Aihe: CreamSound CS-1/16
1
SandOfTime
07.01.2006 11:07:49 (muokattu 07.01.2006 11:08:55)

Auttakee tyhmää, ku olen tässä mietiskelly, että minkä kokoista lisäkaappia tuohon vahvistimeen kannattaa/pystyy laittamaan, kun paikka sille sieltä löytys.

Tämmöset tiedot sain tuosta irti:

Preamp tube ECC 83 ( 12AX7 )
Power amp tube EL 84 ( 6BQ5 )

Output power, pure signal ~ 4 W
Output power, 10 % distortion ~ 6 W
Output power, max. distortion ~ 9 W

Vahvistimeen kuuluu valmiina Celestion 10" Vintage, 60 W

Sen verran olen kuullu, että esim. äänitys hommiin tuo suomalaisvalmisteinen vahvistin on omiaan, mutta pärjääkö sillä esim. bänditreeni tasolla ollenkaan?

EDIT: Olin sitten otsikon kirjaillu väärin, eli CS-1/6
Never been better...
Da Make
07.01.2006 11:45:40
Lisäkaappina olen kokeillut joskus creamsoundin omaa 2x10 (?en ole varma) kaappia, ja se taisi olla 4/8ohm sisään menoin.

Itse vahvistinta en enään omista, myin sen pois soundimieltymyksen vaihduttua rankemmalle säröosastolle. Olisin kyllä ollut valmis pitämään vahvistimen mutta silloisen rahatilanteen takia ei se ollut mahdollista mitenkään.

Vehkeestä irtoaa todella mielyttävät crunch/päätesärö juttu. Tubescreameri tai vastaava eteen ja johan lähtee. Erinomainen bluesin ja perinteisen rouhean rockin soittamiseen. Treeneissä en ole käyttänyt tätä, mutta "ei ole putkivahvaria tehoihin katsominen".

Perinne soundeihin helkkarin asiallinen vehje! Cleanit eivät kyllä pysy rosottomina ollenkaan lujemmilla voimakkuuksilla, mutta eihän tämä mikään fenkku olekkaan.
Soundissa on muuten jotain samaa kuin fender Blues Juniorissa, sellainen twang.
Tähän laitteeseen kokeilisi mielellään erillaisia putkia, en vain muista mitä tyyppiä se syö.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
Aki
07.01.2006 12:58:34

Noin pienellä teholla on varmaankin syytä keskittyä siihen että elementit ovat herkkiä. Joku Marsun 4x12" olisi ihan turha vehjes.

Mikäli oma elementti ei kytkeydy pois lisäkaapin lisäämisestä, joku reilussa kotelossa oleva 1x12" saattaisi olla riittävä. Kunhan elementissä vaan on tehoarvot ja herkkyydet kohdallaan.

Osta multa Eminence 12AL835 (12", Alnico, 8ohm, 35W). Ikää noin 10V, käyttötunteja hyvin vähän. Hyvin erotteleva vintagesoundi.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
SandOfTime
07.01.2006 13:19:54

Osta multa Eminence 12AL835 (12", Alnico, 8ohm, 35W). Ikää noin 10V, käyttötunteja hyvin vähän. Hyvin erotteleva vintagesoundi.

Saattaa olla, että joutuu ostelemaan kokonaan uuden vahvistimen, mikäli tästä tulee bändiin lähdettyä soittelemaan, koska nuilla siellä ei todennäköisesti pärjäis.
Kotisoitteluun jne. tuo tämänhetkinen kyllä riittää mainiosti.
Never been better...
kulmahiomakone
07.01.2006 14:16:23
Output power, pure signal ~ 4 W
Output power, 10 % distortion ~ 6 W
Output power, max. distortion ~ 9 W

...

Sen verran olen kuullu, että esim. äänitys hommiin tuo suomalaisvalmisteinen vahvistin on omiaan, mutta pärjääkö sillä esim. bänditreeni tasolla ollenkaan?

No vaikkapa sillä 4*12 Greenback -kaapilla saisit arviolta reilut 110 desibeliä metriin puhtaana, etkä paljoa enempää säröllä (Greenback on mielestäni hyvä elementti pienille SE-vahvareille). Jos kaappi on suljettu, mökä hivenen laskee. Riittääkö se bändisoittoon? Pizzeriakeikoille ainakin, ehkä pienille klubeillekin.

Muuten olen sitä mieltä, ettei tollaselle kannata mitään kaappia ostaa. Yksi hyvä elementti mikitettynä riittää, tai jos kaappi pitää olla, niin 2*12 kaappi kahdella eri elementillä voisi olla kova (ihan äänityskäyttöäkin ajatellen).

