Aihe: Tuntemattomien tuotemerkkien telecaster kitarat ja niiden laatu?
1 2
Stone
15.01.2018 12:34:42 (muokattu 15.01.2018 13:18:03)

Pahoitteluni, jos tästä aiheesta jo puitu..

Perus telecasterihan on äärimmäisen yksinkertainen soitin ja mikäli se tehdään oikeanlaisista puista ja muutenkin asianmukaisesti, niin sen ainakin olettaisi näin kuullostavan silloin teleltä, oli valmistaja sitten kuka hyvänsä? Näin kait siis teoriassa.

Jos jätetään valmistajista pois nämä isot tuotemerkit kuten Fender, Squier, G & L ja Tokai, niin nouseeko tuntemattomista brandeista esiin hinta-laatusuhteeltaan joitain, joista hyviä kokemuksia ja jotka ovat vakuuttaneet sinuun laadullaan?

Subjektiivinen näkökanta, mutta mielenkiintoista olisi silti kuulla, että pystyykö jokin tuntematon brandi haastamaan näitä isoja tuotemerkkejä omalla hinta/laadullaan?
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Tinnittus
15.01.2018 13:53:11
Oma näkemykseni on, että ei pysty.
Kitaroissa nimi/brandi on varmaan 70% ja jos nimeä ei ole, hinta/laatu-suhde jää varmasti vajaaksi.
Jeszse
15.01.2018 14:02:45
Tinnittus: jos nimeä ei ole, hinta/laatu-suhde jää varmasti vajaaksi.

:D &#032 &#032
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Stone
15.01.2018 14:28:41 (muokattu 15.01.2018 14:30:28)

En ehkä täysin pysy kartalla, mutta kiitti näkemyksestä.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Tomtom
15.01.2018 14:35:52
Tässä haettiin ehkä sitä tiettyä huumorin lajia (jota en itse osaa lainkaan)?

Parhaat halpikset joita olen itse testaillut ovat tulleen Vintagelta, toki kun ei ole sitä mojon tuovaa dekaalia lavassa niin eihän ne hyviä ole olleet. Jos itse etsiskelisin tuollaista niin tsekkaisin nämä:

https://www.thomann.de/fi/cat_BF_vintage.html

Toki erityisesti "halpisten" ostamisessa olis tärkeää päästä käpistelemään etukäteen..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Gary Enfield
15.01.2018 14:47:43
Tomtom: Tässä haettiin ehkä sitä tiettyä huumorin lajia (jota en itse osaa lainkaan)?

Parhaat halpikset joita olen itse testaillut ovat tulleen Vintagelta, toki kun ei ole sitä mojon tuovaa dekaalia lavassa niin eihän ne hyviä ole olleet. Jos itse etsiskelisin tuollaista niin tsekkaisin nämä:

https://www.thomann.de/fi/cat_BF_vintage.html

Toki erityisesti "halpisten" ostamisessa olis tärkeää päästä käpistelemään etukäteen..

Tommosen Thomas Blug -signaturen just tilasin ja odottelen saapuvaksi. Oli loppu ja kyselinkin turhaan perään, mutta yhtäkkiä siellä olio uusi erä. Enpä tiedä miksi tuo oli pakko saada mutta ei voi mitn, pakko mikä pakko.
Åboensis
15.01.2018 14:49:40

400 -sarjalainen ESP nyt ainakin tulee äkkiseltään mieleen aivan ehdottomana telenä. Kelpasi aikanaan Los Lobosillekin...
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Tomtom
15.01.2018 14:50:09 (muokattu 15.01.2018 14:52:09)
Mummielestä just nuo "distressedit" näyttää hyviltä. Kukas Thomas on? (pahoittelut tietämättömyydestä)

https://www.thomann.de/fi/vintage_icon_v62mrab.htm

E: Tämä. GAShan sieltä yllättäen nostaa taas rumaa päätään, miten tässä näin kävi??
Jucciz
15.01.2018 14:51:02

Noinkohan se on?

Mun kaksi Telecasteria on pajalta, jolla on aika vähän nimeä verrattuna Fenderiin ja ainakin toistaiseksi moniin kotimaisiinkin pajoihin. Silti niistä kumpikin - tämän foorumin terminologiaa käyttääkseni - pesee ja linkoaa mennen tullen jokaisen Fenderin, jota olen soittanut.
Gary Enfield
15.01.2018 14:53:00
Tomtom: Mummielestä just nuo "distressedit" näyttää hyviltä. Kukas Thomas on? (pahoittelut tietämättömyydestä)

Joku saksalainen näppärä kitaristi, en oikeastaan muuta tiedä kun että hänellä on hyvä maku.
Jucciz
15.01.2018 14:53:30 (muokattu 15.01.2018 15:00:17)
Åboensis: 400 -sarjalainen ESP nyt ainakin tulee äkkiseltään mieleen aivan ehdottomana telenä. Kelpasi aikanaan Los Lobosillekin...

Nää on huippukitaroita, mutta ei kai ESP tuotemerkkinä mikään erityisen tuntematon ole? Taitaa esim. Joel Melasniemen yksi luottotyökaluista olla ESP:n Tele. :)
Stone
15.01.2018 15:04:21 (muokattu 15.01.2018 15:15:59)

Jucciz: Nää on huippukitaroita, mutta ei kai ESP tuotemerkkinä mikään erityisen tuntematon ole? Taitaa esim. Joel Melasniemen yksi luottotyökaluista olla ESP:n Tele. :)

Juu saman olen huomioinut Joel Melasniemellä.
Kyllähän ESP:lla on tunnettavutta. Ron Woodin hyppysissä myös nähty ESP tele.
Japanilaisia ainakin aiemmin mainittu 400-sarjalaiset.
blues guitar
15.01.2018 15:19:07

Hyvistä osista kasattu Palatele on myös varteenotettava vaihtoehto.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
fox
15.01.2018 15:20:19

Tinnittus: Oma näkemykseni on, että ei pysty.
Kitaroissa nimi/brandi on varmaan 70% ja jos nimeä ei ole, hinta/laatu-suhde jää varmasti vajaaksi.

