Aihe: Ibanez RG570 -> EMG:n mikit = pro-tason kitara?
1 2
Ziggy Bubba
14.10.2005 22:25:17

Mulla ois ajatuksena vaihtaa noi Ibanezin omat sinänsä ihan pätevät V7 ja V8 mikit pois ja laittaa aktiivia tilalle. Kysymys kuuluukin: Onko vaivan väärti, ja kannattaako pistää n. 200e uusin mikkeihin (mahd. asennus vielä päälle)?

EMG:ltä oon aluksi kattellut tuota 81:stä tallaan, kaulasta ei ole vielä tietoa. Tehoa ei sinne niinkään tarvitse. Kaulamikillä tulee haettua yleensä puhtaita soundeja ja miksei myös niitä pyöreitä säröleadejä (vähän niinkuin mun Lespan 490R). Yksi vaihtoehto on sekoittaa aktiivit ja passiivit. Taitaa vaan olla turhan hankalaa..

Tämän varsin yleisiäkin keskustelunaiheita liippaavan threadin pointtina on juuri tuo RG.. Ja mikkien laatu EMG:n vehkeisiin nähden. Eli pitävätkö kuulopuheet paikkaansa: Herääkö Iba henkiin mikkien vaihdolla?

Tämä vuoden '02 keppi on muilta osin aika vankkaa tekoa. Puunlaadusta ei ole kyllä muuta tietoa kuin että joku basswood (lehmus?) on kyseessä. Laatu on jotain :)
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
Ziggy Bubba
14.10.2005 22:36:58

EMG:n 81/85 (Zakk Wylde) setti näyttäis olevan vain 187.50 € Musamaailmassa... Halvempaa kuin Saksassa, siis. Täytyypä pohtia.
Ze Kink
14.10.2005 23:07:19 (muokattu 14.10.2005 23:12:24)
Itse kyllä laittaisin mielummin passiivimikit, ihan vain siitä syystä että parhaissa testaamissani Rg:issä ja sen tyylisissä kitaroissa on ollut passiiviset. Kyllä nuo Emg:t ihan passelit on, jos tykkää. Itse en oikein perusta, jotenkin tosi kuiva saundi ja semmonen väritön. Käy ihmeessä testaamassa jos mahdollista. Saahan sitä oikeakätiselläkin kitaralla kuvan saundista edes.

E: Ja nuo V-mikkien tason tiedän kyllä. Saattaa kyllä olla huomattavakin parannus kun vaihdat.

Passiivimikeistä voisin ehdottaa esim. Evolutionia tallaan ja Air Nortonia kaulaan. Paria lehmusrunkoista Ibaa olen testannut noilla mikeillä (itselläni on tuo Air Norton tuossa Jpm:ssä) ja hyvin toimii. Tuosta Air Nortonista erityisesti diggaan, puhtaat saundit lähtee erittäin hyvin (olen soittanut mm. jazzia ja bossa novaa tuolla) ja sitten särön kanssa ei mene muhjuksi, vaan pystyy ihan tuonne rankankin metallin puolelle menemään (samalla mikillä on soitettu mm. thrashia ja death metallia). Tone Zone voisi myös olla kova. Sitten tietty nuo Lawrencen mikit ovat kehuttuja, esim. L500XL, ja tuota Dimebuckeriakin on kyllä suitsutettu paljon.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
juuso a
14.10.2005 23:09:51

En mä nyt tiedä onko ne loppujen lopuksi sen kummemmat mitä hyvät passiivimikit. Henkilökohtaisista mieltymyksistähän se on tämäkin kiinni. Mulla oli kyllä tietysti huonompaa mallia oleva EMG (58) kiinni. Kliinit on ainakin paljon paremmat nykyisellä kokoonpanolla.
V*ttu jeei!!!
Ziggy Bubba
14.10.2005 23:20:59

Hyviä vinkkejä... oikein hyviä vinkkejä.

