Aihe: Telecasterin oikea johdotus
1
lintus
12.01.2018 22:55:42
Hyvää iltaa toverit,

eräs tumpelo täältä kirjoittelee. Tarvitsisin siis apua telecasterini johdotuksissa. Asensin Little 59:n tallaan, volumena pushpull poti, asensin fenderin 4-way switchin ja käänsin control platen toisinpäin. Nyt on vaikeuksia saada tätä kaikkea kytkettyä tuohon 4-osaiseen switchiin oikein. Push/pullilla haluaisin ohjata little 59:n sarjaan/rinnalle.

Olen onnistunut pääsemään kytkentäkaaviossa tähän asti..

http://i65.tinypic.com/2q86gco.jpg

Eli en tiedä, miten kytkisin mikit mikkivalitsimeen oikein ja häiriöttömästi. Kuvassa näkyy toivomani järjestys. Olen vetänyt pushpulliin little 59:n punaisen ja valkoisen piuhan series/paraller-kytkentää varten, ala-asennossa piuhat ovat yhdessä, ylä-asennossa olen maadoittanut valkoisen piuhan, punaisesta en tiedä mikä sen kaveriksi pitäisi tulla.

Osaisiko joku viisaampi auttaa? Juotoshommat onnistuu, kitarakytkennät sen sijaan ovat hepreaa. :S Kuvan alapuolella on selitetty mikkivalitsimen toiminta.
Todisteen olemattomuus ei ole olemattomuuden todiste.
fox
13.01.2018 00:13:29 (muokattu 13.01.2018 00:14:13)

lintus: Olen vetänyt pushpulliin little 59:n punaisen ja valkoisen piuhan series/paraller-kytkentää varten, ala-asennossa piuhat ovat yhdessä, ylä-asennossa olen maadoittanut valkoisen piuhan, punaisesta en tiedä mikä sen kaveriksi pitäisi tulla.

Tuoltapa löytyy hyviä skemoja. Kattelen huomenissa "paremmalla ajalla" vaikka tarkemmin, mutta tuossa on ainakin sen push-pull potikan johdotusta series-parallel hommia varten. Ja yleismittarin kanssa voi kätevästi tsekata, "totteleeko" se humppari kytkentää "oikein", oletetaan että se sun humpukkeri on dc-vastusarvoltaan vaikka 8 kOhm (helpompi esimerkkilasku..) niin puolitettunahan se on silloin 4 kOhm (olettaen että kelat on identtiset muuten, olemassa on monia epäsymmetrisillä keloilla olevia. Joku tähänkin varmaan tarttuisi, jos..) ja, kelat rinnan kytkettynä se humpukkeri näyttää sitten 2 kOhmia. Eli sun kytkennän perustana oleva sarjaan-rinnan olisi sitten 8 ja 2 kOhmia.. jos jostain syystä tuleekin 8 ja 4, se humppari onkin toisessa asennossa puolitettuna.
Little 59 on aika kätsy tallamikkinä juuri noin sarjaan-rinnan switchillä. Noita on tullut useemmallekin soittomiehelle tehtyä.

Jahas, mikä sen linkin söi? no tuossahan olis..
http://guitarelectronics.com/2-humb … ch-1-volume-1-tone-series-parallel/
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
lintus
13.01.2018 00:45:46
fox: Tuoltapa löytyy hyviä skemoja.....

Olen kattonut netistä kaikenmaailman skemat. Ei sieltä löydy juuri tällä setupilla olevaa kytkentää. Päässä ei vaan riitä kapasiteetti prosessoimaan, miten se kytkentä juuri tällä setupilla menisi, kun joka kytkennässä on merkittävästi eroa. Siksi kyselisinkin apua.. Ei tuo auta ongelmaani mikkivalitsimen kytkennän kanssa, harmi kyllä. Pushpullin sielunelämän olen oivaltanut.
Todisteen olemattomuus ei ole olemattomuuden todiste.
Puavali
14.01.2018 11:26:31
lintus: ... Asensin Little 59:n tallaan, volumena pushpull poti, asensin fenderin 4-way switchin ja käänsin control platen toisinpäin. Nyt on vaikeuksia saada tätä kaikkea kytkettyä tuohon 4-osaiseen switchiin oikein. Push/pullilla haluaisin ohjata little 59:n sarjaan/rinnalle...

Push/pull-potikalla saa tehtyä little 59:n kelojen rinnan/sarjaan-kytkennän.

https://www.seymourduncan.com/forum … attachmentid=55402&d=1404490959

4-asentoisella kytkimellä saa tehtyä ilman push/pull-potikkaakin mikkien keskinäisen sarjaan/rinnankytkennän.

https://www.premierguitar.com/artic … mod-garage-telecaster-series-wiring

Nyt kytket little 59:n push/pull-potikkaan kuvan mukaisesti, ja sitten mustasta johdosta premierguitarin ekan kuvan mukaan 4-asentoiseen kytkimeen.

Kannattaa piirtää koko juttu paperille ja miettiä miten ne pitää kytkeä ja miten ne kytkennät toimii.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)