Aihe: TC-Electronics G-Major
1 2 3
Dr. Muff
05.10.2005 21:33:12
Terve,

On alkanut rassaamaan toi pedaalien polkeminen. Menee välillä konseptit sekaisin kun pitää soolon jälkeen painaa pois päältä 4 pedaalia ja vaihtaa vahvistimesta kanavaa. Yksi vaihtoehto on rakentaa looppi mihin laitan sen yhden soundin niinku presetiksi. Ja toinen houkutteleva vaihtoehto olisi G-major.

Olen käsittänyt että sillä saisi vahvarista kanavia vaihdeltua sekä presetiksi yhden napin alle esim tietyn kanavan+delay+ehkä joku modulaatio jne. Näikö se menee?

Saako G-majoria 'ohjaamaan' jotain ulkoisia pedaaleita? Eli onko siinä itsessään efektilenkin tapainen mihin voisin laittaa vaikka viben ja saisin sen otettua messiin halutun kombinaation kanssa?

Ja mitä sopivia midilankkuja on? Paitsi se turkasen kallis FC-200..

Carl Martinin Combiner II on kyllä myös houkutteleva vaihtohto, mutta sillä ei taida kanavat vaihtua ja hinta on melko paljon. Täällä taitaa kuitenkin olla jengiä ketä käyttää G-majoria ja vielä Englin kanssa. Että kertokaapas kokemuksia, saatte kiitoksen palkaksi :)
Tuumasta toiseen.
FoN
05.10.2005 22:04:27
TC Electronic G-System. Vehkeestä löytyy kaikki luettelemasi ominaisuudet yhdessä paketissa. Kaupanpäälle tosin sitten vähän hintaakin.
"there's no one in hell, all the devils are here." -WS
Fortune
05.10.2005 22:17:59

Olen käsittänyt että sillä saisi vahvarista kanavia vaihdeltua sekä presetiksi yhden napin alle esim tietyn kanavan+delay+ehkä joku modulaatio jne. Näikö se menee?

Kyllä. 6 efektiblokkia kerralla käytössä plus eq.

Saako G-majoria 'ohjaamaan' jotain ulkoisia pedaaleita? Eli onko siinä itsessään efektilenkin tapainen mihin voisin laittaa vaikka viben ja saisin sen otettua messiin halutun kombinaation kanssa?

Ei onnistu. Pitäisi olla erillinen midiswitcher/looper tuohon hommaan.

Ja mitä sopivia midilankkuja on? Paitsi se turkasen kallis FC-200..

Kaikki midilaudat toimivat.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
koponen
05.10.2005 22:18:24
G-Majorissa on relelähtö joten sen saa vaihtamaan kitaravahvistimen kanavaa tarpeen mukaan. Itsellä on 5150II + G-Major jota ohjaan ART:n G-15 Ultrafootilla ja toimii kuin unelma. Käytössä on yhdellä painalluksella mahdoton määrä efektejä + vahvistimesta halutun mukaan joko clean, clean+crunch, tai lead kanava.

Behringerin FCB1010 tai mikä tahansa muu midipoljin toimii myös.
JuSu
06.10.2005 08:55:16
Täällä taitaa kuitenkin olla jengiä ketä käyttää G-majoria ja vielä Englin kanssa.

Hep.

Onko tuo nyt puolitoista vuotta tuossa ollut, ja kovasti olen ollut tyytyväinen. Efektit ovat mulle riittäviä, tosin en ole mikään vatkainfriikki, joten mulle riittää että chorusken tunnista chorukseksi jne, eikä kuulosta pahalta (ellei niin halua). Säätöparametrejä riittää monissa efekteissä liiankin kanssa mun makuun.

Verrattuna steppilautaan, on tuollaisen multirmelin kera naimisissa niitten presettien kanssa, mikä tietyllä tavalla rajoittaa sitten luovuutta, kun ei saakaan yllättäen päälle pelkkää delayta tai flangeria, vaan pitää räplätä namiskojen kanssa. Tosin sitten ne valmiit presetit vaihtuvat sutjakkaasti ja vahvistimesta kanava myös, vaikka tiukasta kuivasta junttasäröstä chorustettuun puhtaaseen delayhelinään.

Mulle tuo sopii hyvin, kun en tosiaan ihmeemmin efekteillä kikkaile. Soittaessa on kädet täynnä hommia muutenkin, tuo helpottaa polkemista.