Mulla on tosiaan ykköskitarana G:n LP Studio ja tulossa Fenkun Highway Strat. Eli noilla kattaa todennäköisesti aika hyvin tuon rokimman puolen ja kaikenlaisen tunnelmoinnin. Tarkoitus onkin tehdä tuosta Ibasta ihan puhdas heavykeppi (taitaa kyllä olla sitä jo, noh). Pari vuotta sitten toi hoiti mulla oikeastaan kaikki tyylit, onneksi ei enää :D

Mitenköhän paljon noitten asentaminen maksaisi, vai kannattaako ite laittaa vaikka ei paljoa ole noista sähköhommista kokemusta? Mitä nyt yksi Telen tallamikki...

Cheers.
Ziggy Bubba
14.10.2005 23:30:36 (muokattu 14.10.2005 23:31:41)

Kyl RG on ihan pro... etenkin ne vanhemmat Prestiget on kova sana.

Niinpä. Tämäkin malli muuttui Prestigeksi seuraavana vuonna (2003). Eli tavallaan tuota uutta Prestigeä kait... Tallat taisi kyllä vaihtua tuossa välissä. Muistaakseni vanhemmat Prestiget oli aika samaa kauraa, ehkä eri mikeillä tai mahonkirungolla.

Tota "pro" hommaa mietin siitä syystä, että olen yleensä aika haluton mikkien vaihteluun ja aina tulee mietittyä kannattaako sitä "kakkapökälettä" kuorruttaa timanteilla :D
Kampuzzjeah!
14.10.2005 23:36:18
Mitenköhän paljon noitten asentaminen maksaisi, vai kannattaako ite laittaa vaikka ei paljoa ole noista sähköhommista kokemusta? Mitä nyt yksi Telen tallamikki...

ainaki emg:t oli helppo asentaa,tulee aika selkeä asennuskaavio mukana.
ihQDaa. IHFC #3
McNulty
14.10.2005 23:36:28 (muokattu 14.10.2005 23:37:08)
Niinpä. Tämäkin malli muuttui Prestigeksi seuraavana vuonna (2003). Eli tavallaan tuota uutta Prestigeä kait... Tallat taisi kyllä vaihtua tuossa välissä. Muistaakseni vanhemmat Prestiget oli aika samaa kauraa, ehkä eri mikeillä tai mahonkirungolla.

Siis... nämä nykyiset "Prestiget" on samaa kauraa mitä esim. vuonna '95 olivat ne halpis-japsit. Vanhat Prestiget oli oikeasti parempaa japsi-osastoa ja näillä uusilla pasheilla ole mitään tekemistä niiden kanssa. Esim. RG3120 ei hävennyt yhtään JPM tai JEM malleja.

Tota "pro" hommaa mietin siitä syystä, että olen yleensä aika haluton mikkien vaihteluun ja aina tulee mietittyä kannattaako sitä "kakkapökälettä" kuorruttaa timanteilla :D

No, riippuu vähän muistakin kamoista. Ei mikkien vaihto kauheasti auta jos vaffarina on jokue Marshall Valvestate... eri homma sitten jos on esim. Bogneria kaapin päällä :)

Liian moni ryhtyy mikkien vaihteluun liian heppoisin perustein... hyvin meinaan vetelin vanhemmilla Gibson HB-L ja HB-R mikeillä deathmetalliakin... vahvistimesta se homma oli kiinni eikä mikeistä :)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
Ziggy Bubba
14.10.2005 23:52:27

Siis... nämä nykyiset "Prestiget" on samaa kauraa mitä esim. vuonna '95 olivat ne halpis-japsit. Vanhat Prestiget oli oikeasti parempaa japsi-osastoa ja näillä uusilla pasheilla ole mitään tekemistä niiden kanssa. Esim. RG3120 ei hävennyt yhtään JPM tai JEM malleja.

Mulla ei ole tietoa kuin näistä 2000-luvun alun peleistä, ja niissä oli muistaakseni varsin paljon samoja osia runkoa ja mikkejä lukuunottamatta. Siksi aikoinaan ihmettelin korkeita hintoja. Voihan niissä olla toki muutakin...

