Xizor 13.10.2005 09:32:55 | |
---|
Olen tässä alkanut himoitsemaan ESP:n EC-1000 tai Eclipse- mallista kitaraa ja kielisetti hiukan askarruttaa.. (Tarkoitus olisi laittaa kitara D-vireeseen) Nykyisessä 25.5" skaalaisessa kitarassa on Elixirin 010-052 setti (E-vire) ja olen tuohon ihan super tyytyväinen, sekä tatsin, että kielimerkin suhteen. Kuitenkin Elixirin paksuinkin normisetti eli 012-052 on varmasti D-vireisessä 24.75" skaalaisessa kitarassa ihan kuminauhaa.. Eli sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa muista Elixirin kaltaisista pinnoitetuista kielimerkeistä, joita saisi esim. 012-056 paksuisena? |
McNulty 13.10.2005 09:49:45 | |
---|
Noissa "pinnoitetuissa" kielissä on juurikin se ongelma että niitä ei saa kovinkaan monessa eri vahvuudessa. D'Addariolla on ainakin akustisille joku pinnoitettu kielisatsi mutta eipä noita kauheasti ole sähkikselle. Itselläni on ollut Gibson LP Standardissa D-vireen kera aikanaan 11-52 setti. Se oli mielestäni ihan ok soittaa, mutta makuasioitahan nuo ovat. Osta kokeeksi vaikka Erno Pallon Medium Light normi-nikkelit kiinni... samaan settiin ostat pötelin GHS Fast Fretiä ja soittokerran jälkeen sipaset puikkoa kieliin. Ei paljoa häpeä Elixireille. www.ernieball.comErnie Ball - Medium Light (12-16-24w-32-44-54) "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii) |
Xizor 13.10.2005 10:02:08 | |
---|
Osta kokeeksi vaikka Erno Pallon Medium Light normi-nikkelit kiinni... samaan settiin ostat pötelin GHS Fast Fretiä ja soittokerran jälkeen sipaset puikkoa kieliin. Ei paljoa häpeä Elixireille. Auttaako tuo Fast Fret todellakin niin paljon? Ennen Elixir aikaa kitarassa nimittäin oli aika usein Erno Pallot kiinni ja nyt kun niitä koittaa, niin ne tuntuu aivan über tahmaisilta ja meluisilta. =) Kyllähän tuo 012-052 voisikin mennä just ja just, mutta tuon 012-056 taustalla on sekin, että sitten Drop-C onnistuisi samalla kitaralla myös tarvittaessa. |
McNulty 13.10.2005 10:16:12 | |
---|
Auttaako tuo Fast Fret todellakin niin paljon? Kyllä sen kanssa huomattavasti liukkaammat kielet saa... ei se sama ole kuin Elixirit mutta ei mielestäni lainkaan huono tökötti. Ennen Elixir aikaa kitarassa nimittäin oli aika usein Erno Pallot kiinni ja nyt kun niitä koittaa, niin ne tuntuu aivan über tahmaisilta ja meluisilta. =) Minulle taas Elixir on kirosana... ei vain tule niillä soittamisesta mittään. Liian liukkaat bendeissä yms. Ehkä niihinkin tottuisi mutta vanhanliiton "tahmaiset" kielet on miulle ihan passelit :) Kyllähän tuo 012-052 voisikin mennä just ja just, mutta tuon 012-056 taustalla on sekin, että sitten Drop-C onnistuisi samalla kitaralla myös tarvittaessa. Ernie Ballit saa jollain 6-7e ja saman verran taitaapi tuo Fast Fret maksaa myöskin. Jollain 15e saa siis varsin liukkaan setin skebaansa. Ja Elixirien hinnalla ostaa jo 2-4 kielisettiä noita "taviksia"... vaihtaan niitä joutuu kuitenkin kuukauden välein :) Elixireissä ne punomattomat kielet kuluu todella nopeasti... mielestäni nopeammin kuin muissa seteissä. Eli Elixirien kanssa joutuu niitä punomattomia kieliä vaihtaan kanssa kerran kuussa vähintään. Siinä tulee äkkiä Elixirin setille hintaa vaikka ne punotut kielet pidempään kestäisikin. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii) |
Da Make 13.10.2005 10:21:44 (muokattu 13.10.2005 10:24:42) | |
---|
