Aihe: hevikoneiden vertailua: ENGL vs Peavey
1 2 3 4 5
SH1THEAD
28.09.2005 22:06:14 (muokattu 28.09.2005 22:06:51)
Eli, nuppia ollaan ostamassa, ämyrit kaappia (2x12") varten tilattu, tunnustelua (tämän foorumin ja sen linkkien selailua) tehty. Kaksi valmistajaa, neljä vaihtoehtoa, mutta mikä niistä?

-Peavey 6505
-Peavey 6505+
-ENGL Fireball
-ENGL Screamer

Eli, vertailua näiden nuppien välillä. Peaveystä olen jo todennut kaksi asiaa: kallein ja yleisin. Screamer halvin, mutta mikä näistä se paras?

Hyvät neuvot olisi tarpeen. Tarvetta olisi monipuoliselle nupille, josta saa kunnon rähinäsäröt, mutta myös kelvot kliinit. Tietenkin jos olisin miljonääri niin ostaisin mesan, mutta köyhällä opiskelijalla ei ole varaa pröystäillä.

Perusteltuja vastauksia, kiitos.
äsh :/
re infecta
28.09.2005 22:08:49 (muokattu 28.09.2005 22:17:41)
Tietenkin jos olisin miljonääri niin ostaisin mesan, mutta köyhällä opiskelijalla ei ole varaa pröystäillä.

Vaikka olisin miljonääri, niin en ostaisi Mesaa. Anteeksi. EDIT: Pehmennetään vähän: en ainakaan ainoaksi vahvistimekseni.

Ja sitten asiaan. Ilmeisesti etsit siis hieman löysempää säröä, jos kerran Mesan perään haikailet? Katsastapas Mesa F-50. Siinä on hieno puhdas ja muhkea säröosasto. Uutena hinta noin 1350€.

Uskon, että Englit ovat liian kireitä ja "nopeita" vahvistimia sellaiselle, joka pitää Boogieta ykkösvaihoehtona. Peavey kannattaa unohtaa jo ihan niiden puhtaiden takia.
OSTETAAN RÄKKIMULTIEFEKTI.
Niskamies
28.09.2005 22:22:47
Screamer on ihan tiukka jytäkone. Vähän kireä se on, perussärösaundi on kuitenkin aika hevi, vaikka sitä monipuoliseksi hirveästi kehutaan. Hyvä peli, ei siinä mitään.

Miten olisi Marshallit, esim. TSL60? Sitä on kehuttu monipuoliseksi vehkeeksi, ja siitä varmaankin lähtee vähän harvemmat ja löysemmät hevisäröt.
Meitsi on meshissä!
ilpoliekkio
28.09.2005 22:23:29
Annan ääneni ENGL Fireballille. Todella mahtavat säröt ja upeat cleanit soundit löytyy ko. nupista. Miinusta vaan molemmille kanaville yhteisistä gain- ja eq-säätimistä, mutta jos käytät suurimmaksi osaksi vain toista, niin tuo on todella hyvä nuppi.

Itselläni on pari kuukautta ollut tuollainen Fireball ja ENGL Standard 4x12"- kaappi. Tähän mennessä elämäni paras sijoitus, soundeja lähtee laidasta laitaan.

Peaveysta tykkään myös, säröosasto on todella hyvä, mutta cleani ei niinkään. Monipuolisten ja hyvien soundien takia itse valitsin Fireballin.
Laareppi
28.09.2005 22:27:16
Soundillisesti noi voi jakaa (karkeasti) kahteen:

Peavey: ns. modernimpi hevisärö, jos tykkäät ruottalaisten (in flames, arch enemy, the haunted jne) ja mokoman soundista niin tämä se on. cleanit ovat aika heikko suoritus. imagollisesti vähän massanuppi, varsinkin rapakon takana joka toisella on tällanen.

Engl: vähän perinteisempi hevisärö, mutta paaaljon rankempi kuin peaveyssä. täyttä rautaa! mielestäni Englin särö on paras mitä koskaan on saavutettu. eq:lla on paljon suurempi merkitys kuin Peaveyssä. Englit usein tarvitsevat hyvän kaapin hyvillä elementeillä kuulostaakseen hyvältä.

Tämä on tietysti mitä mun korva sanoo. Testaa molemmat/kaikki ja ota se mikä sun korvaasi kuulostaa paremmalta.
Aivan sama mitä täällä joku sulle näistä sanoo, kaikki nämä ovat hyviä nuppeja.
re infecta
28.09.2005 22:30:01
Screamer on ihan tiukka jytäkone. Vähän kireä se on, perussärösaundi on kuitenkin aika hevi, vaikka sitä monipuoliseksi hirveästi kehutaan. Hyvä peli, ei siinä mitään.