No, riippuu vähän muistakin kamoista. Ei mikkien vaihto kauheasti auta jos vaffarina on jokue Marshall Valvestate... eri homma sitten jos on esim. Bogneria kaapin päällä :)

Valvestateni oon jo myynyt pois, ja ENGLin Thunder/Screamer tai Mesan F-30 (tai joku muu) on hakusessa :)

Liian moni ryhtyy mikkien vaihteluun liian heppoisin perustein... hyvin meinaan vetelin vanhemmilla Gibson HB-L ja HB-R mikeillä deathmetalliakin... vahvistimesta se homma oli kiinni eikä mikeistä :)

Juu, tiedossa on ettei se autuaaksi tee. Voisi vaan vaihdos tuoda tohon sinänsä varsin pelittävään RG:hen mojovan lisätujauksen. Tiedä häntä.
McNulty
14.10.2005 23:54:20
Juu, tiedossa on ettei se autuaaksi tee. Voisi vaan vaihdos tuoda tohon sinänsä varsin pelittävään RG:hen mojovan lisätujauksen. Tiedä häntä.

Rakenna sit samantien puolitukset talla- ja kaulamikille jos mikkejä lähdet vaihtamaan. DiMarzion ToneZone pelittää ainakin hienosti lehmus-runkoisessa skebassa... ja jos rankempaa musiikkia soitteleepi.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
juuso a
14.10.2005 23:58:35

Rakenna sit samantien puolitukset talla- ja kaulamikille jos mikkejä lähdet vaihtamaan. DiMarzion ToneZone pelittää ainakin hienosti lehmus-runkoisessa skebassa... ja jos rankempaa musiikkia soitteleepi.

ToneZone on oikein bueno. Ainakin mulla on toiminut. Kunnon vahvistimella en ole toistaiseksi päässyt kokeilemaan.
V*ttu jeei!!!
temppiz
15.10.2005 00:10:48

Oma suositukseni on Evolution tallaan ja kaulaan Paf Pro, tosin jos haluaa hieman tummempaa sointia kaulaan, niin sitten myös kaulaan Evolution...
.taidemok aakom ediaT
juuso a
15.10.2005 00:26:00 (muokattu 15.10.2005 00:28:25)

Oma suositukseni on Evolution tallaan ja kaulaan Paf Pro, tosin jos haluaa hieman tummempaa sointia kaulaan, niin sitten myös kaulaan Evolution...

Jos kerran Dimarzioista vielä puhutaan niin ainakin hyväksi havaittuja kaulaan on Paf Pro tai Air Norton. Muista ei ole kaulassa toistaiseksi kokemusta.. Mulla on ainakin tallassa ToneZone ja Paf Pro kaulassa ja toimii oikein hyvin yhdessä. Mutta tämä nyt taas on tietysti passiivipuolta.. Ehkäpä joku jolla on EMG:tä molemmat voisi pistää jotain kommenttia...
V*ttu jeei!!!
Ziggy Bubba
15.10.2005 00:34:09

Mutta tämä nyt taas on tietysti passiivipuolta.. Ehkäpä joku jolla on EMG:tä molemmat voisi pistää jotain kommenttia...

Niin. Asia kääntyy kumman usein Ibanezeista puhuttaessa tuonne Dimarzion puoleen, kuin olisivat nämä kaksi kuten paita & perze :)

Eipä siinä mitään, varmasti oikein hyviä mikkejä myös Dimarziot. Ajattelin vaan hakea tohon mun Ibaan vähän eri "setuppia" (aktiivia toisinsanoen). Mulla on jostain syystä pakkomielteenä hankkia mahd. erilaisia kitaroita... Tämä on kai sitä. Koettakaa kestää :D
-AK-
15.10.2005 01:48:25
Itsellä on ESP:ssä 81/81 -setti ja erittäin hyvin pelittää, varsinkin tallamikin puolesta. Olen eri kitaroissa testannut niin SD:n kuin DMZ:nkin valikoimaa eri mikeistä ja kyllä nuo EMG:t vievät niistä voiton. En oikein ymmärrä puhetta värittömyyksistä yms. ongelmista mitä EMG:n aktiiveille yleensä luetellaan. Noh, makunsa kullakin, suosittelen ehdottomasti!
Jucciz
15.10.2005 02:04:51
En oikein ymmärrä puhetta värittömyyksistä yms. ongelmista mitä EMG:n aktiiveille yleensä luetellaan.