Suosittelen, kun hintakin nykyään on alhainen.

Sopivia midipolkimia on Mnetin Torillakin tarjolla *vinkkivinkki*... =)

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
oiva tumpeloinen
06.10.2005 12:30:59
Verrattuna steppilautaan, on tuollaisen multirmelin kera naimisissa niitten presettien kanssa, mikä tietyllä tavalla rajoittaa sitten luovuutta, kun ei saakaan yllättäen päälle pelkkää delayta tai flangeria, vaan pitää räplätä namiskojen kanssa. Tosin sitten ne valmiit presetit vaihtuvat sutjakkaasti ja vahvistimesta kanava myös, vaikka tiukasta kuivasta junttasäröstä chorustettuun puhtaaseen delayhelinään.

JuSu

Eikös Majoriakin pysty sopivalla lankulla käyttämään stomp-boxeina?
Jucciz
06.10.2005 12:51:38 (muokattu 06.10.2005 12:53:11)
"Kyllä on musiikissa jotain todella pahasti pielessä jos pitää soolon jälkeen painaa pois päältä 4 pedaalia ja vaihtaa vahvistimesta kanavaa.", sanoisi kuka tahansa ammattimuusikko.

Hyvänen aika, järki käteen! Liekö efektit kiilanneet itse musiikin edelle?
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Jormaz
06.10.2005 12:54:07
"Kyllä on musiikissa jotain todella pahasti pielessä jos ", sanoisi kuka tahansa ammattimuusikko.

Voisitko jättää meidät amatöörit rauhaan?
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Jucciz
06.10.2005 13:13:36
Voisitko jättää meidät amatöörit rauhaan?

Olen teidän joukossanne, mutta toistaiseksi ei ole tullut yhtään tapausta vastaan, jossa komppisoundista soolosoundiin siirtymistä olisi jotenkin erityisen onnistuneella tavalla palvellut se, että vaihdetaan samalla 4 efektiä perussoundin (kanava) lisäksi. Yleensä (enkä väitä että juuri tässä tapauksessa tilanne olisi tämä) tuntuu vaan siltä, että eniten tällaisia tilanteita tulee vastaan niiden keskuudessa, jotka ovat juuri hankkineet uuden hienon efektilaitteen, josta on joka ainoa efekti saatava hyödynnettyä edes jossain välissä.

On vaan monesti toinen juttu, palveleeko tuollainen läträäminen itse musiikkia ja saako noita efektejä esim. live-tilanteessa ikinä niin selkeästi esiin, että homma pysyy kasassa ja on ylipäätään miksattavissa.

Noin 100 keikkaa viimeisen kolmen vuoden aikana on vaan käytännössä opettanut sen, että perussoundista soolosoundiin siirtyminen palvelee musiikkia yleensä kaikista parhaiten, kun soundin luonne ei muutu aivan käsittämättömän dramaattisesti. Riittävä sävyero saadaan usein aikaan yksinkertaisimmillaan (ja toimivimmillaan, eikö niin svilo :) ) niin että perussoundissa kitaran vola ei ole ihan täysillä, mutta sooloa varten vedetään hanat auki. Toinen vaihtoehto on heittää soolon ajaksi yksi särö-, EQ-, kompura- tai muu pedaali tukevoittamaan soundia. Tai näin rockbändissä, efektibändit erikseen. Mikäli kyseessä on sellainen, unohtakaa kaikki yllä mainittu...

Toisaalta, G-major-aiheinen ketju on ilmeisen väärä paikka toitottaa vanhaa viisautta "yksinkertainen on kaunista". :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Fortune
06.10.2005 13:18:06
Eikös Majoriakin pysty sopivalla lankulla käyttämään stomp-boxeina?

Pystyyhän siinä cc-komennoin kytkemään efektiblokkeja pois ja päälle, joten periaatteessa se toimii kuten kuusi efektipurkkia ilman säätönamikoita (jollei ekspressiopedaali- ja tap tempo -mahdollisuuksia lasketa) siinä tilassa. Toki noiden efektiblokkien sisältämät efektit pitää valita preset-kohtaisesti, mutta harvemmin sitä yhdessä biisissä enempää kuin kuutta "virtuaalista efektipoljinta" tarvitseekaan...

