Aihe: Kitaran sävelet eivät soi 1 | |
---|---|
![]() 21.01.2018 21:23:57 (muokattu 21.01.2018 21:28:01) | |
Ostin kaksi kitaraa käytettynä ja molemmissa on samanlainen ongelma: osa sävelistä ei soi lainkaan vaan niiden sijaan soi korkeampi sävel. Esimerkiksi, kun soitan ylä-E-kielen toisen nauhan sävelen, soi G-sävel eikä F#. Toisessa kitarassa ei soi ylä-E-kielen nauhat 11-16 vaan näiltä nauhoilta soi 17. nauhan sävel. Olenko ostanut soittokelvottomia kitaroita vai voiko asiaan vaikuttaa joillakin säädöillä? Toisessa kitarassa kielet ovat varsin korkealla otelaudasta, mutta toisessa ihan normaalikorkeudella. EDIT: Nauhat eivät ainakaan ole niin kuluneita, että se selittäisi ongelmaa. | |
![]() 21.01.2018 21:39:49 | |
Sulla on toiessa kitarassa kaularauta liian kireällä ja toisessa se on liian löysällä. Tyypillisesti tämmöinen ongelma voi syntyä jos kitaran sinulle myynyt on pitänyt niissä eri paksuisia kieliä tai käyttänyt eri virettä. Se kitara missä ei soi ne nauhat 12. nauhasta ylöspäin, niin kaularautaa tarvitsee kiristää koska tuo oire on merkki liian notkollaan olevasta kaulasta. Se kitara missä ei soi ylä E-kielen fis ollenkaan vaan g, niin rautaa pitää löysätä. jos et osaa tätä toimenpidettä tehdä itse niin esimerkiksi vantaanportin musafasun kielisoitinverstaalla Heidi laittaa sen sulle tikkiin..... tai kertoo jos ongelma on vakavampi. Välttämättä soittimet eivät ole soittokelvottomia vaan säätöä vailla. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 22.01.2018 01:51:10 (muokattu 22.01.2018 01:55:17) | |
Oma veikkaukseni on, että siellä on muutama nauha noussut urastaan toisia korkeammalle, ja kieli ottaa kiinni niihin. Onkohan kitaroita säilytetty jossain, missä ilmankosteus vaihtelee niin huomattavasti, että otelauta väliin kutistuu ja väliin turpoaa? Itse törmäsin samaan ilmiöön juuri, kun pitkään (useamman vuoden) ulkovarastossa säilytetystä kitaran kaulasta oli muutama nauha noussut ohuiden kielten puolisesta syrjästä niin ylös, että sen näki heti silmälläkin. (Milläs muullakaan.) En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 22.01.2018 10:29:02 (muokattu 22.01.2018 10:35:28) | |
Kannattaa tosiaan miettiä sitä huoltoon viemistä. Perushuolto maksaa jotain 60-70 euroa per kitara ja siinä laitetaan säädöt kuntoon. Jos siinä on jotain isompaa vikaa, niin sitten maksaa enemmän. Mutta asiallinen kitaraseppä kyllä kertoo että paljonko maksaa ja kannattaako. Jos vaikka nauha on noussut hieman urastaan, voi se olla ihan helppo korjaus kitarasepälle. Sitten taas maksaa enemmän, jos joudutaan laittamaan kokonaan uusi nauha ja kaikki nauhat pitää hioa yhden uuden nauhan takia. (taitaa mennä yli 100 euroon sellainen korjaus/huolto) Tietysti voi aina pohtia, että tekeekö sillä halvallakaan kitaralla mitään, jos se ei ole soittokunnossa (nyt en tiedä onko nuo kysyjän kitarat mitä hintaluokkaa). Harrastukset maksaa aina ja kyllähän esim moottoripyöriä huollatetaan ihan korjaamolla, eikä sekään ole ilmaista puuhaa. Itse ajattelisin niin, että sitten kannattaa tosissaan miettiä kannattaako korjuuttaa, mikäli korjaus maksaa saman verran kuin toinen uusi/käytetty kitara joka on jo valmiiksi kunnossa ja hyvin säädetty. Tähän voisin kertoa sellaisen havainnon, minkä olen