Mitään estettä vaikkapa 4*12 kaapin käyttämiselle ei ole. Vahvistimen teho riittää varsin hyvin useammankin kartion heilutteluun. Karkeana nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että kun käytettävä äänenvoimakkuus on "watti per elementti", niin elementti soi kunnolla.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Aki
07.01.2006 14:41:48

kun käytettävä äänenvoimakkuus on "watti per elementti", niin elementti soi kunnolla.

En taida ymmärtää... 4x15" kaappi soi kunnolla neliwattisella vahvistimella?
kulmahiomakone
07.01.2006 14:46:02 (muokattu 07.01.2006 14:48:42)
En taida ymmärtää... 4x15" kaappi soi kunnolla neliwattisella vahvistimella?

Korjaan: 12 tuumaiselle ämyrille watti riittää. Eli 4*12 kaappi soi 6v6 tai el84 SE-päätteellä (kunhan ei ole kyse mistään starved plate -viritelmästä).
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Aki
07.01.2006 14:46:59 (muokattu 07.01.2006 14:47:27)

Korjaan: 12 tuumaiselle ämyrille watti riittää.

Eli 4x12" kaappi soi hyvin neljällä watilla? Ja 8" ja 12" syttyvät samoilla tehoilla?
kulmahiomakone
07.01.2006 14:50:39 (muokattu 07.01.2006 14:57:38)
Eli 4x12" kaappi soi hyvin neljällä watilla? Ja 8" ja 12" syttyvät samoilla tehoilla?

8 tuumaiselle riittänee vähempi. Riippuu tietysti elementistä, sen ripustuksista, magneetin koosta yms. asioista (kuten kaiken kokoisten elementtien kohdalla), mutta heitin tuon nyrkkisääntönä ja sellaisena se pätee.

DIT: Mulle kitaraämyrit ovat käytännössä 12" tuumaisia, joten siksi ilmaisin itseäni epäselvemmin kuin olisi ollut suotavaa. Mutta hyvä, että asia selvisi.
ollisal
08.01.2006 23:34:56
No hitto, eihän se koko mihinkään vaikuta, ainoastaan herkkyys. Isommissa elementeissä tuppaa herkkyys olemaan pienempiä suurempikin, siten samaan äänenvoimakkuuteen riittää yleensä isommalla elementillä PIENEMPI vahvistinteho.
Aki
09.01.2006 00:18:47

No mistä sitten johtuu että 12" ei kuulosta hiljaa soitellessa lainkaan niin hyvältä, eloistalta ja kirkkaalta kuin 10", mutta keikkavolyymeilla 2x10" on jo liian pienen ja ohuen kuuloinen?
PIM
10.01.2006 10:07:20
Mun käsittääkseni mitä isompi kokonaiskaiutinpinta-ala on niin sitä paremmin se saa ilman liikkeelle ja sitä kautta pienemmästäkin tehosta saadaan enemmän ääntä. Toki kaiutinelementilläkin varmaan joku alaraja on sille teholle, joka vaaditaan että kalvo lähtee edes liikkeelle, mutta käsittääkseni tämä on vain jotain vatin murto-osia ja sitä suuremmilla tehoilla elementti toimii likimain lineaarisesti.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Aki
10.01.2006 13:04:23

sitä suuremmilla tehoilla elementti toimii likimain lineaarisesti.

Joo-o, mutta miksi ne kuulostaa vielä lineaarisellakin alueella huonolta?
PIM
10.01.2006 13:30:13 (muokattu 10.01.2006 13:52:17)
Joo-o, mutta miksi ne kuulostaa vielä lineaarisellakin alueella huonolta?

Onko ero todellinen vai johtuuko se aistusta volume-erosta? Eli oletko äänittänyt samaa kaiutinta eri volumella ja normalisoinut ne vertailevaa kuuntelua varten?

Lisäys:
Onko kukaan muukaan tehnyt vastaavaa testiä? Voisi olla opettavainen tai ainakin mielenkiintoinen testi.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
kulmahiomakone
10.01.2006 13:33:09 (muokattu 10.01.2006 13:37:58)
Toki kaiutinelementilläkin varmaan joku alaraja on sille teholle, joka vaaditaan että kalvo lähtee edes liikkeelle, mutta käsittääkseni tämä on vain jotain vatin murto-osia ja sitä suuremmilla tehoilla elementti toimii likimain lineaarisesti.