Esim. Rolandin FC-200:sen saa cc-tilaan, jolloin on käytettävissä 10+1 kappaletta noita cc-komentoja lähettävää poljinta. Tällöin tietysti pitää hommata ulkoinen pedaali sitäkin varten, että pääsee takaisin tilaan, jossa voi vaihtaa presetejä (program change).
Fortune
06.10.2005 13:23:25
Olen teidän joukossanne, mutta toistaiseksi ei ole tullut yhtään tapausta vastaan, jossa komppisoundista soolosoundiin siirtymistä olisi jotenkin erityisen onnistuneella tavalla palvellut se, että vaihdetaan samalla 4 efektiä perussoundin (kanava) lisäksi. Yleensä (enkä väitä että juuri tässä tapauksessa tilanne olisi tämä) tuntuu vaan siltä, että eniten tällaisia tilanteita tulee vastaan niiden keskuudessa, jotka ovat juuri hankkineet uuden hienon efektilaitteen, josta on joka ainoa efekti saatava hyödynnettyä edes jossain välissä.

On vaan monesti toinen juttu, palveleeko tuollainen läträäminen itse musiikkia ja saako noita efektejä esim. live-tilanteessa ikinä niin selkeästi esiin, että homma pysyy kasassa ja on ylipäätään miksattavissa.

Noin 100 keikkaa viimeisen kolmen vuoden aikana on vaan käytännössä opettanut sen, että perussoundista soolosoundiin siirtyminen palvelee musiikkia yleensä kaikista parhaiten, kun soundin luonne ei muutu aivan käsittämättömän dramaattisesti. Riittävä sävyero saadaan usein aikaan yksinkertaisimmillaan (ja toimivimmillaan, eikö niin svilo :) ) niin että perussoundissa kitaran vola ei ole ihan täysillä, mutta sooloa varten vedetään hanat auki. Toinen vaihtoehto on heittää soolon ajaksi yksi särö-, EQ-, kompura- tai muu pedaali tukevoittamaan soundia. Tai näin rockbändissä, efektibändit erikseen. Mikäli kyseessä on sellainen, unohtakaa kaikki yllä mainittu...

Toisaalta, G-major-aiheinen ketju on ilmeisen väärä paikka toitottaa vanhaa viisautta "yksinkertainen on kaunista". :)

Minä en tajua, mikä ihmeen hinku sinullakin, fiksulla ihmisellä, on olla väkisin niin laput silmillä ja provosoiva, että kaikki vittuuntuvat?

Kai sinäkin iso ihminen tajuat, että musiikkityylejä ja sitä kautta sounditarpeita on eksponentiaalisesti soittajien ja bändien mukaan kasvava määrä? Jokainen etsii oman tyylinsä, jolla saa hommansa bändissä hoidettua.

Aika vitun ankeaa olisi elämä, jos kitarasounditkin pitää jonkin perinnerokkidirektiivin mukaan sovittaa kaikkiin musiikinlajeihin.

Heittämäsi teesit pätevät kyllä mainiosti kaikkeen perinteisempään tavaraan, mutta jo pop-musiikin sisällä on alalajeja, joissa efektit näyttelevät varsin suurta osaa, puhumattakaan esim. raskaammasta, modernista metallista yms. musiikista.

Eikä tuo neljän pedaalin kytkeminen soolomoodista pois mentäessä ole mikään mahdottomuus tai hehtaarisoundia edellyttävä tapaus: soolomoodissa päällä esim. vahvistimen särökanava, booster-pedaali (eq tai mikä tahansa), wah ja delay, siitä siirrytään vahvistimen puhtaalle kanavalle ja laitetaan mukaan chorusta ja esim. toinen delay, jossa eri asetukset. Kyllä siinä polkemista on ja jos tuon voi hoitaa yhdellä polkaisulla, niin ei se höpömpi homma ole.
lxi
06.10.2005 13:25:49 (muokattu 06.10.2005 13:27:15)

No on.

Samoin kuin Goldtopiksi maalattu Epiphone -keskustelu on väärä paikka mainostaa omaa Gibsoniaan ja hevivahvistinkeskustelu on väärä paikka kategorisesti lanata EMG:n mikrofonit. Myöskään omat mielipiteet ja tottumukset yhteen musiikin tyylilajiin liittyen eivät ole yleistettävissä kaikkeen musiikkiin.