tehnyt näin jälkikäteen. Eli kun aloittelin kitaran soittoa, tuntui että ne halvat kitarat mitä ostin, oli aina jotenkin huonoja ja epäsopivia mulle. Nyt ymmärrän, että ongelmat niiden kanssa johtuivat hyvin suurella todennäköisyydellä siitä, että en käyttänyt niitä säädettävänä/huollettavana kun silloin ei ollut mukamas ylimääräistä rahaa sellaiseen. Ja itse en osannut säätää ja huoltaa. Myöhemmin sitten opettelin tekemään perussäädöt ja huollot itse (kielten korkeus, kaulan relief, intonaatio, kielten vaihto, otelaudan puhdistus, nauhojen kiillotus, mikrofonien korkeudet), ja opettelin myös mittaamaan kitaran säädöt sillä tavalla, jotta tiedän vaatiiko joku asia sellaista osaamista, että on paras viedä huoltoon. Nykyään mun kitarat ja basso ovatkin sitten aika hyvässä tikissä ja mukavia soitettavia. Ja ne kitarat mitä olen viime vuosina myynyt muille muusikoiden.netin jäsenille käytettyinä ovat myös olleet sellaisia että varmasti on hyvä soittaa (eli sen jälkeen kun opettelin säätämään ja käyttämään kitarahuollossa tarvittaessa.) Niin ja pitäähän se Suomen talouden pyörät pyörimässä, kun pienet yrittäjät saavat töitä. Eli siinäkin mielessä kitaran huollattaminen ammattilaisella on kannattavaa ;) Tuntuu tosiaan joskus siltä, että liian moni käyttää valtavasti aikaa näiden asioiden takia sekä netissä että kitaran säätöjen kanssa äheltäessä, kun sen ajan voisi käyttää soittamiseen. Useimmiten ne kitarasepät antavat myös hyviä ohjeita miten voit säätää itse (esim kaularaudan säätö vuodenajan mukaan, mikäli pidät matalaa actionia.) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 22.01.2018 10:37:33 | |
iec: Tähän voisin kertoa sellaisen havainnon, minkä olen tehnyt näin jälkikäteen. Eli kun aloittelin kitaran soittoa, tuntui että ne halvat kitarat mitä ostin, oli aina jotenkin huonoja ja epäsopivia mulle. Nyt ymmärrän, että ongelmat niiden kanssa johtuivat hyvin suurella todennäköisyydellä siitä, että en käyttänyt niitä säädettävänä/huollettavana kun silloin ei ollut mukamas ylimääräistä rahaa sellaiseen. Ekan kitaran kanssa ei yleensä edes tajuta että niitä voi jotenkin säätää, ja on vähän sattuman kauppaa millaiseksi kokemus soittimesta muodostuu. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 22.01.2018 13:45:06 (muokattu 22.01.2018 13:48:09) | |
Laitanpa nyt vielä tämän yhden keskustelun tähän linkiksi (kun en jaksa kirjoitella samoja asioita uudelleen): https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=13231193#p13231193 Tuossa on siis käyty erään toisen kitaristin kanssa pitkät tarinat miten saataisiin kitara säädettyä soittokuntoon. Huomasin nimittäin että keskustelun aloittaja on liittynyt ihan hiljattain tänne muusikoiden.nettiin, joten jokin ohjenuora kitaran säätämisestä voisi olla hänellekin ihan paikallaan. Ja tuossa on Fenderin oma ohje mihin säätöihin heidän kitaransa (Strato-malliset) pyritään säätämään tehtaalla: https://support.fender.com/hc/en-us/articles/212774786 Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 22.01.2018 15:23:42 | |
Tietenki riippuu vähä kitarastaki. Jos se on joku Verkkokauppa.com Super halpa paketti kitara, ni voi olla, että siitä ei vehettä saa ennää ees huollossa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)