13~60 D-vireessä, merkkinä mieluiten DR ja paremminkin Hi-Voltage satsi. Kyllä pitäisi löytyä munakkuutta. Ja muista laittaa kielet näin: http://www.blacklabelsociety.net/gear/tail.jpg Tailpiecen yli, merkittäviä muutoksia tuntumassa ja soundissa luvassa. Fast Fret tekee ihmeitä. Kielet toimivat paljon paremmin, soundi on parempi.. tuntuma on kivempi.. ja lisäksi se tuoksuu hassulta. Pitäisi taas käydä hakemassa uusi töpötin sitä. |
McNulty 13.10.2005 10:24:29 | |
---|
Ja muista laittaa kielet näin: http://www.blacklabelsociety.net/gear/tail.jpg Tailpiecen yli, merkittäviä muutoksia tuntumassa ja soundissa luvassa. Voitko mainita mitä muutoksia tuntumassa ja soundissa? Mielestäni tuolla ei ollut suurtakaan merkitystä minkään kanssa, ei sustainin, ei kielten jäykkyyden tms. kanssa. Ainoa mikä siinä oli... sillä sai kielten tulokulman tuneomaticille pienemmäksi jos halusi tallat siten säätää. Oikean kaulakulman kanssa tuollekaan ei ole tarvetta. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Da Make 13.10.2005 10:26:18 | |
---|
Voitko mainita mitä muutoksia tuntumassa ja soundissa? Mielestäni tuolla ei ollut suurtakaan merkitystä minkään kanssa, ei sustainin, ei kielten jäykkyyden tms. kanssa. Ainoa mikä siinä oli... sillä sai kielten tulokulman tuneomaticille pienemmäksi jos halusi tallat siten säätää. Oikean kaulakulman kanssa tuollekaan ei ole tarvetta. Se oli hieman pilke/halko silmäkulmassa heitetty.. Eihän se välttämättä ainakaan vahvistettuun soundiin tee isoakaan muutosta, mutta on kuultavissa akustisesti testattessa kovempana klangina. |
Xizor 13.10.2005 10:30:04 | |
---|
Minulle taas Elixir on kirosana... ei vain tule niillä soittamisesta mittään. Liian liukkaat bendeissä yms. Ehkä niihinkin tottuisi mutta vanhanliiton "tahmaiset" kielet on miulle ihan passelit :) Kyllähän se itselläkin aikansa otti kun noihin Elixireihin tottui, mutta nyt tosiaan tuntuu, että paluuta ei ole....ehkä oppii hiukka huonoille tavoillekin, kun nyt jos soittaa "normaali" kielillä, niin fret-noise suunnilleen tuplaantuu. =) Ernie Ballit saa jollain 6-7e ja saman verran taitaapi tuo Fast Fret maksaa myöskin. Jollain 15e saa siis varsin liukkaan setin skebaansa. Ja Elixirien hinnalla ostaa jo 2-4 kielisettiä noita "taviksia"... vaihtaan niitä joutuu kuitenkin kuukauden välein :) Toi hinta nyt riippuu mistä ostaa. Mä tilaan yleensä www.stringthis.com:sta Elixirejä neljä pakettia kerralla (Ei jää tulliin) ja hinnaksi tulee postikuluineen ~10 €/setti Elixireissä ne punomattomat kielet kuluu todella nopeasti... mielestäni nopeammin kuin muissa seteissä. Eli Elixirien kanssa joutuu niitä punomattomia kieliä vaihtaan kanssa kerran kuussa vähintään. Siinä tulee äkkiä Elixirin setille hintaa vaikka ne punotut kielet pidempään kestäisikin. Mä en ole tätä kyllä havainnut...lieneekö kielet kehittyneet vai oletko ihan hiljattain tuon havainnut? |
McNulty 13.10.2005 10:35:12 | |
---|
Mä en ole tätä kyllä havainnut...lieneekö kielet kehittyneet vai oletko ihan hiljattain tuon havainnut? Lähinnä siskon akustisessa olen huomannut tuon. Ne kaksi viimeistä punomatonta kulahtavat yllättävän nopeasti. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Da Make 13.10.2005 10:44:07 | |
---|
Mä en ole tätä kyllä havainnut...lieneekö kielet kehittyneet vai oletko ihan hiljattain tuon havainnut? Kuulemma olivat kehittäneet kieliä soundillisesti jossain vaiheessa, mutta kestävyydestä ei ole puhuttu. Minusta Elixireillä on aika kurja tuntuma, häviää reilusti fast fret hoidetuille pinnoittamattomille. Ja kyllä ne normaalit kieletkin kestävät aika kauan kun pyyhkii kielet ensiksi esim. mikrokuitu liinalla soittamisen jälkeen ja sipasee sitten nopsa nauhaa ja pyyhkäisee senkin. |