Sori.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
madu
06.10.2005 13:28:41 (muokattu 06.10.2005 13:30:42)

Ei välttämättä, mä otan G-majorista pääosin vain kaiut, delayt ja joskus harvoin joissain preseteissä tarvittaessa choruksen ja tremolon. Kertaakaan tosin näitä ei ole kaikkia yhtäaikaa päällä joten G-majorillakin "keepin' it simple" onnistuu. Ei se että omistaa esim. räkkimultiefektin tarkoita että maustaa jokaisen soundin kaiken maailman flangereilla, phasereillä ja oktaavereilla.

Kyse on pikemminkin käyttömukavuudesta sillä esim. on kätevää kun napin painalluksella saat vahvistimen puhtaan kanavan kaiutetusta tremolosta siirryttyä kaiuttomalle särökanavalle ilman efektejä. Erillislootalla tämä vaatisi kanavan vaihtamisen, kaiun poiston sekä tremolon poiston eli ns. steppailua. Tähän kun vielä liitetään vaikka mikkiposition vaihtaminen ja volumenapilla pelaaminen niin kyllä vahvistimen kanavia ohjaavan multiefekti + midipoljin yhdistelmällä tämä on vaivattomampaa. Missään nimessä en kuitenkaan väitä että se mahdotonta olisi erillispedaaleilla koska olen sitäkin tehnyt.
I'm afraid that I was very, very drunk...
koponen
06.10.2005 13:33:50 (muokattu 06.10.2005 13:35:56)
Tuosta nyt on turha kiistellä että mikä on tarpeellista ja mikä on turhaa kun kyseessä kuitenkin on hyvin subjektiivinen asia. En itse käytä kovin montaa soundia; 2 cleania, 2 särökomppia, stemma-lead, lead ja detuned-lead. Lisäksi käytössä yksi väkevästi efektoitu härö-clean, ja ilman g-majoria hommasta ei tulisi mitään. Vähäisistä preseteistä huolimatta käytössä on huomattava määrä erilaisia reverb, eq, chorus, delay, volume, noisegate, kompura ja kanavan vaihto -yhdistelmiä joitten hallitseminen stomp boxeilla olisi a) vaatimustasoon nähden poskettoman kallista b) käytännössä erittäin hankalaa. Mulla oli ennen 25kg stomppeja loopissa ja styrkkarin edessä, mutta G-Majorilla asiat soundaa paremmin ja on monipuolisemmin ja helpommin hallittavaissa. X-15:lla saa myös patchin sisältä efektejä päälle ja pois joka on hauska ominaisuus tiettyihin juttuihin. Myös tap-tempo ja parametrien kontrollointi toisella kiikulla avaa mukavasti lisää ovia. IMO tuolla systeemillä kaikesta monimutkaisesta on itseasiassa tullut äärimmäisen simppeliä.
penatuna
06.10.2005 13:38:29
Itselläni on g-major keikkakäytössä ja efektejäkin vaihtelen ihan kohtuullisen paljon. Silti olen tässä asiassa samaa mieltä Juccizen kanssa. Keikkamuusikkona olen huomannut, ettei monet efektit "päällekkäin" tuo mitään muuta kuin ongelmia. Useimmiten ainakin... Selkeillä ja hyvin valituilla efektien vaihdoilla voi tuoda paljonkin musiikkiin, mutta yliefektoitu soundi ei vain oikeasti kuulosta yleisölle niin hyvältä, kuin se kotona yksin jammaillessa kuulosti. En halua suututtaa ketään, mutta eihän niitä g-majorin efektejäkään joka biisiin tarvitse tunkea. Hyvä peli silti.
madu
06.10.2005 13:42:47 (muokattu 06.10.2005 13:43:05)
Itselläni on g-major keikkakäytössä ja efektejäkin vaihtelen ihan kohtuullisen paljon. Silti olen tässä asiassa samaa mieltä Juccizen kanssa. Keikkamuusikkona olen huomannut, ettei monet efektit "päällekkäin" tuo mitään muuta kuin ongelmia. Useimmiten ainakin... Selkeillä ja hyvin valituilla efektien vaihdoilla voi tuoda paljonkin musiikkiin, mutta yliefektoitu soundi ei vain oikeasti kuulosta yleisölle niin hyvältä, kuin se kotona yksin jammaillessa kuulosti. En halua suututtaa ketään, mutta eihän niitä g-majorin efektejäkään joka biisiin tarvitse tunkea. Hyvä peli silti.

