottavanäkkäri, vaan mehevä-. Jaa, että sitä aletaan käydä oikein vaativaiseksi? :D "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father |
Country Larry 27.09.2005 13:50:11 | |
---|
Jaa, että sitä aletaan käydä oikein vaativaiseksi? :D Kamoon hei, kastat näkkärin maitokahviin ja voila! Mehevä näkkäri! Vakavasti puhuen, kiitos ja kumarrus tiedoista. Ei auta muu kuin kantaa itse vastuu omista valinnoistaan... raskas vastuu... se painaa... auttakee! Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille. |
MikkoPaskavasara 27.09.2005 13:51:00 | |
---|
Teimme testinauhoituksia käyttämällä bassovahvarina Tech21 TM10 -vahvistinta, eli kymppiwattista ja kasituumaisella elementillä varustettua kitaravahvaria. Combo naamalleen lattialle ja konkkamikillä mikitettiin avoin takaosa. Ja ihan kiitettävä jyrinä saatiin nauhalle. Tosin keikalla moisesta tehot loppuisivat varmaan aika nopeasti. Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens! |
Antti1 27.09.2005 13:52:53 | |
---|
Niin ja tosta VC30:stä vielä sen verran, että en ole itse soitellut kuin tolla 2x10:llä. Se ei kuitenkaan kuulostanut yhtä hyvältä, kuin mitä se 12" elementillä varustettu malli jonkun nimettömäksi jääneen heebon soittelemana. Saattaa olla, etten vain osaa. "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father |
monotone 27.09.2005 13:58:58 | |
---|
...looking California and feeling Minnesota. |
Hotlicks 27.09.2005 14:32:27 | |
---|
Oon ehkä enempi niitä näkkärimiehiä, en tosin honottavanäkkäri, vaan mehevä-. Jos oot näkkärimiehiä ja soitat Telellä, 2x10 ei voi mennä pahasti pieleen. Tosta Laneystä ei ole kokemuksia, mutta testaamallahan tuo selviäis. Taitaahan tuohon saada lisä-ämyrinkin, jos haluaa sitten vaikka molemmat vaihtoehdot... Vaihdoin kesällä VHT:n 1x12 suljetun kaapin + Kochin nupin 2x10 comboon (Engl) ja tyytyväinen oon ollut. Kitaroina ei ole muita kuin Telejä ja yhteensopivuus on loistava! Elementit on celestionin vintaget. Kyllä elementtien puolesta ainakin taittuu ihan mikä vaan, soittajasta en aina niin tiedä... KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS. |
insight 27.09.2005 14:45:31 | |
---|
Eipä noissa muuta eroa juuri ole kuin toi kaksi tuumaa. Halkaisijan lisäksi kaiuttimessa vaikuttaa niin moni muukin asia, kuten iskun syvyys, puhekela ym. fyysiset ominaisuudet. Lisäksi on ihan hyvä muistaa minkälaisen vahvistimen perään ne pistää. |
-K- 27.09.2005 14:48:49 | |
---|
Itse olen huomannut että 10" tuuttaa keskiääniä enemmän/paremmin (raaka yleistys). Paskin kaappi mitä olen ikinä soittanut on marsun VS-sarjan 4x10". Ei suotta elämys. |
Jucciz 27.09.2005 15:34:55 | |
---|
Kaksi tuumaa. |