Aihe: MXR Carbon Copy - vika vai ominaisuus? (Jyväskylässä pikatesti?) 1 | |
---|---|
![]() 01.02.2018 16:04:34 (muokattu 01.02.2018 16:08:38) | |
Ostin käytetyn MXR Carbon Copyn. En kuitenkaan ole aivan varma siitä, onko tuo yksilö kunnossa. Kyseessä on ensimmäinen analoginen delayni, joten minulla ei ole vertailukohtaa, ja se tekee asian selvittämisestä hieman haastavampaa. Olen varsin tietoinen siitä, että analoginen bucket brigade delay tuottaa toistoihin suhinaa ja suttua. Juuri siksihän niitä hankitaan, ja juuri siksi itsekin kyseisen pedaalin halusin! Tämä nimenomainen pedaali kuitenkin tekee sitä HUOMATTAVAN PALJON. Suhina tapahtuu nimenomaan toistoissa, muuten pedaali on kiitettävän äänetön ja häiriötön. Tuo whitenoisemainen kohina on myöskin voimakkaimmillaan juurikin ensimmäisessä toistossa, jonka voimakkuus muutenkin kovin. Täten kyse ei siis ole siitä, että toistot suttaantuvat edetessään, vaan kohinan voimakkuus seuraa siis suoraan toistojen voimakkuutta. Toisin sanoen kyseessä on siis toistojen OHESSA kuuluva ylimääräisen tuntuinen kohina - ei itse toistojen suttaantuminen niiden edetessä. Parhaiten tuon saa kuuluviin vääntämällä mixin ja delay-ajan tappiin ja toistojen määrän maltilliseksi. Hyvin selkeä kohinamatto tulee etenkin matalampien äänten päälle. Olen koittanut korvat höröllään kuunnella Youtubesta pedaalin esittelyvideoita, enkä oikein kuule vastaavaa kohinaa noissa esittelyvideoissa. En niissäkään kohden, joissa soitetaan jokseenkin vastaavin asetuksin. Toisaalta en siltikään ole varsinaisesti varma jääkö tuo minulta videoissa vain huomaamatta. Jos minulla olisi vähänkin parempi mikrofoni ja äänikortti, voisin nauhoittaa teille näytteen tuosta kuvaamastani kohinasta, mutta pari kertaa nauhoitusta yrittäessäni nauhoituksessa on tasaisesti sen verran paljon kohinaa, ettei asia oikein tule ilmi. Ehkä pitää yrittää vielä pariin kertaan, jos saisin järkevän nauhoituksen aikaiseksi. Pitää varmaan testata myös kännykällä, jossa on ihan kohtalainen mikki. Postaan näytteen tähän ketjuun, jos saan järkevän nauhoituksen aikaiseksi. Pedaali on testattu kitara -> pedaali -> vahvari, parilla eri virtalähteellä (ml. MXR:n oma) sekä 9V paristolla, eli ei ole muiden pedaalien tai virransyötön tuottama ongelma. Onko jollakulla mietteitä asiasta? Omistaako joku kyseisen pedaalin ja olisi valmis hieman konsultoimaan asiassa? ---- ERITYISHUOMIO JYVÄSKYLÄ: Aivan erityisen paljon arvostaisin sitä, jos joku mahtava muusikoiden.nettiläinen voisi auttaa minua asiassa ja lainata kyseistä pedaalia minulle Jyväskylässä ihan pieneksi hetkeksi. Jos tätä nyt siis sattuisi lukemaan joku, jolla kyseinen pedaali Jyväskylän alueella on. Testaisin vaan pikaisesti (2min) rinnakkain omani kanssa niillä asetuksilla, joilla vika/ominaisuus ilmenee, ja toisin vaikka hyvän oluen vaivanpalkaksi. Olisit suuresti avuksi ja olisin kovin kiitollinen! :) EDIT/Lisäys: Voisin siis vaikkapa käydä hakemassa pedaalin sinulta (mikäli katsot voivasi luottaa minuun) ja palauttaisin sen sinulle parin tunnin päästä. Tai sitten kävisin omani kanssa sinun luonasi testaamassa. Aivan miten vaan sinulle parhaiten sopisi. | |
![]() 01.02.2018 17:51:43 | |
Ilmeneekö kohinaa pienemmillä viiveajoilla? Usein lähestyttäessä maksimiviiveaikaa kohina kasvaa huomattavasti ja joillakin pedaaleilla se käy jopa häiritseväksi. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)