Itse kovin vierastan tuota "hinta/laatusuhde" -ilmaisua. Mieluummin ehkä tuo "vastinetta rahalle" eli "value for money" olis osuvampi. ;)
Tästähän oon vuosia nillittänyt.
Aika laaja kenttä tuo on kartoitettavaksi, kun tuppaa tuo "Telecaster"-mallinen kitara olemaan vissiin kolmanneksi kopioiduin kitaramalli, ja koskapa Fenderin Leo teki siitä varsin yksinkertaisen teollisesti valmisaa, niitä myös laajasti tehdään. Ja koskapa se on yksinkertainen, niin tehdashinnat ei korkeiksi nouse, mikä sitten näkyy siinä jälleenmyyntihinnassa.
En ihan tuota allekirjoittaisi, että se brändilisä jossain 70 pinnan kieppeissä heiluisi, kyllä niissä valmistusmateriaaleissa ja rautapuolessa eroja löytyy, paitti silloin ei, jos syystä tahi toisesta ei niihin halua uskoa.. Pitää toki myös edes pikkusen ottaa huomioon sen valmistajan kustannukset, eri tasolla on sen vietnamilaisen kaverin liksat ynnä muut palkkaedut, kun se kasaa JHS:lle tuon Vintage-merkkisen "Telen" kuin jossain Ameriikoissa vastaavan näköistä Fenderiä kasaavan ammattisällin.
Mutta, niitä Telecaster-mallisia on niin rutosti eri lähteistä, ja kovin eri hintaluokissakin, että aloittajan kannattais ihan itse näppärästi saatavilla (liikkeissä esmerkiks) olevia käpistellä, ja sitä vastinetta rahalle omakohtaisesti tsekkailla.
Varmaan joka hintaluokan vehkehissä voi olla niin helmiä, kuin niitä "maanantaipainoksiakin".
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tomtom
15.01.2018 15:26:27
fox: Itse kovin vierastan tuota "hinta/laatusuhde" -ilmaisua. Mieluummin ehkä tuo "vastinetta rahalle" eli "value for money" olis osuvampi. ;)
Tästähän oon vuosia nillittänyt..".

Samaa mieltä, aina kun puhutaan laadusta pitäis olla määriteltynä mitä se laatu tarkoittaa käytännössä. Jos pääsee käpistelemään just esim jotain F-merkkistä ja "halpista" samalla kertaa niin vertailuhan on siinä vaiheessa helppoa kun vaan tietää mitä ominaisuuksia vertaa ja painottaa.. Toki osat voi kääntyä sitten toisinpäin jos verrokkina on vaikka joku butiikki-soitin vaikkapa nyt joltain kotimaiselta valmistajalta..
Rämppy
15.01.2018 15:28:26
Kyllähän joku Nash tekee aivan fantastisia fender-kopsuja. Eivät ole halpiksia, vaan kilpailevat custom shop -vehkeiden kanssa.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Stone
15.01.2018 15:54:17 (muokattu 15.01.2018 16:12:20)

fox: Itse kovin vierastan tuota "hinta/laatusuhde" -ilmaisua. Mieluummin ehkä tuo "vastinetta rahalle" eli "value for money" olis osuvampi. ;)

Se on kyllä kieltämättä osuvampi.

aloittajan kannattais ihan itse näppärästi saatavilla (liikkeissä esmerkiks) olevia käpistellä, ja sitä vastinetta rahalle omakohtaisesti tsekkailla.
Varmaan joka hintaluokan vehkehissä voi olla niin helmiä, kuin niitä "maanantaipainoksiakin".

Enemmänkin tällä hetkellä mielenkiinnosta näitä kyselen, jos telekaupoille tarve vielä joskus, mutta ei tämän hetken tavoite.
Hyvä custom telecaster löytyy kyllä talllistani, joka luottokeppini.

Hyvä kuitenkin, että tuli mm. nuo ESP telet puheeksi potentiaalisena vaihtoehtona.
horseface
15.01.2018 17:45:35
Rämppy: Kyllähän joku Nash tekee aivan fantastisia fender-kopsuja. Eivät ole halpiksia, vaan kilpailevat custom shop -vehkeiden kanssa.

Tätä olin itsekin sanomassa. Ei Nash varsinaisesti hinnalla kilpaile tai ole sen puoleen enää tuntematonkaan, mutta joku taika niissä on.
Huutamalla ne asiat selviää.
petteri m
17.01.2018 09:06:32
Taitaa olla niin että Telen tunnistettava soundi syntyy ihan vaan tallasta ja mikeistä. Eihän se ainakaan stratosta muilta osin oikeastaan poikkeakaan.
Snapo
17.01.2018 09:47:42
petteri m: Taitaa olla niin että Telen tunnistettava soundi syntyy ihan vaan tallasta ja mikeistä. Eihän se ainakaan stratosta muilta osin oikeastaan poikkeakaan.

Paitsi stratossa on otettu huomioon myös ergonomia? Itselle kyynärvarren viiste on suht tärkeä, muuten ei ole niin väliä.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)