Näin on. Mutta kyllä Screamerista olen löytänyt aivan mahtavat rokkisäröt mm. AC/DC:n soittoon. :) Siis juma! Noh, hevisärö on kanssa minun makuuni - ja Screamerin kireyshän on juuri se, mikä minua viehättää. Minulla oli siis tuo F-50, mutta möin sen pois liian löysän säröosaston takia.
Kapane
28.09.2005 22:30:07

Mulla on itsellä 5150 ja toisella kitaristilla Fireball. Molemmat on hyviä. Säröt mahtavat ja Cleanit ok. Melkein samanlaisia ne on molemmat. Fireball on ehkä vähän säröisempi mun korvaan kuin 5150.

Erilainen se soundi on, mutta ei se kummassakaan ole toista parempi.
In Goth We Trust! The 666 Club #555
oiva tumpeloinen
28.09.2005 22:30:56
Annan ääneni ENGL Fireballille. Todella mahtavat säröt ja upeat cleanit soundit löytyy ko. nupista. Miinusta vaan molemmille kanaville yhteisistä gain- ja eq-säätimistä, mutta jos käytät suurimmaksi osaksi vain toista, niin tuo on todella hyvä nuppi.

Itselläni on pari kuukautta ollut tuollainen Fireball ja ENGL Standard 4x12"- kaappi. Tähän mennessä elämäni paras sijoitus, soundeja lähtee laidasta laitaan.

Peaveysta tykkään myös, säröosasto on todella hyvä, mutta cleani ei niinkään. Monipuolisten ja hyvien soundien takia itse valitsin Fireballin.

Mielestäni ne Fireballin puhtaat on ennemminkin kireät upeiden sijaan. Tuossa ketjun aloittajan vaihtoehdoissa kuitenkin ihan hyvä mahdollisuus.

Mutta....Tuosta listasta ottaisin kuitenkin sen Piiviin. Puhtaat rupeutuu helposti tai on tunkkaiset, mutta se säröpuoli on huomattavasti lähempänä sitä rikkaiden Mesaa kuin Engl:ssä. Tämä siis ketjun aloittajan kysymykseen, itse en välttämättä ottaisi kumpaakaan ;)

Engl:ssä se särökin on kohtalaisen tiukka (on ainakin kaikissa Engl:ssä, joita olen testannut).
Niskamies
28.09.2005 22:31:54
Näin on. Mutta kyllä Screamerista olen löytänyt aivan mahtavat rokkisäröt mm. AC/DC:n soittoon. :) Siis juma! Noh, hevisärö on kanssa minun makuuni - ja Screamerin kireyshän on juuri se, mikä minua viehättää. Minulla oli siis tuo F-50, mutta möin sen pois liian löysän säröosaston takia.

Mun pitää tulla joskus testaamaan sun kasaa, kun saan ton ajokortin hommattua. Voin ottaa messiin Marsun TSL60:n ja 1960:n. Sitten isketään kitara kiinni kumpaakin vahvariin samalla ja saadan unelmian särösaundit:)
Meitsi on meshissä!
Kapane
28.09.2005 22:33:56

Screamer ei ole kyllä hevinupukka, jos vertaa tulikivekseen tai SISO:n. Rokkiin se kyllä käy, kuin naulapäähään, mutta heviin en saanut sitä hyvällä taittumaan yksistään. Boosterin kanssa luultavasti kyllä onnistuisi.
In Goth We Trust! The 666 Club #555
re infecta
28.09.2005 22:34:41 (muokattu 28.09.2005 22:37:24)
Mun pitää tulla joskus testaamaan sun kasaa, kun saan ton ajokortin hommattua. Voin ottaa messiin Marsun TSL60:n ja 1960:n. Sitten isketään kitara kiinni kumpaakin vahvariin samalla ja saadan unelmian särösaundit:)

Eikö sinullekin ollut tulossa Screamer? Vai tuliko TSL60 tilalle (vaiko ohelle)? Ongelma rokkisäröjen kanssa on, että ne löytyvät tästä nupista erityisesti kovilla voluumeilla. Hevisirinää saa hiljaisemmillakin säädöillä. Kerrostalossa ei voi luukuttaa tarpeeksi kovaa. :(

Jänniä nämä näkemyserot (viitaten slipoilfanin kommenttiin). Kyllä Screamer minusta on enempi hevi kuin rock. Ja hevisärö on sitä parhautta.
Super-Jari
28.09.2005 22:35:00
Mulla on itsellä 5150 ja toisella kitaristilla Fireball. Molemmat on hyviä. Säröt mahtavat ja Cleanit ok. Melkein samanlaisia ne on molemmat. Fireball on ehkä vähän säröisempi mun korvaan kuin 5150.