McNulty 13.10.2005 10:49:08 | |
---|
Kuulemma olivat kehittäneet kieliä soundillisesti jossain vaiheessa, mutta kestävyydestä ei ole puhuttu. Minusta Elixireillä on aika kurja tuntuma, häviää reilusti fast fret hoidetuille pinnoittamattomille. Ja kyllä ne normaalit kieletkin kestävät aika kauan kun pyyhkii kielet ensiksi esim. mikrokuitu liinalla soittamisen jälkeen ja sipasee sitten nopsa nauhaa ja pyyhkäisee senkin. jeps... itselläni kesti DR Hi-Voltage ihan kevyesti sen 2kk päivittäisessä kulutuksessa. Ehjä setti se oli senkin jälkeen kun vaihdoin uuteen, kun halusin palauttaa sitä "klangia" soundiin. Tuolloin en vielä edes käyttänyt NopsaNauhaa. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Xizor 13.10.2005 10:59:38 | |
---|
Jep, ehkä sitten täytyy tosiaan aikanaan koittaa normikieliä + Fast Frettiä. Noita DR Hi-Voltage:ja ei ilmeisesti myöskään ole 012-056 settinä? |
McNulty 13.10.2005 11:07:37 | |
---|
Noita DR Hi-Voltage:ja ei ilmeisesti myöskään ole 012-056 settinä? Eip ole ei... 11-50 tais olla paksuin setti. Mutta Hi-Voltage on periaatteessa sama setti kuin DR Hi-Beam. Kummassakin on hexacore (ydinlanka) ja samanlainen harmoniarikas soundi. DR Hi-Beam -sarjasta löytyy sitten 12-52. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Ze Kink 13.10.2005 21:31:52 | |
---|
Eikös noihin Elixireihin tullut justiin joku anti-rust -juttu noihin plain -kieliin? [KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D |
McNulty 13.10.2005 21:35:14 | |
---|
Eikös noihin Elixireihin tullut justiin joku anti-rust -juttu noihin plain -kieliin? no, ei minullakaan ole vielä Ernie Ballit tai DR:t koskaan ruostuneet :) "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
welociraptor 13.10.2005 21:57:56 | |
---|
Eip ole ei... 11-50 tais olla paksuin setti. Mutta Hi-Voltage on periaatteessa sama setti kuin DR Hi-Beam. Kummassakin on hexacore (ydinlanka) ja samanlainen harmoniarikas soundi. DR Hi-Beam -sarjasta löytyy sitten 12-52. Onkohan noilla Hi-Voltageilla (tai Hi-Beameilla) merkittävää saundillista eroa noihin perus Tite-Fitteihin? DR:n sivuilla kyllä lukee että olisi kirkkaampi mutta mitenköhän käytännössä. Mä oon aina soittanu fiteillä. Soittotaidon puute kompensoidaan volyymillä - vireen puute säröllä. |
McNulty 13.10.2005 22:02:22 | |
---|
Onkohan noilla Hi-Voltageilla (tai Hi-Beameilla) merkittävää saundillista eroa noihin perus Tite-Fitteihin? On... kyllä se hexacore tekee soundista yläpää-rikkaamman ja jotenkin "kireämmän". DR:n sivuilla kyllä lukee että olisi kirkkaampi mutta mitenköhän käytännössä. Mä oon aina soittanu fiteillä. Minulla oli parit setit Hi-Voltagea kun niitä Suomeen saatiin. Ymmärsin miten Panteran pinchit kuulostivat siltä miltä ne kuulostivat. Hi-Voltaget olivat vain niin paljon "kirkuvammat" kuin tite-fitit jotka saattoivat mennä nopeammissa alavire-riffittelyissä hieman suttuisiksi. Hi-Voltage settien jälkeen otin kokeiluun Hi-Beamit. Olivat mielestäni Hi-Voltagen kanssa samaa laatua ja tasoa. Kovin suurta eroa Hi-Voltageen ei noissa Beameissa ollut, ehkä Hi-Beam on hieman tummempi kuin Voltage mutta ei kyllä kauheasti. Hi-gain osastolla ja sitten flat-cleaneilla tuon eron noiden Tite-Fit ja Hi-Voltage kielisettien välillä huomasi. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
rosberg 14.10.2005 10:31:31 | |
---|
musta noi elixirit sopii hyvin treeniskitaraan. ne pysyy tosi pitkään puhtaina ja just se nopeus mikä niistä tulee. poikittaisliikenne toimii paremmin kuin pääkaupunkiseudun jokeri-linjoilla. keep on truckin! |