En minäkään! On se hemmetti kun kaikki jazz- ja bluesäijät ei oo tajunnu noita esimerkiks!

Vai oisko kuitenkin niin että työkalut tilanteen mukaan ja EMG:n aktiivi- (lue: hevi-) mikit ei vaan yksinkertaisesti tarjoa niin paljon sävyjä sellaiseen musaan, jossa niitä oikeasti tarvitaan. Raskaammassa musassa kun riittää voimakas ulostuloteho, jolla saadaan kompressoitu ja tasainen signaali. Arvailua vain...
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
koponen
15.10.2005 09:35:14
En minäkään! On se hemmetti kun kaikki jazz- ja bluesäijät ei oo tajunnu noita esimerkiks!

HAha.. :DD Mutta joo onhan niissä omanlaisensa soundi ja varsinkin soittotatsi. Olen testannut 81/85 aika monessakin kitarassa ja onhan ne mielenkiintoisen kuuloset, mutta ei ole meikäläisen valinta vaikka hevanderia soittelenkin.
Call it what you wanna call it, I'm a fucking gear-a-holic...
-AK-
15.10.2005 10:42:41

Vai oisko kuitenkin niin että työkalut tilanteen mukaan ja EMG:n aktiivi- (lue: hevi-) mikit ei vaan yksinkertaisesti tarjoa niin paljon sävyjä sellaiseen musaan, jossa niitä oikeasti tarvitaan. Raskaammassa musassa kun riittää voimakas ulostuloteho, jolla saadaan kompressoitu ja tasainen signaali. Arvailua vain...

Kitaristit vain ovat niin perinnetietoisia, että pitää olla sitä jotain klassista saundia mitä on soitettu jo 50 vuotta. Myönnän kyllä että EMG:ssä on erilainen dynamiikka kuin jossain PAF-kopioissa, mutta se on ominaisuus, eikä negatiivinen puoli. Värittömyysväitettä en ymmärrä. Lisäksi mielestäni on vähän turhaa ostaa esim. X2N:ää jos haluaa dynamiikkaa ja väriä, eli se aktiivisuus ei välttämättä mielestäni ole se paholainen tässä homman takana.

Aktiiveissahan on myös monia muita mielenkiintoisia ominaisuuksia, esim. volume-potikka toimii eri tavalla. Kaikki ei siitä tykkää, mutta kyseessä on mielestäni jälleen ominaisuus eikä vika. Makunsa kullakin, koko hommassa.
Ziggy Bubba
15.10.2005 12:02:49

Mulla tulee muuten pieni ongelma eteen jos nuo EMG:t hommaan... Nimittäin toi Ibanezin keskimikki. Siitä olisi kyllä mukava päästä eroon, mutta tyhjä kuoppa jää runkoon. Pleksi vois olla oiva ratkaisu (sopii mun mielestä RG:seen hienosti).... Vasurina vaan voi olla vaan vaikea löytää. Kertokaa jos ootte noita "bonganneet" jossain, tai haluatte omastanne eroon.

Ja sitten se 5-asentoinen switchi kahdelle aktiivihumpparille... Kyllä menee aika perusteellisen uusiksi mun RG. Hyvä vaan.
Antti90
15.10.2005 12:16:50

Mulla tulee muuten pieni ongelma eteen jos nuo EMG:t hommaan... Nimittäin toi Ibanezin keskimikki. Siitä olisi kyllä mukava päästä eroon, mutta tyhjä kuoppa jää runkoon. Pleksi vois olla oiva ratkaisu (sopii mun mielestä RG:seen hienosti).... Vasurina vaan voi olla vaan vaikea löytää. Kertokaa jos ootte noita "bonganneet" jossain, tai haluatte omastanne eroon.

Ja sitten se 5-asentoinen switchi kahdelle aktiivihumpparille... Kyllä menee aika perusteellisen uusiksi mun RG. Hyvä vaan.
Hittolainen, osta siihe eeämgeen ykskelanen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)