WaltteriG 12.11.2017 16:12:50 | |
---|
Yritin löytää netistä, että kuuluuko tuollaista pau ferro -otelautaa esim. öljytä samaan tyyliin niin kuin ruusupuuotelautaa, mutta en löytänyt järkeviä vastauksia paljoa. Onko kokemuksia ko. asiasta? |
JeKo 12.11.2017 17:07:05 | |
---|
Itseltä löytyy pau ferroa ja tosiaan ihan samalla tavalla olen ylläpitänyt kuin ruusupuutakin, eli öljyä pintaan muutaman kerran vuodessa. Oikein miellyttävä otelautamateriaali! "The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
"There's no money beyond the 5th fret" -Tommy Tedesco |
Kiksaus 13.11.2017 11:27:23 | |
---|
Mä olen öljynnyt kaikkia lakkaamattomia otelautoja. Mulla on yhdessä pau ferroa ja sitä oon öljynny ehkä just sen pari kertaa vuodessa erittäin kevyesti. Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=0u4ebGIewTc |
Master Of The Universe 17.11.2017 20:31:30 (muokattu 17.11.2017 20:37:15) | |
---|
"How can less be more? It's impossible. More is more."
-Yngwie fucking Malmsteen- |
Decadetroll 17.11.2017 20:36:47 | |
---|
Master Of The Universe: Miksi sitä pitää öljytä? Jos tykkää öljytyn laudan ulkonäöstä? Eikai tästä TAAS tarvi alkaa vääntämään kymmentä sivua? I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Master of Teräskäsi 2016 |
Master Of The Universe 17.11.2017 20:38:04 | |
---|
Märkä puu soi tunnetusti hyvin. "How can less be more? It's impossible. More is more."
Master Of The Universe 17.11.2017 20:39:07 | |
---|
Pau ferrosta ei saa hyvän näköstö kuin mustalla tussilla. "How can less be more? It's impossible. More is more."
Åboensis 17.11.2017 22:42:44 | |
---|
Master Of The Universe: Miksi sitä pitää öljytä? No voihan tuon antaa pari vuotta öljyämättäkin ja ihmetellä sitten miksi halkesi ;D. Varsinkin täällä pohjoisessa, kylmässä ja sohjoisessa... "Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille |
Master Of The Universe 17.11.2017 23:01:12 | |
---|
Åboensis: No voihan tuon antaa pari vuotta öljyämättäkin ja ihmetellä sitten miksi halkesi ;D. Varsinkin täällä pohjoisessa, kylmässä ja sohjoisessa... Mä en ole ikinä öljynnyt, eikä mun kitaroissa ole otelaudat haljenneet. Kyl mä ymmärrän että kalun öljyy juhlapäivänä mut otelaudan...nääh... "How can less be more? It's impossible. More is more."
iec 18.11.2017 11:34:43 | |
---|
Åboensis: No voihan tuon antaa pari vuotta öljyämättäkin ja ihmetellä sitten miksi halkesi ;D. Varsinkin täällä pohjoisessa, kylmässä ja sohjoisessa... Pohjoisessa? Turussa? T. iec täältä Oulun suunnalta :D. Tähän mun viestiin sitten varmaan kommentoi joku kitaristi Enontekiöltä :) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Tinnittus 18.11.2017 13:26:31 (muokattu 18.11.2017 14:49:03) | |
---|
|
73nd3r 18.11.2017 15:57:06 | |
---|
No on tää ny pilkunvilautusta... ;) Tinnittus: Mitä tekemistä puhdistuksella on öljyämisen kanssa? Gibson's Luthiers Choice Fretboard Conditioner "replenishes essential oils in the fretboard" eli se on niitä kolmen konstin timpermanneja. |
Åboensis 18.11.2017 16:14:32 (muokattu 18.11.2017 22:42:38) | |
---|
iec: Pohjoisessa? Turussa? T. iec täältä Oulun suunnalta :D. Tähän mun viestiin sitten varmaan kommentoi joku kitaristi Enontekiöltä :) Niin no, ihan miten sitä hiusta haluaa halkoa. Minun kaikki kitarani ainakin on valmistettu huomattavasti eteläisemmillä leveysasteilla ja kuljetettu sitten sieltä tänne maapallon katolle. Suomen (siis ihan KOKO Suomen) ilmasto on tunnetusti aika ankara kitaroille. Mitä tekemistä puhdistuksella on öljyämisen kanssa? Minä ainakin puhdistan otelaudan huolellisesti ennen öljyämistä, ihan niin kuin käytännössä kaikissa kitaran huollon oppikirjoissa neuvotaan. Jokainen kuitenkin taaplatkoon tyylillään. Mä en ole ikinä öljynnyt, eikä mun kitaroissa ole otelaudat haljenneet. Ja se on sitten koko totuus asiasta? Mikäs siinä. Sulla on ollu tuuria. Mulla on tuossa yksi wanha Yamahan akustinen, joka oli veljellä pitkään ns. ikuisuuslainassa. Broidi ei pitänyt siitä sen kummemmin huolta, ei mm. putsannut eikä öljynnyt otelautaa koskaan. Kun sain kitaran takaisin joku vuosi sitten, oli sen otelaudassa kaksi pitkää, kaulan suuntaista halkeamaa. Tulleet ihan puhtaasti puun kuivumisen seurauksena. Niiltä olisi hyvin todennäköisesti voinut välttyä otelaudan säännöllisellä öljyämisellä. Eivät toki haittaa soittamista mutta ovat ikävän näköisiä. "Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille |
jhlamm 18.11.2017 19:38:18 | |
---|
Master Of The Universe: Kyl mä ymmärrän että kalun öljyy juhlapäivänä mut otelaudan...nääh... Onhan se öljytty kalukin kauniimman näköinen... "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
Silver Mica 19.11.2017 11:40:18 | |
---|
Puhdas ja öljytty otelauta vaikuttaa myös soittotuntumaan, jos kitarassa ei ole jumbonauhoja. Sormenpäiden ja otelaudan välillä on vähemmän kitkaa. |
hallu 19.11.2017 20:41:25 | |
---|
Mitä perkelettä työ riitelttä jonninjoutavasta asiasta? onko jokaisen ihan oikeasti oltava koko ajan oikeassa? Elämä on reiässä rattoisaa...... |