Aihe: Kitaran kiinnittämisestä seinälle
1
Jehu
06.01.2006 15:40:23
Olen juuri muuttamassa uuteen asuntoon, ja tilan säästämiseksi / liikkumisen helpottamiseksi / seinien täytteeksi ajattelin väsätä seinälle jonkinlaiset ripustimet, joissa kitarat voisivat rauhassa lepäillä poissa potkittavista. Aiemmin olen käyttänyt seinälle neljällä ruuvilla kiinnitettäviä Bespecon telineitä, joissa kitara riippuu lavan varassa.

Olisiko viisaammilla idoita, kuinka voisin hoitaa saman asian porailematta uuden asunnon seiniä emmentaaliksi? Jotain liimaamisjuttuja, tms?
Vaihtoehtoiset ratkaisuehdotelmat ovat tervetulleita!
Bring me my kebab.
bullseye
06.01.2006 15:48:20
En ainakaan itse uskaltaisi liimalla kiinniittää jotain tellinkiä seinään, jonka varassa kitara sitten roikkuisi. Jos sen seinälle haluaa, niin taitaa olla pakko porailla, mutta voihan sen laittaa standiin (halpoja) tai sitten kotelossa/pussissa vaikka sängyn tms. alle.
Let´s hear some notes!
oiva tumpeloinen
06.01.2006 15:53:40
Ehdottomasti ne seinäkiinnikkeet pitää pultata sinne seinään. Ei mitään purkkavirityksiä. Sitä paitsi lähtiessä on seinän putsaaminen ihan yhtä työlästä kuin reikien paklaaminen.

Toisena vaihtoehtona sitten noi lattiatelineet tai se kotelo.
Jormaz
06.01.2006 16:18:22
Eipä taida olla olemassakaan muita kuin ruuvattavia versioita. Mulla on noi KM-telineet yhden ruuvin varassa kun seinästä löytyi reikiä mutten ylimääräisiä halunnut porata. Hyvin ne on yhelläkin pysyny. http://www.musicstreet.co.uk/images/BIG/km_guitar_holder.jpg
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Jehu
06.01.2006 17:17:04
http://www.musicstreet.co.uk/images/BIG/km_guitar_holder.jpg

Hmm.. tuo vaikuttaisi vallan asialliselta. Mistä noita saa ja mihin hintaan?
Bring me my kebab.
Tympee Huttunen
06.01.2006 17:24:12
Euroextrassa on sellaisia muovipäällysteisiä telineitä, jonka haarukka on juuri kitaralle sopiva. Kiinnitys on yhdellä isolla ja paksulla puuruuvilla. Hinta tosiaan sen euron.
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
Jormaz
06.01.2006 17:44:36
Hmm.. tuo vaikuttaisi vallan asialliselta. Mistä noita saa ja mihin hintaan?

Musamaailmasta ostin, olisko ollu jotain kympin luokkaa, en muista. Thomannilla 5,90:
http://www.thomann.de/thoiw3_km_16280_gitarrenwandhalter_prodinfo.html
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
tomukka
11.01.2006 03:50:19
Olen juuri muuttamassa uuteen asuntoon, ja tilan säästämiseksi / liikkumisen helpottamiseksi / seinien täytteeksi ajattelin väsätä seinälle jonkinlaiset ripustimet, joissa kitarat voisivat rauhassa lepäillä poissa potkittavista. Aiemmin olen käyttänyt seinälle neljällä ruuvilla kiinnitettäviä Bespecon telineitä, joissa kitara riippuu lavan varassa.

Olisiko viisaammilla idoita, kuinka voisin hoitaa saman asian porailematta uuden asunnon seiniä emmentaaliksi? Jotain liimaamisjuttuja, tms?
Vaihtoehtoiset ratkaisuehdotelmat ovat tervetulleita!

Junttaa seinälle kiinni tukeva pitkä lankku. Poraat reijät seinään vain lankun päihin ja voit kiinnitellä noita kitarakoukkuja mielin määrin siihen lautaan.
Jucciz
11.01.2006 07:06:52
Junttaa seinälle kiinni tukeva pitkä lankku. Poraat reijät seinään vain lankun päihin ja voit kiinnitellä noita kitarakoukkuja mielin määrin siihen lautaan.

Juuri näin. Monissa asunnoissa on reikien poraaminen seiniin kielletty kokonaan, mutta sen sijaan monilla seinillä on suht ylhäällä koko seinän mittainen lankku, johon voi ruuvailla asioita.