Erilainen se soundi on, mutta ei se kummassakaan ole toista parempi.

Jep. Nimenomaan erillaisia.
Dont shoot, let them burn!
oiva tumpeloinen
28.09.2005 22:41:17
Screamer ei ole kyllä hevinupukka, jos vertaa tulikivekseen tai SISO:n. Rokkiin se kyllä käy, kuin naulapäähään, mutta heviin en saanut sitä hyvällä taittumaan yksistään. Boosterin kanssa luultavasti kyllä onnistuisi.

Boostaamalla se soundi vaan kiristyy entisestään. Sitten se menee jo aika tr00evil-osastolle.

Tietenkin, jos bändissä on 2 kitaraa, ja toisella on vähän elävämpi alapää......
Ben_D
28.09.2005 22:42:01

Koska budjettia ei ole määritelty annan ääneni ENGL Savagelle. Monipuolinen laite, jossa on kaikkea toimivasta puhtaasta rokettirollisoundin kautta ahtojunttaan. En keksi oikeastaan sellaista käyttökelpoista soundia, jota tosta laitteesta ei lähtis.
askomiko
28.09.2005 22:43:39 (muokattu 28.09.2005 22:46:27)
Engl on parhautta. Screamerissa on juu semmoinen "perinteinen" hevisoundi, siis ei ylimoderni, vaan mainio. Ei siis perinteinen missään Iron Maiden-mielessä. 5150 oli mielestäni todella kamala, ja Recto on semmoinen leppoisan löysä, mutta aika iso. Englin Ball-koneet on sitten aika samanhenkisiä 5150:n kanssa. Rectoverbini vaihdoin Screameriin, ja olin tyytyväinen. Mutta mikään ennen eikä jälkeen ei ole pärjännyt tälle yhdistelmälle:

http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/Askomiko-projects/RoviotaTekee2.jpg

Se suorastaan soittaa itsestään. Sarvet kasvaa päähän jo kun ottaa kitaran käteen. Tuota pinoa pitäisi demonstroida jokaiselle joka aikoo ostaa kalliin vahvarin. Että voi sen noinkin tehdä.

..eikä näitä koneita cleanien takia osteta! :D Ja laita testilistallesi ehdottomasti myös Krank Revolution. Vahvari, jolla olen ehken yksittäisellä laitteella päässyt lähimmäksi tuota superpinoa.
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
elbowski
28.09.2005 22:44:07 (muokattu 28.09.2005 22:49:09)
E. Tyhmyydet poies vaan.
Näen sen silmistäsi, nyt jokin on hullusti
Kuiskaat korvaan hiljaa kysyen:
Jaatko kanssani salaisuuden?

IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | Jukka-Pekka #2 | THV-Klubi #45
SH1THEAD
28.09.2005 22:45:07
Ilmeisesti etsit siis hieman löysempää säröä, jos kerran Mesan perään haikailet?

Haen tujua, mutta samalla tarkkaa säröä --> Metallican Loadista eteenpäin, ei kuitenkaan st. anger -tyylistä möngerrystä. Toisaalta taas pieni säröinen rässisärökin on jees.

Rokkisäröt? mitä niillä tekee?

Marshallista tullut jo vähän negatiivinen kuva jostain syystä.

Kliinit ei bändisoitossa ole kyllä suuressakaan arvossa, mutta omia soitteluja ajatellen olisi kiva olla myös puhdas saundi.

Tavallaan nuo SISO:n "hurrisärötkin" on myös mieleen.

Perkele jonku pitäs kehittää sellanen vahvari mikä pistettäs piuhoilla soittajan päähän kiinni ja vehe ettis sieltä unelmasärön. Miten voikaan olla näin vaikeeta valita yhtä vitun vahvaria? Nyt vaikuttaa siltä että Screamer tippuu listalta..
äsh :/
askomiko
28.09.2005 22:46:58
Marshallikin tippunee jos kokeilet sitä.
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
Super-Jari
28.09.2005 22:48:42
Marshallikin tippunee jos kokeilet sitä.

Minä koitin JCM800 ja totesin sen todella huonoksi metallikoneeksi. Rokki irtosi vittuilematta.
Dont shoot, let them burn!
oiva tumpeloinen
28.09.2005 22:50:02
Minä koitin JCM800 ja totesin sen todella huonoksi metallikoneeksi. Rokki irtosi vittuilematta.

kokkeilikko puustata sitä, vai veditkö kuivalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)