Aihe: Putkivahvistin ja gain teoriaa
1
Zeni
18.10.2005 14:33:27
Alkoi hieman tuo teoria kiinnostaa ja lukaisin jo nuo faqit läpi. Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tuolla gain säätimellä vaikutetaan siis etuasteeseen ? Etuaste säröttää ja itse pääteaste vain voimistaa jo särötetyn signaalin ?

Jos taas lykkää tuuttaa pientä (putki)vahvaria volumet kaakossa niin pääteastekin alkaa säröttää ? Ja tähän pyritään putkivahvareilla ?

Ja sitten vielä: Tietääkö joku sattumoisin minkä arvoiset volume potikat mahtaa olla tuossa Marshall JCM602 vahvarissa ?

Tässä on skematikki, mutta mulle ei kyllä auennut tuo:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm6-61-02.pdf
!!!!!OSTAN MARSHALL POTIKAN NUPPEJA !! ELI NOITA MITÄ ON MARSUN VAHVAREISSA. TARJOA SUURIA JA PIENIÄ ERIÄ!!!!!
oiva tumpeloinen
18.10.2005 14:44:57
Alkoi hieman tuo teoria kiinnostaa ja lukaisin jo nuo faqit läpi. Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tuolla gain säätimellä vaikutetaan siis etuasteeseen ? Etuaste säröttää ja itse pääteaste vain voimistaa jo särötetyn signaalin ?

Olet ymmärtänyt asian oikein. Tai kyllähän pääteaste värittää soundia, mutta jos puhutaan tuosta säröstä....

Jos taas lykkää tuuttaa pientä (putki)vahvaria volumet kaakossa niin pääteastekin alkaa säröttää ? Ja tähän pyritään putkivahvareilla ?

Tässäkin olet oikeilla jäljillä. Kovilla volumeilla pääte alkaa särkemään, oli se sitten iso, pieni, putki tai trankku. Putkien säröytymisestä vain yleensä pidetään. Kovassa suosiossa varsinkin roots-muusikoiden keskuudessa ja monen muunkin.

Se juttu sitten, että pyritäänkö siihen on jo pikkaisen monipiippuisempi juttu. Se särö on erilainen, kuin etuastesärö tai "-sirinä" kuten sitä välillä kuulee kuvailtavan.
Molemmille on oma paikkansa, joten ei sitä mielestäni voi noin suoraan sanoa, että tähän pyritään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)