Itse en kyllä kitaroita uskalla ripustaa seinälle, vaikka telineet olisivat metrin pulteilla kiinni. Tai itse asiassa, pidän soittimia yleensä casessa muutenkin poissa pölyyntymiseltä, jos en koske niihin useampaan tuntiin. Ei se niin iso vaiva ole kaivaa soitinta sitten laukusta esiin kun sitä tarvii. Tilakysymykset toki erikseen, mutta jos jonkun huoneen nurkassa on pystyssä pari-kolme (tai 7) kitaracasea, ei sen vielä luulisi olevan maailmanloppu. Myös vaatekaapit käyvät tähän tarkoitukseen ihan hyvin.

http://jucciz.com/kuvia/g1/vaatekaappi.jpg
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
E.Q
11.01.2006 08:18:52 (muokattu 11.01.2006 08:22:40)

Näin minä laitoin, tässä mitoitus:

http://koti.mbnet.fi/ekku/JPG/KitaraTelineen_Mitoitus.pdf

Edit: Niin ja sitten tuossa oikealla puolella olevassa seinässä on vielä peili, (halpa tapa tuplata kitarat).
K100#10
Les Fender
11.01.2006 11:10:11
Tilakysymykset toki erikseen, mutta jos jonkun huoneen nurkassa on pystyssä pari-kolme (tai 7) kitaracasea, ei sen vielä luulisi olevan maailmanloppu. Myös vaatekaapit käyvät tähän tarkoitukseen ihan hyvin.

Näistä asioista meilläkin keskustellaan=) Minä en kyllä nähnyt yhtään vaatetta tuossa kaapissa.. Niin tai olihan siellä noita kitaroiden ja vahvistimien ulkoilutakkeja.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Fonisoul_
11.01.2006 11:30:35
Itse en kyllä kitaroita uskalla ripustaa seinälle

Miksi muuten ei? Voiko tuosta lavasta roikuttamisesta olla kitaralle haittaa?
Soul with the capital "S"...
Les Fender
11.01.2006 11:34:52

Ei siittä roikuttamisesta, mutta mikä menee ylös niin voipi tulla alas. Hupsista voi sattua myös nostaessa tai ottaessa pois, noista syistä itsekkin suosin laukkua tai lattiatelinettä.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
starsailor
11.01.2006 11:35:59 (muokattu 11.01.2006 11:36:40)

Ei, mutta kun kitara roikkuu korkealla lattiasta, niin fysiikanlakien mukaan se pyrkii saavuttamaan potentiaalienergiansa nollatason, joka tässä tapauksessa on lattianpinta. Yleensä nuo kiinnityskoukut on sellaisia ettei vaara putoamisella ole kovin suuri, muttei nuo idiottivarmoja kuitenkaan ole. Rakennan itse "sitten joskus" sellaisen lasivitriinin, jossa saavat levätä suojassa pölyltä ja kosteuden vaihteluilta, mutta siihen asti pystyvät laukussa tai ständissä vähän aikaa.
Fonisoul_
11.01.2006 17:40:22
Pitääpä vakavasti harkita tuota seinäkiinnitystä.. Sillähän säästää ihan järjettömästi tilaa! Tässäkin huoneessa menee huonekaluilta vapaaksi jäävästä lattiatilasta instrumenteille ainakin puolet. Seinäkiinnitys toisi mukavasti taas tilaa hengittää. =)
Soul with the capital "S"...
Jucciz
11.01.2006 17:42:22 (muokattu 11.01.2006 17:42:51)
Näistä asioista meilläkin keskustellaan=) Minä en kyllä nähnyt yhtään vaatetta tuossa kaapissa.. Niin tai olihan siellä noita kitaroiden ja vahvistimien ulkoilutakkeja.

Jeps. :)

Jos päädyt käyttämään jotakin kaappia "romuvarastona" niin suosittelen kuvan mukaista tai vastaavaa pahviviritelmää pohjalle ja vähän matkaa myös kaapin sisäseiniin, ettei tule roudausnaarmuja - kitaroissa ne on OK, mutta vaimon mielestä kaapeissa... tuskin.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
stenel
11.01.2006 17:47:55
Pitääpä vakavasti harkita tuota seinäkiinnitystä.. Sillähän säästää ihan järjettömästi tilaa! Tässäkin huoneessa menee huonekaluilta vapaaksi jäävästä lattiatilasta instrumenteille ainakin puolet. Seinäkiinnitys toisi mukavasti taas tilaa hengittää. =)

Aivan oikein.Itselläni seitsemän seinätelinettä ja kahdelle useimmin käyttämälle kitaralle/bassolle yht. kaksi ständiä.Erityisesti jos kämppä on pieni tai pienehkö, ja haluaa pitää/saada emännän, niin seinäteline on järkevä hankinta jos kitaroita on useampia.
"Vaikka meille annettaisiin kookoo..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)