Kyllä kyllä mutta mä en nyt ymmärrä miksi tässä yhtäkkiä puhutaan efektien jokaiseen biisiin tunkemisesta... Palatkoon topic aiheeseensa joka on G-major ja perustetaan tarvittaessa oma topikki väittelyyn efektien liikakäytöstä.
I'm afraid that I was very, very drunk...
wuchi
06.10.2005 13:45:00

Musiikkia koitenkin esitetään useimmiten tunnesyistä ja jos itseltä tuntuu että sinne haluaa väriä mukaan, niin kyllä sen saa toimimaan jos niin haluaa.

Vähän samanlainen kommentti olis että hittoako maalauksissa niitä värejä käytetään kun kuitenkin mustavalkoinen on toimivampaa käyttää ja värit kuitenkin näyttää erilaisilta eri valoissa.

Ääripääesimierkkinä voisin mainita että esimerkiksi U2:n the Edge on varsin mallikkaasti saanut soundipaletin toimimaan livenä ja kotimaan rintamalta Kie Von Hertzen ja Jarmo Saari ovat saaneet systeeminsä toimimaan livenä. Siis näin esittäen että kyllä efektejäkin voi käyttää livenä.

Olen myös kuullut ja nähnyt kun lavalla on ollut kitara ja mies periaatteella artisti ja se on ollut hirvittävää paskia.

Juu, ja vaatimattomuus kaunistaa..
Ei Esko yksin kylvä.
koponen
06.10.2005 14:15:51
En minä ainakaan efektoi sottoani pelkän efektoinnin takia. Kyllä mulla on ihan oikea tarve noille jutuille mitä käytän. Meillä nyt vain on sellaista materiaalia että joskus soundi/efekti on olleellinen osa biisiä tai riffiä jolloin on turha kenenkään nillittää siitä mikä on turhaa ja mikä ei. Meillä on myös 3-äänisiä stemmoja ja köörejä lähes jokaisen biisin jokaisessa osassa ja vaikka taustanauhat onkin käytössä niin kyllä siinä hommaa silti piisaa kun kaikki jutut kuitenkin myös lauletaan livenä. Siinä kun laulellessa vaihtelet kuivasta soundista hulluihin efekteihin ja vaihtelet samalla kanavaa niin jos ei independenssi lopu kesken niin aika kyllä loppuu. Jos juuri SINÄ et tarvitse räkkikoneita tai tsiljoonaa efektiä kun et muuta tee kun soitat little wingiä yksin kotona niin ei se tee niistä turhia. On se perkele ettei sen verran osata oman navan ulkopuolelle vilkaista että tajuttaisiin näin yksinkertainen juttu vaan pitää luupäänä tunkea sitä omaa "oikeaa" näkemystä siitä miten asiat pitäisi hoitaa.

Hups kun meinasi mennä herne nenään. :)
Dr. Muff
06.10.2005 14:31:52 (muokattu 06.10.2005 15:47:47)
"Kyllä on musiikissa jotain todella pahasti pielessä jos ", sanoisi kuka tahansa ammattimuusikko.

Veä Jucciz tumppuus :)

Eihän neljä ole pal mitään. Odllä ryyditetty muffi ja delay. Siinä on kolme, toi soundi kaipaa vielä Vibeä mausteeksi ja se tekee soundista paljon leikkaavamman , siitä tulee neljäs.

EDIT: Enhän mä mistään efekteistä ollutkaan puhunut, muistin väärin. Luet tahallasi kuin piru raamattua. Ei palvele ketään moinen.

Mut ei mun tartte sulle eikä kenellekkään muulle selitellä miten homman ajattelin hoitaa. Kuka tahansa vakavastiotettava ammattimuusikko tiedostaisi ongelman ja etsisi ratkaisun siihen. David Gilmourin Pink Floyd setissä on 24 erillaista looppia. Miäti sitä. Ja paremmat soundit sillä on ku sulla.

Kiitos kuitenkin niille jotka tosi asiallisesti ja auttavaan sävyyn ottivat osaa keskusteluun. Ja Juccizelle lähtikin jo terveiset :)
Tuumasta toiseen.
paristo
06.10.2005 14:34:04 (muokattu 06.10.2005 14:34:17)
tämähän alkaa käydä mielenkiintoiseksi..! :)
Selvästi pidemmälle..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)