Kyllä se kalvo liikkeelle lähtee pienilläkin tehoilla, mutta toiminta on likimain lineaarista vain tietystä pisteestä ylöspäin. Eli esim. juuri noilla 12":lla kitarakaiuttimilla kyseisenä rajana pidetään wattia. Pienemmillä tehoilla erinäisten vaimentavien tekijöiden vaikutus sen verran suuri ja niin epätasapainoinen, että kaiutin ei toimi kuten pitäisi. Tämä johtuu pitkälti siitä, että kitarakaiuttimet suunnitellaan toimimaan huomattavasti suuremmilla tehoilla kuin esim. hifikaiuttimet, ja siksi niiden suunnittelussa on myös ilmeisen "helppoa" sivuuttaa tuo ongelma huonosta soivuudesta pienillä tehoilla. Se kun ei normaalikäytössä ole ongelma. Tärkeintä on hyvä soivuus suurilla tehoilla.

DIT: tarkennusta.
Aki
10.01.2006 14:06:27

Onko ero todellinen vai johtuuko se aistusta volume-erosta? Eli oletko äänittänyt samaa kaiutinta eri volumella ja normalisoinut ne vertailevaa kuuntelua varten?

En äänittänyt volyymierotestiä, enkä ole vielä äänityksiäni analysoinut. Testiolosuhde on seuraava:

Kaksi comboa, AD30VT (1x10") ja AD50VT (1x12"), jotka ovat kaiuttimen ja vahvistimen kokoa lukuunottamatta samanlaisia. Hiljaisilla testivoimakkuuksilla (puhevoimakkuus) 10":lla varustettu kuulostaa eläväiseltä, täyteläiseltä, heleältä, ja kaikkea muuta positiivista. Sekä 1m päästä että 10m päästä.
Samalla soittovoimakkuudella AD50VT on soundiltaan tunkkainen, eloton, ja kolkko. Sekä 1m että 10m päästä. Ja tämäkin yksilö oli hyvin sisäänajettu, elementin uutuudenjäykkyydestä ei ole kyse.

Samoilla vahvistinyksilöillä samassa paikassa soitin huutovoimakkuudella, eli omilla keikkavolyymeilla (hillitty rumpali). AD50VT kuulostaa eläväiseltä, täyteläiseltä, heleältä, ja kaikkea muuta positiivista (kyllä, copy-pastasin kuvauksen). Sekä 1m päästä että 10m päästä. AD30VT on ihan hyväsoundinen, mutta soundissa on jo aikalailla hallitsemattomuutta, etenkin matalilla taajuuksilla, joita ei muutenkaan meinaa enään olla riittävästi. AD50VT:n eläväisyys ja kirkkaus on myös todettu basistina parilla keikalla, kitaristi käyttää moista.

Toisin sanoen, AD50VT lujalla kuulostaa hyvin samalta kuin AD30VT hiljaisella. Johtuuko tämä pelkästään kaiutinkotelon koosta?

Toinen testi puolen vuoden takaa:
Olin menossa tuurauskeikalle soittamaan funkkia. Koska soundiarsenaalin ei tarvinnut olla laaja, otin keikalle Ampeg G-115 (2x10") -combon, joka on kotona hiljaa soitellessa upean tuhti, raikas, ja korvalle ystävällinen, pistämätön soundi. Kotona AD60VTX (1x12") kuulostaa Ampegin vierellä nuhaiselta. Soundcheck oli pieni järkytys, kun laite kuulosti terävältä, ohuelta, ponnettomalta ja pistävältä.

Olen kotona kytkenyt AD60VTX:n noihin 2x10" elementteihin pitäen tuloksesta hyvin paljon. Meinasin jo rakentaa kotelon AD60VTX 2x10" -combolle, mutta kokemukset 12":sten heräämisestä vasta lujemmilla voimakkuuksilla saivat projektin jäihin.

---

En oikeastaan välitä vaikka kyseessä olisi psykologiset syyt, ne ovat myös useamman tuttavani toteamia. Fysiologinen syy saattaa olla ihmiskorvan kuulokynnys eri taajuusalueilla. Niin tai näin, ihmisille saa lujilla voimakkuuksilla samoja tuloksia isommista kaiuttimista, kuin pienellä voimakkuudella pienistä kaiuttimista.
Jaba
10.01.2006 14:29:56
Syökös tää EL34- putkia?
Aki
11.01.2006 04:05:31

Liuta vahvistinnäytteitä täällä:

http://users.tkk.fi/~arintama/samples/amps/

Mukana Replitone, Bogner, 3x Valvetronix, Cube60, Carvin Vintage 16, Edition Tube.
Lisää tietoa tuolla Testiolosuhteet-tiedostossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)